Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

0laf skrev (18 minutter siden):


Hvordan mener du en respons til et slikt terrorangrep bør se ut, for å ikke være en "ren hevnaksjon" ?

For det første burde en slik motaksjon mot terroren ha kort varighet før man stopper med bombing osv. Så burde man forsøke gjennom diplomati å få løslatt gislene. Israel oppnår jo ingenting av verdi ved å drepe 1000,2000,3000 eller flere hamas soldater. Det er bare bortkastet energi og vil i praksis bare medføre at ennå flere Israelere  mister livet og bedde grunnen for ennå flere Hamas sympatisører i fremtiden.  De kunne sluppet en atombombe over gaza uten å oppnå noe som helst over tid.  Jo lenger de driver på - jo flere Hamas krigere de dreper - jo dårligere fremtidsutsikter vil Israel få og jo flere fremtidige Hamas krigere blir det . De burde vite bedre - Jødene selv ble jo utsatt for de mest ekstreme handlingene verden har sett uten at det medførte at Jødene ble utryddet.  

 

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (10 minutter siden):

For det første burde en slik motaksjon mot terroren ha kort varighet før man stopper med bombing osv.

Så må burde man forsøke gjennom diplomati å få løslatt gislene.

Israel oppnår jo ingenting av verdi ved å drepe 1000,2000,3000 eller flere hamas soldater.


Hvor lenge burde man bombe? Hva mener du man gjør når man slutter å bombe?
Hvor lenge er etter din mening "kort varighet"? Kriger varer ofte i mange år.

Har man ikke forsøkt å få løslatt gislene gjennom diplomati hele tiden?
Du forstår at dette er Hamas, og at de operer med helt andre spilleregler, og at diplomati er uvesentlig for Hamas, det eneste de ønsker, er motytelser, som å frigjøre store mengder fengslede Hamas-medlemmer e.l.

Israel oppnår jo åpenbart noe ved å drepe terrorister; Mindre terror.
Hvorvidt det fungerer i lengden, beror på befolkningen i Gaza, og hvorvidt det står 40 000 nye palestinere klare til å bli Hamas-soldater, eller om de heller vil ha et liv?

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (26 minutter siden):

Det er fordi du er den eneste som setter det "i lys av 7.oktober". 


Ehm. Nei.

Har ikke folk som Marthe Valle kommet på banen nå, i stadig større grad, og hevder de støtter palestinerne og deres motstandskamp mot Israel? Årsaken er åpenbart den pågående konflikten.

Styresmakten på Gaza er fremdeles Hamas, og de eneste palestinerne som driver noen form for "kamp" mot Israel, og har gjort det i årevis med raketter og angrep, er nettopp Hamas.

Vanlige palestinere driver da ingen "kamp", annet enn at svært mange av de støtter Hamas?

Mener du vi bare misforstår Valle og andre som henne, når de skriver side opp og side ned om sin støtte til Palestina, etter det nevnte terrorangrepet?

Er virkelig 7. oktober helt irrelevant for Valle, og noe vi bør glemme når vi leser hennes innlegg?

Siden du nevner det, Marthe Valle skriver mye rundtomkring, men jeg kan ikke finne noen fordømmelse av Hamas?

valle.thumb.jpg.45d08c9d10772514cab529e5e4f6bf9a.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (56 minutter siden):

Det er fordi du er den eneste som setter det "i lys av 7.oktober". Det er ganske talende og avslørende at du etterlyser betydningen av hva det å drive frihetskamp innebærer, til tross for at folk så ettertrykkelig har fordømt Hamas sine handlinger.

Men noe svar får jeg ikke. Bare stemplinger på hvor dum jeg er som stiller et enkelt spørsmål på en høflig måte. Man må ikke stille noen spørsmål til palestina-narrativet i Norge må vite, det "avslører" visst en

Hele denne debatten er i lys av 7.oktober, forøvrig. Så hva menes med "palestinerne har rett til å drive motstandskamp" i denne anledning. Det lurer jeg fortsatt på. Har de rett til å slakte sivile og brenne folk levende fordi de er sinte på okkupasjon på vestbredden?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, FriskLuft said:

Israel vil aldri klare å fjerne Hamas - det de driver med nå er jo faktisk å så nye frø av Hamas. Israel mangler jo en plan for hva de vil oppnå.  

Jeg tror ikke Hamas styrer Gaza om et år, tror du?

Befolkningen i Israel ønsker uansett å prøve å fjerne Hamas. Enhver regjering som ydmyker seg foran Hamas vil miste all tillit hos befolkningen i Israel og gi grobunn for mer ekstreme partier. Det er ikke være en god løsning for fremtidig fred.

Og det viktigste for Israel er ikke å unngå å så frø av Hamas, men å hugge ned det store Hamas-treet som allerede eksisterer. 

 

24 minutes ago, FriskLuft said:

For det første burde en slik motaksjon mot terroren ha kort varighet før man stopper med bombing osv. Så må burde man forsøke gjennom diplomati å få løslatt gislene.

Skal Israel ydmyke seg foran Hamas og godta deres krav om løslatelse av gisler? Da vil Hamas fortsette å ta gisler.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (11 minutter siden):

Hva om de allierte under 2ww hadde fulgt den filosofien ... vi kan ikke bekjempe nazismen..vi må forhandle med Hitler..

hvor hadde vi vært i dag da ??

Eller kampen mot IS...var den også feil..? hvor mange sivile strøk med der..?

Eller kampen mot Putin og hans forskrudde verden og ideer...å nei vent... stemmer jo det  Palestinerne støtter jo Ruzzland sin angrepskrig mot Ukraina... det sier vel egentlig sitt..

Hvorfor skal dere insistere på å sammenligne en av verdens største flyktningsleire som mer eller mindre avstengt fra omverdenen med en regional supermakt som okkuperte hele Europa? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns IDF holder bra tempo, gaza burde bli renska for hamas inna 4-5 mnd. Egypt blir nok nødt å ta imot palistinere som ikkje vil være skjold for hamas. Er egentlig det FN og land som Norge burde kreve samt hjelpe til med for å spare liv framfor stadig piss om korvidt Israel skal ditt eller datt. Israel har ingen grunn for å stoppe opp før alle gisler er satt fri samt at hamas har stoppa offensiven. Sia hamas forsatt durer på ender dette på verst mulig måte for di sivile i gaza pga hamas, Egypt og FN. Tipper dog at Iran blander seg inn før jul noko som skulle tilseie at atomannlegga i Iran blir bomba til støv utpå nyåret. Ser virkelig ut for at det blir ein ny vår i midtøsten...

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg heier på 1 krig.. at vålerenga ikke havner i Obos.

Og at Obos Sponser flere flykninger Om Enga holder seg .

Og jeg heier mest av allt på menneskeheten. Du kan pælme relgion (ja Vålenga du er min rellion) i dass.

Det er like sansynlig som at jeg vinner i lotto, og jeg spiller ikke lotto.

Personlig skulle jeg ønske at Hamas og Israel gikk på linje, på lik linja med USA mot England.

Da kunne alle andre fortsette med det vi gjorde .. nemlig nyte det ene livet vi har.

Bli ferdig!!! resten av værden er lei. Hamas har juleribbe tunellene sine.. Israel har julepølsene. det går bare ut over sivile.

Det begge gjør nå er utilgivelig fra begge parter, og de VET jævlig godt hva de gjør. Hamas er i skyggen. og eneste mulighet er å drepe en mygg med en kanon for israel. og at hamas  de gjemmer seg bak allt som er av sykehus skoler osv. Begge deler er et valg. Israel kan velge å ikke angripe de målene. Da vinner hamas litt. Angrepiper målene spesiallt med bomber så vinner likevel Hamas veldig mye.

Jeg vet det er my demonstrasjoner mot Israel. Og det med full rett. Men etter hva som skjedde. Tror noen i hele værden at Israel ville si. "OK dere kan få våre 15000 fanger"  Husker ikke nøyaktig tall.. mot 250 som de rappa fra av alle mulig ting en fest. og egentlig. slappe bondesamfunn. Men ja noen har våpen så de blir ansett som miltæret. De har verneplikt. 2 år 

Hamas har bare en plikt.. Utrydde Israel. Det er ikke palestinere .. Men generellt sett er ikke såkallte arabere happy for jøder.

Eller noe som helst som har forbindelse til USA eller Europa.

Men så har du noen.. som tar seg en ferie til Europa.. altså ikke paris eller london.. men Island.. Hebridene. Alkoholfri vintur i frankrike.. (ja det finnes) Den Muslimske del av Bussel.. Berlin. Portugal... Vatiknet. De har en ting til felles.. 2 faktisk .. de har penger og de kan lese. og drikker alkoholfri vin.

 

Jeg har absolutt mine feil jeg og. Men de går utover meg. Ikke et folkeslag eller en relgion.

Men til alle demonstranter. Tror dere på begge sider, at Palestina blir en anerkjent stat, Når Hamas med vilje ofrer egen befolkning til å eskalere fientlighet ? NEI::!!! om så Israel hade gjort det .. er det for sent.

ca 30 tusen klarer å bestemme værdens politikk.. det er under halvparten av Old trafford.

Så da har Hamas klart det de ville.. koste hva det koste vill.. 

 

Dette er min synsing. Det Israel gjør bør, de slutte med. Men jeg kan "se" hvorfor de ikke kan. Men de har blitt lurt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10.11.2023 at 1:40 AM, PrettyBoy said:

Var inne på linken, og så alle disse ødelagte bygningene i byen, også kommer jeg over denne videoen, var Hamas så tungt bevæpna? Trodde faktisk de bare hadde meg seg maskingevær og håndgranater. Jeg antyder ingenting. 

 

Hvis du tar en titt på Telegram kontoen til Hamas fra 7-10 vil du se at de ankom Israel med mere enn "maskingevær og håndgranater". 

Terroristene hadde med seg bl.a. miner, IED, granatkastere, droner og "thermobaric" granater som brenner ved 3000 grader C. Alt blir til aske i løpet av 1 sekund.

The Sun besøkte en militærbase i Israel hvor alle beslaglagte våpen var samlet. Omtrent 15% kom fra Iran. Endel kom fra Nord Korea.

https://www.thesun.co.uk/news/24700501/proof-iran-supplied-hamas-weapons-attack-israel/
image.thumb.png.6bae3b76393fdfb81c180a26784b5425.png

image.thumb.png.7640d63b49659d4ffd053d0e01cb25ad.png

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

I Canada holdt en hardbarka islamist imam tale til 10,000 demonstranter. Han snakket arabisk, her oversatt til engelsk: 

"Allah, take care of these Zionist aggressors. Allah, take care of the enemies of the people of Gaza. Allah, identify them all, then exterminate them. And don't spare any of them," Adil Charkaoui told a crowd in Arabic at a pro-Palestinian protest on Oct. 28.

Det er ingen tvil om at de islamske ekstremistene prøver å dra krigen inn i vestlige land. Noe som ikke er veldig vanskelig med muslimske innvandrere som har mange støttespillere og berøringsangst blant media, politikere og politi fordi de er sårbare minoriteter. Kansje på tide med en rød strek i sanden nå som jødene må igjen snike seg rundt for ikke å bli overfalt.


https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/charkaoui-politicians-jewish-groups-react-1.7022426

Anthony Housefather, the MP for Mount Royal, said Jewish Canadians are feeling scared, angry and frustrated right now. "There is something wrong in this country where a war in the Middle East has spread into Canada and is making Jewish Canadians feel this unsafe and it is not a minority feeling, this is the majority feeling right now," he said. 


https://nationalpost.com/news/canada/imam-who-led-montrealers-in-prayer-to-kill-them-all


image.png.fbccc402d255a6344e941a3385c90a80.png

image.thumb.png.38215f95c6e2cfdc17a88a8a952049e2.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, DukeNukem3d said:

Så de hadde rett til å slakte 1200 sivile den 7.oktober, selv om disse ikke fant seg en gang  på okkupert land? Eller hva menes med dette?  

Jeg så Marthe Valle sa det samme på debatten nylig, "palestinerne har rett til å drive frihetskamp". Jeg skjønner ikke hva det betyr i lys av 7.oktober.

Frihetskamp er den retten et okkupert folk har til å kjempe mot okkupasjonsmakten.

Dette gjaldt Norge 1940-45, Ukraina i disse dager og Palestina 1967-i dag.

Skal du se på krigsforbrytelser, må du se på begge sider. Den pågående etniske rensingen på Vestbredden har forårsaket flere sivile ofre enn 7.oktober. I tillegg kommer alle "antiterroroperasjoner".

Sannheten er at Israel ikke er det spor bedre enn serberne i Kosovo, og vi husker alle hva som skjedde med Serbia.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Rhabagatz said:

Frihetskamp er den retten et okkupert folk har til å kjempe mot okkupasjonsmakten.

Dette gjaldt Norge 1940-45, Ukraina i disse dager og Palestina 1967-i dag.

Skal du se på krigsforbrytelser, må du se på begge sider. Den pågående etniske rensingen på Vestbredden har forårsaket flere sivile ofre enn 7.oktober. I tillegg kommer alle "antiterroroperasjoner".

Sannheten er at Israel ikke er det spor bedre enn serberne i Kosovo, og vi husker alle hva som skjedde med Serbia.

 

 

Dette er kanskje å dra det litt for langt. Eksempel: Praktisk talt ingen i Ukraina påstår vel at "Russland ikke har rett til å eksistere" (men i Russland påstår vel styresmaktene at Ukraina ikke har rett til å eksistere).  På Gaza er det vel offisiell politikk at Israel ikke har rett til å eksistere? Spørsmålet om hvem som umiddelbart begynner en krig er vel også et moralsk/politisk poeng?  Gamle historier gjelder vel ikke her? Begynner Norge å angripe Sverige så kan vi vel bare skylde på oss selv om hele Oslo blir til et krater? Vi kan vel ikke skylde på svenskene da?  Både tyskerne og japanerne skyldte vel på seg selv når de ble bombet sønder og sammen? Vi kan vel ikke påstå at Sverige begynte ved å vise til gamle historier/fortellinger?

Endret av lada1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...