Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (1 time siden):

Igjen, her må vi huske på at det er en okkupert og en okkupant.

Å mase om at Hamas eller palestinerne vil drive jødene på havet er bare en unnskyldning for å fortsette okkupasjon, stjele landet og vannet fra palestinerne. Palestinerne har rett til å drive frihetskamp. Den truer på ingen måte Israels eksistens.

Israel på sin side må trekke seg tilbake til landets internasjonalt anerkjente grenser, og kan bygge akkurat så høye murer de vil, på eget territorium. Først da har de krav på å få være i fred.

 

Jeg har heller aldri sagt noe annet. Hvis man ønsker fred, så må begge sider bli enige, hvilket igjen betyr at begge sider må tilby noe. Israel må tillate at Palestinerne får frihet og mulighet til å leve ordentlige liv og ha sine egen territorier, og Palestinerne må tillate og forstå at Israel ikke kommer til å forsvinne.  Partene kommer ikke til å bli enige om dette alene, så verdenssamfunnet må bistå med å megle, trekke grenser og sørge for at partene aksepterer hverandres eksistens. 

Markiii skrev (1 time siden):

Hvor mange nye nazister ble det dannet av at de allierte vant over nazi-Tyskland og okkuperte tyskerne og tvang dem i kne? Vi kan faktisk ikke ta hensyn til nazistene, enten det er i nazi-Tyskland eller i Gaza. De må tvinges i kne, og må holdes nede til de legger fra seg terrortankene.

Det er selvsagt også en løsning, men jeg tror ikke den er gjennomførbar. Store deler av den muslimske verden tar Palestinerenes side, hvilket betyr at en håndtering av Palestina lik den de allierte gjorde mot aksemaktene under 2.verdenskrig ikke vil bli godtatt. Konflikten vil eskalere ytterligere, og verden er helt annerledes nå, enn den var under 2.verdenskrig. 

For at en slik løsning skal fungere, må ikke bare Palestina gi opp og innse at det ikke finnes noen utvei, men også alle som står på Palestinerenes side. Vi så hva som krevdes ovenfor Italia, Japan og Tyskland, hva vil kreves ovenfor hvor mange nå? Det er ikke den samme brede motivasjonen for å stoppe Palestinerene som det var å stoppe nazistene. Nazistene gikk for verdensherredømme, Palestinerene vil noe helt annet. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (På 8.11.2023 den 8:48 PM):


Aner ikke? Det er umulig å svare på?

Generelt sett så skyter ikke IDF folk uten grunn, så det må vel ha vært en eller annen årsak til at de åpnet ild, men i og med at det ikke er rapport hvorfor han ble skutt, eller hva IDF sin begrunnelse måtte være, så er det umulig å vite.

Generelt sett så har ikke IDF noe problemer med å ta liv av hundrevis av sivile i en boligblokk hvis de mistenker at en eller annen ubetydelig Hamas mellomleder befinner seg i samme boligblokk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (1 minutt siden):

Generelt sett så har ikke IDF noe problemer med å ta liv av hundrevis av sivile i en boligblokk hvis de mistenker at en eller annen ubetydelig Hamas mellomleder befinner seg i samme boligblokk. 

Det stemmer ikke. IDF varsler alltid før de river en blokk. Enkeltpersoner klarer de fint å avlive uten å rive hele blokken.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67327079

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Igjen, her må vi huske på at det er en okkupert og en okkupant.

Å mase om at Hamas eller palestinerne vil drive jødene på havet er bare en unnskyldning for å fortsette okkupasjon, stjele landet og vannet fra palestinerne. Palestinerne har rett til å drive frihetskamp. Den truer på ingen måte Israels eksistens.

Israel på sin side må trekke seg tilbake til landets internasjonalt anerkjente grenser, og kan bygge akkurat så høye murer de vil, på eget territorium. Først da har de krav på å få være i fred.

 

 

Palestinerne kan drive med frihetsKAMP mot regulære militære mål og styrker, men ikke terrorisme. Det å blindt skyte raketter inn i Israel er også terrorisme. Ja, Israel rammer sivile, men går primært etter militære mål, noe som er innenfor folkeretten.

 

Årsaken til "okkupasjonen" er at Hamas og mange andre obskure grupper i så og si alle omkringliggende land, ønsker Israel mest mulig vondt, helst fullstendig fjernet fra kartet.

At de ikke truer Israel sin eksistens? Kanskje ikke direkte, men det er ikke et krav for å svare på angrep.
Israel må likevel kunne få forsvare seg mot terrorangrep. Skal man bare sitte å ta imot, og la nye raid av sivile drap komme?
 

Jeg er ikke uenig i den siste setningen din.
MEN:
Utfordringen er jo at dette har blitt tilbudt en mange ganger, men de ulike palestinske lederne avviser dette alternativet gang på gang. De ønsker komplett utslettelse av Israel. Da blir det vanskelig å få en enighet.
Jeg er ganske sikker på at Israel ville gått med på en to-statsløsning, men utfordringen er at de palestinske styresmaktene ikke ønsker dette. Da blir det vanskelig. Isrealere bruker i hvert fall dette som argument. Meg bekjent har det aldri vært et seriøst forslag til fred der palestinerne har sagt ja, og Israel har sagt nei. (Flere ganger har nok begge sagt nei...)

 

Og så er det jo slik at Gaza i praksis har hatt den løsningen du skisserer. Israel har trukket seg helt ut i 2005, og Israel forsyner i tillegg vann til Gaza. Likevel angriper Hamas. Dette er dermed ikke en varig løsning.
 

Og "from the river to the sea" er ikke noe som kun Hamas støtter. Har fulgt med på en del debatter i det siste, og veldig mange som støtter "den palestinske saken" forfekter dette synet når de blir spurt direkte. Dette er ganske mainstream meninger.

Bare se på smykket til hun som var med på debatten på NRK.
Hun hadde et smykke hvor hele Isreal (inkl gaza og vestbredden) var dekket av et palestinsk flagg, et symbol på at HELE Israel hører til "palestinerne".

Endret av KalleKanin
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (1 time siden):

Det jeg lurer på da, hvorfor skulle Palestinere støtte Hamas, når de blir brukt som skjold, de blir skutt på når de prøver å evakuere sørover, de blir forhindra av Hamas å evakuere sørover, de spiser opp budsjetter deres, så hvorfor skulle de egentlig støtte dem, når de ikke bryr seg, og at jeg er mer verdt når jeg er død. Kan ikke se for meg et scenario der feks Arbeiderpartiet skyter på meg, og neste dag så gir jeg dem min stemme og støtte. Hadde Palestinere støttet Hamas, så hadde ikke over 1millioner evakuert sørover. Eller? Noe som ikke stemmer her. 

Det er jo tydelig at mange støtter de, sa aldri «alle»

Hvorfor? Godt spørsmål. Men det er utallige mennesker som lever under regimer i dag, og Palestina er ett av de stedene der befolkningen lever under regime. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, kapitan said:

Så hadde Israel vert som Hamas i måten en kriger på hadde det ikke vert en levende palestiner igjen på Gaza nå. Israel fortjent ros for måten de går fremm på.

Uten tvil ville araberne utslettet Israel hvis de hadde militær kapasitet. Hvorfor?

Araberne har gjennomført den obligatoriske indoktrineringen fra barnehagenivå hvor jødene ikke lengre sees på som medmennesker men som et folkelsag som skal hates og utslettes. De har etterhvert fått betydelig med supportere i vesten som bruker enhver anledning til å betegne Israel sine svar til arabernes terror som "war crimes and genocide". Det er ikke lett for araberne å sitte igjen med selvinnsikt når alle inkludert FN heier på de og sender de masse penger uansett hvor mye umenneseklig terror og korrupsjon de har vært ansvarlig for opp gjennom tidene. 

Kombinasjonen av "rettferdig frihetskamp for palestina" og fanatisk islamisme gir ekstreme utslag som vi så 7-10. PLO var fæle men den nyere generasjonen med islamistene i Hamas, PIJ ikledd sort Adidas "uniform" har nådd et nytt bunnivå i hva mennesker kan få seg til å gjøre. 

Faren for Israel er at synet på at Israel ikke har rett til å eksistere begynner å spre seg inn i vestlige samfunn antagelig via innvandring og universitetene. Ikke mine ord, se intervju i artikkel nedenfor hvor en yngre demonstrant hevder "the continuing existence of Israel is a war crime". Andre har ikke hørt om 7-10. Hvis dette sprer seg mainstream mister Israel sin støtte, araberne vil se muligheten og ruste opp for "the final solution". Når det er sagt er jeg ganske så sikker på at Israel er klar over farene.

 https://www.dailymail.co.uk/news/article-12734131/pro-palestine-protestors-call-hamas-freedom-fighters-armistice-day-march-israel.html

image.thumb.png.a1e3b6155c3b11e139aacdd4736bff32.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (1 time siden):

Det jeg lurer på da, hvorfor skulle Palestinere støtte Hamas, når de blir brukt som skjold, de blir skutt på når de prøver å evakuere sørover, de blir forhindra av Hamas å evakuere sørover, de spiser opp budsjetter deres, så hvorfor skulle de egentlig støtte dem, når de ikke bryr seg, og at jeg er mer verdt når jeg er død. Kan ikke se for meg et scenario der feks Arbeiderpartiet skyter på meg, og neste dag så gir jeg dem min stemme og støtte. Hadde Palestinere støttet Hamas, så hadde ikke over 1millioner evakuert sørover. Eller? Noe som ikke stemmer her. 

Hvorfor ofrer russerne seg... 

Slike folk tenker ikke slik meg og deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis går ikke Israel med på at internasjonale fredsstyrker eller arabiske "fredsstyrker" skal inn i Gaza etter krigen. Det ville selvsagt vært oppskrift på selvutslettelse. Disse styrkene ville operert like "uavhengig" som enkelte journalister i Gaza. D.v.s. passivt oversett forberedelsene til ny militær oppbygging. Israel er de som er eksponert for terroren og bør derfor ha kontrol på hva som foregår i Gaza. Dette er normalt for alle land utsatt for terrortrusler.

https://www.timesofisrael.com/liveblog-november-10-2023/

image.thumb.png.5f757190c0e857e357946c8ab42796d3.png

image.png.87167195c25e1a3c3ea426cc6c50df99.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ofrer russerne seg... 

Slike folk tenker ikke slik meg og deg...

Og her er du inne på noe ganske vesentlig. Man har ofte lett for å tro at alle ønsker det samme: fred og sameksistens. Det er dessverre ikke riktig. I mange konflikter rundt om i verden ønsker partene å utslette sin motpart, hvis de fikk en reell sjanse til det.

En tro på menneskerettighetene på samme måte som vi her i Norge tenker på dem, er langt fra universell.

Det var en diskusjon rundt dette for noen år tilbake:

https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2016/12/02/er-ikke-menneskerettighetene-universelle/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (6 minutter siden):

Hvorfor viser ikke norske "uavhengige" medier videoen der en palestinsk ambulanse sjåfør gir våpen til en terrorist...?

Seriøse redaktørstyrte medier publiserer veldig få klipp fra krigen som ikke lar seg verifisere.

Det gjelder ikke bare denne krigen, men også for Russlands invasjon av Ukraina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Seriøse redaktørstyrte medier publiserer veldig få klipp fra krigen som ikke lar seg verifisere.

Det gjelder ikke bare denne krigen, men også for Russlands invasjon av Ukraina.

Men du så selv videoen...hva tilsier at den ikke er ekte..??

De siterer jo Mads Gilbert som sannhetsvitne uten å blunke.. hvem verifiserer hans utsagn ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (9 minutter siden):

Men du så selv videoen...hva tilsier at den ikke er ekte..??

Jeg tror den er ekte, men du lurte på hvorfor ikke videoen er å se i norske medier, så det er det jeg svarer på.

Du vet nok godt at media fungerer slik at de må verifisere innhold de publiserer siden de har et redaktøransvar.

Her forklarer VG hvordan de gjør dette:
VG Forklarer: Slik verifiserer vi videoer

Og her forklarer Faktisk litt om det:
Faktisk Verifiserbar starter opp igjen: – Stort behov for å få verifisert bilder og videoer nå
 

Sitat

De siterer jo Mads Gilbert som sannhetsvitne uten å blunke.. hvem verifiserer hans utsagn ?

Jaha, som "sannhetsvitne", hva betyr det? Når har de i så fall gjort det?

Dersom Mads Gilbert uttaler seg til media er det journalisten og redaksjonen som verifiserer hans sitater, altså er det redaksjonen som er ansvarlig for at han siteres rett.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

 

Dersom Mads Gilbert uttaler seg til media er det journalisten og redaksjonen som verifiserer hans sitater, altså er ansvarlig for at han siteres rett.

Vel, han kunne garantere at der ikke var tunneller under sykehusene på Gaza...han kan bli tatt i løgn nå, om Israelerne viser det motsatte ... hva tror du..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (6 minutter siden):

Vel, han kunne garantere at der ikke var tunneller under sykehusene på Gaza...han kan bli tatt i løgn nå, om Israelerne viser det motsatte ... hva tror du..?

Mads Gilbert skal virkelig ha for at han genuint ønsker å hjelpe uskyldige og risikerer sitt eget liv for det, men jeg mistet troverdigheten til han for over 20 år siden etter jeg fant ut hva han sa om 11. september. Jeg setter heller min lit til eventuelle beviser fra bakken enn fra åpenbart partiske aktører som f.eks. Gilbert. Ser ingen grunn til at det ikke skal være tuneller under sykehus på Gazastripen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Politikeren Danny Danon sier i en tweet at Israel skal drepe journalister og fotografer fra blant andre amerikanske New York Times, Reuters og Associated Press, som dekket terrorangrepet til Hamas. Han beskylder dem for å ha "tatt del i angrepet" (!).

Danon kommer ikke med noen kilder på dette, men det er nylig publisert en artikkel på nettstedet Honest Reporting (https://mediabiasfactcheck.com/honest-reporting/) der det hevdes at journalister må ha visst om angrepet. Nettstedet skriver at de mener det er pussig at fotografene kunne være i nærheten uten å vite hva som skulle skje, men bringer ingen dokumentasjon som underbygger disse påstandene ifølge Aftenposten.

De amerikanske mediene benekter dette, og har kommet med uttalelser. New York Times kaller beskyldningene for usanne, skandaløse og uansvarlige:

https://www.nytco.com/press/statement-on-yousef-masoud/

Sitat

The accusation that anyone at The New York Times had advance knowledge of the Hamas attacks or accompanied Hamas terrorists during the attacks is untrue and outrageous. It is reckless to make such allegations, putting our journalists on the ground in Israel and Gaza at risk. The Times has extensively covered the Oct. 7 attacks and the war with fairness, impartiality, and an abiding understanding of the complexities of the conflict.

The advocacy group Honest Reporting has made vague allegations about several freelance photojournalists working in Gaza, including Yousef Masoud. Though Yousef was not working for The Times on the day of the attack, he has since done important work for us. There is no evidence for Honest Reporting’s insinuations. Our review of his work shows that he was doing what photojournalists always do during major news events, documenting the tragedy as it unfolded.

We also want to speak in defense of freelance photojournalists working in conflict areas, whose jobs often require them to rush into danger to provide first-hand witness accounts and to document important news. This is the essential role of a free press in wartime. We are gravely concerned that unsupported accusations and threats to freelancers endangers them and undermines work that serves the public interest.

Israelsk politiker antyder at fotografer er på drapsliste
https://www.aftenposten.no/verden/i/abMn15/israelsk-politiker-antyder-at-fotografer-er-paa-drapsliste

Sitat

Den israelske politikeren Danny Danon antyder at fotojournalister som tok bilder av Hamas' angrep på Israel, vil bli «eliminert» av den israelske sikkerhetstjenesten. Minst 39 journalister er allerede drept i krigen.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, the 3 X said:

Vel, han kunne garantere at der ikke var tunneller under sykehusene på Gaza...han kan bli tatt i løgn nå, om Israelerne viser det motsatte ... hva tror du..?

VG, Dagbladet og andre medier kaller inn "eksperter" som passer med budskapet som skal fremlegges.

Tror neppe Faktisk.no kommer til å bruke 5 sekunder på å etteregå det siste utsagnet til Gilbert som nå mener Gaza er værre enn Stalingrad (WWII hvor det antagelig døde langt mere enn 1 million). Gilbert drar og frem sammenligning med Holocoust for sikkerhets skyld. Så når Gilbert hevder han ikke har "hørt" noe om at Hamas gravde tuneller som jordrotter under Shifa sykehuset så er vel neppe det noe en kan stole på. Mannen har jo gått helt av hengslene nå. Han brukes som clickbait nå av media.

Poenget med Faktisk.no er ikke hva de sjekker med hva de ikke ettergår.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mads-gilbert-jeg-tror-faktisk-dette-er-verre-enn-stalingrad/s/5-95-1447544

image.thumb.png.9c3bc067130afc250a6915926ccb06d9.png

 

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

"Israel vil ta full kontroll over Gazastripen når Hamas er nedkjempet, sier statsminister Benjamin Netanyahu, som dermed utelukker en internasjonal styrke."

Kilde : vg.no

 

Betyr dette at Israel i praksis annekterer Gaza slik Putin har gjort i deler av Ukraina og at dette kan være starten på en ny konflikt med bosettere som kommer til Gaza og presser ut palestinere slik som er tilfelle på vestbredden?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (9 minutter siden):

"Israel vil ta full kontroll over Gazastripen når Hamas er nedkjempet, sier statsminister Benjamin Netanyahu, som dermed utelukker en internasjonal styrke."

Kilde : vg.no

 

Betyr dette at Israel i praksis annekterer Gaza slik Putin har gjort i deler av Ukraina og at dette kan være starten på en ny konflikt med bosettere som kommer til Gaza og presser ut palestinere slik som er tilfelle på vestbredden?

 

Slik jeg har forstått det, så ønsker Israel å ta ansvar for sikkerheten i Gaza og passe på at ingen militante grupper får vokse. Israel ønsker nok å unngå at internasjonale sikkerhetsstyrker skal få det ansvaret, slik som det står i artikkelen på VG. Det trenger ikke å bety at det kommer bosettere til Gaza og presser ut palestinere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...