Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Baranladion said:

Jeg syns det er underlig at ingen prøver noe nytt, men situasjonen er vel for fastlåst til det. Det har virket hele tiden som at begge parter tenker at eneste løsning er at en av partene elimineres helt, men at man ikke forstår at det er en umulig oppgave. 

Igjen, her må vi huske på at det er en okkupert og en okkupant.

Å mase om at Hamas eller palestinerne vil drive jødene på havet er bare en unnskyldning for å fortsette okkupasjon, stjele landet og vannet fra palestinerne. Palestinerne har rett til å drive frihetskamp. Den truer på ingen måte Israels eksistens.

Israel på sin side må trekke seg tilbake til landets internasjonalt anerkjente grenser, og kan bygge akkurat så høye murer de vil, på eget territorium. Først da har de krav på å få være i fred.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (På 9.11.2023 den 11:09 AM):

Hamas må bort ja. Akkurat som alle andre terror-organisasjoner.

Men jeg bare mistenker at den delen som kommer etter, delen du nevner med "omskolering" og kontroll, den delen vil føre til mer sinne og frustrasjon fra palestinerne og fører til en ny "Hamas" etterhvert. At det sinnet som ligger i bunnen ikke blir å forsvinne. Og så vil det blusse opp igjen i framtiden. Og det er jo mange som klager over den kontrollen som har vært over Gaza allerede nå.  Blir nok ikke mindre av det framover hvis det skulle vært enda strengere. Og det å utrydde alle vil også skape såpass store følger at det er nok ikke en løsning heller.

Enn så lenge begge sider hater hverandre så intenst så ser jeg egentlig ingen slutt på dette. Bare eskalering og de-eskalering igjen og igjen.

Da tenker jeg at løsningen er at palestinerne aldri får ha våpen igjen. At de må demilitariseres og settes under administrasjon, og at andre må ta seg av sikkerheten. Så kan de få lov til å satse på å bygge opp samfunnet sitt, og kanskje vil de etter hvert innse hvor ille Hamas var som aldri tillot sivilsamfunnet å bli bygget opp, og vil vende seg mot ideologien.

  

  

Snikpellik skrev (På 9.11.2023 den 12:24 PM):

Alle partiene utenom de to religiøse partiene på Stortinget mener at Israel bryter folkeretten i forbindelse med den pågående krigen mot Hamas. Krf vil ikke mene hverken eller, mens Frp er det eneste stortingspartiet som mener at Israel ikke bryter folkeretten.

Merkelig at de ikke sier noe om Hamas' bruk av sivile som levende skjold. De må nesten gjøre rede for hvorfor de mener at Israel har ansvar for Hamas' bruk av levende skjold.

 

 

 

PrettyBoy skrev (På 9.11.2023 den 11:28 AM):

Så alt som skjedde før 7.oktober er irrelevant?

Ja.

Du kan selvsagt argumentere for at du mener at terrorangrepet 7. oktober var legitimt og at det bare var bra å få tatt igjen på jødene, men da har du allerede avslørt deg selv.

Sitat

Men i Vestbredden er det ulovlig bosettere. Disse blir jo bevisst plassert der som hva? Skjold feks? Blir ikke disse satt i fare?

De er bosettere, ikke skjold for militære mål. Hvor mange ganger må jeg gjenta meg selv?

Sitat

Israel har bombet over 28.000 bygninger, alle disse er militære mål? 

Det kan vi gå ut ifra, ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (22 timer siden):

Hvis man grunnlegger en stat hvor det allerede bor folk er det nærliggende å tro at befolkningen som allerede bor der blir forflyttet, eller hva som verre ér, eller i det minste er fratatt råderett over egne områder.

Befolkningen ble ikke forflyttet. Det var først da mange arabere angrep jødene i Israel at de måtte stikke av etter å ha blitt beseiret. Uansett, jødene hadde like mye rett på en egen stat som araberne. Araberne hadde allerede fått hele Transjordan. Der bodde det også jøder. Men det er det ingen som bryr seg om.

Uansett er alt dette irrelevant. Israel eksisterer, og kommer ikke til å opphøre å eksistere. Å argumentere for at Israel ikke skulle ha eksistert er et uttrykk for jødehat der man mener jøder ikke skal ha samme rettigheter som andre.

Sitat

Hvis man bare grunnlegger en egen stat oppå andres land, vil det ganske forutsigbart bli misnøye.

Det var ikke andres land. Det var jødenes land.

Og uansett så måtte det opprettes stater i området. Britene trakk seg ut og overlot et vakuum uten at det var klarlagt noen grenser eller stater. Dermed måtte jødene ta saken i egne hender.

Det sier seg selv at jødene ikke kunne godta å være en minoritet i en arabisk/muslimsk stat. Da ville de aldri kunne leve i trygghet. Så det måtte opprettes en jødisk stat. Så enkelt er det.

Hvorfor skulle araberne ha rett til å fritt opprette egne stater, men ikke jødene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (19 minutter siden):

Merkelig at de ikke sier noe om Hamas' bruk av sivile som levende skjold. 

De gjør det. Både regjeringen, opposisjonen og alle de andre partiene på Stortinget inkludert utenrikskomiteen har fordømt Hamas sitt terrorangrep og brudd på folkeretten.

Sitat

De må nesten gjøre rede for hvorfor de mener at Israel har ansvar for Hamas' bruk av levende skjold.

Jeg vet ikke hvordan du har fått for deg at Stortinget mener noe slikt, men det gjør de altså ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (15 timer siden):

Når Netanyahus sin talsmann, legger ut falske videoer, så blir jeg ikke overaska hvis andre også skulle gjøre det. Hvordan vet vi at det ikke er dem som har plassert våpnene der? Pga støvet som har lagt seg oppå? Må si de ligger fint stabla sammen, til å være et sted som har blitt bomba. Kan hende dette stemmer, vet ikke. Noen som vet hva han sier, eneste ordet jeg skjønte var plastikk.

Det er stor forskjell på å legge ut en uverifisert video laget av noen andre (som denne talsmannen gjorde), og å faktisk ha førstehåndskunnskap om en situasjon og dokumentere denne med video.

 

  

Ekspertkommentator skrev (10 timer siden):

Hva er kriteriet for at Israel kan regne seg ferdig med å utrydde Hamas og PIJ terroristene?

Kansje Israel klarer å nøytralisere mesteparten av de som planla og deltok i forberedelse og utføring av 7-10 massakrene. Men hva med alle de som ville deltatt og utført akkurat de samme grusomhetene hvis de hadde fått muligheten

Israel sin jobb er ikke ferdig om de tar ut 40,000 terrorister. Det er nye 40,000 indoktrinerte unge arabere klare til å overta jobben med å utrydde Israel.

Da må palestinerne demilitariseres og leve under administrasjon til de gir seg med terrortvangstankene sine.

 

 

  

Baranladion skrev (2 timer siden):

-Og hva tenker Israel skal være end-gamet her ved deres måte å "rydde opp" på? 
Jeg lurer på hvor mange nye terrorister som skapes per drepte sivile/barn på Gaza, jeg tror ikke måten konflikten håndteres på kommer til å gjøre ting noe bedre. 

- Det gjelder begge sider. 

Hvor mange nye nazister ble det dannet av at de allierte vant over nazi-Tyskland og okkuperte tyskerne og tvang dem i kne? Vi kan faktisk ikke ta hensyn til nazistene, enten det er i nazi-Tyskland eller i Gaza. De må tvinges i kne, og må holdes nede til de legger fra seg terrortankene.

 

  

Rhabagatz skrev (29 minutter siden):

Igjen, her må vi huske på at det er en okkupert og en okkupant.

Å mase om at Hamas eller palestinerne vil drive jødene på havet er bare en unnskyldning for å fortsette okkupasjon, stjele landet og vannet fra palestinerne. Palestinerne har rett til å drive frihetskamp. Den truer på ingen måte Israels eksistens.

Israel på sin side må trekke seg tilbake til landets internasjonalt anerkjente grenser, og kan bygge akkurat så høye murer de vil, på eget territorium. Først da har de krav på å få være i fred.

Nei, det vi har er jødehatere vs. jøder som prøver å forsvare seg mot jødehatere.

Okkupasjonen er et resultat av at Israel har blitt tvunget til å forsvare seg mot stadige angrep. Hadde de ikke blitt angrepet, hadde det ikke vært noen okkupasjon. Men så glemmer du at Israel trakk seg helt ut av Gaza i 2005 uten at det ble fred. Tvert imot benyttet palestinerne i Gaza friheten til å øke antallet terrorangrep.

Igjen: Da palestinerne ble gitt frihet og en mulighet, brukte de muligheten til å øke terroren mot Israel. Tygg på den et øyeblikk. Da faller hele det andre avsnittet ditt fra hverandre.

Å kreve at den som blir angrepet og forsvarer seg er den som må trekke seg tilbake, er perverst.

 

 

  

Snikpellik skrev (6 minutter siden):

De gjør det. Både regjeringen, opposisjonen og alle de andre partiene på Stortinget inkludert utenrikskomiteen har fordømt Hamas sitt terrorangrep og brudd på folkeretten.

Det gir ingen mening. De påstår at de tar avstand fra arabernes bruk av levende skjold, men legger likevel ansvaret på jødene. Det er avskyelig, rett og slett.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye av problemet på Gaza er at palestinere der støtter Hamas og mener de kjemper palestineres kamp. Umulig for Israel å ikke ramme noen av disse sympatisørane når de prøver å renske ut Hamas.

Så hadde Israel vert som Hamas i måten en kriger på hadde det ikke vert en levende palestiner igjen på Gaza nå. Israel fortjent ros for måten de går fremm på.

Endret av kapitan
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Markiii skrev (17 minutter siden):

Det gir ingen mening. De påstår at de tar avstand fra arabernes bruk av levende skjold, men legger likevel ansvaret på jødene. Det er avskyelig, rett og slett.

Kan du vise til hvor Stortinget legger ansvaret "på jødene"?

Stortinget har lagt ansvar for diverse brudd på internasjonal lov på terrorgruppa Hamas og på staten Israel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Markiii said:

legger likevel ansvaret på jødene

Dette er en tilsnikelse for å få det til å fremstå som at det er anti-semittisme som ligger bak, alternativt forstår du ikke forskjellen. Jeg vet sant å si hva som er verst..

Her snakker du altså om regjeringen og opposisjonen, og ingen av disse har lagt ansvaret på jødene.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er en grense mellom Hamas og Palestinerne, men den grensen er tykk og veldig diffus, i alle fall slik jeg ser det. 
 

Kritikken ligger bestandig på Israel. Svært mye med rette. Men det hviler liksom null ansvar på Palestina. Ingenting. Hamas er det enkelt å si at «Ja, de er slemme - men *sett inn argument som retter det på Israel igjen*», alt er en defleksjonsdebatt der det males et rosenrødt bilde av Palestina og at det kunn dreier seg om Hamas vs Israel. Det nekter jeg å tro på. Dette er større enn Hamas, mye større. Om andre land i området faktisk kan støtte oppunder Hamas, så kan mange i Palestina det også. Og det tror jeg de gjør. Dette er i såfall et problem som Israel tar inn i sin vurdering

Som sagt, jeg så likheter til ting jeg så i Afrika. Det er ikke likt, men jeg ser noen likheter. Vi kunne se åpenbar korrupsjon, kriminalitet (stygg), jobbmangel, utdanning, infrastruktur osv osv, men likevel var det mange i landet som støttet de som styrte landet. Veldig mange. Og det skulle ikke forundre meg at Palestina kan være slik også

Som sagt, Israel har mye av ansvaret og de tåler og bære det - tydeligvis. Men jeg håper noen tørr å si til Palestina med Hamas at de også må belage seg på å spille på samme lag, om det skal bedre situasjonen noensinne. Lik det eller ikke, Israel forsvinner ikke og den tapende parten vil bli Palestina tilslutt, dessverre :( 

 

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

når Israelere ble drept og det var før krigen så fikk barn i Gaza utdelt godteri for å feire dette. Dette var vanlige palestinere så veldig mange av disse støtter Hamas angrep 7.10.

Men vil tro både Hamas og den vanlige palestiner ble litt overasket over Israels reaksjon. De hadde nok ikke sett for seg en gjengjeldene som dette!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
overhodet skrev (14 minutter siden):

Hamas skyter mot sivile palestinere på Gaza for å forhindre evakuering. Kvalmt å se norske damer forsvare Hamas på debatten i går kveld.

Jeg så hele debatten på NRK i går kveld og fikk ikke med meg noe forsvar av Hamas eller deres handlinger der. Når i debatten sikter du til, og fra hvem?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kapitan said:

Men vil tro både Hamas og den vanlige palestiner ble litt overasket over Israels reaksjon. De hadde nok ikke sett for seg en gjengjeldene som dette!

Hamas visste at dette kom. Helt garantert. De visste også at et utall sivile kom til å gå med men feilberegnet kanskje at de ble avslørt så fort i å bruke sivile som skjold. Selv om ikke alle har fått det med seg eller tror på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hamas ble nok overrasket over hvor lett det var å komme seg inn i Israel og hvor lenge de fikk terrorisere, og dermed ble de nok også overrasket over hvor sterk reaksjonen ble.

De forventet sikkert bomber og granater, men en fullskalas bakkeinvasjon? Det er ikke sikkert.

Vi får se i de kommende ukene hvor godt forberedt de er. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

-Og hva tenker Israel skal være end-gamet her ved deres måte å "rydde opp" på? 
Jeg lurer på hvor mange nye terrorister som skapes per drepte sivile/barn på Gaza, jeg tror ikke måten konflikten håndteres på kommer til å gjøre ting noe bedre. 

Dette er det store spørsmålet, og jeg er enig med deg i at om man skal bli kvitt terror, radikalisering og ekstremisme så er ikke dette akkurat oppskriften på sikt. Det er heller ikke mulig å fjerne Hamas helt militært, slik mange militæreksperter har vært inne på i det siste, deriblant Tormod Heier.

En amerikansk toppgeneral snakker om akkurat denne problemstillingen i Times of Israel i dag:

New top American general says Israeli goal of toppling Hamas ‘a pretty large order’
https://www.timesofisrael.com/new-top-american-general-says-israeli-goal-of-toppling-hamas-a-pretty-large-order/

Sitat

Charles Q. Brown warns prolonging Gaza operation will drive more civilians to terrorism, as US military officials push IDF to be ‘more calculating and precise’ in its strikes.

The top US military official indicated Thursday that Israel will have a harder time eradicating Hamas the longer its military campaign in the Gaza Strip drags out and the more civilians that are killed in the process.

US Joint Chiefs of Staff chairman Gen. Charles Q. Brown, asked whether he is concerned that the rapidly climbing non-combatant death toll in Israel’s war against Hamas will lead Palestinian civilians to turn to terror, responded, “Yes, very much so.

“And I think that’s something we have to pay attention to,” Brown told reporters in his first comments on the war in Gaza since he took over as the top US military official last month.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

. Det er heller ikke mulig å fjerne Hamas helt militært, slik mange militæreksperter har vært inne på i det siste, deriblant Tormod Heier.

 

Tja, de fjernet Nazi styret i Tyskland, Faciststyre i Italia osv... alt er mulig...

Tormod Heier har jo bommet kraftig i mye spådommer...serlig i Ukraina konflikten..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (13 minutter siden):

Da var vi inne igjen...

Vet den Israelske hæren om terrorist tunnelene går mellom nord gaza og sør gaza..?

I så fall kan jo Hamas flykte sørover under bakken..

De regner nok også med at mange Hamas-medlemmer eller støttespillere vil flykte sørover sammen med sivile når de åpner korridorer, men de vet hvem ledelsen i Hamas er, og de tør nok ikke blande seg inn i strømmen i fare for å bli gjenkjent av IDF som vokter de sivile, eller å bli avslørt av sivile. Jo flere som drar sørover jo mer alene blir Hamas-ledelsen og jo kjipere blir det for de å sitte igjen i nord.

 

Hvis de fleste lederne blir tatt blir det ikke så stas å være Hamas-leder lenger, og vanskeligere å rekruttere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Ja, det er en grense mellom Hamas og Palestinerne, men den grensen er tykk og veldig diffus, i alle fall slik jeg ser det. 
 

Kritikken ligger bestandig på Israel. Svært mye med rette. Men det hviler liksom null ansvar på Palestina. Ingenting. Hamas er det enkelt å si at «Ja, de er slemme - men *sett inn argument som retter det på Israel igjen*», alt er en defleksjonsdebatt der det males et rosenrødt bilde av Palestina og at det kunn dreier seg om Hamas vs Israel. Det nekter jeg å tro på. Dette er større enn Hamas, mye større. Om andre land i området faktisk kan støtte oppunder Hamas, så kan mange i Palestina det også. Og det tror jeg de gjør. Dette er i såfall et problem som Israel tar inn i sin vurdering

Som sagt, jeg så likheter til ting jeg så i Afrika. Det er ikke likt, men jeg ser noen likheter. Vi kunne se åpenbar korrupsjon, kriminalitet (stygg), jobbmangel, utdanning, infrastruktur osv osv, men likevel var det mange i landet som støttet de som styrte landet. Veldig mange. Og det skulle ikke forundre meg at Palestina kan være slik også

Som sagt, Israel har mye av ansvaret og de tåler og bære det - tydeligvis. Men jeg håper noen tørr å si til Palestina med Hamas at de også må belage seg på å spille på samme lag, om det skal bedre situasjonen noensinne. Lik det eller ikke, Israel forsvinner ikke og den tapende parten vil bli Palestina tilslutt, dessverre :( 

 

Det jeg lurer på da, hvorfor skulle Palestinere støtte Hamas, når de blir brukt som skjold, de blir skutt på når de prøver å evakuere sørover, de blir forhindra av Hamas å evakuere sørover, de spiser opp budsjetter deres, så hvorfor skulle de egentlig støtte dem, når de ikke bryr seg, og at jeg er mer verdt når jeg er død. Kan ikke se for meg et scenario der feks Arbeiderpartiet skyter på meg, og neste dag så gir jeg dem min stemme og støtte. Hadde Palestinere støttet Hamas, så hadde ikke over 1millioner evakuert sørover. Eller? Noe som ikke stemmer her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...