Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

germanwhip skrev (3 minutter siden):

konflikten, om en kan bruke fine ord på å kalle det det, har pågått i flere tusen år. om det blir en "vinner" en eller annen gang de neste tusen år, eller hvor mange år de måtte ta... jeg lurer på om de vurderer om det var verdt det.

Undres også over alle de millirader muslimer i verden som lar dette pågå med et par håndfuller galninger som står bak? Hvorfor evner de ikke å avslutte galskaåen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (15 minutter siden):

Det vil ta år for IDF å rydde opp i situasjonen. Hamas gjemmer seg blant sivilbefolkningen og nyter bred støtte. Hvis vi sender norske soldater til Gaza, vil mange av dem sannsynligvis returnere i kister. Vi vil også møte kritikk hver gang sivile liv går tapt. Er dette virkelig noe Norge er villig til å investere betydelige summer i?

Jeg mistenker også at USAs forslag om en internasjonal styrke er for show. Det virkelige målet er trolig ikke å sette inn en betydelig internasjonal styrke, men heller å sende noen få representanter fra arabiske land for å øke Israels kredibilitet. Det vil fortsatt hovedsakelig være IDF som opererer, men da kan ikke all skyld ensidig legges på Israel.

Den arabiske liga er ikke så lettlurte, de vil aldri godta det. Selv ikke vesten vil være interessert i å sende ned representanter, fordi vi ønsker ikke å bli holdt ansvarlig for Israels handlinger.

Litt morsomt med den norske siden MIFF - Med Israel For Fred... Har aldri sett et eneste hint om en mulighet for fred fra de, bare mer hat?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, trn100 said:

Undres også over alle de millirader muslimer i verden som lar dette pågå med et par håndfuller galninger som står bak? Hvorfor evner de ikke å avslutte galskaåen?

antar det er litt på samme nivå som kristne og jøder rundt om i verden, det går grenser på hvor mye en orker å investere i en betent konflikt "der borte"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (Akkurat nå):

antar det er litt på samme nivå som kristne og jøder rundt om i verden, det går grenser på hvor mye en orker å investere i en betent konflikt "der borte"

Og hvorfor i alle dager skal vi som i alle fall sånn nogenlunde har funnet en måte å leve sammen på ta på oss et ansvar for noe de ikke evner å ta ansvar for selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, trn100 said:

Og hvorfor i alle dager skal vi som i alle fall sånn nogenlunde har funnet en måte å leve sammen på ta på oss et ansvar for noe de ikke evner å ta ansvar for selv?

si det.

hadde de i regionen klart å legge hatet mot hverandre til side, og bygget en fremtid sammen så hadde mye vært løst.

en eller annen gang må noen si at nok er nok, vi må stoppe sirkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen tilknytning til MIFF eller er spesielt pro-Israel. For eksempel har jeg kritisert Israels bosetningspolitikk på Vestbredden.

Det som frustrerer meg mest, er den norske medias tendens til å bruke Hamas som kilde, og deres tilsynelatende holdning om at Israel ikke burde ha reagert på Hamas' angrep. Det ville ikke løst noe som helst.

Når Israel prøver å fjerne Hamas, finnes det ingen enkle løsninger som unngår sivile tap. Hamas er åpenbart ikke en pålitelig kilde, så det er vanskelig å fastslå hvor mange sivile og militære som har blitt drept.

Det er jeg faktisk helt enig med deg i! Og jeg er ikke en konspiratør, men det kan virke som om norske media har en agenda. Krysser fingrene for at det har mest med unge røde journalister å gjøre, men det er helt klart at man må lese nyheter med forsiktighet, selv i Norge...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Camlon skrev (35 minutter siden):

...  sende noen soldater fra arabiske land for å øke Israels kredibilitet. 


Men fra hvilke arabiske land?

Omtrent det eneste landet som har arabere i sitt militære, som ikke støtter Hamas, er Israel.
Å sende inn militære styrker fra Iran, Qatar, Irak, Syria, Libanon .... osv. er jo helt nytteløst, det er bare påfyll til Hamas.

Det er fullstendig utopi å tro at man kan ha noen form for kontroll i Gaza med soldater fra de arabiske nabolandene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
21 minutes ago, 0laf said:

Men fra hvilke arabiske land?

Omtrent det eneste landet som har arabere i sitt militære, som ikke støtter Hamas, er Israel.
Å sende inn militære styrker fra Iran, Qatar, Irak, Syria, Libanon .... osv. er jo helt nytteløst, det er bare påfyll til Hamas.

Det er fullstendig utopi å tro at man kan ha noen form for kontroll i Gaza med soldater fra de arabiske nabolandene.

Det er helt korrekt.

Jeg antar Biden kun snakker om Saudi Arabia, Egypt, UAE og Fatah. Men selv om de ikke er pro-Hamas så har de fortsatt null interesse i å sende soldater for å hjelpe Israel bekjempe Hamas.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Ser ut som mange paledtinere nå ser et svekket hamas som gjemmer seg, og muligheten for å bli kvitt de gjør nok at flere tør å si imot de, selv om det vanligvis ville bety døden.

 

 

 

Regner med denne videoen er til stor frustrasjon for palistinakomiten ..

Og ikke minst...hvorfor ser vi ikke disse videoene i norske medier..? passer det ikke inn..?

Endret av the 3 X
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

Det er helt korrekt.

Jeg antar Biden kun snakker om Saudi Arabia, Egypt, UAE og Fatah. Men selv om de ikke er pro-Hamas så har de fortsatt null interesse i å sende soldater for å hjelpe Israel bekjempe Hamas.

Det med USA i forhold til Israel er forøvrig også et interressant tema. Det bor rundt 8 millioner jøder i USA og de har mange ganger vært en betydelig støtte til det amerikanske "demokratiet" med de ressuser de besitter...

Endret av trn100
Lenke til kommentar


IDF: Shifa blast caused by errant Palestinian missile fired at troops operating near hospital

The IDF’s Arabic spokesperson Avichay Adraee says a blast at the Shifa hospital in Gaza City was caused by an errant missile launched by a Palestinian terror group after the medical center’s director blamed Israel.

The terrorists were trying to target Israeli forces operating near the hospital, missed and struck the medical center itself, Adrae says, citing “an analysis of the IDF’s operational systems.”

85mpzf.jpg.cf15284b8c8f4bf88c73124bf54410ec.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (10 timer siden):

Palestinerne har rett til å drive frihetskamp.

Så de hadde rett til å slakte 1200 sivile den 7.oktober, selv om disse ikke fant seg en gang  på okkupert land? Eller hva menes med dette?  

Jeg så Marthe Valle sa det samme på debatten nylig, "palestinerne har rett til å drive frihetskamp". Jeg skjønner ikke hva det betyr i lys av 7.oktober.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Camlon skrev (49 minutter siden):

... Saudi Arabia, Egypt, UAE og Fatah...


Nettopp, ingen av disse er interessert i å sende tropper inn i Gaza.

Egypt og Jordan er vel det nærmeste man kommer normale arabiske land i regionen, og som er på nogenlunde talefot med Israel, men begge disse har gjort det krystallklart at det er mer sannsynlig at juleribbe blir nasjonalrett i midtøsten, enn at de vil ha noe med palestinerne å gjøre.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Eller hva menes med dette?  


Det er noe enkelte uttaler, i stedet for å bare si rett ut at de støtter terror og steking av levende babyer, halshugging og den slags, så lenge det går utover Israel.

Hamas har liksom "rett til å drive frihetskamp ... juhu" ... selv om Gaza ikke er okkupert, og det Hamas driver med er ren terror, som bryter alle etiske normer og internasjonale lover.

Så sier man åpenbart "palestinerne har rett til å drive frihetskamp", ikke Hamas, ettersom det høres litt bedre ut, men Fahir i skobutikken på hjørnet i Gaza by, som knapt har en potte å pisse i, har ingen mulighet til å drive noen frihetskamp, annet enn å stemme på Hamas, som er styresmakten på Gazastripen, og de som driver denne påståtte "frihetskampen", mot sivile mennesker i en annen nasjon, som ikke har okkupert Gaza på snart 20 år, men i stedet forsyner de med alt de trenger for å overleve.

Forstå det den som kan?

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):



Jeg så Marthe Valle sa det samme på debatten nylig, "palestinerne har rett til å drive frihetskamp". Jeg skjønner ikke hva det betyr i lys av 7.oktober.

Du har så rett, dette viser hvor langt jødehatet er kommet.. alt er lov å si...

Bestialsk massemyrding av forsvarsløse babyer, barn, kvinner og eldre, er liksom blitt frihetskamp...at ikke folk skjems...

Men nå skal rottene i Hamas få betale, la de råtne nede i hullene sine...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har levd med denne debatten i over 50 år og var en gang så naiv at jeg faktisk trodde at fredsprisen i 94 til Shimon Peres, Yitzhak Rabin og Yasser Arafat. skulle kunne forandre noe.

30 år etter har jeg forstått at det ALDRI kommer til å skje og alt vi eventuelt kan gjøre er å hjelpe enkeltmennesker og kanskje enkelte barn. Dette er noe de som vi forhåpentligvis litt mer fredsommelige ikke verken kan eller bør ta ansvaret for, selv om vi burde ha noe dårlig samvittighet for våre korstog og slavehandel i en annen tid.

Det vil ALDRI bli fred i midtøsten, i alle fall ikke før noe annet av betydning tar oppmerksomhet fra konflikten, og igjen, jeg er så dritt lei av å høre om den!

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Jeg har ingen tilknytning til MIFF eller er spesielt pro-Israel. For eksempel har jeg kritisert Israels bosetningspolitikk på Vestbredden.

Det som frustrerer meg mest, er den norske medias tendens til å bruke Hamas som kilde, og deres tilsynelatende holdning om at Israel ikke burde ha reagert på Hamas' angrep. Det ville ikke løst noe som helst.

Når Israel prøver å fjerne Hamas, finnes det ingen enkle løsninger som unngår sivile tap. Hamas er åpenbart ikke en pålitelig kilde, så det er vanskelig å fastslå hvor mange sivile og militære som har blitt drept.

Israel vil aldri klare å fjerne Hamas - det de driver med nå er jo faktisk å så nye frø av Hamas. Israel mangler jo en plan for hva de vil oppnå.  Det vi ser nå fra Israel sin side er rett og slett en ren hevnaksjon som ender med at stadig flere i verden vender dem ryggen.  Jeg vil anta at  Netanyahu kommer til å bli kastet på dør ved første anledning etter at kamphandlingene er over. Ikke bare har  Netanyahu skuffet egne innbyggere - mannen vil være en person resten av verden trolig heller ikke ønsker å snakke eller samarbeide med når  Israel en eller gang i fremtiden vil forsøke å normalisere sitt forhold til omverden. 

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (53 minutter siden):

Jeg så Marthe Valle sa det samme på debatten nylig, "palestinerne har rett til å drive frihetskamp". Jeg skjønner ikke hva det betyr i lys av 7.oktober.

Det er fordi du er den eneste som setter det "i lys av 7.oktober". Det er ganske talende og avslørende at du etterlyser betydningen av hva det å drive frihetskamp innebærer, til tross for at folk så ettertrykkelig har fordømt Hamas sine handlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...