Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IDF-styrkene rykker nå meget raskt gjennom Gaza by og er i ferd med å ta havneområdet, de to fremstøtene kommer til å møtes ganske raskt. Det vist seg under gatekampene at det er simpelt for få militante i et altfor stort område med mange bygninger og gater i møte med velordnede, koordinerte og disiplinerte israelske soldater som kunne meget raskt dominere et inntatt område. 

Og samtidig er hele Nord-Gaza i ferd med å tømmes for sivilistene som demonstrert at de ikke aktet å bli værende og at de stolte på at IDF vil la dem være i fred underveis mot sikkerheten i sør. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, germanwhip said:

ser vi på historiske hendelser, så er risikoen stor

Da kan du fordømme dem, om det skulle skje.

Ettersom ingen internasjonale sikkerhetsstyrker er villige til å overta kontrollen i Gaza og forhindre oppblomstringen av nye militante grupper, så har Israel ikke noen annet valg om de skal fjerne Hamas.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Camlon said:

Da kan du fordømme dem, om det skulle skje.

Ettersom ingen internasjonale sikkerhetsstyrker er villige til å overta kontrollen i Gaza og forhindre oppblomstringen av nye militante grupper, så har Israel ikke noen annet valg om de skal fjerne Hamas.

Her dikter du fritt.

Det er Israels valg å ta sikkerhetsmessig kontroll, de nekter å overgi kontrollen til en internasjonal styrke:

https://www.timesofisrael.com/netanyahu-says-idf-will-control-gaza-after-war-rejects-notion-of-international-force/?utm_source=article_hpsidebar&utm_medium=desktop_site&utm_campaign=liveblog-november-10-2023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, germanwhip said:

er det bare meg som reagerer på ordlyden fjerne? det gir noen ekkoer tilbake til noen ekle år.

når det er sagt, er Israel forberedt på at deres handlinger fostrer fremtidige "terrorister" som ønsker å rette gårsdagens uoverstemmeligheter? 

Reagerer du like sterkt på uttrykket "fjerne Kremlin" og føler det gir ekko til noen ekle år?

Hamas er mer enn en terroristorganisasjon, de er det styrende regimet i Gaza. Israels mål er ikke bare å bekjempe terrorisme, men å fjerne Hamas fra makten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Rhabagatz said:

Det betyr bare at det er gjensidig. Israel vil ikke tillatte en internasjonale styrker fordi de stoler ikke på dem, og ingen internasjonale styrker er villige til å gå inn fordi det er for dyrt og for farlig.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Camlon said:

Reagerer du like sterkt på uttrykket "fjerne Kremlin" og føler det gir ekko til noen ekle år?

Hamas er mer enn en terroristorganisasjon, de er det styrende regimet i Gaza. Israels mål er ikke bare å bekjempe terrorisme, men å fjerne Hamas fra makten.

så langt har vel Israel bombet ihjel over ti tusen mennesker i hat kampanjen deres mot hamas, og drevet på flukt flere millioner.

ingen oppegående individer tar vel tatt hamas i forsvar, men hvor er sympatien for det palestinske folket?

Israel bomber skoler? selvsagt skjuler hamas seg der

Israel bomber sykehus? selvsagt skjuler hamas seg der

Israel bomber flyktingeleirer? selvsagt skjuler hamas seg der

unnskyldningene blir tynnere og tynnere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (21 minutter siden):

Det betyr bare at det er gjensidig. Israel vil ikke tillatte en internasjonale styrker fordi de stoler ikke på dem, og ingen internasjonale styrker er villige til å gå inn fordi det er for dyrt og for farlig.

Dette ble jo foreslått ifm tidligere forsøk på fred:
https://adnanabuamer.com/post/2533/will-international-forces-enter-gaza-strip
"On Feb. 26, Netanyahu met with Australian Foreign Minister Julie Bishop in Sydney and publicly suggested, for the first time ever, that international forces take control of the Gaza Strip as a security solution to deal with Gaza"

Men...

"On the same day, Salem Atallah, the head of the political department of the Mujahedeen Brigades, said in a press statement that bringing in international forces to take control of Gaza is a far-fetched option because “such foreign interference will be met with resistance."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Rhabagatz said:

Du fortsetter diktinga...

Hadde land som Norge vært villige til å sende ned 1000 soldater til en internasjonal militær koalisjon, så hadde vi hatt soldater i Israel allerede. Det ville også vært den beste måten å tvinge Israel til å akseptere en internasjonal militær koalisjon.

Det er ingen dikting, realiteten er at Hamas er altfor sterke til å bli holdt under kontroll av en ikke-amerikansk kontrolert internasjonal styrke og det er få land utenom Israel som har noen interesse i å bruke masse penger for å holde Hamas under kontroll.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (13 minutter siden):

Hadde land som Norge vært villige til å sende ned 1000 soldater til en internasjonal militær koalisjon, så hadde vi hatt soldater i Israel allerede. Det ville også vært den beste måten å tvinge Israel til å akseptere en internasjonal militær koalisjon.

Det er ingen dikting, realiteten er at Hamas er altfor sterke til å bli holdt under kontroll av en internasjonal styrke.

Jeg er enig i tidligere taler her at dette er litt diktning.

En internasjonal styrke kunne ta over etter at IDF er ferdig med å rydde opp. Jeg har derimot ikke sett forslag på det - men det er vel akkurat det Israel nå forsøker å kuppe slik at de kan okkupere landet i noen år fremover - og dersom ting roer seg kan de starte arbeidet med å bosette folk på Gaza. Dersom dette skjer så har vi egentlig vært vitne til en okkupasjon og annektering. Israel vil i realiteten aldri bli kvitt Hamas så en kan jo forstå motivasjonen til hva de gjør - men alternativet med 2 stats løsning er heller ikke et alternativ jeg tror Israel vil akseptere. Israel føler vel at det eneste rette de kan gjøre for egen sikkerhet er å okkupere Gaza og ta over all kontroll her. Mao. i praksis en annektering. Når så resten av midtøsten får summet seg og ser at det kanskje er en annektering som skjer - vel da bryter vel helvete løs igjen. Tror derfor det er viktig at Israel må akseptere f.eks FN styrker kommer inn og prøver å roe ned situasjonen på sikt. I praksis er jeg enig med utenriksministeren når denne sier at den eneste løsningen på sikt er 2 stats løsning. Problemet er jo at en aldri klarer å bli enige om noe der nede fordi motsetningene og splittelsen er enorme. Det er ikke Israel på ene siden og Palestina på andre - det er i praksis mange flere parter. For verdenssamfunnet får vi vel bare håpe ting roer seg og denne galskapen med å drepe hverandre stopper opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, germanwhip said:

så langt har vel Israel bombet ihjel over ti tusen mennesker i hat kampanjen deres mot hamas, og drevet på flukt flere millioner.

ingen oppegående individer tar vel tatt hamas i forsvar, men hvor er sympatien for det palestinske folket?

Israel bomber skoler? selvsagt skjuler hamas seg der

Israel bomber sykehus? selvsagt skjuler hamas seg der

Israel bomber flyktingeleirer? selvsagt skjuler hamas seg der

unnskyldningene blir tynnere og tynnere

Alle dine påstander bruker Hamas som kilde. Du reagerte også på utrykket "Fjerne Hamas", men reagerer tydligvis ikke for "Fjerne Kremlin".

Kritikken min handler om dette, ikke om palestinere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Camlon said:

Alle dine påstander bruker Hamas som kilde. Du reagerte også på utrykket "Fjerne Hamas", men reagerer tydligvis ikke for "Fjerne Kremlin".

Kritikken min handler om dette, ikke om palestinere.

kremlin greia di er en avsporing, det vet du selv, ingen som gidder å bite på.

at du ikke bryr deg om palestinerne er smertelig innlysende

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, germanwhip said:

kremlin greia di er en avsporing, det vet du selv, ingen som gidder å bite på.

at du ikke bryr deg om palestinerne er smertelig innlysende

Det er ikke en avsporing. Det viser at du sympatiserer mer med Hamas enn Kremlin selv om begge to bedriver med terror og krigsforbrytelser.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er så lei denne debatten at jeg har kommet til et punkt hvor jeg nesten håper de utrydder hverandre 😞
Så kan i i alle fall resten av verden slukke EN krig.

Når det gjelder religionskriger er det ikke det dette handler om, men et inngrodd hat fra begge sider, som altså er alle er arabere, uansett hvordan man vrir og vender på det.

At de fremdeles lever i en 1000 år gammel historie får være deres sak, men at vi som har kommet et skritt lenger skal være nødt til å ta konskvensene av den krigen de elsker byr meg i mot på så mange måter.

HAMAS dytter småunger foran seg og bruker de for å oppnå sympati og vi henger oss gladelig på disse feige individene som selv med største glede dreper andres barn.

ISRAEL provoserer løpende ved å stjele land og provosere så godt de kan med sine egne fanatikere...

Dette er en krig som ikke kan vinnes før de har utryddet hverandre, og jeg håper det skjer snart! Resten av verden har andre problemer og noen lar seg kanskje løse, men ikke denne...

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Jeg er enig i tidligere taler her at dette er litt diktning.

En internasjonal styrke kunne ta over etter at IDF er ferdig med å rydde opp.

Det vil ta år for IDF å rydde opp i situasjonen. Hamas gjemmer seg blant sivilbefolkningen og nyter bred støtte. Soldatene i Gaza vil derfor bli angrepet og hvis vi sender norske soldater til Gaza, vil mange av dem returnere i kister. Vi vil også møte kritikk hver gang sivile liv går tapt. Er dette virkelig noe Norge er villig til å investere betydelige summer i?

Jeg mistenker også at USAs forslag om en internasjonal styrke er for show. Det virkelige målet er trolig ikke å sette inn en betydelig internasjonal styrke, men heller å sende noen soldater fra arabiske land for å øke Israels kredibilitet. Det vil fortsatt hovedsakelig være IDF som opererer, men da kan ikke all skyld ensidig legges på Israel.

Den arabiske liga er ikke så lettlurte, de vil aldri godta det. Biden foreslo aldri å sende ned vestlige soldater, men ingen vestlige land ser på Hamas som en trussel mot deres sikkerhet og de er allerede opptatt med å hjelpe Ukraina. 

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, trn100 said:

Jeg er så lei denne debatten at jeg har kommet til et punkt hvor jeg nesten håper de utrydder hverandre 😞
Så kan i i alle fall resten av verden slukke EN krig.

Når det gjelder religionskriger er det ikke det dette handler om, men et inngrodd hat fra begge sider, som altså er alle er arabere, uansett hvordan man vrir og vender på det.

At de fremdeles lever i en 1000 år gammel historie får være deres sak, men at vi som har kommet et skritt lenger skal være nødt til å ta konskvensene av den krigen de elsker byr meg i mot på så mange måter.

HAMAS dytter småunger foran seg og bruker de for å oppnå sympati og vi henger oss gladelig på disse feige individene som selv med største glede dreper andres barn.

ISRAEL provoserer løpende ved å stjele land og provosere så godt de kan med sine egne fanatikere...

Dette er en krig som ikke kan vinnes før de har utryddet hverandre, og jeg håper det skjer snart! Resten av verden har andre problemer og noen lar seg kanskje løse, men ikke denne...

konflikten, om en kan bruke fine ord på å kalle det det, har pågått i flere tusen år. om det blir en "vinner" en eller annen gang de neste tusen år, eller hvor mange år de måtte ta... jeg lurer på om de vurderer om det var verdt det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...