Gå til innhold

Ikke lenger råd til å spise kjøtt - Er det en villet politikk?


qwerty11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qwerty11 skrev (49 minutter siden):

Ja, kjøtt er sunt. Det har proteiner, fett, mineraler, aminosyrer og vitaminer. En trenger alt, ikke bare salat. 

Vi spiser alt for mye karbohydrater, som gjør at vi svært sjeldent er i ketose. Som igjen fører til overvekt.

Kjøtt er sunt. Ja. Men da i størrelsesorden noen få hundre gram per måned. Eller noe sånt. 

Kjøttforbruket i vesten er ikke sunt. Vi er laaangt forbi sunnhet. 

Men kjøtt er godt! Veldig godt. 

Derfor spiser vi det som pålegg til frokost og lunsj, samt at (minst?) 50% av middagstallerkenen er kjøtt. 

Dersom du unner deg en salat, har du noen gang prøvd uten tilsatt kjøtt? Ikke du heller, nei?

Så avslutter vi kanskje dagen med chips og snacks? Eller en skive med kjøttpålegg? 

Uansett; skal du leve sunt er ikke pris på kjøttdeig ditt største problem.

PS: jeg lever på ingen måte sunt. Jeg er også glad i kjøtt. Og er nok med på å opprettholde overforbruket.

Endret av qualbeen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finnes det noko grunnlag for å kunne vise til at dyrare kjøtt er ein bevist politikk? Får til dømes bønder som driv med kjøttproduksjon mindre i subsidier enn bønder som driv med grønsaker?

Eg finn berre henvisningar til at ein tvert om har ein politikk for å produsere meir (norsk) kjøtt. Til dømes: https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/industri-og-handel/pristilskudd-og-avgifter-pa-jordbruksvarer/kjott/pristilskudd-og-avgifter-for-kjott/1.formal-med-tilskudd-og-avgifterhttps://www.landbruksdirektoratet.no/nb/industri-og-handel/pristilskudd-og-avgifter-pa-jordbruksvarer/kjott/pristilskudd-og-avgifter-for-kjott/1.formal-med-tilskudd-og-avgifter

Her står det mellom anna: "Grunntilskottet skal òg bidra til rimelegare kjøtt og foredla kjøttprodukt til forbrukaren, mens kvalitetstilskotta skal stimulere til ein auke i produksjonen av kjøtt med høg kvalitet".

 

Mitt klare inntrykk er at problemstillinga er heilt omvendt, altså at prisveksten på grønsaker er lågare på grunn av meir effektiv produksjon, og at i motsetting til før når det var dyrt med både kjøttdeig og poteter så er det i dag spesielt dyrt for kjøttdeigen fordi potetene ikkje har auka like mykje i pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (32 minutter siden):

Kjøtt er sunt. Ja. Men da i størrelsesorden noen få hundre gram per måned. Eller noe sånt. 

Kjøttforbruket i vesten er ikke sunt. Vi er laaangt forbi sunnhet. 

Men kjøtt er godt! Veldig godt. 

Derfor spiser vi det som pålegg til frokost og lunsj, samt at (minst?) 50% av middagstallerkenen er kjøtt. 

Nå er ikke kjøttdeig rent kjøtt heller, da.

VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Finnes det noe som ikke er en konspirasjon, i disse dager?

Kommer du her og sier at Erna & co ikke har en hemmelig, ond sammensvergelse hvor de ler hånlig av hvordan de har klart å kjøre kjøttdeigprisene til værs?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (3 timer siden):

Synes det er helt utrolig hvor mye kjøtt har økt i pris de siste årene. Når jeg flyttet for meg selv i 2011 kostet en pakke kjøttdeig 400g ca. 25 kroner. Du kunne få det på tilbud helt ned til 19 kroner.

Så kjøttdeig var en veldig fin ting å kjøpe for en student. Jeg hadde i gjennomsnitt 50 kroner dagen å kjøpe mat for. Jeg åt eksempelvis mye meksikansk gryte med kjøttdeig, som holdt til to middager. Mao rundt 20 kroner middagen.

Nå koster jo kjøttdeig 70+ kroner. Karbonadedeigen tør jeg ikke å tenke på.

Jeg har ikke lenger råd å kjøpe kjøttdeig selv om jeg er i full jobb. De billigste kaloriene en kan få er sjokolade, som alltid er på tilbud, og potetgull, snacks og godteri. Alt usunt og skadelig er billig, alt sunt er svindyrt. 

Det blir fest når det er kjøtt på menyen. De fattige skal bare spise dritt og ødelegge både kroppen og hodet med det.

Jeg vet at World Economic Forum ønsker at vi ikke skal eie noe som helst, vi skal spise innsekter (ikke kjøtt) og være lykkelige.

Begynner vi å se konturene av en viklet politikk fra elitens side?

Det var en periode rundt den tiden hvor Rema 1000 kjørte på med grisebillig kjøttdeig av merket Nordfjord. Mener denne kostet 25 eller 29 kroner. En frossen snabb ukvernet kjøttdeig kostet 19 kroner.

Det var imidlertid ingen andre som solgte til så lav pris såvidt jeg husker. Billigste alternativet ellers var vel FirstPrice kjøttdeig til 35 kroner for 400 gram. Og ikke glem at kjøttdeigen den gang var tilsatt vann; man får mer kjøtt i forhold til vekt i dag enn man gjorde for 10+ år siden.

Ellers kan det nevnes at 1 kg frosne storfe-hamburgere fra FirstPrice koster 99 kroner hos Kiwi. Det blir rett under 40 kroner for 400 gram. Disse kan naturligvis hakkes opp og brukes i stedet for kjøttdeig. Har gjort det mange ganger selv. 

Og please, hold opp med konspirasjonstullet. Tror du virkelig WEF bestemmer prisene på kjøttdeig i Norge?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kajac said:

Og please, hold opp med konspirasjonstullet. Tror du virkelig WEF bestemmer prisene på kjøttdeig i Norge?

Hadde dette handlet om olje kunne du spurt samme spørsmålet slik:
"Tror du virkelig at OPEC bestemmer prisene på bensinen i Norge"

Svaret er nei, men jo.
Hele matvareindustrien fra produksjon til foredling til salg monopoliseres mer og mer for hvert eneste år som går.
Fire selskaper står for 70-90% av verdens kornhandel. (Archer Daniels, Bunge, Cargills, and Louis Dreyfuss)

Siste årene har også 30% av Ukrainsk dyrket mark byttet hender til amerikanske selskaper. Helst skulle de hatt 100%

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, barfoo said:

https://www.ssb.no/199914/detaljpriser-for-noen-utvalgte-varer.kr-sa-250

Ifølgje SSB er rett pris 40,- og ikkje 25. Tar vi med prisstigning skulle samme vara kosta 56 kroner. Oda har kjøttdeig til omlag det:

image.png.b55a8e095329a682f1faf2b17af05b0f.png

Så kort sagt trur eg ikkje premisset ditt om prisoppgangen stemmer.

Koster like mye som Xtra kjøttdeigen hos utvalgte Coop butikker. FYI

Lenke til kommentar
3 hours ago, qwerty11 said:

Det kan vøre at ssb har tatt det totale gjennomsnittet i markedet og jeg ser på den billigste jeg kunne finne? Jeg er rimelig sikker på at det var 25, men kan gå med på at det kanskje kunne være litt mer.

Derimot er jeg 100% sikker på at jeg i perioder fikk kjøpt for 19 kroner. 

For noen år siden så ble det jo veldig fokus på å blande mindre salt og vann i kjøttdeig, kylling, fisk, etc. Dersom du før kjøpte 360g kjøttdeig + 40 g saltlake, men nå kjøper 400g kjøttdeig øker jo det prisen en del også. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (42 minutter siden):

Det var en periode rundt den tiden hvor Rema 1000 kjørte på med grisebillig kjøttdeig av merket Nordfjord. Mener denne kostet 25 eller 29 kroner. En frossen snabb ukvernet kjøttdeig kostet 19 kroner.

Det var imidlertid ingen andre som solgte til så lav pris såvidt jeg husker. Billigste alternativet ellers var vel FirstPrice kjøttdeig til 35 kroner for 400 gram. Og ikke glem at kjøttdeigen den gang var tilsatt vann; man får mer kjøtt i forhold til vekt i dag enn man gjorde for 10+ år siden.

Ellers kan det nevnes at 1 kg frosne storfe-hamburgere fra FirstPrice koster 99 kroner hos Kiwi. Det blir rett under 40 kroner for 400 gram. Disse kan naturligvis hakkes opp og brukes i stedet for kjøttdeig. Har gjort det mange ganger selv. 

Og please, hold opp med konspirasjonstullet. Tror du virkelig WEF bestemmer prisene på kjøttdeig i Norge?

Der har du nok det jeg har sett. Jeg handlet utelukkende på en lokal rema 1000 butikk på den tiden.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (14 minutter siden):

🤮

Storfeburgere:

image.png.3a7fda45c837d814089fa6b628521b47.png

Kjøttdeig:

image.png.ba70fe7a46ca8d1535963c31f6c0586c.png

Ja, er nok ikke 100 % rent storfekjøtt, men gjør jobben som kjøttdeig-erstatning helt utmerket etter min mening. Og veldig praktisk å kunne ta f.eks. to karbonader hvis man trenger 200 gram kjøtt, i stedet for å drive å dele opp kjøttdeig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Kjøtt er sunt. Ja. Men da i størrelsesorden noen få hundre gram per måned. Eller noe sånt. 

Mine/Våre forfedre spiste nok langt mer enn noen få hundre gram kjøtt per måned. Så dette håndterer vårt DNA utmerket. 

Større problem får det nok når vi dytter ting ned i munnen som inneholder like mye sukker som kilovis av blåbær 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...