Gå til innhold

Ikke lenger råd til å spise kjøtt - Er det en villet politikk?


qwerty11

Anbefalte innlegg

Synes det er helt utrolig hvor mye kjøtt har økt i pris de siste årene. Når jeg flyttet for meg selv i 2011 kostet en pakke kjøttdeig 400g ca. 25 kroner. Du kunne få det på tilbud helt ned til 19 kroner.

Så kjøttdeig var en veldig fin ting å kjøpe for en student. Jeg hadde i gjennomsnitt 50 kroner dagen å kjøpe mat for. Jeg åt eksempelvis mye meksikansk gryte med kjøttdeig, som holdt til to middager. Mao rundt 20 kroner middagen.

Nå koster jo kjøttdeig 70+ kroner. Karbonadedeigen tør jeg ikke å tenke på.

Jeg har ikke lenger råd å kjøpe kjøttdeig selv om jeg er i full jobb. De billigste kaloriene en kan få er sjokolade, som alltid er på tilbud, og potetgull, snacks og godteri. Alt usunt og skadelig er billig, alt sunt er svindyrt. 

Det blir fest når det er kjøtt på menyen. De fattige skal bare spise dritt og ødelegge både kroppen og hodet med det.

Jeg vet at World Economic Forum ønsker at vi ikke skal eie noe som helst, vi skal spise innsekter (ikke kjøtt) og være lykkelige.

Begynner vi å se konturene av en viklet politikk fra elitens side?

Endret av qwerty11
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qwerty11 skrev (14 minutter siden):

Begynner vi å se konturene av en viklet politikk fra elitens side?

Hvilken elite?

 

 ---

Kjøtt har vel alltid kostet mer å fremskaffe enn grønnsaker. Du trenger tross alt 10x så mye vekt av fôr, for å lage kjøtt. 

400 gram kjøttdeig: ca 4000 gram fôr.

I tillegg skal dyra ha tak og vegger over hodet, for ikke å snakke om tilsyn, stell, pleie, medisiner, varme, transport, slakt, foredling, pakketering, m.m. ...

Energi kostet ekstremt mye i fjor (og året før), og mye industri måtte takle regninga uten støtte. Det må selvfølgelig også du og jeg betale for nå. 

Kjøtt er kostbart å produsere. Jeg er overrasket over at det - relativt sett opp mot grønnsakkost - ikke er enda dyrere. 

Misforstå meg rett; jeg ønsker billigere mat! Jeg blir helt på gråten når jeg ser hvor lite mat jeg får for 300 kroner. 😩😓 Mat er dyrt! 

Men kjøtt sammenligner mot andre matvare-kategorier overrasker meg ikke. Skulle bare ønske at alt var halvert. (Men samtidig ønsker jeg at bøndene skal klare å leve av matproduksjon. At Norge opprettholder egen matproduksjon er også ekstremt viktig! Har vi glemt import-problemer fra forrige pandemi? Er vi ignorante til hva ett av våre tre naboland holder på med? Catch-22 det der!)

Endret av qualbeen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 minutter siden):

Hvilken elite?

 

 ---

Kjøtt har vel alltid kostet mer å fremskaffe enn grønnsaker. Du trenger tross alt 10x så mye vekt av fôr, for å lage kjøtt. 

400 gram kjøttdeig: ca 4000 gram fôr.

I tillegg skal dyra ha tak og vegger over hodet, for ikke å snakke om tilsyn, stell, pleie, medisiner, varme, transport, slakt, foredling, pakketering, m.m. ...

Energi kostet ekstremt mye i fjor (og året før), og mye industri måtte takle regninga uten støtte. Det må selvfølgelig også du og jeg betale for nå. 

Kjøtt er kostbart å produsere. Jeg er overrasket over at det - relativt sett opp mot grønnsakkost - ikke er enda dyrere. 

Misforstå meg rett; jeg ønsker billigere mat! Jeg blir helt på gråten når jeg ser hvor lite mat jeg får for 300 kroner. 😩😓 Mat er dyrt! 

Men kjøtt sammenligner mot andre matvare-kategorier overrasker meg ikke. Skulle bare ønske at alt var halvert. (Men samtidig ønsker jeg at bøndene skal klare å leve av matproduksjon. At Norge opprettholder egen matproduksjon er også ekstremt viktig! Har vi glemt import-problemer fra forrige pandemi? Er vi ignorante til hva ett av våre tre naboland holder på med? Catch-22 det der!)

Eliten er jo dem med mye penger (også internasjonalt), politikerne og de med makt generelt. 

Jeg er enig med deg i at kjøtt naturligvis blir dyrere enn det en dyrker. Men ikke glem at vi forer dyrene med gress som ikke krever særlig med arbeid. I alle fall her i Norge. Generelt sett egner ikke det meste av Norge seg for noe annet enn kjøtt- og melkeproduksjon. Det er for dårlig klima til å få de store korn og grønnsaksavlingene.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (25 minutter siden):

eg har ikke lenger råd å kjøpe kjøttdeig selv om jeg er i full jobb. De billigste kaloriene en kan få er sjokolade, som alltid er på tilbud, og potetgull, snacks og godteri. Alt usunt og skadelig er billig, alt sunt er svindyrt.

Sjokolade og potetgull er langt fra billige kalorier, det er både usunt og dyrt pr kg, selvom du har rett i at det inneholder mye kalorier. 

Den "sunne" kjøttdeigen din kan byttes ut den og, eller suppleres med andre former for proteiner og kalorier enn det man finner i posegryter. Bønner og linser er sunt, billig og inneholder mye protein, kjøp ris istedenfor toro-poser (som inneholder 70%ris). 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 minutter siden):

https://www.ssb.no/199914/detaljpriser-for-noen-utvalgte-varer.kr-sa-250

Ifølgje SSB er rett pris 40,- og ikkje 25. Tar vi med prisstigning skulle samme vara kosta 56 kroner. Oda har kjøttdeig til omlag det:

image.png.b55a8e095329a682f1faf2b17af05b0f.png

Så kort sagt trur eg ikkje premisset ditt om prisoppgangen stemmer.

Det kan vøre at ssb har tatt det totale gjennomsnittet i markedet og jeg ser på den billigste jeg kunne finne? Jeg er rimelig sikker på at det var 25, men kan gå med på at det kanskje kunne være litt mer.

Derimot er jeg 100% sikker på at jeg i perioder fikk kjøpt for 19 kroner. 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, qwerty11 said:

Bøndene ser i alle fall ikke noe av pengene. De forsvinner i et enormt dragsug i mellomleddene. Hos butikkjedene og foredlerne. Tipper det er mange grådige sjefer og ledere der.

Denne tematikken ble godt belyst i boken en nasjon av kjøtthoder, det er ganske hårreisende igrunn, vi betaler for bondens subsidiering slik at kjøpmennene kan kjøpe varene billig, deretter betaler vi det kjøpmannen har lagt på varen når den selges ut av butikken.
Vi betaler altså to ganger for samme produkt, én gang for å gjøre den billigere for kjøpmannen, én gang til etter kjøpmannen har gjort det dyrere.
Det dummeste med dette er at det bare er lukrativt for kjøpmannen, borgerne og bonden sitter med skjegget i postkassa.

Når det er sagt, er jo også billig kjøtt et følge av subsidiering, 94% av landbrukssubsidiene gikk til produksjon av kjøtt egg og melk i 2019, vi betaler likevel prisen, bare over skatten, det var altså også politisk før, at prisen var som den var.
Ingen liker en bitter veganer, så jeg forsøker å ungå å havne i der, men det hender jeg har stusset når prisen på en stor pakke sommerkoteletter er billigere enn en pakke poteter, når energibehovet og produksjonskostnadene er så ulikt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, qwerty11 said:

Det kan vøre at ssb har tatt det totale gjennomsnittet i markedet og jeg ser på den billigste jeg kunne finne? Jeg er rimelig sikker på at det var 25, men kan gå med på at det kanskje kunne være litt mer.

Derimot er jeg 100% sikker på at jeg i perioder fikk kjøpt for 19 kroner. 

Jeg er også 100% med deg der.
Riktignok var dette ved tilbud: F.eks 5 pakker for 100,-
Men det varte helt ut i 2013-2014 før man istedenfor ofte fikk 4 pakker for 100,-

Lenke til kommentar

Mat er generelt dyrere nå enn for noen år tilbake, og noe av prisøkningen på kjøtt kan sikkert tilskrives politiske målsetninger der vi spiser mindre kjøtt og mer av andre ting. Men å begynne å snakke om "eliten" og sånne ting, det blir for useriøst for meg. Politikere er folkevalgte, og de som styrer skiftes ut med jevne mellomrom. 

Betalte nesten 140 kr for en Norvegia her om dagen. Det syns jeg er rått. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (20 minutter siden):

Tror du virkelig at kjøttdeig er sunt?

Ja, kjøtt er sunt. Det har proteiner, fett, mineraler, aminosyrer og vitaminer. En trenger alt, ikke bare salat. 

Vi spiser alt for mye karbohydrater, som gjør at vi svært sjeldent er i ketose. Som igjen fører til overvekt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...