Gå til innhold

Luksusfellen, helt utrolig at folk har så dårlig oversikt over økonomien.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Jeg husker vi satt opp et husholdningsbudsjett i heimkunnskapen på ungdomskolen, for over 20 år siden. Så det er ikke slik at slik opplæring har vært helt fraværende. Men det har vel aldri vært veldig definert hva man skal lære om temaet og hvor, altså det har vært og fortsetter å være et betydelig forbedringspotensiale.

Jeg har sett ca alle episoder av luksusfellen, og ja, manglende forståelse for økonomi er en faktor for en betydelig andel av de som deltar, men det er på ingen måte avgjørende. De aller fleste skjønner at man ender opp med gjeld og betalingsanmerkninger hvis man ikke betaler regningene sine, og at det koster å låne penger. I mitt syn handler det i hovedsak om manglende interesse eller tiltakslyst når det gjelder økonomi, som fører til at man velger svært kortsiktige løsninger som løser problemet her og nå, men som gjerne gjør ting mye verre om noen uker/måneder. Pluss manglende impuls-kontroll.

Jeg vet ikke egentlig om bedre opplæring i skolen vil løse problemet, men det vil i hvert fall ikke skade.

(Sånt sett er det litt som overvekt. Alle skjønner at hvis man spiser mindre så går man ned i vekt. Men teori og praksis er to forskjellige ting.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (På 10.9.2023 den 10:41 PM):

Det er ikke det man får reklame for hvis man velger klarna faktura og får tilbud om avbetaling. Da er det >50%.

Man har jo uansett andre eksempler. Lendo med opp til 49,92% rente?

lendorente.png.876845045d6a63052eca438bad890921.png

Hvis man låner ett veldig lavt beløp blir effektiv rente høy pga kostnader med lånet.
Får ca 50% om jeg låner 10 000 med 1 års nedbetaling, men kostnaden er bare 1200..
 

Lenke til kommentar
On 14.9.2023 at 9:28 AM, Marzo said:

Dette er virkelig å skrape bunnen av kyniske og spekulative finansoperatører. Jeg klarer ikke engang å rettferdiggjøre dette med at de tar en enorm risiko med kundene, siden de statistisk sett fremdeles tjener penger selv om 90% av kundene ikke betaler tilbake.

Jeg sliter også med at denne type tjenester ikke er strengt regulert for å beskytte kunder i en vanskelig livssituasjon, fordi det er kun slike personer som i det heletatt vil vurdere et enkelt smålån med så horrible renter, og det kommer jo fram av saken at vedkommende ikke hadde satt seg inn i termene (eller ignorerte dem mentalt).

I henhold til ren markedsøkonomisk tanke så vil sikkert noen argumentere for at dette skal være lov og er et selvstendig valg og personer selv må ta ansvaret for sine konsekvenser, men dette er absolutt noe som bør reguleres og interfereres med av en ansvarlig stat. Noe annet er rett og slett kriminell ansvarsfraskrivelse og fullstendig umoralsk.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 10.9.2023 den 3:53 PM):

Nei, de tar 0,3 %. Mer får de ikke lov til å ta i Europa. 

Delvis feil.

Kilde:
https://www.mastercard.com/content/dam/public/mastercardcom/eu/europe-lfi/europeaninterchange/pdfs/Norway-Intracountry-Interchange-Fees_280922.pdf

https://www.mastercard.com/europe/en/regulatory/european-interchange.html

Mellom 1 og 2% er mer korrekt. Alt etter hva man kjøper og hva man gjør selvfølgelig. 

Så må vel alle som tilbyr kortbetaling betale for dette i tillegg - ofte i form av et type abennoment så vidt jeg vet. Men er ikke helt kjent med hva dette. Sist jeg var borti dette var vel for 20+ år siden, da tror jeg en butikk betalte 600 kr,- pr mnd pr kortterminal eller noe slikt. Men veeeeeeldig usikker på det. Poenget mitt er at det er på topp av disse gebyrene.

Når det er sagt, koster det enda mer for butikkene å håndtere kontanter. Så at man betaler for å betale - sier seg selv at man må gjøre, da ingen ting er gratis her i verden. Men at Visa og Mastercard har nærmest monopol, bidrar til manglende konkurranse og høye priser for oss forbrukere vil jeg bare anta (nå bare spekulerer jeg ;p).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9/10/2023 at 11:28 PM, Arve Synden said:

Når det ikke skjer fortrenger de det, og fortsetter på samme kjøret, uten å psykologisk være i stand til å innrømme overfor seg selv at de gjør noe dumt. Ikke før det er for sent, og de innser at de trenger hjelp.

Ja, enig, den hasardiøse omgangen med egen økonomi fremstår ofte som et symptom på noe underliggende, det er sikkert ikke alltid det samme, men av de få episodene jeg har sett synes det som om depresjon er en gjenganger.
Med samme forbehold om at jeg har sett for få episoder til å uttale meg generelt, synes det pussig at hjelpeteamet ikke fokuserer mer på psykisk sykdom når de skal hjelpe den rammede ut av sin negative spiral.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Delvis feil.

Kilde:
https://www.mastercard.com/content/dam/public/mastercardcom/eu/europe-lfi/europeaninterchange/pdfs/Norway-Intracountry-Interchange-Fees_280922.pdf

https://www.mastercard.com/europe/en/regulatory/european-interchange.html

Mellom 1 og 2% er mer korrekt. Alt etter hva man kjøper og hva man gjør selvfølgelig. 

Så må vel alle som tilbyr kortbetaling betale for dette i tillegg - ofte i form av et type abennoment så vidt jeg vet. Men er ikke helt kjent med hva dette. Sist jeg var borti dette var vel for 20+ år siden, da tror jeg en butikk betalte 600 kr,- pr mnd pr kortterminal eller noe slikt. Men veeeeeeldig usikker på det. Poenget mitt er at det er på topp av disse gebyrene.

Når det er sagt, koster det enda mer for butikkene å håndtere kontanter. Så at man betaler for å betale - sier seg selv at man må gjøre, da ingen ting er gratis her i verden. Men at Visa og Mastercard har nærmest monopol, bidrar til manglende konkurranse og høye priser for oss forbrukere vil jeg bare anta (nå bare spekulerer jeg ;p).

Det er greit å holde seg til det man faktisk kan noe om. Hvis du faktisk leser din egen kilde så ser du at for forbruker-kort er alle tallene under 0,3%. Kun for bedriftskort (commercial card) er det noen høyere satser, og det er ikke relevant for denne diskusjonen. I og med at diskusjonen handler om inntektskildene til kortutsteder så er det altså kun 0,3 %-tallet som er relevant her. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Det er greit å holde seg til det man faktisk kan noe om. Hvis du faktisk leser din egen kilde så ser du at for forbruker-kort er alle tallene under 0,3%. Kun for bedriftskort (commercial card) er det noen høyere satser, og det er ikke relevant for denne diskusjonen. I og med at diskusjonen handler om inntektskildene til kortutsteder så er det altså kun 0,3 %-tallet som er relevant her. 

Jeg skrev delvis feil. 🤪

Joda, 0,3 gjelder isolert sett på privatkunder og direkte mot bank/betalingsleverandør - med unntak av bedriftskunder. Men så skal også leverandøren av betalingsterminalen ha betalt. Og hvorfor er ikke bedriftskort relevant for diskusjonen? Ikke sjelden man også involverer et ENK i egen personlig økonomi når man først er ute på sopptur. 

Nets som er ganske store på dette, reklamerer med "fra 0,99% i transaksjonsgebyr". 
https://netsnorway.shop/collections/all

Hovedpoenget mitt er at det er ikke 0,3% som butikken faktisk betaler - det vesentlig mer enn det.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Økonomi er i grunn såre enkelt.

Hva kommer inn - Hva går ut, hver måned.

Unngå unødvendige utgifter.

Penger ut er penger tap, penger spart er penger tjent. Vil du ha mer penger - spar.

Sett opp konkrete budsjett.

Men jeg tror der det blir vanskelig for folk: de vil / «må» svi av penger.

Selv-disiplin er det egentlige problemet for folk som må på TV for sine økonomiske problemer.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folk som vokser opp med at de får alt de peker på eller "utsultes" av veldig gniene foreldre eller gjennomgår alvorlige traumer er vel gjerne de som lettest havner i økonomisk uføre og som trenger proff hjelp. Det som er greia med programmer som Luksusfellen er at de har dyktige folk i preproduksjon som gjør en vurdering om personen er egnet til et TV-program og sånn sett er ikke deltagerne som vi ser helt representative for hele søkermassen. Av dramaturgiske grunner ønsker en jo at programmene ikke skal være kjedelige å se på, så litt motstand ønsker de jo, men de vil alltid komme til en løsning, ellers funker ikke konseptet.

Lenke til kommentar

Samtidig så lever den vanlige nordmann på lånte midler, også i generasjonen(e) før oss. Det starter med Studielån, deretter boliglån og for de som kommer så langt som til "møblert hjem", billån. Og ikke minst hytte. Vi kjøper ikke de store verdiene kontant, da det lønner seg å ha gjeld/skylde andre penger pga. skattefradrag og boligpriser som øker.

 

Prioritet en er å lære de unge at måltidene spiser man og lager hjemme.Det kan bli for fristende med takeaway, cafeer og uteliv. Da renner pengene ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Samtidig så lever den vanlige nordmann på lånte midler, også i generasjonen(e) før oss. Det starter med Studielån, deretter boliglån og for de som kommer så langt som til "møblert hjem", billån. Og ikke minst hytte. Vi kjøper ikke de store verdiene kontant, da det lønner seg å ha gjeld/skylde andre penger pga. skattefradrag og boligpriser som øker.

Det lønner seg sjeldent.  Vi har bare hatt en veldig spesiel periode der det lønnet seg. 

Det er strengt tatt kun boliglån, av de lånene du nevner, som faktisk er "nødvendig" og det skiller seg også ut på den måten at det er lån på et aktiv som nesten helt sikkert øker i verdi - kontra forbrukslån og billån der er helt unødvendige og det skal godt gjøres å tjene på de lånene. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Det lønner seg sjeldent.  Vi har bare hatt en veldig spesiel periode der det lønnet seg. 

Det er strengt tatt kun boliglån, av de lånene du nevner, som faktisk er "nødvendig" og det skiller seg også ut på den måten at det er lån på et aktiv som nesten helt sikkert øker i verdi - kontra forbrukslån og billån der er helt unødvendige og det skal godt gjøres å tjene på de lånene. 

 Ja, jeg mente boliglån. Bilen er jo også forbruksvare. Vet ikke hva som er den mest vanlige lånetypen for billån.

Lenke til kommentar

En ting er å ikke ha god kontroll på økonomi.
En annen ting er å gjennomskue alle de sleipe triksene handelsstanden bruker for å få oss til å miste oversikt over egen økonomi.

30-dagers utsettelse fra Klarna er premieeksempel, der selv en dreven regnearkenthusiast som meg selv går i fella. Jeg er GODT over snittet firkantet og ryddig i økonomien, og er utdannet designer, så jeg kjenner og forstår og jobber med alle disse triksene.

Jeg kjøper absolutt mer og ender opp med å ta mer fra buffern de månedene jeg handler mer som betales med Klarna (pga retur uten å betale først). Abstrakt kreditt er det verste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Temmelig mangen som har bakt bilen inn i boliglån, helt vanlig her jeg bor.

Samtidig som at bil er forbruksvare er den jo helt nødvendig hvis man bor litt utenfor allfarvei.

Synes synd på de som må selge bilen nå. I noen av episodene på luksusfellen har de funnet en måte å beholde bilen på, slik at deltakeren kan reise til jobb. De har også bidratt til å få deltageren i jobb hvis vedkommende manglet det. Håper de som ikke har oversikt over økonomien ser programmet for å lære av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...