Gå til innhold

Hva slags ansvar har fotgjenger ?


Cypherzoo

Anbefalte innlegg

Ok. Så alle vet at man har all ansvar og vil garantert være den tapende part, dersom man rygger og man rygger på noe eller noen. 
——-

idag, så er jeg å handler på den søndags åpne butikken. Det er fullt med med biler og folk, overalt på parkeringsplassen . 
 

Når jeg så skal ut, må jeg rygge . 
Det går rolig for seg, i lav gang fart. 
Her har jeg god oversikt, men det er trangt, da det er biler parkert og mange som går mellom biler og til og fra inngangen.

Alt er klart, jeg får snudd bilen / rygget ut 90 grader. Alt er bra og man har god oversikt i rygge kamera. Men….. da jeg er 80% ferdig, så «kaster» en fotgjenger seg frem, som tydligvis har gått mellom 2 biler som står parkert. Han turer på rett frem og inn i rygge feltet mitt, og inn i den ikke fullførte banen.
 

Jeg bremser / stopper, men mannen, går bort til bilen og klapper på baksiden / taket.  Og slenger med leppa.
«Du har vikeplikt»….. «Idiot»….

Hallo!, tenker jeg og vinker han inn til bilen på sidedøren og åpner opp døra på passasjer siden.
 

Så sier jeg! «Jeg så deg, og jeg stoppet», «Men…… du burde ikke kastet deg inn i ryggesonen, og du burde se deg for»

Han svarer «Du har vikeplikt, jeg kan gå akkurat hvor jeg vil og hvordan jeg vil»

«Skjønner du det, eller er du bare en dust!» 

Jeg svarer «Jeg vet at jeg har vikeplikt, og all skyld åkke som når jeg rygger, men du burde vise litt aktsomhet og ikke kaste deg inn i ryggefeltet» «Du provoserte frem en farlig situasjon, som jeg ville fått skylden for om det ble et uhell, og jeg hadde truffet deg» «Du ser at her er det fullt og mye aktivitet og du «kaster» deg rett inn i rygge sonen, mens jeg rygger, og så mot bilen, du burde stoppet, og tenkt at jeg kanskje ikke ville rukket å se deg og stoppe»

Han svarer bare med å kalle meg «en dust!»

La oss ikke glemme at som fotgjenger har man også regler. Her er det en åpen plass, ingen gangfelt, men fritt frem.

Det betyr ikke at man ikke bør vise en viss sunn-fornuft og aktsomhet. 
Det bør faktisk være et ansvar for fotgjenger i dette tilfelle, og det burde vært «vikeplikt» for en som er i en bane og beveger seg. I det minste at «stopper» og venter som man gjør før man går over veien i fotgjenger felt.

Der vet jo fotgjenger at bilisten har vikeplikt, men de fleste stopper og sjekker at bilisten har sett, og oppfattet at man skal over. 
 

Er ikke dette sunn fornuft? 
Ikke bare ture på, å gi F! 
 

 

 

 

 

Endret av Cypherzoo
Tittel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Cypherzoo endret tittelen til Hva slags ansvar har fotgjenger ?
Videoannonse
Annonse

Trafikkreglane §11, første ledd:

Quote


1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

 

Legg merke til det meir eller mindre absolutte kravet om at det ikkje kan oppstå fare. Slik du omtaler situasjonen bør jo du vurdere om det var trygt å rygge i den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt bastant, men jeg tror ikke vedkommende har sertifikatet selv. Som bilist vet du at det koster så lite å vente på at en bil rygger seg ut fra en trang parkeringsplass. 

Det er sunn fornuft som gjelder i slike situasjoner vil jeg si. Selv om det er du som rygger som har ansvaret.

Jeg kjører en bil som ikke har ryggekamera eller ryggesensor, så på butikker parkerer jeg som oftest litt lengre unna, eller sånn at jeg kan kjøre ut igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Trafikkreglane §11, første ledd:

Legg merke til det meir eller mindre absolutte kravet om at det ikkje kan oppstå fare. Slik du omtaler situasjonen bør jo du vurdere om det var trygt å rygge i den.

Hei du. Ja, det ble vurdert . Og ja det var klart. Problemet var at vedkommende, kommer ut, mellom to biler og går rett inn, fra intet. Ergo noe jeg ikke kunne se. Legger meg flat for at det er mitt ansvar, og det hadde vært min skyld, fordi slik er loven. Man stopper, og ser høyre/ venstre før man går over veien, selv i et fotgjenger felt.

Det jeg vil frem til er at «det er lov, å bruke hodet og sunn fornuft. Ikke ha spisse albuer og «ta sjansen» på at man blir sett, fordi «man vet at fører har vikeplikt»  Jeg så, og stoppet, men det var nære. Mener her at det burde være noe som gjelder for at fotgjenger også viser aktsomhet, og ikke utfordrer skjebnen. Dette kunne gått veldig galt.

Takk for svar 🙏

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hr Kotelett said:

Litt bastant, men jeg tror ikke vedkommende har sertifikatet selv. Som bilist vet du at det koster så lite å vente på at en bil rygger seg ut fra en trang parkeringsplass. 

Det er sunn fornuft som gjelder i slike situasjoner vil jeg si. Selv om det er du som rygger som har ansvaret.

Jeg kjører en bil som ikke har ryggekamera eller ryggesensor, så på butikker parkerer jeg som oftest litt lengre unna, eller sånn at jeg kan kjøre ut igjen.

Takk for innspill 🙏
God tanke å la være å parkere inn i mølja. Tror jeg vil vurdere å gå litt lengre selv, fra bil og inn, enn å menge seg inn i suppa. En stille by, dette skjedde. Men aktiv liten plass rundt søndags åpen dagligvare . 

Lenke til kommentar

Nei, du skal ikke prøve å legge "lov å bruke hodet" på andre, fordi det kan være 3 åringer hvor som helst som løper rundt omkring, også mellom biler som du skriver. Som betyr at du uansett skal ha 100% kontrol på situasjonen.

Og jeg antar at det siste du vil ha i livet ditt er det skrekkelige som skjer med små barn som jeg har sett i nyhetene noen ganger. Å ha kontrol og overblikk på situasjonen, og eventuelt ta seg litt ekstra tid, er en liten pris for å unngå noe slikt.

Og jeg ser du allerede gjør det, som er kjempebra. Men det som ikke er bra er at du skal prøve å tvinge fornuft på andre for at du skal føle deg sikrere når du kjører bilen. Det går ikke. Og du hadde neppe akseptert en slik holdning fra alle andre bilister hvis du hadde 3 små barn løpende rundt på en parkeringsplass.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Fotgjenger var åpenbar en dust av verste sort, men det hadde neppe hjulpet deg om du hadde kjørt på han. Jeg var ute for noe lignende på en bensinstasjon, jeg var ferdig med å fylle og skulle rygge ut. Da kommer det plutselig en person løpende (skikkelig løping) forbi, RETT bak bilen, med noe som jeg antar er søppel som han kaster ved pumpen. Uten ryggekamera spørs det om jeg hadde rukket å reagere. Særdeles tvilsom oppførsel.

Jeg tar alltid hensyn på parkeringsplasser når jeg går, det koster så lite.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cypherzoo skrev (7 timer siden):

Ok. Så alle vet at man har all ansvar og vil garantert være den tapende part, dersom man rygger og man rygger på noe eller noen. 
——-

idag, så er jeg å handler på den søndags åpne butikken. Det er fullt med med biler og folk, overalt på parkeringsplassen . 
 

Når jeg så skal ut, må jeg rygge . 
Det går rolig for seg, i lav gang fart. 
Her har jeg god oversikt, men det er trangt, da det er biler parkert og mange som går mellom biler og til og fra inngangen.

Alt er klart, jeg får snudd bilen / rygget ut 90 grader. Alt er bra og man har god oversikt i rygge kamera. Men….. da jeg er 80% ferdig, så «kaster» en fotgjenger seg frem, som tydligvis har gått mellom 2 biler som står parkert. Han turer på rett frem og inn i rygge feltet mitt, og inn i den ikke fullførte banen.
 

Jeg bremser / stopper, men mannen, går bort til bilen og klapper på baksiden / taket.  Og slenger med leppa.
«Du har vikeplikt»….. «Idiot»….

Hallo!, tenker jeg og vinker han inn til bilen på sidedøren og åpner opp døra på passasjer siden.
 

Så sier jeg! «Jeg så deg, og jeg stoppet», «Men…… du burde ikke kastet deg inn i ryggesonen, og du burde se deg for»

Han svarer «Du har vikeplikt, jeg kan gå akkurat hvor jeg vil og hvordan jeg vil»

«Skjønner du det, eller er du bare en dust!» 

Jeg svarer «Jeg vet at jeg har vikeplikt, og all skyld åkke som når jeg rygger, men du burde vise litt aktsomhet og ikke kaste deg inn i ryggefeltet» «Du provoserte frem en farlig situasjon, som jeg ville fått skylden for om det ble et uhell, og jeg hadde truffet deg» «Du ser at her er det fullt og mye aktivitet og du «kaster» deg rett inn i rygge sonen, mens jeg rygger, og så mot bilen, du burde stoppet, og tenkt at jeg kanskje ikke ville rukket å se deg og stoppe»

Han svarer bare med å kalle meg «en dust!»

La oss ikke glemme at som fotgjenger har man også regler. Her er det en åpen plass, ingen gangfelt, men fritt frem.

Det betyr ikke at man ikke bør vise en viss sunn-fornuft og aktsomhet. 
Det bør faktisk være et ansvar for fotgjenger i dette tilfelle, og det burde vært «vikeplikt» for en som er i en bane og beveger seg. I det minste at «stopper» og venter som man gjør før man går over veien i fotgjenger felt.

Der vet jo fotgjenger at bilisten har vikeplikt, men de fleste stopper og sjekker at bilisten har sett, og oppfattet at man skal over. 
 

Er ikke dette sunn fornuft? 
Ikke bare ture på, å gi F! 
 

 

 

 

 

Forgjenger trengte ikke å være frekk/krass. Normal folkeskikk er å forvente – fra alle – uansett situasjon. 

Så skal det sies at forgjenger kanskje ble oppskaket/skremt av å nesten bli meid ned av en ~1500 kg tung metallklump. (Det er tross alt rått parti!)

Videre kan du faktisk ikke vite om forgjenger oppfattet at du drev å rygget inn i ham, eller ei. Forgjengere er omringet av biler i alle bauger og kanter. Å hele tiden følge med på samtlige, i tilfelle en av de har tenkte å rygge rett inn i deg? Tja ... Nei. 

Jeg er glad for at regelverket er klokkeklart: den som rygger skal ha 100% kontroll. Har man ikke fullstendig kontroll i alle bauger og kanter, så må man avbryte ryggingen frem til man har fått tilbake kontrollen igjen! Rett og slett.

 

Et godt tips: rygg inn når du parkerer. ALLTID!! Du har langt bedre kontroll når du skal parkere, enn etterpå. Å kun rygge inn i en liten luke, er også mye tryggere enn å rygge ut fra luken, og ut i en stor åpen plass. Slutt med det. Ikke parker med nesen inn. Rygg inn! Og få dine venner, familie, tante og svigermor til å gjøre det samme! 

Omtrent all bulking og være uhell på parkeringsplasser hadde vært unngått hvis folk lærte seg å rygge først! 

Antall meter rygging blir forøvrig den samme. Forskjellen er bare at man byttet ut utrygg rygging med svært kontrollert og trygg rygging!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Det stemmer! Så hvis dere har lyst på en klekkelig erstatningssum så er det bare å ta fart og kaste seg bak en ryggende bil. Han vil ha skylda uansett. 100% av tiden!

Ha ha ha! Morsom du.

Selvmordsoppdrag eller lignende forsøk hvor man bevisst ønsker å bli påkjørt, er lite interessant å diskutere. 

Angående klekkelig erstatningssummer, så må du huske på at du bor i Norge. 

Dine legeutgifter og kostnad av ei ny bukse, vil du kanskje bli tilkjent. Men du blir ikke rik av erstatning her. Du må nesten vise frem kvittering og føre reiseregning for å få dekket dine utgifter. Hvertfall ikke langt ifra. 🙃

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Forresten. Å holde styr på biler som skal rygge på parkeringsplasser er lekende lett. Du trenger ikke være jagerpilot for å få det til. Med mindre du har for vane å løpe bak bilene.

Sikkert derfor biler aldri bulker borti hverandre på parkeringsplasser, det da? 

Du vet at parkeringsplasser er et av de steder hvor desidert flest uhell skjer?! Og det til tross for lav fart og at de aller fleste biler står helt i ro? 

Folk har rett og slett ikke kontroll ... Sånn statistisk sett, hvertfall. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...