Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det er to mil til Langhus. Som sagt, vi trenger at lavtlønnede, eller til og med «middels» lønnende som f.eks sykepleiere og lærere har råd til å bo i byen.

Oslo er en dyr by boligmessig, men jeg vil absolutt ikke gå så langt at bare rike kan bo godt og romslig der.

Det går veldig fort med lokaltog... Og det var iallfall mange avganger før.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, uname -i said:

Jeg vet ikke hvor mange barnefamilier som på død og liv vil betale mer for 80 kvadrat uten parkeringsplass innenfor Ring 1 enn et rekkehus på barnvennlige Bøler.

 

Innenfor Ring 1 er det nesten bare næringsbygg, så her vil nok få bosette seg. Innenfor Ring 2 er det rikelig med skoler og barnehager, så det er nok en del barnefamilier ja. Fordelen med å bo så sentralt er at man ikke må ha bil.

Quote

Men det som er sikkert er at hvis utbygger tvinges til å bygge høyere andel leiligheter på +80 kvadrat enn det er marked for og tilsvarende mindre av leiligheter på 40 så vil det i praksis være slik at kjøpere av små leiligheter subsidierer de store. Som stort sett betyr penger fra fattig til rik. Med andre ord en sykepleier tvinges ut av boligmarkedet fordi byrådet vil ha råflotte og store leiligheter.

Målet må jo være en boligsituasjon hvor det ikke blir slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Stemmer. Jeg kjenner faktisk ingen barnefamilier i Oslo som har bil lengre (med unntak av meg selv, faktisk). De som hadde har solgt den. Behovet er bare ikke der. Mye enklere og langt billigere å bruke Bilkollektivet og lignende de gangene man trenger bil. Man ser veldig tydelig på vinteren at gateparkerte biler stort sett står ubrukt i lange perioder.

Bor på Etterstad, mange barnefamilier med bil her men det er nok fordi vi har garasje

Lenke til kommentar
1 hour ago, Feynman said:

I Oslo er det stadig flere familier som klarer seg og trives uten bil, og som trives pga mindre trafikk. Det er nok forskjeller i bydelene, men Grünerløkka var tidlig ute med tiltak for å redusere trafikk og har dermed blitt mer attraktivt for familier.

Det holder stort sett i spedbarnsårene, men med en gang barna blir store nok til å ville delta på diverse aktiviteter henger gjerne ikke hverdagen sammen lengre og de flytter.

Jeg ser ikke noe hold i data på at grünerløkka er populært for familier med barn. Tvert i mot. Andelen husholdninger med barn er svært lavt der, det som drar bydelen noe opp er hasle og løren som er utenfor den mer sentrale delen som vi vanligvis tenker på som løkka. (og mer signifikant har småhusbebyggelse, som dermed også nok har parkeringsmuligheter) Ser vi på f.eks sofienberg er det under 10% av husholdningene som har barn. Sammenlign med røa i vestre aker hvor andelen er 32% eller mortensrud i søndre norestrand med 36%

https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/bydel/grunerlokka/husholdninger

Jeg ser heller ikke noe hold i at området har voksende populæritet. Andelen utenfor hasle later til å være stabilt lavt, eller t.o.m. synkende.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Det er to mil til Langhus. Som sagt, vi trenger at lavtlønnede, eller til og med «middels» lønnende som f.eks sykepleiere og lærere har råd til å bo i byen.

Oslo er en dyr by boligmessig, men jeg vil absolutt ikke gå så langt at bare rike kan bo godt og romslig der.

Hvorfor i all verden "trenger" vi det?

Det er helt naturlig at lavt og middelslønnede vil presses ut av sentrum i byer med stor befolkningsvekst. At man kan bygge ut mer på utsiden av byen er selvsagt idieelt, men det er da begrenset hvor mye man kan bygge jo nærmere sentrum man kommer - og det vil aldri kunne bygges nok til alle selvom pris ikke hadde vært et problem. 

Men skal man først presses på utsiden: Det tar 28 minutter fra Kjelsås til Oslo S, mens det tar 30 min fra Langhus til Oslo S.

Det er derfor ikke noe argument for at alle "må" bo i Oslo ift. til jobb reisevei. Bygger vi ut infrastruktur kan man like gjerne bo utenfor.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Stemmer. Jeg kjenner faktisk ingen barnefamilier i Oslo som har bil lengre (med unntak av meg selv, faktisk). De som hadde har solgt den.

Omvendt her. Samtlige barnefamilier jeg kjenner har minst én bil og ville ikke klart seg uten. Et par av dem bor på Frogner og der blir det bare verre og verre å parkere så man får vel snart se de flotte familieleilighetene bli mini-palasser for velstående single eller bokollektiv.  

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (25 minutter siden):

Hvorfor i all verden "trenger" vi det?

Det er helt naturlig at lavt og middelslønnede vil presses ut av sentrum i byer med stor befolkningsvekst. At man kan bygge ut mer på utsiden av byen er selvsagt idieelt, men det er da begrenset hvor mye man kan bygge jo nærmere sentrum man kommer - og det vil aldri kunne bygges nok til alle selvom pris ikke hadde vært et problem. 

Men skal man først presses på utsiden: Det tar 28 minutter fra Kjelsås til Oslo S, mens det tar 30 min fra Langhus til Oslo S.

Det er derfor ikke noe argument for at alle "må" bo i Oslo ift. til jobb reisevei. Bygger vi ut infrastruktur kan man like gjerne bo utenfor.

Det er helt naturlig at lavtlønnede presses ut ja, men ikke i stor grad at svært få av dem kan bo i byen. Jeg argumenterer ikke for at "alle må bo i byen" i det hele tatt, det vet jeg ikke hvordan du har fått for deg. Jeg argumenterer for at det i større grad skal være mulig også for studenter, lavt- og middelslønnede å bo i byen, nærmere der de jobber.

Vi trenger det for å holde byen i gang, for å ha tilgang til næring og tjenester, for livskvalitet og for å unngå gentrifisering. En by med bare høytlønnede som har tilgang til boligmarkedet ville kunne gjøre hele Oslo til en Frogner-aktig ørken.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Omvendt her. Samtlige barnefamilier jeg kjenner har minst én bil og ville ikke klart seg uten. Et par av dem bor på Frogner og der blir det bare verre og verre å parkere så man får vel snart se at de flotte familieleilighetene bli mini-palasser for velstående single eller bokollektiv.  

Jeg synes det har blitt lettere både å parkere og kjøre i byen nå de siste årene, siden det nå er færre privatbiler utenfra i sentrum og beboerparkeringer har kommet. Men det avhenger nok mye av hvor man bor og hva man bruker bilen til. Jeg bruker den så og si bare i jobb.

Om man velger å ha to biler sentralt i en by kan man nok også takke seg selv først og fremst hvis det blir litt vanskelig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, :utakt said:

Jeg grøsser litt når jeg ser "Talsmann (26)", singel, frisk og ivrig syklist kommer med alle slags sterke meninger om hvor dumt det er med bil i byen, og hvor mye det skal vris over til sykkel. Det mangler fullstendig perspektiv på andres livssituasjon. Å knerte parkeringsplasser i sentrum er nå én ting, men når det samme skjer i boligstrøk langt utenfor bykjernen? Get real. 

Du kan sikkert få samme historien fra en mor med barn i/på lastesykkel. Bedre da? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Det er helt naturlig at lavtlønnede presses ut ja, men ikke i stor grad at svært få av dem kan bo i byen. Jeg argumenterer ikke for at "alle må bo i byen" i det hele tatt, det vet jeg ikke hvordan du har fått for deg. Jeg argumenterer for at det i større grad skal være mulig også for studenter, lavt- og middelslønnede å bo i byen.

Vi trenger det for å holde byen i gang, for å ha tilgang til næring og tjenester, og for å unngå gentrifisering. En by med bare høytlønnede som har tilgang til boligmarkedet ville kunne gjøre hele Oslo til en Frogner-aktig ørken.

Det du sier vi "trenger" ville jeg nok heller definert som "ønsker". Vi trenger ikke det for å holde byen i gang. Det er slik at det man trenger vil man etter tilbud/etterspørsel modellen betale mer for, så det vil løse seg naturlig via kapitalismen.

Jeg skulle gjerne ønske at studenter, lavt- og middelslønnede også kunne bo i byen, jeg ser bare ikke noen måte å løse det problemet på. Det er ikke mulig å bygge ut nok til de som ønsker å bo i Oslo. Og når man bruker like langt tid fra Kjelsås som fra Langhus, ser jeg heller argumentet for at man må bo i Oslo for å tilbringe tid i Oslo. 

 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (29 minutter siden):

Barnefamilier og bil i Oslo ... jeg skjønner ikke hvordan vi skulle klart oss uten. 

Ja, det er mulig å reise kollektivt, det handler ikke om det. Men, det ville vært utrolig upraktisk å bruke mange timer mer enn nødvendig for å reise på familiebesøk her og der, og andre spontante turer vi tar hit og dit. 

Vi gjorde "omvendt". Vi var uten bil helt til vi fikk barn. To unge voksne klarer å godta venting på et forsinket tog, ståplass på en buss, ta den timen i overgangstid i ingenmannsland osv. Det var imidlertid helt uaktuelt med (små) barn. Om vi skulle basert oss på "delebil" og sånt forsvinner all spontanitet også. Alt må planlegges. Orker ikke. Vil ikke ha den hverdagen. Bare en sånn liten ting som å dra på stranda etter jobb og skole: vi kan kjøre dit på 15 minutter. Om vi skulle brukt kollektivt tar det fort en time, medregnet gange til holdeplass, vente litt, reise, bytte transportmiddel, gå fra holdeplass til stranda. For ikke å snakke om alt man drasser med seg.

Jeg grøsser litt når jeg ser "Talsmann (26)", singel, frisk og ivrig syklist kommer med alle slags sterke meninger om hvor dumt det er med bil i byen, og hvor mye det skal vris over til sykkel. Det mangler fullstendig perspektiv på andres livssituasjon. Å knerte parkeringsplasser i sentrum er nå én ting, men når det samme skjer i boligstrøk langt utenfor bykjernen? Get real. 

Dette var en tråd om bolig, men jeg klarte ikke la være å rante litt. Sorry! :wee:

Det spørs jo helt på hva livssituasjonen er for hver enkelt, som hvor man bor, hvor mange barn man har, hvor barn(a) går i barnehage, på skole eller på fritidstilbud, hvor man jobber osv om det er et behov.

Vi kvitter oss etterhvert med bilen nå, etter å ha fått barn. Familiebesøk? Da bruker vi bare bildeling. Maxbo for å hente materialer? Bildeling. Hente noe jeg har kjøpt på Finn utenfor byen? Bildeling. Men det er enkelt fordi vi bor rett ved flere plasser for bildeling, noe de fleste sentralt i Oslo gjør, men langt fra alle gjør ellers. Vi må faktisk stort sett gå kortere for det enn vi må gå til egen bil. Eneste som tar lengre tid er å smekke på barnesetet og at man ikke kan ha masse stæsj liggende i bilen. For ikke å snakke om at vi vil spare flere titalls tusen i året på ikke å ha egen bil lengre.

Jeg kommer fra bygda der alt må skje med bil, og savner det ikke et eneste sekund. Sånn er det naturligvis ikke for alle, som for dere for eksempel - og det forstår jeg veldig godt. Men at mange barnefamilier som bor sentralt i byen dropper egen bil og klarer seg helt fint uten forstår jeg like godt, når behovet bare ikke er der. Som sagt, jeg kjenner faktisk ingen andre barnefamilier sentralt i byen som har egen bil lengre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, MrL said:

Det du sier vi "trenger" ville jeg nok heller definert som "ønsker". Vi trenger ikke det for å holde byen i gang. Det er slik at det man trenger vil man etter tilbud/etterspørsel modellen betale mer for, så det vil løse seg naturlig via kapitalismen.

Jeg skulle gjerne ønske at studenter, lavt- og middelslønnede også kunne bo i byen, jeg ser bare ikke noen måte å løse det problemet på. Det er ikke mulig å bygge ut nok til de som ønsker å bo i Oslo. Og når man bruker like langt tid fra Kjelsås som fra Langhus, ser jeg heller arugmentet for at man må bo i Oslo for å tilbringe tid i Oslo. 

Hvis ikke byen blir som man ønsker blir det heller ikke noe attraktivt sted å bo. Flere vil flytte ut og øke trafikken om man skal beholde arbeidsstedene. Mye av grunnen til at bolig er dyrt i Oslo er at det er attraktivt å bo der, av flere grunner. Det bør fortsatt være det, men prisnivået er et av problemene man må ta alvorlig for at det fortsatt skal være attraktivt. Ønske og nødvendighet glir fort over i hverandre.

Man kan snu på problemstillingen å spørre hvorfor personer som jobber i Oslo må flytte ut for å få bolig. De får billigere bolig men lenger reisevei. Tiden kan fort bli lengre om flere velger den løsning, evt må man bygge mer vei og jeg har sett nok skrekkeksempler på den strategien til at jeg råder i mot. Det er bedre om folk for velge, eneste er at når byer vokser må færre velge bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Feynman skrev (5 minutter siden):

De får billigere bolig men lenger reisevei.

Lenger i antall kilometer, men i tidsbruk kan det fort være likt, eller til og med raskere. Det ville tatt kortere tid for meg å ta toget fra Ski til Oslo S enn jeg bruker på å ta t-banen herfra til Jernbanetorget. Triangelet Asker - Lillestrøm - Ski er veldig tilgjengelig med tog. 

Om man bruker en halvtimes tid på å komme seg hjemmefra til stasjonen og så ta toget inn til byen, eller om den halvtimen går med på t-banen, går vel ut på ett? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Quakecry said:

Det er vel bedre å ta en utdanning, eller å få seg en jobb som betaler godt da?  Kan jo ikke velge et lavtlønnet yrke og så forvente å få bolig i de mest populære områdene.

Fordi det på sikt ikke løser problemet, sametidelig mens det gir inflasjon på de yrkene.
Det eneste man kan gjøre med det er å bygge kollektivtransporten ut forbi bygrensen langt nok til at man bare ikke får det på nytt når den nye bygrensen er bygget over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, :utakt said:

Lenger i antall kilometer, men i tidsbruk kan det fort være likt, eller til og med raskere. Det ville tatt kortere tid for meg å ta toget fra Ski til Oslo S enn jeg bruker på å ta t-banen herfra til Jernbanetorget. Triangelet Asker - Lillestrøm - Ski er veldig tilgjengelig med tog. 

Om man bruker en halvtimes tid på å komme seg hjemmefra til stasjonen og så ta toget inn til byen, eller om den halvtimen går med på t-banen, går vel ut på ett? 

Innlegget jeg svarte på gjaldt Langhus, og om det er snakk om 20 minutter kjører man bil, uten trafikk. Jeg er tilhenger av tog da det kan frakte folk svært effektivt. Problemet er bil fordi det tar mye plass. Og skal man endre bilbruk må man tenke på bl.a. bosetting. Mer tog er også en viktig løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 minutt siden):

Innlegget jeg svarte på gjaldt Langhus, og om det er snakk om 20 minutter kjører man bil, uten trafikk. Jeg er tilhenger av tog da det kan frakte folk svært effektivt. Problemet er bil fordi det tar mye plass. Og skal man endre bilbruk må man tenke på bl.a. bosetting. Mer tog er også en viktig løsning.

Tog fra Langhus har også bedret seg betraktelig etter at Follobanen åpnet. Avganger hvert kvarter, og reisetid til Oslo er vel ca 25 minutter. Alternativt ta toget fem minutter i motsatt retning, til Ski, og ta direktetog tilbake. Total tidsbruk blir vel omtrent den samme. 

Trafikken på E6 sørfra er helt vill i rushtiden. Det er nok de færreste som utsetter seg for det hver dag hvis de ikke er helt nødt. Ikke når togtilbudet er så godt som det er. 

Jeg vet det er planer om stor utbygging på Gjersrud helt syd i Oslo. Før man setter i gang noe der bør definitivt skinnegående transport være på plass. Den veien tåler ikke mer trafikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det er Ikke dyrt å leie bolig i Oslo pr nå. Det er billigere å leie enn å eie i mange livssituasjoner.

Dette! Jeg er usikker på om politkerne skjønner hvor ødeleggende parkeringsnormen er for hovestaden vår. 

Å leve livet uten å eie privatbil, er kun for folk i veldig spesifikke livssituasjoner. Livet til 80% av befolkningen blir vanvittig mye bedre av å eie bil.

Kan være det, nå når renten har gått opp. Men det har vært rentefest i noen tiår, hvor alle ble anbefalt å kjøpe fremfor å leie.

Enig i det med parkeringsnormen. Både for de som bor i sentrum og for de som kommer utenbysfra og ønsker å tilbringe noen timer i byen. Feks. har de fjernet parkeringen ved festningen. Parkeringshus til 200 kr pr. time (?) er alternativet. Ikke en utgift man ønsker å ha oppå bensinprisene.

Man skal ikke overdrive miljø og sykkelstier, slik at det blir upraktisk å oppholde seg i byen. Det er bare funksjonsfriske som  kan sykle, og stort sett unge er brukere av el-sparkesyklene. Hvis man trenger å parkere utenfor en butikk for å hente en tung gjenstand, er det stort sett forbudt. Eller ta med en eldre slektning på biltur som må ha følge ned trappen, uten å få gul lapp på vindusruten.

Men jeg bor ikke i sentrum, så jeg slipper å puste inn eksosen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...