Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Leste også saken, og selv om jeg har stor medfølelse og forståelse med dem, så er jeg faktisk 100% enig med Byantikvaren og Plan og bygg her. Det er en stor uting om alle næringslokaler på gateplan skal forsvinne til private boliger og utilgjengeliggjøres for offentligheten. Slike bruksendringer blir i praksis permanente.

Jeg synes det bare var morsomt at de foreslo sykkelverksted. Viser bare hva som foregår oppi MDG-hodene i PBE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det bare var morsomt at de foreslo sykkelverksted. Viser bare hva som foregår oppi MDG-hodene i PBE.

PBE foreslo vaskeri, sykkelverksted eller systue fordi det er dette næringslokalene i gatene på Kampen har vært brukt til tidligere, i tillegg til kolonial. Det er klassisk byantikvarer, de vil alltid foreslå måter man kan gjøre tilbakeføring. Det handler ikke om MDG eller noen andre politiske partier. Men det betyr ikke at man må ha de typene virksomhet der.

Når man kjøper en ikonisk 140 år gammel kolonial sentralt i byen så mener jeg man er litt naiv om man tror det skal være plankekjøring å omregulere det til privatbolig på gateplan.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

PBE foreslo vaskeri, sykkelverksted eller systue fordi det er dette næringslokalene i gatene på Kampen har vært brukt til tidligere, i tillegg til kolonial. Det er klassisk byantikvarer, de vil alltid foreslå måter man kan gjøre tilbakeføring. Det handler ikke om MDG eller noen andre politiske partier.

Hva med smed, bøkkmaker eller garveri når man først er i gang med MDGs kardemommebyplanlegging? Mye av dette i gamle dager også.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Førsteetasjen er et byggs viktigste etasje, og det er veldig dumt å omgjøre velfungerende næringslokaler til leiligheter som lukker seg mot omgivelsene. 

I strøket hvor jeg bor er det altfor mange slike omgjorte leiligheter, som kunne vært kafeer, barer, restauranter, frisører, butikker, et cetera, som ville gitt lokale arbeidsplasser og servicetilbud til bydelens beboere 

(stygt ut ser det også, når vinduer fjernes og mures igjen)

Veldig bra at PBE setter ned foten her! Det vitner om god byutvikling. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (19 minutter siden):

Hvor, og hvordan skal man reparere sykkelen sin i våre dager, hvis sykkelverksteder liksom tilhører fortiden?

Jeg vet ikke jeg. XXL kanskje? Men det er nok ikke børsnotert storkapital MDG tenker på når de snakker om sykkelverksteder, men mer i den stilen de tenker seg systuen og vaskeriet fra Kardemomme by.

Systue, vaskeri og sykkelverksted. Det er det første det MDG-infiserte PBE tenker på når noen nevner næringsvirksomhet. Det sier ikke lite.,

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ikke jeg. XXL kanskje? Men det er nok ikke børsnotert storkapital MDG tenker på når de snakker om sykkelverksteder, men mer i den stilen de tenker seg systuen og vaskeriet fra Kardemomme by.

Systue, vaskeri og sykkelverksted. Det er det første det MDG-infiserte PBE tenker på når noen nevner næringsvirksomhet. Det sier ikke lite.,

 

Kardemomme By er jo et eksempel på en veldig fin og velfungerende by, så jeg forstår ikke helt hvorfor du stadig trekker det inn som noe negativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Du vet at Kardemomme by er noe som finnes i en bok skrevet for små barn?  

Selvsagt.

Og fiksjonelle steder kan både være en kilde til inspirasjon og være inspirert av ekte steder. Torbjørn Egner var jo oppvokst på Kampen, som jo er veldig Kardemomme By-aktig, og er i dag en av Oslos mest ettertraktede bydeler.  

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Man reparerer ikke sykler lengre. Man kjøper ny. Timesprisen man må ta for å drive et sykkelverksted i Oslo vil være så absurd høy at man lett kunne kjøpt to nye sykler i stedet for å reparere.

Det kunne sikkert fungert i Kardemommeby men ikke midt i en storby med astronomiske levekostnader.

Helt feil. Jeg reparerte nylig sykkelen min hos min lokale sykkelrepatør til en fin pris. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Jeg vet ikke jeg. XXL kanskje? Men det er nok ikke børsnotert storkapital MDG tenker på når de snakker om sykkelverksteder, men mer i den stilen de tenker seg systuen og vaskeriet fra Kardemomme by.

Systue, vaskeri og sykkelverksted. Det er det første det MDG-infiserte PBE tenker på når noen nevner næringsvirksomhet. Det sier ikke lite.,

 

Oslo Sportslager har et fint verksted, kan anbefale det, men det kan ofte være lang ventetid for å få plass. Jevnt over har jeg mer tro på små verksteder enn store kjeder. De blir kanskje ikke veldige rike, men må være kvalitetsbevisste for å overleve og har et arbeidsmiljø som gjør at folk blir i jobben lenger. 
 

Systue eller kanskje en kombinasjon med skomaker eller noe kunne det vært mer av. Tror faktisk det at det er vanskelig å finne er en grunn til at jeg ikke bruker det mer. Men det er nok også en annen grunn at klær er av så dårlig kvalitet at man ofte må kaste hele plagget :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har de enten en bigesjeft, selger sykler også eller får en eller annen form for støtte.

Evt. at "fin pris" i Olso er 10x det vanlige folk andre steder i landet regner for svindyrt. F.eks. 5 mill for en 60kvm leilighet er jo en fin og fornuftig pris i Oslo. Andre steder er det helt uhørt. Man får en villa til den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...