Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Feynman said:

I Oslo er det stadig flere familier som klarer seg og trives uten bil, og som trives pga mindre trafikk. Det er nok forskjeller i bydelene, men Grünerløkka var tidlig ute med tiltak for å redusere trafikk og har dermed blitt mer attraktivt for familier.

 

2 hours ago, Snikpellik said:

Stemmer. Jeg kjenner faktisk ingen barnefamilier i Oslo som har bil lengre (med unntak av meg selv, faktisk). De som hadde har solgt den. Behovet er bare ikke der. Mye enklere og langt billigere å bruke Bilkollektivet og lignende de gangene man trenger bil. Man ser veldig tydelig på vinteren at gateparkerte biler stort sett står ubrukt i lange perioder.

Hadde jeg ikke måttet bruke bil i jobb ville jeg hatt behov for den én, kanskje to ganger i måneden maks.

 

2 hours ago, sverreb said:

Det holder stort sett i spedbarnsårene, men med en gang barna blir store nok til å ville delta på diverse aktiviteter henger gjerne ikke hverdagen sammen lengre og de flytter.

Jeg ser ikke noe hold i data på at grünerløkka er populært for familier med barn. Tvert i mot. Andelen husholdninger med barn er svært lavt der, det som drar bydelen noe opp er hasle og løren som er utenfor den mer sentrale delen som vi vanligvis tenker på som løkka. (og mer signifikant har småhusbebyggelse, som dermed også nok har parkeringsmuligheter) Ser vi på f.eks sofienberg er det under 10% av husholdningene som har barn. Sammenlign med røa i vestre aker hvor andelen er 32% eller mortensrud i søndre norestrand med 36%

https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/bydel/grunerlokka/husholdninger

Jeg ser heller ikke noe hold i at området har voksende populæritet. Andelen utenfor hasle later til å være stabilt lavt, eller t.o.m. synkende.

 

1 hour ago, :utakt said:

Barnefamilier og bil i Oslo ... jeg skjønner ikke hvordan vi skulle klart oss uten. 

Ja, det er mulig å reise kollektivt, det handler ikke om det. Men, det ville vært utrolig upraktisk å bruke mange timer mer enn nødvendig for å reise på familiebesøk her og der, og andre spontante turer vi tar hit og dit. 

Vi gjorde "omvendt". Vi var uten bil helt til vi fikk barn. To unge voksne klarer å godta venting på et forsinket tog, ståplass på en buss, ta den timen i overgangstid i ingenmannsland osv. Det var imidlertid helt uaktuelt med (små) barn. Om vi skulle basert oss på "delebil" og sånt forsvinner all spontanitet også. Alt må planlegges. Orker ikke. Vil ikke ha den hverdagen. Bare en sånn liten ting som å dra på stranda etter jobb og skole: vi kan kjøre dit på 15 minutter. Om vi skulle brukt kollektivt tar det fort en time, medregnet gange til holdeplass, vente litt, reise, bytte transportmiddel, gå fra holdeplass til stranda. For ikke å snakke om alt man drasser med seg.

Jeg grøsser litt når jeg ser "Talsmann (26)", singel, frisk og ivrig syklist kommer med alle slags sterke meninger om hvor dumt det er med bil i byen, og hvor mye det skal vris over til sykkel. Det mangler fullstendig perspektiv på andres livssituasjon. Å knerte parkeringsplasser i sentrum er nå én ting, men når det samme skjer i boligstrøk langt utenfor bykjernen? Get real. 

Dette var en tråd om bolig, men jeg klarte ikke la være å rante litt. Sorry! :wee:

 

47 minutes ago, Snikpellik said:

Det spørs jo helt på hva livssituasjonen er for hver enkelt, som hvor man bor, hvor mange barn man har, hvor barn(a) går i barnehage, på skole eller på fritidstilbud, hvor man jobber osv om det er et behov.

Vi kvitter oss etterhvert med bilen nå, etter å ha fått barn. Familiebesøk? Da bruker vi bare bildeling. Maxbo for å hente materialer? Bildeling. Hente noe jeg har kjøpt på Finn utenfor byen? Bildeling. Men det er enkelt fordi vi bor rett ved flere plasser for bildeling, noe de fleste sentralt i Oslo gjør, men langt fra alle gjør ellers. Vi må faktisk stort sett gå kortere for det enn vi må gå til egen bil. Eneste som tar lengre tid er å smekke på barnesetet og at man ikke kan ha masse stæsj liggende i bilen. For ikke å snakke om at vi vil spare flere titalls tusen i året på ikke å ha egen bil lengre.

Jeg kommer fra bygda der alt må skje med bil, og savner det ikke et eneste sekund. Sånn er det naturligvis ikke for alle, som for dere for eksempel - og det forstår jeg veldig godt. Men at mange barnefamilier som bor sentralt i byen dropper egen bil og klarer seg helt fint uten forstår jeg like godt, når behovet bare ikke er der. Som sagt, jeg kjenner faktisk ingen andre barnefamilier sentralt i byen som har egen bil lengre.

Felles for stort sett alle som uttaler seg og skal bestemme om bil er lurt eller ikke er at de ikke har prøvd å leve uten bil over tid. 

Jeg har prøvd i 6 mnd. jeg hadde motorsykkel og bildeling, uten barn. I lengden så tærer det. Ting som burde tatt 15 minutter ender opp med å ta 1,5 timer. 

Bare det å stikke på Maxbo å kjøpe en ny langkost og 3 liter med maling og malerutstyxr ender opp med å bli et dagsprcsjekt.

Legg til barn i det hele, så fungerer ikke bildeling. Barneseter skal settes inn osv. det blir altfor mye hassle. Ja det går, men betalingsviljen for å komme seg ut av situasjonen blir etterhvert enorm.

I hverdagen også. For de som har hatt 2 barn som skal leveres i barnehage før du skal på jobb.
Skal love deg at forskjellen en vintermorgen med 10cm nysnø og -7 grader er stor mellom:
Ta på barna ullundertøy.
Sette de i en oppvarmet bil
Levere de i barnehagen i ullundertøy

Kontra

Kle på barna fullt vintertøy
Sette de i vogn
Dra vogna etter deg i 30 minutter, for castesykkelen er uaktuell siden brøytebilen ikke har vær der enda
Kle av de alt yttertøyet når du kommer til barnehagen.

Jeg ska love at 1 sånn morgen er nok til å flytte ut av Oslo og kjøpe 2 biler. ;)


Så er det noen her som har bodd i Oslo, i mer enn 1 år med familie og uten bil, som synes det fungerer strålende?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feynman skrev (59 minutter siden):

Hvis ikke byen blir som man ønsker blir det heller ikke noe attraktivt sted å bo. Flere vil flytte ut og øke trafikken om man skal beholde arbeidsstedene. Mye av grunnen til at bolig er dyrt i Oslo er at det er attraktivt å bo der, av flere grunner. Det bør fortsatt være det, men prisnivået er et av problemene man må ta alvorlig for at det fortsatt skal være attraktivt. Ønske og nødvendighet glir fort over i hverandre.

Man kan snu på problemstillingen å spørre hvorfor personer som jobber i Oslo må flytte ut for å få bolig. De får billigere bolig men lenger reisevei. Tiden kan fort bli lengre om flere velger den løsning, evt må man bygge mer vei og jeg har sett nok skrekkeksempler på den strategien til at jeg råder i mot. Det er bedre om folk for velge, eneste er at når byer vokser må færre velge bil.

Ja, hvorfor ønsker folk å bo i Oslo? Jeg ser færre og færre fordeler.

Som tidligere nevnt er det netto innenlands utflytting fra Oslo, så de som bor her flytter jo ut av byen. 

Og det ville nok vi også gjort, hvis det ikke var for at barna har fått seg et miljø her.
Men det er nok fare for at vi flytter ut så fort dette "behovet" forsvinner.

Vi synes det blir færre og færre fordeler med å bo innenfor Ring 2 i hvert fall:
- Man betaler dyrt for ikke så veldig god plass. Man blir stort sett tvunget til å bo i blokker med mange naboer.
- Det er stadig mer støy, f.eks. diverse "festivaler", feiing av sykkelfeltet midt på natten osv. "Byliv" er ikke alltid positivt for de som bor der, i tillegg til festing hos naboer etc.
- Med mindre man jobber innenfor Ring2 bruker man ikke så mye kortere tid med kollektivt frem og tilbake til jobb.
- Det finnes meg bekjent ikke en eneste flerbrukshall innenfor Ring2 (Så man må reise ut av sentrum for fritidsaktiviteter hvor dette er et behov)
- Det er dyrt å ha bil, og man er nesten avhengig av egen parkeringsplass da gateparkering er veldig vanskelig. (Det å kjøre bil i Oslo går egentlig veldig greit for oss som bor sentralt, man kjører ofte mot køen. Det koster bare en god del...)
- Dyrt og trøblete med håndtverkere, da de ikke har noe bra sted å stå.

Vi bor altså med barn innenfor Ring2 og ting hadde vært mye mer trøblete og tatt mye lengere tid uten bil.
Man kan kjøre de aller fleste steder i Oslo på under 20 minutter, med kollektivt tar det ofte 2-3 ganger lengre tid. (Med mindre vi bare skal ned til sentrum, men det er egentlig lite som trekker oss dit.)

Tidsmessig hadde det nok for oss vært en del å spare på å flytte til et mindre sted utenfor Oslo der vi i større grad kunne brukt bilen.
Men utfordringen er arbeidsmarkedet. Det er stort sett mye dårligere på mindre steder.

Reisevei kan dermed ta mye tid, men dette avhenger av hvor man jobber, men når jeg prater med de på jobben som bor litt utenfor sentrum så bruker de ikke SÅ mye tid, så lenge de bor i nærheten av kollektivtrafikk/tog.
Kanskje går bussene eller t-banen litt sjeldnere, men det går stort sett å planlegge.
Nå som det blir mer og mer hjemmekontor blir dette hinderet for mange lavere, og fler vil nok ønske seg ut av sentrum.

Når man er ung og skal ut og feste og være sosial er byen fint, men når jeg har blitt mer voksen er det egentlig få ting som jeg ikke kunne fått like bra litt utenfor sentrum.
De aller fleste med barn og som er litt eldre som jeg kjenner ønsker seg egentlig større plass, mer hage osv.  Det som holder alle tilbake er enten barnas miljø og/eller reisetid til arbeidsplassen.

Drømmen om 10-minuttersbyen er i hvertfall fullstendig umulig å realisere (uten bil).
Man klarer ikke å tilfredsstille alle sine behov innenfor en slik radius med mindre alle bor i kjempestore blokker. For de som føler at "de har alt" innenfor 10 min fungerer det nok, men alle er ikke like....

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

Felles for stort sett alle som uttaler seg og skal bestemme om bil er lurt eller ikke er at de ikke har prøvd å leve uten bil over tid. 

Har levd noen år med barn og uten bil nå. Godkjent? 
 

Og angående snø og kulde så er det noen år siden jeg sluttet å ha piggdekk på sykkelen fordi vintersesongen har blitt så kort. Ser ut til at klimaet er i forandring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Ingen hverken her eller andre steder har foreslått å forby alle biler i Oslo sentrum.

Det spiller ingen rolle for poenget mitt.  Om Byrådet gjør det uforholdsmessig dyrt og vanskelig å ha bil så blir bilen valgt vekk fordi det er uforholdsmessig dyrt og vanskelig, ikke fordi man anser bil som unyttig. 

 

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Felles for stort sett alle som uttaler seg og skal bestemme om bil er lurt eller ikke er at de ikke har prøvd å leve uten bil over tid. 

Jeg har prøvd i 6 mnd. jeg hadde motorsykkel og bildeling, uten barn. I lengden så tærer det. Ting som burde tatt 15 minutter ender opp med å ta 1,5 timer. 

Bare det å stikke på Maxbo å kjøpe en ny langkost og 3 liter med maling og malerutstyxr ender opp med å bli et dagsprcsjekt.

Legg til barn i det hele, så fungerer ikke bildeling. Barneseter skal settes inn osv. det blir altfor mye hassle. Ja det går, men betalingsviljen for å komme seg ut av situasjonen blir etterhvert enorm.

I hverdagen også. For de som har hatt 2 barn som skal leveres i barnehage før du skal på jobb.
Skal love deg at forskjellen en vintermorgen med 10cm nysnø og -7 grader er stor mellom:
Ta på barna ullundertøy.
Sette de i en oppvarmet bil
Levere de i barnehagen i ullundertøy

Kontra

Kle på barna fullt vintertøy
Sette de i vogn
Dra vogna etter deg i 30 minutter, for castesykkelen er uaktuell siden brøytebilen ikke har vær der enda
Kle av de alt yttertøyet når du kommer til barnehagen.

Jeg ska love at 1 sånn morgen er nok til å flytte ut av Oslo og kjøpe 2 biler. ;)


Så er det noen her som har bodd i Oslo, i mer enn 1 år med familie og uten bil, som synes det fungerer strålende?

Som jeg var inne på før, dette handler jo helt om individuell situasjon og behov. Hvor mange barn, hvor man bor og jobber, hvor gamle de er, hvor de går i barnehage/skole osv. Oslo er stort og det er veldig stor forskjell på St. Hanshaugen og Kjelsås, eller Kampen og Røa. Det blir litt epler og pærer.

Om du er avhengig av å kjøre bil til barnehagen er det da selvsagt mye enklere å ha sin egen bil. Om man har 6 minutters gange til barnehagen er det derimot ikke et behov som melder seg ofte, og dette er situasjonen for veldig mange barnefamilier som bor sentralt i Oslo. Da blir det å ha egen bil bare mye mer styrete og et pengesluk. Det er nok derfor så mange som bor der velger å ikke ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Som jeg var inne på før, dette handler jo helt om individuell situasjon og behov. Hvor mange barn, hvor man bor og jobber, hvor gamle de er, hvor de går i barnehage/skole osv. Oslo er stort og det er veldig stor forskjell på St. Hanshaugen og Kjelsås, eller Kampen og Røa. Det blir litt epler og pærer.

Om du er avhengig av å kjøre bil til barnehagen er det da selvsagt mye enklere å ha sin egen bil. Om man har 6 minutters gange til barnehagen er det derimot ikke et behov som melder seg ofte, og dette er situasjonen for veldig mange barnefamilier som bor sentralt i Oslo. Da blir det å ha egen bil bare mye mer styrete og et pengesluk. Det er nok derfor så mange som bor der velger å ikke ha det.

Jeg hadde 9 minutters gange til barnehagen. 
Men tiden det tar å kle på en 2 åring fullt vintertøy er omtrent like lang tid som det tar å kle på en krokodille.

Gå i 9 minutter med vogn.
Så skal 2 åringen / krodillen kles av igjen.
Så skal man gå 9 minutter hjem igjen
Og så starte på arbeidsveien.

Dette tar alt fra 30 minutter en god morgen til 1,5 timer en dårlig.

Jeg kjørte derfor bil hver dag, da tok det 30 minutter - Fra jeg startet å kle på 2 åringen og til jeg var på jobb. 
Med gange på/avkledning og kollektivt så tok det fra 60 - 90 minutter... Døgnet går ikke opp...

Etterstad - Nydalen i Oslo....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde 9 minutters gange til barnehagen. 
Men tiden det tar å kle på en 2 åring fullt vintertøy er omtrent like lang tid som det tar å kle på en krokodille.

Gå i 9 minutter med vogn.
Så skal 2 åringen / krodillen kles av igjen.
Så skal man gå 9 minutter hjem igjen
Og så starte på arbeidsveien.

Dette tar alt fra 30 minutter en god morgen til 1,5 timer en dårlig.

Jeg kjørte derfor bil hver dag, da tok det 30 minutter - Fra jeg startet å kle på 2 åringen og til jeg var på jobb. 
Med gange på/avkledning og kollektivt så tok det fra 60 - 90 minutter... Døgnet går ikke opp...

Etterstad - Nydalen i Oslo....

Hahaha, ikke helt ukjent den krokodillereferansen 😅

Som sagt (igjen), dette spørs helt på hva ens individuelle situasjon er, hvor du bor og jobber osv. For meg tar det lengre tid å kjøre bil til barnehagen enn det tar å bare gå bort, det tar også lengre tid med bil til jobb enn med sykkel, noen ganger er det til og med kortere å gå. For andre, som deg, tar det mye kortere tid å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, KalleKanin said:

- Det finnes meg bekjent ikke en eneste flerbrukshall innenfor Ring2 (Så man må reise ut av sentrum for fritidsaktiviteter hvor dette er et behov)

Er en på vei her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/dalenenga-flerbrukshall/#gref

Men ja, det kunne godt vært mer tilbud.

Om man ikke liker naboer er det nok best å flytte ut ja :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Liker ikke helt at noen forsøker å sette likhetstegn mellom vanlige folk og sykepleiere. Sykepleiere er vanlige folk, men vanlige folk er mye mer enn bare sykepleiere. Mange vanlige folk har råd til bolig i Oslo.

Det sagt så er jeg enig i at boligprisene er veldig høye når mange ikke har råd til å kjøpe bolig på én sykepleierlønn. Det betyr at man enten må være flere om å kjøpe sammen, f.eks en kjæreste, eller man må legge seg opp egenkapital for å komme inn på boligmarkedet. Artikkelen om sykepleiere har tatt utgangspunkt i at man ikke har spart opp noe egenkapital og sånn er det jo ikke for alle. Mange klarer å spare opp egenkapital, selv de som jobber som sykepleiere. Hvis man ikke klarer å legge til side litt sparepenger så bør man gjøre noe med privatøkonomien sin.

Så over til boligpolitikken. De høye prisene er først og fremst et politisk skapt problem. Det har vært regulert for få tomter, det bygges for lite i utkanten av byene og det legges for lite til rette for effektiv transport fra utkanten av byene. For veier, busser, nye skoler, barnehager etc koster penger. Da vil de heller spare ved å øke utnyttelsegraden av eksisterende infrastruktur ved å bygge høyere i etablerte områder, slik at skoler og barnehager overfylles og bare "må" finne plass til flere barn. Veiene kveles av ennå flere bilier på de samme veiene, så folk presses i større grad bort fra bil og over til gange, sykkel, buss etc. uten at kommunen behøver å bekoste en krone ekstra.

Bankene er heller ikke med på finansiering av mange nye boligtomter for da vil jo boligprisene falle og det vil de jo ikke. Det betyr at eksisterende lån blir "råtne". Altså risikerer at boligprisen faller til under utestående lån på boligene. Bankene vil ha sikkerhet og da kan ikke boligprisen gå ned.

Så har vi alle eksisterende boligeiere midtlivs. De vil jo ikke at boligene skal bli mindre verdt. De ønsker maksimal verdi når de skal selge seg ned til en mindre bolig rundt pensjonsalder. Disse stemmer selvsagt på politikere som ikke regulerer nok tomter.

Så har vi byggebransjen. De vil selvsagt også ha høye boligpriser, for det betyr høy omsetning. Videre så vil de i hvert fall ikke ha prisreduksjon, for det kan være en alvorlig økonomisk trussel for selskaper som sitter med mange usolgte boliger.

Sånn er det dessverre - veldig få i vårt samfunn ønsker virkelig lavere boligpriser. Veldig mange ønsker i praksis økte boligpriser, men det er ikke populært å si så vi bare lar det skure og gå, stemmer litt på politikere med restriktiv byggepolitikk etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tilbake til leilighetsnormen hvor man er pålagt å bygge flere store leiligheter enn det er behov for fordi barnefamilier.

Finnes det noen som helst dokumentasjon på at grunnen til at nystiftede familier flytter ut av sentrum er manko på 80+ kvadrat leiligheter? Det skyldes ikke andre ting som for eksempel at det er mye asfalt og lite natur? Eller at man som småbarnsfamilie vil bort fra et kaotisk og støyende bymiljø? Eller at det er nærmest kul umulig å ha bil her?

Jeg må si jeg har liten tiltro til dette MDG-byrådets evne til å kople tiltak med forventede konsekvenser. Et godt eksempel på det er den hodeløse sykkelsatsingen hvor man er overbevist om at hvis man bare får trakassert nok bilister og bygger sykkeveier i enhver bakgate så vil andelen syklister bli 25% innen 2025. De har nå kjørt på i 8 år og staus er at andelen sykkelreiser har steget fra 5.9 til 6.0 prosent. Vil MDG-aktivistene på noe tidspunkt anerkjenne at det kan være andre grunner til at folk ikke setter Oscar(2) på barnesetet og tråkker i vei på holka i 10 minus? Neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

- Det finnes meg bekjent ikke en eneste flerbrukshall innenfor Ring2 (Så man må reise ut av sentrum for fritidsaktiviteter hvor dette er et behov)

Av de jeg kommer på er det flerbrukshall i Vahls gate på Tøyen, en litt mindre en på Vulkan, en på Uranienborg, en midlertidig en ved Botanisk Hage og den nye på Jordal i tillegg til den nye som bygges på Dælenenga. Så minst fem innenfor/på Ring 2 om man ikke teller med den midlertidige.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

 Som sagt, jeg kjenner faktisk ingen andre barnefamilier sentralt i byen som har egen bil lengre.

Det er jo forståelig siden det er veldig upraktisk å eie bil der. Korrolaret er imidlertid at veldig mange barnefamilier flytter derfor ut av sentrale byområder. Jeg kjenner heller ingen barnefamilier som bor sentralt i byen med bil. Men jeg kjenner heller ingen barnefamiler som bor sentralt i byen punktum. De har alle flyttet ut. Asker, Norestrand, Fjellhamar, Sandvika, Hønefoss, Ski, etc.

Og statistikken viser jo at dette nok er typisk siden det nesten ikke bor barnefamilier i sentrale strøk i oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Tog fra Langhus har også bedret seg betraktelig etter at Follobanen åpnet. Avganger hvert kvarter, og reisetid til Oslo er vel ca 25 minutter. Alternativt ta toget fem minutter i motsatt retning, til Ski, og ta direktetog tilbake. Total tidsbruk blir vel omtrent den samme. 

Trafikken på E6 sørfra er helt vill i rushtiden. Det er nok de færreste som utsetter seg for det hver dag hvis de ikke er helt nødt. Ikke når togtilbudet er så godt som det er. 

Jeg vet det er planer om stor utbygging på Gjersrud helt syd i Oslo. Før man setter i gang noe der bør definitivt skinnegående transport være på plass. Den veien tåler ikke mer trafikk. 

Ca 20 minutter for 20 år siden eller noe når jeg var der. Og avgangene er ofte, men man må jo enten bo nær stasjonen eller ha transport til stasjonen.

Ser veldig fine ut disse da, men vet ikke prisene.

https://www.selvaagbolig.no/viken/langhus/

Disse da til utleie, kan bo mye finere en på kottene eller Obos hyblene i Oslo.

https://www.rubrikk.no/leilighet-bolig-til-leie/langhus--leilighet

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

Det blir litt lettvint å si at det bare er å bygge flere boliger i Oslo for å få ned boligprisene når en stygg liten 340 m2 tomt koster 5.000.000 langt oppe i nordmarka før man i det heletatt har begynt å tenke på alle kostnadene som kommer ved å bygge huset.
https://www.finn.no/realestate/plots/ad.html?finnkode=287878475

Du sier langt oppe i i nordmarka som om det er en dårlig ting. Eneboliger i dette området ligger rundt 15 000 000 og opp. Nærhet til marka er utrolig ettertraktet i Oslo.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Simen1 said:

Liker ikke helt at noen forsøker å sette likhetstegn mellom vanlige folk og sykepleiere. Sykepleiere er vanlige folk, men vanlige folk er mye mer enn bare sykepleiere.

Sykepleierlønn pleier normalt å ligge ganske nær median lønn så de er derfor ofte brukt i slike sammenhenger. Det er vel litt mer folkelig enn å si sykepleierlønn enn median lønn.

43 minutes ago, Simen1 said:

Så over til boligpolitikken. De høye prisene er først og fremst et politisk skapt problem. Det har vært regulert for få tomter, det bygges for lite i utkanten av byene og det legges for lite til rette for effektiv transport fra utkanten av byene.

Alt dette er vanvittig dyre og vanskelige ting å løse. Areal kan vi ikke lage mer av, kommunistblokker er det vel ikke så mange som synes er en god ide lenger og transportløsninger kommer raskt opp i mange titalls til hundretalls milliarder.

Det jeg tror vi mangler mest av alt er en samfunnsstruktur som lar nye urbane områder vokse frem og bli attraktive steder. Distriktspolitikken incentiverer for mye til å smøre befolkningen tynt utover og da når man ikke en kritisk masse som gir attraktive byer for hverken næring eller kultur. Man trenger gjerne å få noen hundre tusen innbyggere før byen blir noe mer enn en litt stor bygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 time siden):

......

Om man ikke liker naboer er det nok best å flytte ut ja :)

Det er jo ikke snakk om at man ikke liker naboer, men det er noen ganger litt slitsomt å hele tiden måtte tenke på/ta hensyn til alle andre.

F.eks.:
- Måtte kjempe om benker i bakgården, evt. måtte delta i naboens utemiddag/-fest.
- Ikke ha på høy lyd på tv/stereo for ikke å plage naboen
- Ikke selv kunne utføre arbeid på egen eiendom fordi sameiet/borrettslaget krever at alt skal utføres av "proffe"
- Restriksjoner på hva man kan gjøre både ute og inne fordi alt må bestemmes av fellesskapet. (Og kanskje må man rive et nesten helt nytt bad fordi fellesskapet plutselig bestemmer seg for å bytte noen rør, og ikke ønsker å ta individuelle hensyn)
etc, etc...

Det er litt hemmende å hele tiden måtte ta slike hensyn. Det begrenser jo hva jeg _egentlig_ ønsker å gjøre. Med færre naboer blir det færre slike kompromisser, og man kan i mye større grad tilpasse etter egne behov og lyster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (23 minutter siden):

Alt dette er vanvittig dyre og vanskelige ting å løse. Areal kan vi ikke lage mer av, kommunistblokker er det vel ikke så mange som synes er en god ide lenger og transportløsninger kommer raskt opp i mange titalls til hundretalls milliarder.

Det jeg tror vi mangler mest av alt er en samfunnsstruktur som lar nye urbane områder vokse frem og bli attraktive steder. Distriktspolitikken incentiverer for mye til å smøre befolkningen tynt utover og da når man ikke en kritisk masse som gir attraktive byer for hverken næring eller kultur. Man trenger gjerne å få noen hundre tusen innbyggere før byen blir noe mer enn en litt stor bygd.

Bare ca 1% av Norges areal er bebygd (bygninger, hager, veier etc) så man trenger ikke lage nytt areal, bare ta i bruk det som finnes. At det koster et titalls til hundretalls milliarder å bygge vei til en ny bydel? ???? Regnet per 1000 bolig er det mye billigere å bygge noen nye veier i utkanten av byene, enn å rive bygninger sentralt for å bygge nytt og ennå høyere. Forskjellen er at det offentlige betaler veinett, mens private må betale for økning av byggehøyde i sentrale strøk. Det vi sparer på kommunale avgifter i den forbindelse tas igjen med det mangedobbelte i form av boligpriser. Kommunene sparer oss til fant.

Enig angående distriktspolitikk. Jeg tror det finnes et spekter av bystørrelser som er mer optimale enn andre. Bondelandet er svært lite lønnsomt når det kommer til infrastruktur pr husstand, reisetider osv. mens Oslo er kanskje litt for langt ute på andre siden av skalaen igjen. Småbyer har ofte infrastrukturmessig gode størrelser. Det er rimelig å bygge nye bydeler, infrastrukturen er ikke for "låst", byen kan fint utvides uten at det klages på at "marka forsvinner", eller at pendleravstandene kveler folks fritid. Jeg tror også bokvalitet og oppvekstvilkår er bedre i små byer enn ytterkantene av skalaen, Oslo på ene siden og bondelandet på andre siden. Norge bør legge en strategi og ha flere incentiver til småbyer. Gjerne som perler på en snor langs europaveiene.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...