Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, torbjornen said:

Det skal jo nok bli latterliggjort herinde, men jeg skjønner heller ikke hvorfor man trenger sende ut et slik "dommedagsvarsel" om at det regner; det har nok alle fått med seg.  En vanlig sms en dag før det starter hadde vært mer enn nok.  Der er uansett intet vi kan gjøre ut over å bli inne og håpe alt går bra. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg bor også på det innerste av det som før var Østlandet som nå kalles Innlandet som burde ligge mellom øst og vest, altså nær svenskegrensen. Her har de ikke falt så mye regn så jeg tør si at det har regnet kraftigere før dette meldte uværet. Vil ikke kalle det ekstremt engang. Dette skjer hver gang det meldes om mye regn herover, så hageslangen må ut rett som det er! Pussig nok fikk jeg varsel om at hagevanningen var blitt opphevet, og det økte forbruket i juni da det var knusk, skyltes nok en større lekkasje på hovedvannledningen...

Jeg ser jo at vanning ovenfra er skjevt fordelt her i landet, men sånn er det jo, det var engang mest stabilt vær på la oss si østlandet generelt i sommerhalvåret. Men etter Innlandet overtok har det blitt mer vekslende. La forresten i ovnen i morges da jeg har ved til overs fra i vinter da det minket på vannet og strømmen ble dyr... ventet på ekstremværet som ikke kom.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Quote

Statsforvalteren mener det var nødvendig med nødmelding i dag.

– Vi anså det, for de områdene som er røde. Det er alvorlig, for å orientere og be folk om å følge med på varslene, slik at de ikke legger ut på reiser eller telttur og sånn.

Dette syntes jeg er en tullete uttalelse. Oppegående folk ser ut vinduet og finner ut at fjellturen kanskje bør utsettes. Hvis det regner Niagarafossen vannrett og oppkjørsla er borte ikke er nok til at folk holder seg hjemme, så tror jeg ikke at et "ikke gå ut" varsel på telefonen vil stoppe heller.

Jeg er helt for nødvarsel-systemet, men det må ikke misbrukes. Terskelen er veldig lav for mange at det blir ansett som "mer spam-drit" og at tjenesten blir skrudd av istedet.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

døgnrekorden til Bergen

Jeg lette etter noe annet, men kom tilfeldigvis over norgesrekorden:

Sitat

Norgesrekord i døgnnedbør

  • Er på hele 229,6 millimeter
  • Ble satt i Matre i Kvinnherad i Hordaland, 26. november 1940

Det jeg lette etter var normal årsnedbør, for å et referansepunkt for hvor mye ~100 mm på et par døgn egentlig er.

Screenshot2023-08-07at21-31-48SeforskjelleneiskkvteNorge.png.2641d145fd8a758f74bba3c55433e729.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvor mye av oversvømmelsene skyldes manglende drenering og dårlig håndtering av overvann?

Noe som irriterer er at det er flere steder der man VET det vil bli oversvømmelse, men hvor det tydeligvis aldri blir gjort noe.

Stedet på Ring 2 som nevnes i saken oversvømmes stadig vekk, uten at noe skjer:

https://www.nettavisen.no/nyheter/brannvesenet-lite-vi-far-gjort/s/5-95-1253149

Så at det også var mye overvann i Hegdehaugsveien der de har laget nye perronger til trikken. Virker som de har gjort en dårlig jobb med tanke på overvann.

Noen bekjente fikk sin kjeller oversvømt, noe som sannsynligvis skyldes at der er bygget masse nytt i området uten at det er gjort noen ting med kapasiteten på ledningsnettet.

Tror mange skader kunne vært unngått om man hadde vært flinkere til å planlegge og dimensjonere for å håndtere overvann. Mye prat men lite blir gjort.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (57 minutter siden):

Fra kommentator i BT:

Traff blink. Er alltid sånn :) 

Det var ikke ment å latterliggjøring, men heller en replikk på at jeg er heldig som bor på et sted skjermet for både vær og vind. Jeg synes det er trist for de som rammes av flom og skader og må forlate hjemmene sine. Det er flott å få varsel om dårligere vær som kan skade, det har vært dårlig vær før også da alt kom som en stor overraskelse.

Storofsen – Store norske leksikon (snl.no)

Endret av Wall Dorf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 timer siden):

Det er meldt ekstreme nedbørsmengder på Østlandet de kommende dagene. Tog er allerede innstilt, det er vel rimelig å gå ut fra at veier vil bli stengt, og det advares mot både flom og jordras. 

Jeg ryddet litt i kjelleren i dag, satte ting opp fra gulvet, og får bare håpe det beste. Bor ikke veldig utsatt til, men det har vært vann i den kjelleren tidligere, med mindre nedbør enn det som er varslet nå. 

Er du forberedt? Nervøs? 

Trist at alt det kollektive stanser ved litt nedbør ennå en grunn til ikke og vrake Dieselpurka med 4X4 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...