Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Trist at alt det kollektive stanser ved litt nedbør ennå en grunn til ikke og vrake Dieselpurka med 4X4 😀

Hehe... :) Et tog i Sverige sporet av i dag, det så ut som skinnegangen raste ut. Kanskje de skulle ønske de hadde innstilt toget. 

Det er vanskelig å vite nøyaktig hvilke steder som blir hardest rammet. En gitt mengde nedbør kan gå greit et sted og likevel skape skikkelig kaos et annet. 

Bra at dieselpurka går. Satser på at veien holder! 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er en litt halvveis hårete situasjon i Holmenkollen i Oslo nå.

Vannet har gravd seg en bekk under fundamentet på et hus, som står i fare for å skli ut. Vannet har visst også gravd vekk grunnen under t-banesporet.

Redd hus i Holmenkollen skal skli ut: –⁠ Hørte rop fra naboene
https://www.ao.no/t-banen-kommer-seg-ikke-forbi-vannet-matte-snu/s/5-128-594773

Sitat

Problemet befinner seg på en adresse i Holmenkollen, opplyser pressekontakt i Sporveien Jan Rustad.

– Der er det en bekk som har gravd et nytt løp, som gjør at huset på adressen tydeligvis ligger dårlig an. Vannet har gravd vekk grunnen under sporet vårt i området, og fortsetter mot huset, så folk på stedet er redde for at huset skal skli ut, fortsetter han.

– Jeg hørte rop fra naboene. Så fosset vannet ned gjennom trappen, og inn i garasjen her. Vi tok med koster og alt vi hadde, og forsøkte å hjelpe til med få vannet unna. Vi har prøvd å bruke jordsekker og alt mulig for å demme opp.

Naboen sier de har forsøkt å lede vannet til dit det kan gjøre minst skade.

– Men jeg har bodd her i 20 år, og aldri sett noe så ekstremt, og at det tar de veiene det gjør nå. Normalt går det i et rør der borte, sier han og peker.

– Men det kan ha tettet seg. Eller problemet kan ligge høyere oppe her. Alle naboene er med og hjelper til. 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (4 minutter siden):

Er det ikke litt rart at Gardermobanen må stenge pga. regn? Den er vel ikke 25 år? Eller er det noe jeg har ikke har fått med meg?

Om eg forstod det som vart sagt på Nrk rett er det flaum på Oslo S. Lokaltrafikk gjennom Romerriksporten til Lillestrøm gjekk, medan alt nordanfor var stengt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):
toreae skrev (9 minutter siden):

Er det ikke litt rart at Gardermobanen må stenge pga. regn? Den er vel ikke 25 år? Eller er det noe jeg har ikke har fått med meg?

Er på grunn av flom over sporet.

https://www.banenor.no/reise-og-trafikk/trafikkmeldinger/

Og flommen kommer av regn. Men en jernbane som er så ung, burde vel være bygd for å takle regnet, vannet, flommen som man kunne tenke seg komme x2 (pluss, pluss)?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Hehe... :) Et tog i Sverige sporet av i dag, det så ut som skinnegangen raste ut. Kanskje de skulle ønske de hadde innstilt toget. 

Det er vanskelig å vite nøyaktig hvilke steder som blir hardest rammet. En gitt mengde nedbør kan gå greit et sted og likevel skape skikkelig kaos et annet. 

Bra at dieselpurka går. Satser på at veien holder! 

Ja så trist når togene sporer av så virker det ut som materialtrøtthet eller at man ikke har tatt eventuelle ting som kan skje husk ( Pukk er nok viktig under skinnegangen ikke grus/sand) ser stadig veier også som raser ut der har også sand vært brukt 

ved Titanic-Katastrofen størrelse og antall tonn skipet   veide for vurdering av sikkerthetstiltak og ikke antall passasjerer 

Hehe  bor i Vestfold (Tønsberg) så tror ikke det skulle være noe fare for dårlige veier :D ødelagt ett par bærekuler men sånn tror jeg det er over hele Norge :D som en innen vei sa EU-Kontrollen tar seg av bilene da er det intet vits med gode veier  ja dieselpurka lever i beste velgående i Januar kutta blinklyset ut og fikk beskjed om å vrake den av verkstedet jeg  fant ledningsbrudd i hjulbua så nå virker det igjen så gjør alt for å ha henne på veien  

 

Mitsubishi L200 2009 Modell :D 
 

IMG_20230627_185520.jpg.f376d60a18f75a4238ceb5a85d33263b.jpg

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
toreae skrev (48 minutter siden):

Og flommen kommer av regn. Men en jernbane som er så ung, burde vel være bygd for å takle regnet, vannet, flommen som man kunne tenke seg komme x2 (pluss, pluss)?

Hvordan bygger du tog som takler at skinnegangen er oversvømmet av vann? 

Det kan godt være at skinnene ligger stødig og tett under vann, men det hjelper lite. Toget har neppe gode sjøegenskaper, og vil sikkert bli ødelagt av vannet. Eller spore av. Eller begge deler. 

Riktignok kan man bygge skinner slik at de ikke oversvømmes. Er jo bare å sørge for at skinnene til en hver tid ligger på det høyeste punktet i landskapet. At ingen åser, tuer eller lignende ligger høyere i landskapet. Selvfølgelig helt urealistisk å få til i kupert terreng. (Men i et tycoon-inspirert dataspill skulle jeg nok alltids klart dette. Dessverre er vårt faktiske landskap litt mindre flatt enn hva vi blir presentert i tycoon.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 minutter siden):
toreae skrev (56 minutter siden):

Og flommen kommer av regn. Men en jernbane som er så ung, burde vel være bygd for å takle regnet, vannet, flommen som man kunne tenke seg komme x2 (pluss, pluss)?

Hvordan bygger du tog som takler at skinnegangen er oversvømmet av vann? 

Det kan godt være at skinnene ligger stødig og tett under vann, men det hjelper lite. Toget har neppe gode sjøegenskaper, og vil sikkert bli ødelagt av vannet. Eller spore av. Eller begge deler. 

Riktignok kan man bygge skinner slik at de ikke oversvømmes. Er jo bare å sørge for at skinnene til en hver tid ligger på det høyeste punktet i landskapet. At ingen åser, tuer eller lignende ligger høyere i landskapet. Selvfølgelig helt urealistisk å få til i kupert terreng. (Men i et tycoon-inspirert dataspill skulle jeg nok alltids klart dette. Dessverre er vårt faktiske landskap litt mindre flatt enn hva vi blir presentert i tycoon.)

Jeg skrev jernbane. Ikke tog.
Jernbanen burde vært bygd slik at vann ( i form av regn, elver flom whatever) ikke satte banen (og dermed togene) ut av drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (20 minutter siden):

Jeg skrev jernbane. Ikke tog.
Jernbanen burde vært bygd slik at vann ( i form av regn, elver flom whatever) ikke satte banen (og dermed togene) ut av drift.

La oss si dette er vær som kommer en gang hvert tiende år. Er det da verdt det å bruke masse mer penger på å takle det været, enn å heller ha litt alternativ transport i en liten periode en gang i tiåret? "Diminishing returns" er et passende begrep her. Så lenge dette ikke er noe som skjer regelmessig så ser jeg ikke problemet. Det er litt som med Gardermoen. Man gjør det beste man klarer for å takle snø, men på et tidspunkt så må man ha forsinkelser og kanselleringer selv om det er en teoretisk mulighet for at man kunne vært rustet mot det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (45 minutter siden):

Jeg skrev jernbane. Ikke tog.
Jernbanen burde vært bygd slik at vann ( i form av regn, elver flom whatever) ikke satte banen (og dermed togene) ut av drift.

Oslo S ble åpnet i 1980, men plasseringen var i stor grad knyttet til Norges første jernbanestrekning, hovedbanen, og østbanestasjonen, som sto ferdig i 1854.

Spoiler

1906

Fra_Luftballon_Christiania_1906_(11415423504).thumb.jpg.6193489124684862a517ff6ef7f2c5f1.jpg

Så vidt jeg forstår er det disse knutepunktene som er oversvømt og er årsaken til at blant annet Gardemobanen er stengt nå. Det er jo litt mer forståelig at de ikke tok tilstrekkelig hensyn til flomsikkerhet så langt tilbake i tid. Det hjelper neppe på at området har sunket kraftig siden hovedbanen kom.

Hadde det vært en ny strekning av Gardemobanen (1999) så hadde det vært langt flauere om de ikke hadde tatt nok hensyn til flomfare.

Edit: Leirsund stasjon ligger der den ligger fordi den var en del av Hovedbanen som åpnet i 1854. Da Gardemobanen ble bygget så var det sikkert det minste ondet å unngå storstilt ekspropriering av litt høyereliggende trase. Ca 3/4 av Gardemobanen følger Hovedbanen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Fin mulighet for foreldrene å lære barna om å takle nye situasjoner. Hvis de holder på å pisse på seg av et varsel på telefonen så trenger de litt opprustning for å takle voksenlivet etterhvert. Vet ikke hvorfor de springer til nyhetene for å si noe slikt. Barn blir jo skremt av alt mulig rart. Dette er en ikke-sak. Nyhetene forteller jo om verre ting hver dag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Oslo S ble åpnet i 1980, men plasseringen var i stor grad knyttet til Norges første jernbanestrekning, hovedbanen, og østbanestasjonen, som sto ferdig i 1854. Så vidt jeg forstår er det disse knutepunktene som er oversvømt og er årsaken til at blant annet Gardemobanen er stengt nå. Det er jo litt mer forståelig at de ikke tok tilstrekkelig hensyn til flomsikkerhet så langt tilbake i tid. Det hjelper neppe på at området har sunket kraftig siden hovedbanen kom.

Hadde det vært en ny strekning av Gardemobanen (1999) så hadde det vært langt flauere om de ikke hadde tatt nok hensyn til flomfare.

Ok. Takk. Det var nok forklaringen jeg lette etter. Ser på google maps at jernbanen er rett ved siden av elva, og det er mange sideelver der. Og det er en tunnel der også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Om eg forstod det som vart sagt på Nrk rett er det flaum på Oslo S. Lokaltrafikk gjennom Romerriksporten til Lillestrøm gjekk, medan alt nordanfor var stengt.

Flommen er på Bryn stasjon, som ligger rett ved Alnaelva. Derfor er hovedbanen stengt. Undergangen på Lørenskog er også full av vann, så man kommer seg ikke til plattformen for spor 2 og 3.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Ta flybåten for flytoget!

Spoiler

 

 

Noen evakueringer og oversvømte kjellere til tross, den første dagen gikk ikke så aller verst, forholdene tatt i betraktning? Men i dag kommer det mer vann. Håper ikke det blir noen større hendelser i dag heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...