Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (8 timer siden):

Fin mulighet for foreldrene å lære barna om å takle nye situasjoner. Hvis de holder på å pisse på seg av et varsel på telefonen så trenger de litt opprustning for å takle voksenlivet etterhvert. Vet ikke hvorfor de springer til nyhetene for å si noe slikt. Barn blir jo skremt av alt mulig rart. Dette er en ikke-sak. Nyhetene forteller jo om verre ting hver dag.

Spot on. Forøvrig bor disse foreldrene som klaget i Nannestad.

I dag er veier vasket bort, barnehager stengt og en del beboere evakuert fra hjemmene sine i Nannestad.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter aa ha deltatt, paa noen klimadiskusjoner, her i det siste, saa opplever jeg at nesten at, det eneste argrumentet, motstanderene paa, at det er menneskeskapt har, er at media konspirerer og overdriver, for aa faa kassaapperatet til aa klinge.

Er dette, det eneste, dere har aa komme med for tiden?

Boer ikke denne situasjonen, tas paa alvor?

Begynner vi ikke aa faa nok signaler, etterhvert?

Endret av Karltorbj
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (10 timer siden):

Fin mulighet for foreldrene å lære barna om å takle nye situasjoner. Hvis de holder på å pisse på seg av et varsel på telefonen så trenger de litt opprustning for å takle voksenlivet etterhvert. Vet ikke hvorfor de springer til nyhetene for å si noe slikt. Barn blir jo skremt av alt mulig rart. Dette er en ikke-sak. Nyhetene forteller jo om verre ting hver dag.

Jeg forventer at når et slikt varsel kommer, at det er noe jeg umiddelbart må forholde meg til.
Ala "skyting pågår, lås døra og bli innendørs", "tsunami ventes, beveg deg umiddelbart til høyere område".
Hørte på jobb at hele pendlertoget fra vest inn mot Oslo fikk varsel når de kom inn mot byen i dag, og folk bare rista på hodet. En konsekvens var at mange skrudde av varslingen.

Opphold var det også, ser det drypper litt utenfor nå.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (12 timer siden):

Med dette som minne kan en vel slå fast at været er helt uavhengig av politikk? Når værsystemer dannes er det i samspill med naturlige årsaker, se linken og meteorologenes rekonstruksjon av hendelsesforløpet. Med andre ord, vi får ikke gjort noe med været politisk.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Å kom igjen. Fokuset i media og varslingene i forkant var ikke for å kjøre et narrativ om klimaendringer, det var for å verne liv, helse og verdier. 

Det står biler under vann nord for Oslo i det samme øyeblikket han skriver innlegget. Om @Frank Olsen er en idiot eller ønsker å fremstå som det på internett er umulig å fastsette. Farevarslene var verre enn resultatet, akkurat slik det bør være. Det er nok av skader rundt omkring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Synes denne kronikken fra klimaforsker Carlo Aall ved Vestlandsforskning i går var interessant: 

https://www.nrk.no/ytring/klimaskeptikerne-har-litt-rett-1.16502454

Hver gang det skjer et værfenomen få har en lett til å konkludere med at det er klimaendringene som er årsaken.

Klimaendringene? Her ser en, jo virkelig, konsekvensene av menneskelig paavirkning, Feilplanting av traer.

Synes den linken, som jeg fant under, er vel saa interessant.

https://www.nrk.no/ytring/sommerens-ekstremvaer-bare-en-forsmak_-1.16497934  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (19 minutter siden):

Synes denne kronikken fra klimaforsker Carlo Aall ved Vestlandsforskning i går var interessant: 

https://www.nrk.no/ytring/klimaskeptikerne-har-litt-rett-1.16502454

Hver gang det skjer et værfenomen få har en lett til å konkludere med at det er klimaendringene som er årsaken.

Han har mye rett, men hvem sikter han egentlig til med at noen legger "all skylden på klimaendringene"? Kan ikke huske å ha sett noen gjøre det, så jeg synes dette også blir projisering. Slik jeg har forstått det ut fra klimaforskerne, meteorologer og eksperter blir ekstremvær og konsekvensen av dette forsterket og skjer hyppigere som følge av klimaendringene, selv om det selvfølgelig ikke er eneste årsak. Jeg tror de fleste klarer å ikke se alt i absolutter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Han har mye rett, men hvem sikter han egentlig til med at noen legger "all skylden på klimaendringene"? Kan ikke huske å ha sett noen gjøre det, så jeg synes dette også blir projisering. Slik jeg har forstått det ut fra klimaforskerne, meteorologer og eksperter blir ekstremvær og konsekvensen av dette forsterket og skjer hyppigere som følge av klimaendringene, selv om det selvfølgelig ikke er eneste årsak. Jeg tror de fleste klarer å ikke se alt i absolutter.

Ja, det er en underlig tabloidisering å fremstille det som om klimaskeptikerne er dem som forsøker nyansere situasjonen, se flere årsakssammenhenger enn kun global oppvarming.
Det bør være pinlig åpenbart at dersom man starter fyrstikkdyrkning på et jorde der det tidligere var kål, så øker risikoen for brann, samtidig som klimaendringer bidrar til denne økte brann-trusselen uten at man dermed skal avskrive fyrstikkene fra årsakssammenhengen.
Det er godt kjent at media; Og særlig den mest tabloidiserte delen av den (som desverre ser ut til å være den mest foretrukkede blant dette ganske folk, der klikk-økonomien forteller oss hvilke nyheter og hvordan formidling som favoriserers blant nordmenn) har lett for å fremstille sakene sine enkelt, og ensidig, nyhetsformatet som er de såkalte nyhetene er rett og slett dårlig egnet til å gi økt forståelse for situasjonen som beskrives, ting gjengis stort sett som sammendrag og forenklinger.
Men man skal passe seg for å sause slik mediakritikk og gjøre det til vitenskapskritikk (bare fordi vitenskapen gjengis dårlig i media), da risikerer man å ende opp med malplassert kudos til disse såkalte klimaskeptikerne.
Med klimaskeptikerne mener jeg (forhåpentligvis) åpenbart ikke de som er i stand til å se at det finnes medvirkende årsaker (i tilegg til klimaendringer) til naturkatastrofer, da man skal være ganske begrenset om man bare har plass til en årsak der hvor flere forutsetninger må på plass.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Synes denne kronikken fra klimaforsker Carlo Aall ved Vestlandsforskning i går var interessant: 

https://www.nrk.no/ytring/klimaskeptikerne-har-litt-rett-1.16502454

Hver gang det skjer et værfenomen få har en lett til å konkludere med at det er klimaendringene som er årsaken.

Til mer jeg tenker paa denne, til dummere blir den. Det er jo menneskelig paavirkning, til klimaendringene, deluxe.

Skogsomraader i Portugal og Norge blir hogd for papirproduksjon og erstattet med mye mer brennbare tresorter???

Du skal se, at det som skjer i regnskogene, for tiden, ikke gjoer noe heller.

De erstatter jo det de hogger ned med palmeolje og beitemark.

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 minutter siden):

Får reisende erstattet flybilletten sin mon tro?

IMG_2933.jpeg.c53e219798560c49ea01c8fed8147ad2.jpeg

Da er det goodwill fra dem, i tilfelle. Alle reiseselskap sikrer seg mot naturkatastrofer, Flytoget også.

Sitat

9. Hvilke krav har kunden ved forsinkelse?

Flytoget erstatter ikke utgifter utover billettprisen som følge av flytogforsinkelse eller innstilt togavgang som skyldes force majeure, slik som ekstraordinære værforhold, naturbegivenheter, offentlig påbud og forbud, streik og lockout. Flytoget må kunne påvise at årsaken til forsinkelse eller innstilt togavgang kan kategoriseres som force majeure etter denne bestemmelsen.

https://flytoget.no/vilkar/transportvilkar/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...