Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Det er meldt ekstreme nedbørsmengder på Østlandet de kommende dagene. Tog er allerede innstilt, det er vel rimelig å gå ut fra at veier vil bli stengt, og det advares mot både flom og jordras. 

Jeg ryddet litt i kjelleren i dag, satte ting opp fra gulvet, og får bare håpe det beste. Bor ikke veldig utsatt til, men det har vært vann i den kjelleren tidligere, med mindre nedbør enn det som er varslet nå. 

Er du forberedt? Nervøs? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er spent på om det går an å sykle til/fra jobb imorgen. Jobber på sykehus og pasientrettet med så ikke noe alternativ med hjemmekontor. Bruker bysykkel fra A til B, så ikke stress om jeg ikke kan sykle hjem, da går jeg bare. Lagt frem regnklær, sko som tåler regn og pakket inn ekstra skift og alt i sekken, som mobil osv i pose. Beregner ekstra god tid på reise til jobb og hvis jeg sykler hjem skal jeg sykle ekstra rolig. Antar at buss/trikk blir innstilt eller med større forsinkelser så sykkel eller bein blir nok det jeg bruker. 

Hjemme har vi flyttet litt på utendørsplanter, lukker vinduer (da det er også er meldt vind). Satt opp alle ting i boden, men ikke bekymret for at det skal komme vann inn der. 

Tar litt forhåndsregler, forberedelser og bruker sunn fornuft, og tror det skal gå greit. 

Lenke til kommentar

Regner veldig kraftig i Oslo nå, som ikke skal treffes av det mest ekstreme. Har opplevd kraftigere styrtregn her før, men da bare over ganske kort tid. Nå har det regnet kraftig lenge, og det er mye vann i bakken fra før. Allerede oversvømmelse inne på butikken over gata. Kan jo bli et spennende døgn dette. Er egentlig mest spent på utviklingen i elvene i Innlandet og på Romerike.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 6.8.2023 den 22.30):

Er du forberedt? Nervøs? 

Niks. Til noen av delene. Vi bor ute på bygda, oppe i høyden på solid grunnfjell, og vi har 4 veier inn (Innlandet / Hedmark).

Den ene veien har bokstavelig talt blitt vasket vekk en gang tidligere (vårflom, 2013), men det er blitt satt opp heftige drensrør i etterkant, så det bekymrer meg ikke.

"Veien er stengt" stod det på et skilt lengre opp...
"Veien er borte" ville vært mer dekkende.

IMG_1266_.thumb.jpg.93c6c29318874128e881787f9269435a.jpg

Personlig håper jeg det blir noe spenning med været nå, for det er svært lite som skjer av noe som helst i nærområdet.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, sk0yern said:

Støre slo umiddelbart fast at dette var en effekt av klimaendringer på dagsrevyen.

"Dette er en effekt av klimaendringene". Lurer på hvordan han kan være så sikker på det..

Vi snakker om tåkefyrsten her... mr "nå er det vanlige folks tur". En statsminister som uttalte på kommentar om APs dårligste partibarometer på årevis at "det som er viktig er at det ikke er valg i år", så ville ikke ta det han sier veldig seriøst. Uvær har kommet og gått i hundrevis av år.

Av effekt så har ikke jeg merka noe annet enn et kort strømbrudd tidligere på dagen, og javnt regn i hele dag. Bekkene i nærheten er ikke større enn dem var igår engang.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Snikpellik said:

Er egentlig mest spent på utviklingen i elvene i Innlandet og på Romerike.

Ikke så mange år siden vi så nogen store jordras sør i Ullensaker og Gjerdrum, så litt bekymret for konsekvensene hvis dette været blir så ille som de legger opp til.  Bor ikke så mange km sør fra kommunegrensen til Ullensaker heller. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Han gjorde ikke det i det hele tatt.

Han sa at vi kan oppleve mer av slikt vær fremover, at vi som en effekt av klimaendringene vil få villere og våtere vær i Norge. Som er fakta.

Han sa ikke at denne hendelsen spesifikt er en effekt av klimaendringene.

Dagsrevyen i går, fra ca. 6 min:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202308/NNFA19080623/avspiller

Støre ordrett:

Dette vi nå ser, kommer vi nok til å kunne oppleve mer av, dette er en effekt av klimaendringene og villere og våtere vær i Norge.
Hva sier IPCC om dette her forresten? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Riksmediene fokuserer ofte på Østlandet når de skriver overskrifter om vær. Hvis jeg legger meg på samme nivå av selektivitet så kan man ikke se problemet :whistle:

Screenshot2023-08-07at13-35-58VrvarseltimefortimeforTroms.thumb.png.b9e553ee81009bd4966e465baf2e21e6.png

Spoiler

Ja, dette er et stikk til riksmediene, ikke nedlatenhet mot folk som sliter med ekstremvær. Jeg ønsker dere på østlandet lykke til og minst mulig problemer.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

På vegne av oss forsikringsbetalere så håper jeg inderlig at de som får skylt bort huset sitt ikke får byggetillatelse for nytt hus på akkurat det samme og like flomutsatte området. Kommunene bør heller forsøke å finne løsninger der man får erstatte huset på et tryggere sted. Det er helt absurd å lese historier om folk som rammes av flom for n-te gang og får høye forsikringsutbetalinger hver gang..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...