Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (15 minutter siden):

Til mer jeg tenker paa denne, til dummere blir den. Det er jo menneskelig paavirkning, til klimaendringene, deluxe.

Skogsomraader i Portugal og Norge blir hogd for papirproduksjon og erstattet med mye mer brennbare tresorter???

Du skal se, at det som skjer i regnskogene, for tiden, ikke er vaar feil heller.

De erstatter jo det de hogger ned med palmeolje og beitemark.

At man har mer brannfarlig skog, hevder han er en samfunnsendring og ikke en menneskapt klimaendring, gjør han ikke? Og at det skjer større skader ved flom nå, fordi vi bygger i utsatte områder. 

At skogbrannene blir mye heftigere, eller at det kommer flom som gjør enormt mer skade, betyr altså ikke nødvendigvis at det er menneskeskapte klimaendringer sin skyld at det blir sån. Det beviser at når moder jord setter igang noe, så får det større konsekvenser, fordi vi har gjort idiotiske ting for egen vinning skyld. 

Så kan man jo indirekte si at det igjen fører til flere menneskeskapte klimaendringer og utslipp, når brannene blir større og vi må produsere og bygge opp igjen ting som går tapt. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (6 minutter siden):

At man har mer brannfarlig skog, hevder han er en samfunnsendring og ikke en menneskapt klimaendring, gjør han ikke? Og at det skjer større skader ved flom nå, fordi vi bygger i utsatte områder. 

At skogbrannene blir mye heftigere, eller at det kommer flom som gjør enormt mer skade, betyr altså ikke nødvendigvis at det er menneskeskapte klimaendringer sin skyld at det blir sån. Det beviser at når moder jord setter igang noe, så får det større konsekvenser, fordi vi har gjort idiotiske ting for egen vinning skyld. 

 

 

Tror du og jeg, er mer enige, enn vi er klar over, men har en forskjellig oppfatning, paa hvor langt, den menneskelige paavirkningen, strekker seg.

Samfunnsendring?

Et samfunn? Er ikke det en gjeng med folk, som baler faelt rundt seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Myriad skrev (14 minutter siden):

En smule løgn å skrive "uansett hva forsinkelsen skyldes", da

Ser dette ligger inne på Flytogets sider nå:

Sitat

image.png.c1f19a99ce44d602e44f4c87bfe56bc9.png

Dette med forbehold mot "force majeure" må nesten være sånn. Ved større hendelser er det fort flere tusen folk som ikke kommer seg dit de skal. Transportselskapene kan ikke erstatte tapte flybilletter, hotellopphold osv. for alle disse når årsaken til problemene er helt utenfor deres kontroll. Det er nesten raust at man faktisk får erstatning når toget ikke går pga. signalfeil og annet, det er også helt utenfor hva togselskapene kan noe for. 

Men. Digresjon. Stopper her. :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 minutter siden):

Tror du og jeg, er mer enige, enn vi er klar over, men har en forskjellig oppfatning, paa hvor langt, den menneskelige paavirkningen, strekker seg.

Samfunnsendring?

Et samfunn? Er ikke det en gjeng med folk, som baler faelt rundt seg?

Joa, men nå må vi ikke blande kortene helt da. At det hugges ned regnskog har selvfølgelig en direkte innvirkning på klimaet. Hvorvidt det å bytte ut furu med eucalyptus har det, er jeg mer usikker på og har heller ingen kompetanse til å gi noe svar på. 

Men det er klart... de naturkatastrofene som skjer, er mye mer dramatiske nå, fordi brannene blir større og flommen gjør mer skade, så kan man diskutere om det er fordi naturen lager større branner eller større flommer, eller om det er fordi eucalyptus brenner mer og vi bygger husene våre på leirgrunn.. 

Lenke til kommentar

En ting jeg husker veldig godt fra "min første flom", som var Vesleofsen i 1995 var hvor sykt raskt det gikk.

Vannet steg på 15 minutter: – Aldri opplevd noe lignende
– På 15 minutter var hele huset omringa av vann. Så vi hadde ikke sjans til å redde noenting, sier Lars Smedsberg.
https://www.nrk.no/osloogviken/matte-evakueres-av-brannvesenet-etter-ekstremvaer_-_-aldri-opplevd-noe-lignende-1.16508504

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Joa, men nå må vi ikke blande kortene helt da. At det hugges ned regnskog har selvfølgelig en direkte innvirkning på klimaet. Hvorvidt det å bytte ut furu med eucalyptus har det, er jeg mer usikker på og har heller ingen kompetanse til å gi noe svar på. 

Men det er klart... de naturkatastrofene som skjer, er mye mer dramatiske nå, fordi brannene blir større og flommen gjør mer skade, så kan man diskutere om det er fordi naturen lager større branner eller større flommer, eller om det er fordi eucalyptus brenner mer og vi bygger husene våre på leirgrunn.. 

Godt spoersmaal du stiller.

Det som er poenget, er vel, at vi maa gjoere mangen ting, paa en annen maate. Med slike valg som dette, hiver vi bensin paa baalet.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Godt spoersmaal du stiller.

Det som er poenget, er vel, at vi maa gjoere mangen ting, paa en annen maate. Med slike valg som dette, starter vi jo ballet.

Det er helt klart, men mye av det er jo ikke så lett. Folk vil jo helst bo mer sentralt, og folk vil spise mer kjøtt. Dette er elementer som fører til avskoging, og at når naturkatastrofer skjer i befolkede områder så blir veldig mange berørt.  Alle vil rett og slett ha mer av denne planeten, og det tåler den ikke så godt. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (31 minutter siden):

Det er helt klart, men mye av det er jo ikke så lett. Folk vil jo helst bo mer sentralt, og folk vil spise mer kjøtt. Dette er elementer som fører til avskoging, og at når naturkatastrofer skjer i befolkede områder så blir veldig mange berørt.  Alle vil rett og slett ha mer av denne planeten, og det tåler den ikke så godt. 

Helt riktig, forandring krever smerte.

Sliter selv. Er alt for glad i meierivarer.

Smakte et glass med rismelk, til broedmaten. Det smakte bra, det ogsaa.

Tror at vi maa presses prismessig ( noe som kanskje skjer naturlig, paa grunn av utviklingen? ) paa dette, der kumelken, osten og smoeret, blir for dyrt.

Har ikke testet Soyaosten.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, trikola said:

Når jeg tenker meg om og lattertårene er borte så ser jeg at det jo er viktig at det fortsatt ikke vannes i hagen - tenk deg: enda mer vann i hagen som må føres bort til et eller annet sted 😱

Update: I dag kan jeg lese i lokalavisen at vanningsrestriksjonene i kommunen IKKE er opphevet. Det er ikke sånt man driver og slår av og på i tide og utide, ifølge kommunens mann.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sk0yern said:

Det er vel nettopp grunnen til at mange nå skrur av varslingen.
Så kan man spørre seg om man har oppnådd det som var intensjonen med systemet da.

Skru av telefonen, da? Praktisk.

– Nødvarsel er basert på den standardiserte Cell Broadcast-teknologien og EU Alert-standarden, opplyser Henriette Magnussen, kommunikasjonsrådgiver i DSB, til kode24. Det er ikke mulig å reservere seg mot å få nødvarsler, den eneste måten å ikke få dem på er ved å sette telefonen i flymodus eller skru den av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (12 minutter siden):

Skru av telefonen, da? Praktisk.

– Nødvarsel er basert på den standardiserte Cell Broadcast-teknologien og EU Alert-standarden, opplyser Henriette Magnussen, kommunikasjonsrådgiver i DSB, til kode24. Det er ikke mulig å reservere seg mot å få nødvarsler, den eneste måten å ikke få dem på er ved å sette telefonen i flymodus eller skru den av.

Man har vel skrudd av for de lavere nivåene da.
Fortsetter de på denne måten, så vil nok flere etterlyse muligheten for å reservere seg for høyeste nivå også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 timer siden):

Klimaendringene? Her ser en, jo virkelig, konsekvensene av menneskelig paavirkning, Feilplanting av traer.

Synes den linken, som jeg fant under, er vel saa interessant.

https://www.nrk.no/ytring/sommerens-ekstremvaer-bare-en-forsmak_-1.16497934  

Ja, hvis du glemmer å kontrollere fortid vil du nok se det sånn, men enda har ikke været blitt verre en sommeren 1789.

Litt mer historie om Norges største flom: Norges verste flom: Ingen hadde sett så mye vann i vassdragene – så startet uværet for alvor - Historie (klikk.no)

Så godt at klimaendringene har blitt bedre da! 😉😁

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (5 minutter siden):

Ja, hvis du glemmer å kontrollere fortid vil du nok se det sånn, men enda har ikke været blitt verre en sommeren 1789.

Litt mer historie om Norges største flom: Norges verste flom: Ingen hadde sett så mye vann i vassdragene – så startet uværet for alvor - Historie (klikk.no)

Så godt at klimaendringene har blitt bedre da! 😉😁

 

Holder det ikke for deg, at det er den stoerste, paa 100 aar og faresignalene, blinker roedt paa at de vil komme veldig ofte, i  fremtiden?

De verste scenarioene, gir oss bare fem aar, foer det er fullt kaos her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Du bruker Storofsen som argument mot klimaendringer? 🤣

Vær endrer seg stadig vekk, det ikke en noen ny standard. Jeg bare viste til storofsen fordi det gir et godt bilde av hvor ustabilt vær kan være. Dersom du leser alt, ser du at meteorologer har prøvd å rekonstruere hvorfor det ble slik. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...