Jalla21 Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 sk0yern skrev (6 minutter siden): Støre ordrett: Dette vi nå ser, kommer vi nok til å kunne oppleve mer av, dette er en effekt av klimaendringene og villere og våtere vær i Norge. Hva sier IPCC om dette her forresten? Kanskje Støre også mener at Storofsen i juli 1789 også var forårsaket av klimaendringene....... Jeg bestrider ikke klimaendringene, men han kunne ha spart seg for en slik fremstilling. 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 7. august 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 (endret) sk0yern skrev (11 minutter siden): Støre ordrett: Dette vi nå ser, kommer vi nok til å kunne oppleve mer av, dette er en effekt av klimaendringene og villere og våtere vær i Norge. Beklager spydigheten, men forstår du ikke norsk muntlig? Det er veldig lett å skjønne at det han mener er at vi vil se mer av slike værhendelser i fremtiden på grunn av klimaendringene, og at han ikke sa noe om at dette uværet spesifikt er det. Jeg og minst 7 andre skjønte det. Det er greit at du sikkert misliker Støre, men å vri og vrenge på utsagn for å få det til å passe til noe du skulle ønske han sa slik at du kan kritisere blir bare litt teit. Han snakket også med VG da han var på Skedsmo: Sitat – Dette er noen av den værtypen vi nå må regne med at vi kan oppleve, villere og våtere vær, som er en følge av klimaendringer, sier han. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zVGLW/stoere-om-ekstremvaeret-hans-en-effekt-av-klimaendringene Endret 7. august 2023 av Snikpellik 13 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Atib Azzad Skrevet 7. august 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 5 minutes ago, sk0yern said: Støre ordrett: Dette vi nå ser, kommer vi nok til å kunne oppleve mer av, dette er en effekt av klimaendringene og villere og våtere vær i Norge. Hva sier IPCC om dette her forresten? Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap tar utgangspunkt i FN's klimarapporter (IPCC), og forholder seg til en fremtid med mer ekstremvær, at det vil bli villere og våtere som de selv formulerer det i sin rapport: FNs klimapanels rapport om 1,5 graders global oppvarming ble lansert den 8.oktober 2018. Beskrivelsen av klimaendringene tyder på at ytterligere oppvarming er farligere enn tidligere antatt. For å imøtekomme endringene kreves store omlegginger i samfunnet, lokalt, nasjonalt og globalt. Klimaendringers konsekvenser for samfunnssikkerheten er et område som fremover vil få stor oppmerksomhet. Jeg tipper Støre igjen tar utgangspunkt i dette. 10 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Subara skrev (4 minutter siden): Huseiernes Landsforbund gir råd. Styrtregn: Ekstremværet «Hans» vil føre til skader Gode råd som kan gjøres umiddelbart. Jeg vil også legge til: Hjelp hverandre, spesielt de som av ulike grunner ikke klarer å forberede seg godt nok selv. F.eks eldre som bor i hus og kanskje ikke har helse til å rydde i kjelleren, sjekke takrenner osv. I tillegg vil det alltids være noen som vil trenge hjelp når det oppstår situasjoner. Omdirigere vannløp etc. Det er kanskje ikke tid for langsiktige råd akkurat nå, men folk bør ta langsiktig lærdom av ekstremvær og ta forholdsregler når de velger bolig. Når man er på boligjakt er det lur å være føre var, sjekke både om tomt og infrastruktur i nærheten er trygt for naturkrefter som flom, lyn, leirras, jordras, steinras, snøras, osv. Gode grunnforhold betyr antagelig lite for prisen fordi veldig mange ikke tenker så langt. Men du kan være en av de som tenker på sånt. 2 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Atib Azzad skrev (9 minutter siden): Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap tar utgangspunkt i FN's klimarapporter (IPCC), og forholder seg til en fremtid med mer ekstremvær, at det vil bli villere og våtere som de selv formulerer det i sin rapport: FNs klimapanels rapport om 1,5 graders global oppvarming ble lansert den 8.oktober 2018. Beskrivelsen av klimaendringene tyder på at ytterligere oppvarming er farligere enn tidligere antatt. For å imøtekomme endringene kreves store omlegginger i samfunnet, lokalt, nasjonalt og globalt. Klimaendringers konsekvenser for samfunnssikkerheten er et område som fremover vil få stor oppmerksomhet. Jeg tipper Støre igjen tar utgangspunkt i dette. Fra IPCC: Ordrett sitat fra rapporten: Sitat There is low confidence in the emergence of heavy precipitation and pluvial and river flood frequency in observations, despite trends that have been found in a few regions 1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 158 941 lyn over Skandinavia siste døgn og det blir sikkert flere det neste.. Bare å trekke ut støpselet til sensitiv elektronikk (inkl. signalkabler) og ta høyde for strømbrudd, signalbrudd og lang rettetid. 4 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Tenk at vi må bruke tid i 2023 til å forklare voksne mennesker helt elementære prosesser rundt klimaendringer og norsk språk… For de som faktisk har noe mellom øra; fascinerende å se uværet i dag. Heftig regn over lengre perioder og en allerede mettet jord skaper utfordringer. Får håpe det ikke blir for ille i morgen, da det verste treffer da. Endret 7. august 2023 av The Very End 7 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Merker at jeg begynner å tenke på kvikkleireskredet i 2020 i Gjerderum, noen mil i fra der jeg bor. https://www.nrk.no/norge/bor-du-pa-kvikkleire_-her-kan-du-sjekke-1.15308726 Det er ikke noe problem der jeg bor heldigvis. Endret 7. august 2023 av Subara 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Snikpellik skrev (29 minutter siden): Beklager spydigheten, men forstår du ikke norsk muntlig? Det er veldig lett å skjønne at det han mener er at vi vil se mer av slike værhendelser i fremtiden på grunn av klimaendringene, og at han ikke sa noe om at dette uværet spesifikt er det. Jeg og minst 7 andre skjønte det Jo, forstår norsk ganske godt vil jeg si. Ser også svært mange på twitter som tolker utsagnet likt som meg, selv MDG'ere Journalistene i NRK er også like dårlige i norsk som meg.. 6 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 7. august 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Vått på Ring 2 i Oslo! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bgBW63/regn-lyn-og-torden-slik-har-hans-rammet-oestlandet-de-foerste-timene 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Atib Azzad Skrevet 7. august 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 9 minutes ago, sk0yern said: Fra IPCC: Ordrett sitat fra rapporten: There is low confidence in the emergence of heavy precipitation and pluvial and river flood frequency in observations, despite trends that have been found in a few regions Altså tabellen er for liten og kornet, den er ikke lesbar, verken her, eller i artikkelen til Roger Pielke hvor du kanskje hentet den fra, det var i alle fall det eneste ordrette sitatet jeg fant. Søkte jeg på frasen i AR6-rapporten til IPCC, så finner jeg ikke utsagnet ordrett. Hvis jeg søker etter ordene heavy precipitation i rapporten så får jeg 14 treff, ingen som ser ut til å bekrefte at det er dårlig grunnlag for å spå mer ekstremvær, men dette er også en diskusjon det er meningsløst å ta med en lekmann som meg, jeg bare viste til det jeg antar er koblingen mellom Støres utsagn og IPCCs rapport, altså DSB. Men uansett; De fjorten treffene (minus der ordet er gjengitt i grafer og overskrifter) ser slik ut: Quote Human influence was very likely the main driver of these increases since at least 1971. Evidence of observed changes in extremes such as heatwaves, heavy precipitation, droughts, and tropical cyclones, and, in particular, their attribution to human influence, has further strengthened since AR5. The projected increase in frequency and intensity of heavy precipitation (high confidence) will increase rain-generated local flooding (medium confidence) Urban transitions that offer benefits for mitigation, adaptation, human health and well- being, ecosystem services, and vulnerability reduction for low-income communities are fostered by inclusive long-term planning that takes an integrated approach to physical, natural and social infrastructure (high confidence). Green natural and blue infrastructure supports carbon uptake and storage and either singly or when combined with grey infrastructure can reduce energy use and risk from extreme events such as heatwaves, flooding, heavy precipitation and droughts, while generating co-benefits for health, well-being and livelihoods (medium confidence). Human-caused climate change is already affecting many weather and climate extremes in every region across the globe. Evidence of observed changes in extremes such as heatwaves, heavy precipitation, droughts, and tropical cyclones, and, in particular, their attribution to human influence, has strengthened since AR5. It is virtually certain that hot extremes (including heatwaves) have become more frequent and more intense across most land regions since the 1950s. Marine heatwaves have approximately doubled 74 ‘Main driver’ means responsible for more than 50% of the change in frequency since the 1980s (high confidence), and human influence has very likely contributed to most of them since at least 2006. The frequency and intensity of heavy precipitation events have increased since the 1950s over most land areas for which observational data are sufficient for trend analysis (high confidence), and human-caused climate change is likely the main driver Cities intensify human-caused warming locally (very high confidence), while urbanisation also increases mean and heavy precipitation over and/or downwind of cities (medium confidence) and resulting runoff intensity (high confidence). Event attribution studies and physical understanding indicate that human-caused climate change increases heavy precipitation associated with tropical cyclones (high confidence). Increases in hot and decreases in cold climatic impact-drivers, such as temperature extremes, are projected in all regions (high confidence). At 1.5°C global warming, heavy precipitation and flooding events are projected to intensify and become more frequent in most regions in Africa, Asia (high confidence), North America (medium to high confidence) and Europe (medium confidence). The projected increase in frequency and intensity of heavy precipitation (high confidence) will increase rain generated local flooding (medium confidence). Green/natural and blue infrastructure such as urban forestry, green roofs, ponds and lakes, and river restoration can mitigate climate change through carbon uptake and storage, avoided emissions, and reduced energy use while reducing risk from extreme events such as heatwaves, heavy precipitation and droughts, and advancing co-benefits for health, well-being and livelihoods (medium confidence). Det er ingenting der som forteller meg at Støre eller DSB leser rapporten feil når de tar utgangspunkt i en villere og våtere fremtid. 10 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Ekebergsletta. Bra Norway Cup er ferdig 1 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Det første raset som meldes om er et 100m jordras på Ringerike. Ingen skadd, heldigvis. Endret 7. august 2023 av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Fra https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/chapter/chapter-11/ Heavy precipitation will generally become more frequent and more intense with additional global warming. At a global warming level of 4°C relative to the pre-industrial level, very rare (e.g., one in 10 or more years) heavy precipitation events would become more frequent and more intense than in the recent past, on the global scale (virtually certain ) and in all continents and AR6 regions. The increase in frequency and intensity is extremely likely for most continents and very likely for most AR6 regions. At the global scale, the intensification of heavy precipitation will follow the rate of increase in the maximum amount of moisture that the atmosphere can hold as it warms (high confidence), of about 7% per 1°C of global warming. The increase in the frequency of heavy precipitation events will be non-linear with more warming and will be higher for rarer events (high confidence), with a likely doubling and tripling in the frequency of 10-year and 50-year events, respectively, compared to the recent past at 4°C of global warming. Increases in the intensity of extreme precipitation at regional scales will vary, depending on the amount of regional warming, changes in atmospheric circulation and storm dynamics (high confidence). {11.4, Box 11.1} The projected increase in the intensity of extreme precipitation translates to an increase in the frequency and magnitude of pluvial floods – surface water and flash floods – (high confidence), as pluvial flooding results from precipitation intensity exceeding the capacity of natural and artificial drainagesystems. {11.4} Ser ut til at IPCC også mener at været vil bli våtere framover ... 3 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 And so it begins. Skal verden gå til helvete håper jeg i det minste at klimaekspertene på Facebook ikke dør av naturlige årsaker før katastrofen er et faktum. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 7. august 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Øyafestivalen starter på onsdag. Det blir nok deilig grisete. https://www.dagsavisen.no/kultur/2023/08/07/oya-kan-bli-et-gjormebad/ 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Subara skrev (1 time siden): Merker at jeg begynner å tenke på kvikkleireskredet i 2020 i Gjerderum, noen mil i fra der jeg bor. https://www.nrk.no/norge/bor-du-pa-kvikkleire_-her-kan-du-sjekke-1.15308726 Det er ikke noe problem der jeg bor heldigvis. https://www.tu.no/artikler/ekstremvaeret-hans/534886 1 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 nebrewfoz skrev (32 minutter siden): At a global warming level of 4°C relative to the pre-industrial level Som vel svært få tror er et sannsynlig scenario pr nå. https://www.slideshare.net/GlenPeters_CICERO/a-critical-look-at-baseline-climate-scenarios 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Fikk nettopp nødvarsel via tlf om "Hans". Bor i "gul sone". 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 Og derrrr gikk strømmen her. Får vel gå ut og plaske litt 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå