Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring


Nattha

Anbefalte innlegg

Jeg var i en liten ulykke i en rundkjøring og vet ikke hvem som har skylden. Bilde nede illustrerer veldig godt hvordan situasjonen var.

Jeg er rød bil, han er blå. Som du ser på google maps bildet så er dette et felt, men nok med plass til to. Jeg lå rett bak BLÅ bil da vi kjørte mot rundkjøringen. Det kom en bil fra venstre og begge oss stoppet for vikeplikt regelen. Da vi hadde full stopp, klarte jeg å snike meg til med plass ved siden av BLÅ bil, BLÅ bil sto helt til høyre med hvite linjen og skal rett fram. Han fikk bedre start og kom et stykk forrand meg. Han så meg ikke ved siden av og bestemte seg for å kjøre lengere inn i rundkjøringen. Altså i midt felt. Snirta da baken hans i mitt kjøretøy. Hvem har skylden? Noen mener RØD bil, på grunn av et felt. Noen mener BLÅ bil for feilplassering. 

Illustrasjon av liten rundkjøring.image.thumb.png.decb2c1865589c337eb2365eded8fef2.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan se for meg at du får "skylden", men det er åpenbart en dårlig vurdering av bil 2 å ikke respektere at dere er to i bredden. Om dere sto to i bredden og ventet på klart, han kjørte litt på for å unngå å kjøre side-om-side. Om du da gasset litt ekstra og tok innern hans er det din feil. 

Jeg vegrer meg litt for de manøverne der, til tross for at det er det som gir absolutt best flyt. Grunnen til det er at det trafikale nivået er ekstremt varierende, det er en stor prosentandel av trafikk som ikke vet hva som egentlig er riktig å gjøre. 

Fant en sak som viser et litt annet eksempel, men samme resultat:
https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette kan nok dra ut litt i tid. Mye diskusjoner rundt slike regler. Er det merket at rundkjøringen har 2 felter inn og ut, ellers må den nok betraktes som enfelts. Alltid litt skummelt å hevde sin rett da det er mange feller å gå i og mange måter å tolke visse regler på. Hvis det er samme selskap kan det fort bli delt skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 felt inn og 1 felt ut = 1 felt i rundkjøringa, selv om det er plass til 2, du kommer bak. Du har skyld

Snik edit: Det er så sjukt mange som ikke vet hvordan man plasserer seg i rundkjøring, eller bruker blinklys. Så det er veldig risky å stole på at han vet hva han driver med.

Endret av fjs
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nattha skrev (1 minutt siden):

Jeg ser hva dere mener. Det vil da si at større av skylden ligger på meg. Takk for svar :) 

Ikkje nødvendigvis. Vegvesenet definerer det slik:

Sitat

Dersom det er plass til to biler i bredden, har
rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke
er oppmerket

Dette er sjølvsagt ikkje nedfelt i lov eller forskrift, men det viser at Vegvesenet sjølv meiner at det ikkje finnes rundkøyringar med eit felt, det som avgjer talet på felt er kva det er fysisk plass til.

Eg er heilt einig i at dette er ein idiotisk tolking sidan det sjølvsagt ikkje gir meining at rundkøyringa har fem felt når det kjem fem mopedar inn i rundkøyringa, og berre eit felt rett etterpå når det kjem ein buss inn i rundkøyringa.

Men det dette betyr er at blå bil har kryssa ei usynleg feltlinje og komt inn i ditt felt, som er definert som eit eige køyrefelt rett og slett fordi at du som raud bil fekk plass der. Blå bil har kutta svingen og brutt trafikkregelen om at den som skal svinge til høgre skal halde så langt mot høgre kant av køyrebana som mogleg.
Det vil i tillegg være lovleg å køyre forbi på venstre side, men i kryss berre når det er fleire køyrefelt i køyreretninga, som er det som er usikkerheitsmomentet i denne saka.

 

Det som talar for at det er din skuld er at dersom det her ikkje er var plass til to køyretøy i bredda, noko som er understøtta av at det blei ein kollisjon, så er det du som ikkje har vika for blå bil som kom frå høgre.
I tillegg så kan ein nok argumentere for at du har brutt grunnregelen om å ferdes aktsamt utan å unødig forstyrre anna trafikk.
Det kan då argumenterast for at du som den bakerste bilen burde vært meir aktsam og gitt blå bil nødvendig plass.

 

 

Rundkøyringar er eit salig rot fordi det ikkje finnes eigne reglar for rundkøyringar, og ved å forsøke å bruke dei vanlege trafikkreglane så får ein tvilstilfeller.
Utan at det er relevant for din sak så er det ei tilsvarande uklarheit rundt bruk av blinklys om du ikkje skal ut fyrste avkøyring til høgre. I trafikkreglane står det at du skal gi tegn ved svinging (eller anna vesentleg endring av køyretøyets plassering i sideretning), og då er det eit interessant spørsmål om det å køyre til venstre i rundkøyringa er svinging ettersom du vrir på rattet, eller om det ikkje er definert som svinging fordi du berre følgjer køyrebana (der du har forkjørsrett).
Ordlyden i forskrifta gir gode haldepunkt for at det er bruken av rattet som fører til svinging som utløyser kravet om å gi teikn om retningsendring, men samtidig så er ingen som brukar blinklys kvar gong det er ei lita kurve på vanleg veg.
Dette gir kanskje ikkje dei heilt store praktiske utfordringane til vanleg, men det er eit godt eksempel på at dei generelle trafikkreglane ikkje alltid let seg overføre til rundkøyringar og andre spesialsituasjonar.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er helt vanlig å behandle rundkjøringer som 2-felts selv om det ikke er oppmerket, gitt at det er plass til det, slik The Avatar påpeker.

Men at det ble kræsj trenger ikke bety at det var for lite plass, det kan like gjerne være at blå bil ikke var oppmerksom og holdt siden sin.

Jeg vil faktisk si det er svært sannsynlig. Veldig få holder seg i sin fil på uoppmerkede rundkjøringer. Spesielt de som skal rett frem kutter gjerne gjennom midten for å opprettholde farten sin eller å få en behagelig sving.

Jeg vil si det er blå sin feil, gitt at det du sier stemmer 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blå bil har plassert seg slik 99,999999999999% av norske bilister plasserer seg i rundkjøringer. Ytterst, innerst og så ytterst når de egentlig skulle ha holdt seg ytterst. Det er blå bil sin feil men dette er så vanlig praksis at jeg tipper det blir skylddeling.

Rundkjøringer er i praksis en lovløs sone siden ingen vet hvordan man skal kjøre der og reglene er ubrukelige med tullete definisjoner som "mest hensiktsmessig". Det mest hensiktsmessige for blå bil var her å kjøre rett frem og drite i felt siden han da ikke trenger å svinge så mye.

Aldri stol på noen i rundkjøringer!

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I tillegg så fungerer vikepliktslinja på veg inn i rundkøyringa nesten aldri. Eg er sikkert på at i 99% av tilfella så er det den som held størst fart som kjem fyrst inn i rundkøyringa. Dette er særleg synleg der det er vegar av ulik storleik i den same rundkøyringa der det ikkje er uvanleg at det er ei heil kø av bilar frå den største vegen som køyrer gjennom rundkøyringa medan alle andre bilar står og venter på vikepliktlinja.

Rundkøyringa skal fungere meir etter fletteprinsippet, der alle bilistar skal bremse opp eller stoppe ved vikepliktlinja og så køyre ut i rundkøyringa om det ikkje er bil inne i rundkøyringa eller bilen ved arma til venstre ikkje har rukket å krysse sin vikepliktlinje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nattha said:

Han så meg ikke ved siden av og bestemte seg for å kjøre lengere inn i rundkjøringen. Altså i midt felt. Snirta da baken hans i mitt kjøretøy. Hvem har skylden? Noen mener RØD bil, på grunn av et felt.

Med tanke på at han er forrest, at du derfor nærmest per definisjon kjører på han og han ikke har krysset nogen synlig linje har jeg vanskelig ved å tro annet enn at du ender opp med skylden, men gjerne oppdater oss når resultatet foreligger. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 timer siden):

Det er jo, en enfeltsrundkjoering.

Som med litt samarbeid, kan brukes som tofelts, men?

For meg ser denne så vid/bred ut at det er en rundkjøring med to felt, selv om det ikke er merket. Det er jo aldri (?) merking av 2-felts rundkjøringer i Norge, men det er vanlig i andre land. Der det er mer enn 2 felt, for eksempel i Sinsenkrysset, er feltene merket.

Min oppfatning er at blå bil har byttet felt fra ytre til indre og tilbake til ytre (dvs kjørt rett frem i rundkjøringen i stedet for å kjøre i sitt felt rundt i rundkjøringen). I den forbindelse har blå bil vært borti rød bil, som skulle til venstre og lå i indre felt på samme tidspunkt. Jeg heller derfor mot at blå bil får skylden, men i praksis blir det nok skylddeling. 

Viser til Rundkjøringer (vegvesen.no), som sier: "Dersom det er plass til to biler i bredden, har 
rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket".

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg så virker det som om blå bil som har skyld, da den ikke ligger korrekt i rundkjøringen og nærmest bytter felt.

Men er i helt grenseland, tipper at det blir en skylddeling.

Alltid lurt å være forsiktig, å ikke ta noen sjanser. Er så mange som kjører feil i rundkjøringer, nærmest 50/50.

Lenke til kommentar

Dessverre vil 90% av norske bilister som ligger ytterst slik blå bil gjør ikke holde bredden i rundkjøringen, men legge seg inn mot midten. Det er derfor generelt lurt å holde igjen til du ser hva blå bil gjør. Svært mange gidder ikke engang legge seg ut mot høyre ved innkjøringen slik at det bare er plass til en bil i innkjøringen.

Det er mye rart som gjøres ved rundkjøringer i Norge.

Lenke til kommentar
4 hours ago, The Avatar said:

I tillegg så fungerer vikepliktslinja på veg inn i rundkøyringa nesten aldri. Eg er sikkert på at i 99% av tilfella så er det den som held størst fart som kjem fyrst inn i rundkøyringa. Dette er særleg synleg der det er vegar av ulik storleik i den same rundkøyringa der det ikkje er uvanleg at det er ei heil kø av bilar frå den største vegen som køyrer gjennom rundkøyringa medan alle andre bilar står og venter på vikepliktlinja.

Rundkøyringa skal fungere meir etter fletteprinsippet, der alle bilistar skal bremse opp eller stoppe ved vikepliktlinja og så køyre ut i rundkøyringa om det ikkje er bil inne i rundkøyringa eller bilen ved arma til venstre ikkje har rukket å krysse sin vikepliktlinje.

Dette burde det blitt sendt ut et skriv om til alle som har førerkort.

Kjører i en slik rundkjøring daglig, og jeg blir tutet på, vist fingeren til, og innimellom er det noen som kommer ut av bilen og skal kjefte for at jeg følger vikepliktsreglene.

på en eller annen måte så har det blitt en oppfatning om at man har vikeplikt for venstre og at man skal stå der og vente til 20 biler har kjørt….

 Irriterer meg grenseløst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...