Gå til innhold

Boikott USA! - Fortell om din daglige boikott fram mot mellomvalget

Boikotter du amerikanske varer og tjenester?  

118 stemmer

1. 1. Boikotter du amerikanske varer og tjenester?

• Ja, jeg boikotter USA med stor innsats
      12
    • Ja, jeg boikotter USA med moderat innsats
      54
    • Ingen nevneverdig innsats i noen retning - Vet ikke - Vil ikke svare
      36
    • Nei, jeg støtter USA med moderat innsats
      8
    • Nei, jeg støtter USA med stor innsats
      8
  2. 2. Har du oppfordret eller vil du oppfordre andre til å bidra i boikotten?

• Ja!
      51
    • Vet ikke - Vil ikke svare
      21
    • Nei!
      46

Anbefalte innlegg

Skrevet
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Ja, går sikkert men Libreoffice er vel open source og kan när som helst sluta uppdateras. Gjettar att många fra USA er inblandat i det programmet också. 

Github, google cloud, teams er andra tjänster som bedrifter har. 

Klart at alla bedrifter kan skaffa sina egna server, vilket kan resulterar i en massa jobb og kostnader og diverse egna programvara. 

Rätt mye mer komplicerat än at skifta fra windowns til Linux för en vanlig bruker er det i alla fall. 

Det behøver ikke være open source løsninger selv om det har visse fordeler med tanke på vedlikehold over tid. 

Å bytte en hel infrastruktur på IT vekk fra amerikanske teknologileverandører er ikke gjort på en dag..men man må ha et bevisst forhold til dette. Ingen i dag tør f.eks bygge kritisk infrastruktur på ren kinesisk teknologi. Sånn må det jo bli for amerikanske løsninger også 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snylter skrev (40 minutter siden):

Hjelper ikke så mye å kutte ut MS hvis man skal holde seg unna amerikanske selskap når man går til Google da.

Altså: Larvik kommune er en google-kommune, de bruker Google workspace.

https://kontor.larvik.kommune.no/

Det var ganske dust ja. Det var jeg ikke klar over (betalingsmur på digi). Men om ikke annet så viser det at en hel kommune trenger ikke Microsoft Windows. Hvis Larvik klarer det, så klarer sikkert andre kommuner å velge friere programvare og tjenester.

Det er en egen mental sykdom å tro at siden noen enkeltbrukere føler seg helt bundet til Windows, så kan ikke en stor del av en kommune eller bedrift sine PC-brukere bytte over til f.eks Linux. En slags selvpålagt kollektiv avstraffelse.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ingenting ville vært bedre om EU sperret SOME gigantene fra Europa, med algoritmene sine river de hele det vestlige samfunnet i stykker. De som skriker om sensur får heller gjøre det. Egene IT-løsninger uavhengig av USA ville også vært flott, men det kommer vel aldri til å skje da Oljefondet har investert store summer i tech-gigantene. Militæret bruker utelukkende operativsystemer fra USA, så en frakobling der er det bare å glemme

• Liker 1
Skrevet

Hva med å droppe hele fotball-VM. Sitter ekstremt langt inne, men tenker om alle lagene i Europa dropper det så gir det et kraftig signal. Store fotballnasjoner som England, Frankrike og Tyskland kan vel arrangere et mini EM på kort varsel.

• Liker 7
Skrevet
engavif skrev (1 minutt siden):

Hva med å droppe hele fotball-VM. Sitter ekstremt langt inne, men tenker om alle lagene i Europa dropper det så gir det et kraftig signal. Store fotballnasjoner som England, Frankrike og Tyskland kan vel arrangere et mini EM på kort varsel.

Når den tid kommer blir det ikke noe VM, jeg er sikker på at verden er er enda mer fucked om 5 mnd enn idag

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikkje poenget med å la USA svi for det Trump & co trigger. Er som å drite i ein venn pga rævva sambuer som man ikkje tåler trynet på...

• Liker 2
Skrevet

Med tanke på situasjonen nå så føles fotball-vm veeldig langt unna. Hvis USA invaderer Grønland, så er det en krigshandling. Men alle konsekvenser som kan gjøre det ubehagelig for Trump er verdt å forsøke å få ham til å måtte tenke på.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (10 minutter siden):

Når den tid kommer blir det ikke noe VM, jeg er sikker på at verden er er enda mer fucked om 5 mnd enn idag

Skremmende, fikk meg til aa tenke litt.

Likte allikevel @engavif sin ide.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Er det noen som kan hjelpe, med en god dokumentar/filmkanal, isteden for Netflix og ikke amerikansk selvfoelgelig?

Finnes det er god europeisk?

Endret av Karltorbj
Skrevet

Hva med mobil, må bytte ut min S9+ i løpet av året. 

Ser litt på GrapheneOS, ser ut som bankid osv funker der. Litt ironisk at man må ha Google Pixel for å bli kvitt Google så mye som mulig da, kun sanboxed play services for Bankid, vipps osv. 

Er det andre alternativer, som funker med bankid? 

På pc'n må jeg bli kvitt Windows helt, spiller nesten ikke online lenger, så skal være fullt mulig å bytte til Linux nå endelig. Tenker å prøve meg på Arch eller en variant av det. Sett opp dual boot i tilfelle det dukker opp noe som ikke kan gå via wine/proton eller VM. 

LibreOffice bruker jeg privat, men i jobben er det Google workspace, ikke alt som er kompatibelt. Irriterende. 

Bruker ikke så mye cloud ellers, kan kanskje være greit å sett opp Jottacloud. Bli kvitt det lille jeg bruker av google drive + onedrive privat.

Bruker Vivaldi som nettleser. Har holdt meg til open source programvare ellers der det er mulig. 

Steam blir vanskelig, og det er mye pga Valve som har gjort Linux mulig nå, så unntak der. 

Streaming tjenester har jeg kun brukt AppleTV i det siste. Eneste tjenesten med kvalitet på serier nå omtrent. Kanskje et lite unntak her også da. Men holder meg til maks 1-2 mnd i året da jeg liker å samle opp og binge uansett.

Lyst å holde det lovlig der det er mulig, men er virkelig i grensa nå. Alt av lovlige tjenester blir dårligere for hvert år. I tillegg til styret til Trump.

YouTube er vanskelig enda. 

Har greid å kvitt meg med Cola+Pepsi. 

Vanskelig å komme på fler ting som hører til i USA jeg kan bli kvitt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan hende de datakyndige allerede kjenner til denne nettsiden eller har tips om bedre, men her er en nettside der du kan finne alternativer til tjenester og apper. Er visstnok svensk.

https://alternativeto.net/

About AlternativeTo

We have one mission: helping you find the right software for your computer, mobile phone or tablet. Our main focus is to give you alternatives to software you already know and want to replace. Based on our users recommendations we list great alternatives to the applications you want to replace. By joining the site you can participate in the process of making these recommendations better, so please join in!

https://alternativeto.net/about/

Contact, bug reports and feature request

If you want to talk about advertising or for some other reason want to get in touch with us privately then send an e-mail at [email protected]. For bug reports and other questions about the site please report them in any of our contact channels like Discord server or a physical letter on this address.

27 Kilobyte AB
Box 45142
104 30 Stockholm
Sweden
Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
6 minutes ago, Karltorbj said:

Er det noen som kan hjelpe, med en god dokumentar/filmkanal, isteden for Netflix og ikke amerikansk selvfoelgelig?

Finnes det er god europeisk?

MUBI er svært god!
Det er en godt kuratert strømmetjeneste som tilbyr klassikere, og nye perler, perfekt om man føler alle filmene man ser er vage og tannløse kloner av hverandre.
De tilbyr 7 gratisdager også.

Det er en britisk basert strømmetjeneste, som riktignok fikk kritikk for å ha mottatt bidrag fra Sequoia Capital, som har koblinger til et Israelsk forsvars-tech-startup, MUBI har markert avstand til firmaet, og brukt anledningen til å etablere et Ethical Funding and Investment Policy i sammarbeid med the Artists Advisory Council.

[...]Our approach to funding is guided by the values we have upheld since our founding: respect for human dignity, support for creative freedom, and a belief in the power of cinema to connect people across cultures.
We recognise that the global investment landscape is complex and that capital often flows through intermediaries and diversified portfolios.
While the nature of the market economy makes it impossible to eliminate every indirect link to sectors or actors that do not uphold these principles, we will make every effort to avoid funding relationships that fundamentally contradict these principles.

• Liker 3
Skrevet
38 minutes ago, Maabren said:

Skjønner ikkje poenget med å la USA svi for det Trump & co trigger. Er som å drite i ein venn pga rævva sambuer som man ikkje tåler trynet på...

Er jo eneste vi kan gjøre, stemme med pengene. Positivt for markedet å bytte til mindre selskaper også. 

• Liker 2
Skrevet

Av samme grunn som at vi sanksjonerer Russland. Ikke alle russere er rævhull, men det legger et økonomisk press på hele nasjonen og styresmaktene.

Amerikanerne har valgt Trump, og en forbausende høy andel støtter han fremdeles. Det er deres sirkus og deres klovn, så de får rydde i eget reir.

Ville du kjøpt en Volkswagen i 1940?

• Liker 4
Skrevet

Og folk vil kjøpe Apple og Tesla som vanlig, selv om det finnes langt bedre produkter. Så skal man liksom erstatte tjenester fra de dominerende IT-selskapene i en fei, der alternativer vil kreve mye omlegging.

• Liker 1
Skrevet
Fibonacci skrev (25 minutter siden):

Av samme grunn som at vi sanksjonerer Russland. Ikke alle russere er rævhull, men det legger et økonomisk press på hele nasjonen og styresmaktene.

Amerikanerne har valgt Trump, og en forbausende høy andel støtter han fremdeles. Det er deres sirkus og deres klovn, så de får rydde i eget reir.

Ville du kjøpt en Volkswagen i 1940?

Det skader fattige amerikanere mest og først

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Det skader fattige amerikanere mest og først

Trump skader fattige amerikanere mest og først.

Tror ikke tech-brosa står først i køen til suppekjøkkenet, akkurat.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...