Gå til innhold

Boikott USA! - Fortell om din daglige boikott fram mot mellomvalget

Boikotter du amerikanske varer og tjenester?  

118 stemmer

1. 1. Boikotter du amerikanske varer og tjenester?

• Ja, jeg boikotter USA med stor innsats
      12
    • Ja, jeg boikotter USA med moderat innsats
      54
    • Ingen nevneverdig innsats i noen retning - Vet ikke - Vil ikke svare
      36
    • Nei, jeg støtter USA med moderat innsats
      8
    • Nei, jeg støtter USA med stor innsats
      8
  2. 2. Har du oppfordret eller vil du oppfordre andre til å bidra i boikotten?

• Ja!
      51
    • Vet ikke - Vil ikke svare
      21
    • Nei!
      46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trump sin makt hviler på den amerikanske økonomien, handelsbalansen mot Europa og hans mange oligarker. Statlige sanksjoner mot den gale mannen i det hvite hus risikerer hevnaksjoner i mafiastil. Men forbrukermakt har han lite makt over. Han kan vel ikke straffe noen land for at USA mangler konkurransedyktige varer og tjenester? Trumps framtid som president avhenger veldig av mellomvalget i november. Fram til da gjelder det å legge økonomisk press på USA. Det er svært upopulært og kan koste Republikanerne flertallet i kongressen. Skjer det så mister Trump mye av sin makt. Hvis kongressen blir over 2/3 demokratisk så risikerer Trump å bli dømt i riksrett. Det skjer neppe, men vi kan og bør legge vår tunge på vektskåla i Trumps disfavør.

Denne tråden er ment for at hver av oss kan dele daglige historier om hvordan vi boikotter USA, til inspirasjon for andre. Historier fra media om hvordan andre boikotter USA, nyheter om handelsbalansen osv.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like etter nyttår ble jeg endelig fri fra Netflix-faenskapet som bare fikk dårligere og dårligere utvalg. Det var godt å bli kvitt faenskapet og avsluttet abonnementet. Én pengestream mindre fra meg til USA.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Startet etter Zelensky-møtet i Det hvite hus i fjor, og fullbyrdet utfasingen av USA nå.

Har sagt opp Netflix, Google Drive, Dropbox, Youtube premium, ikke kjøpt Pepsi Max på snart ett år, deaktivert Facebook-profilen, slettet Instagram-profilen, slettet Snapchat-profilen, slettet Reddit-profilen og avinstallert Windows.

Det eneste som er for integrert i livet er Messenger og Android, og der er det ikke noen reelle valg.

Det handler ikke om å boikotte ALT, men man kan fjerne det som er praktisk mulig eller det finnes alternativer for. Det har blitt en litt nerdete hobby å se hvor langt man kan dra det.

Det blir noen tusenlapper mindre per år til USA. Sannsynligvis spiller det ingen rolle i det store og det hele, men hverdagen har ikke blitt dårligere for min del.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Larvik kommune kvittet seg visstnok med både Windows og Office. Jeg har ikke lest artikkelen pga betalingsmur, men håper det inspirerer flere kommuner. Det er utrolig mye som bare søles bort på lisenser, år ut og år inn uten lys i tunellen. Akkumulert kostnad over tid blir enorme summer. Galskapen rår i det hvite hus, så det er vel like greit å rive av plasteret nå og bli ferdig med det. Mange har muligheten men har bare vært dovendyr og vanedyr. Man må bare føle på når man synes at nok er nok. Jeg vet support-slutt for Windows 10 har vært dråpen som har fått mange til å vise Microsoft fingeren.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg kvittet meg Windows 10 for et par mnd siden og installerte Linux Mint. Fungerte bra helt til det ikke gjorde det og nå er jeg tilbake på Windows 10 til oppdateringene stopper. Så får jeg prøve Linux igjen eller bare kjøpe en ny pc som håndterer Windows 11. Den tid den sorg.

Joda @Fibonacci, det skal jeg gjøre. Skrev dette innlegget på min Android telefon også faktisk. Er mest støttemedlem på netflix da, ser sjelden noe der men abonnementet turer og går. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Sa opp Netflix, chess.com.

Min lille investering hver måned er nå europeisk/nordisk/norsk aksjefond.

Forbedringsområde: forbruker Monster.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Alle som bruker Windows på jobben bør spørre om de kan kvitte seg med dette. Hele Europa må ta grep. Så min oppfordring går nettopp på å utfordre IT på jobben og de systemene man der bruker. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Alle som bruker Windows på jobben bør spørre om de kan kvitte seg med dette. Hele Europa må ta grep. Så min oppfordring går nettopp på å utfordre IT på jobben og de systemene man der bruker. 

Enhver bedrift bør legge en plan for hvordan de skal kvitte seg med amerikansk programvare og it-tjenester. "Å dra ut pluggen" på slike ting kan potensielt bli brukt av Trump til utpressing av Europa når det drar seg til. Bedrifter som har vært naive og ikke har noen plan - kan få voldsomme følgekostnader når ting plutselig ikke virker lengre. Bedrifter som har en solid plan B, eller allerede har kvittet seg med amerikansk avhengighet vil kunne få en stor boost når slike trusler hemmer konkurrentene.

Smart og forbedredt vs naiv og etterpåklok. Det er et valg! Bedriftsledere over hele landet bør tenke seg om og sette IT-avdelingene i sving.

• Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Enhver bedrift bør legge en plan for hvordan de skal kvitte seg med amerikansk programvare og it-tjenester. "Å dra ut pluggen" på slike ting kan potensielt bli brukt av Trump til utpressing av Europa når det drar seg til. Bedrifter som har vært naive og ikke har noen plan - kan få voldsomme følgekostnader når ting plutselig ikke virker lengre. Bedrifter som har en solid plan B, eller allerede har kvittet seg med amerikansk avhengighet vil kunne få en stor boost når slike trusler hemmer konkurrentene.

Smart og forbedredt vs naiv og etterpåklok. Det er et valg! Bedriftsledere over hele landet bør tenke seg om og sette IT-avdelingene i sving.

Det er trolig en lavthengende frukt i mange deler av samfunnet også..f..eks innenfor skole bør det være null problem å hoppe over på Linux. Det handler om vilje...ikke evne.  Jeg er veldig positiv til å ta grep. Og jeg tror EU kan bidra mye her. Om man får tatt ett felles iniativ fra EU om å gå vekk fra amerikanske tjenester så vil dette akselerere fort. En kan saktens lure på hva de store tenker om dagen..Det er massivt med momemtum over hele Europa på dette området...Klart de store ser dette og tenker sitt...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (15 minutter siden):

Hva vil skje med Helseplattformen? Den ble som kjent lansert til tross for negativ omtale fra bl.a Danmark.

Og MASSE drama her i Norge. 👍😉

På Sankt Olavs hospital f.eks. 

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har selv kuttet alle strømmetjenestene, og redusert forbruk av Pepsi-max med minst 80%.

Youtube premium blir verre så lenge vi ikke har gode nok alternativer, der dem jeg følger flytter over dit..

Eventuell ny bil blir europeisk eller asiatisk. (Les Japan eller Korea)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (4 minutter siden):

Youtube premium blir verre så lenge vi ikke har gode nok alternativer, der dem jeg følger flytter over dit..

Freetube.

Har rigget opp Linux-PCen slik at den kan streame til TV-en via HDMI, så da jeg se YT på både PC og TV.

Litt verre med mobil, men det får så være.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Skrevet
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Freetube.

Har rigget opp Linux-PCen slik at den kan streame til TV-en via HDMI, så da jeg se YT på både PC og TV.

Litt verre med mobil, men det får så være.

Takk for tips, skal helt klart sjekke det ut. 👍🙂

Fungerer det ikke på mobil? Da blir det verre.. Småavhengig/problemer med innsovning, så må ha mobilen liggende på sida av hodeputa når jeg sover, med f.eks en lp av CK3 eller lignende på lavt volum. 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er visst en versjon for Android på GitHub, men har ikke testet den.

Ellers går det jo an å laste ned innhold fra både ene og andre stedet om man trenger noe å sovne til. Man trenger ikke streame alt.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Skrevet

Er i ferd med å migrere fra Google til Proton og har endelig sagt opp støttemedlemskapet hos Netflix og HBO. Meta produktene har jeg kastet på dør for lenge siden.

Remington ammunisjon er noe billigere for mitt kaliber enn for eksempel Norma, men tenker når jeg har klart å bruke 1200 kroner på Netflix gjennom året (uten å bruke det) kan jeg dytte de pengene inn i noe annet produsert i Europa.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (18 minutter siden):

Ellers går det jo an å laste ned innhold fra både ene og andre stedet om man trenger noe å sovne til. Man trenger ikke streame alt.

Herregud...

Roomie/leietager driver jo å laster ned lydbøker og filmer for å ha de gangene det er vedlikehold av fibernett og lignende. Men å gjøre dette selv hadde jeg jo ikke tenkt på i det hele tatt. Snakker vi brainfart? 😵‍💫

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (13 timer siden):

Trump sin makt hviler på den amerikanske økonomien, handelsbalansen mot Europa og hans mange oligarker. Statlige sanksjoner mot den gale mannen i det hvite hus risikerer hevnaksjoner i mafiastil. Men forbrukermakt har han lite makt over. Han kan vel ikke straffe noen land for at USA mangler konkurransedyktige varer og tjenester? 

Presidenten har åpenbart makt til å straffe og stjele som han lyster.
Nå vurderer han feks å fryse oljefondets midler som er investert i USA.
https://e24.no/boers-og-finans/i/xr3jz8/frykter-at-usa-fryser-oljefondets-midler

Hvis han gjør dette, er det kroken på døra for alt som stinker USA…..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...