Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (10 timer siden):

Reformert og ennå bedre politiker fordi han falt. Altså en politiker som var en tyv men har "sonet sin straff" og startet på ny. At han da kan nå nye velgere, feks hjemmesittere eller kanskje plukke noen som tradisjonelt har stemt andre partier. Men da må han fremstå som reformert og at han har tatt lærdom og ikke som en eplekjekk og sleip politiker som forsøker unnskylde seg og gjerne lyver. 

Det beste i slike situasjoner er å legge seg helt flat. Og å være to skritt foran media. Ja, det er mange som har fått sympati for de som har vært borti verre ting enn dette.

Vi får ikke fulgt han inn i sakrestiet for å høre syndforlatelsen. Men et dybdeintervju på riktig tidspunkt kan være virkningsfullt, minst ett år fremover i tid.

Jeg er enig i at Moxnes virker eplekjekk. Han har nok trengt det i jobben. Eplekjekkhet ispedd ydmykhet er mer etter min smak. Eller evnen til å vise takknemlighet, noe som ofte kommer med alderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (2 timer siden):

Det er et stort steg ned. Hun er langt fra like karismatisk og god i debattene. 

Jeg har støtt på Moxnes ved et arrangement en gang, uten først å vite hvem han var. Han tok all oppmerksomheten i rommet.

Jeg synes Martinussen virker flink, utdannet økonom. Har sett noen seanser hun har hatt med "Tid for tall" som var treffende. Hun må først få vokse inn i rollen. Hva jeg har lest, er hun mer oppptatt av miljøpolitikk enn Moxnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

"Debattinnlegget" / valgkampbrosjyra, kan oppsummeres i ett ord: avledningsmanøver

Sofie Marhaug tar på ingen måte oppgjør med ukulturen i eget parti som jeg skrev om på forrige side. Hun går all-in for å skifte fokus over til deres saker i valgkampen. Som forventet.

Ja, for det var Moxnes som begikk feilen, ikke resten av partiet og alle de som står på stands i Norges langstrakte land.

Marhaug forsvarer han, men Marie Martinussen som foreløpig tar over og får jobben med å rydde opp, er fly forbanna. Han informerte ikke - som kan sidestilles med løgn - sine nærmeste partifeller, som han har bygget opp partiet sammen. Sistnevnte siden 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det var en spøk/ordspill, hvor Subaras utsagn om at Moxnes burde være «to skritt foran media» stilles opp mot tittelen på ett av Lenins verker: «EEtt skritt fram og to tilbake». Spøken fungerer fordi partiet Rødt er et kommunistisk parti, og Lenin var kommunist. Jeg valgte å linke til selve verket fordi jeg faktisk ikke forventer at folk flest kjenner igjen navn på Lenins verker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 26.7.2023 den 16.03):

At Moxnes var politisk dyktig er jeg helt enig i. Moxnes ble ikke satt ut i debatter og var klar og tydelig i sin tale. Problemet Moxnes er jo ikke hans historiske dyktighet eller hvordan han bidro til eller kanskje i stor grad skapte veksten i Rødt. For politisk skikkelighet er på et vis en ferskvare som overskygges av manglende tillit både i form av tyveriet og alle løgnene i etterkant. I så stor grad at Moxnes trakk seg som partileder. Om Moxnes har livets rett som stortingspolitiker etter dette får vi ikke svar på før etter neste stortingsvalg. 

I realiteten tror jeg nok Moxnes har spilt seg selv på benken etter denne perioden og at dette blir hans exit fra politikken - om han ikke makter en massiv snuoperasjon og kan relansere seg som reformert og ennå bedre politiker fordi det faktisk kan gjøre ham ennå mer folkelig. At han gått på en smell kan faktisk få flere til identifisere seg med ham, ikke nødvendigvis kun tyver og kjeltringer men det er mange mennesker som har tråkket feil i livet og som aldri klarte reise seg. Han kan jo fort bli neste valgs "under dog" og mange elsker jo det. Men vil det bli nok - vi får se. 

Retorikken i kommentarspalter er omMoxnes evner å være leder, situasjonen han kom opp i håndterte han overhode ikke og han meldte seg helt ut når det ble tøft for ham. Saken har stilt spørsmål ved evnenen en leder bør ha, evnen til å stå i og holde hodet forholdsvis klart i vanskelige tider.

Moxnes har vist dyktighet til å seile i medvind, så møtte han sin første kuling, som han rotet til mer så det ble storm. I stormen meldte han seg ut.

Som andre har nevnt så har det vært interessant å se Rødt sin holdning og væremåte i saken. Særlig at de har vært stygge i ordlyden til andre om at å stjele solbriller er tilnærmet ok og at kritikk mot Rødt besvares med glefsing.

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 25.7.2023 den 18.43):

Unnskyld er dette såkalt trolling eller hva? Hva ønsker du å oppnå her? Det har da blitt belyst så mange ganger i media (kronikker og lederkommentarer) nå hva som er graverende her. 

Oppfatter jeg deg riktig med at du mener man kan lyve å bedra det man vil. At tillit og ærlighet er totalt unødvendig i samfunnet?

Selvsagt kan man berike seg selv på å tråkke på andre, være uærlig og "tråkke over lik" for egen vinning.

Nå skal jeg ikke fyre opp for mye på dette. Jeg ser jo at det kan være gøy å kaste inn slike provoserende brannfakler i diskusjoner. Det skaper fort litt liv og røre.

Mener du f. eks. at en leder kan opptre som en jævel på fritiden og som en samaritan i lederrollen på jobb? Det kan kanskje gå i lederrolle det, men som partileder kan man ikke leve totalt motsetningsfullt i holdninger og verdier privat og som i ledelse.

Ansatte i en bedrift ville trolig ha følt sterkt ubehag med å ha en leder som fremstår som samaritan i lederrollen og oppfører seg som dritt på fritiden. Det blir for store kontraster. 

Forklar gjerne litt mer tanken om at ledende politikere fint kan bryte grunnleggende samfunnsnormer og ikke vil i rette seg etter samfunnsnormer når partiet ber om svar. 

Moxnes har ikke oppført seg som en dritt, men har brutt for mange etiske normer og tillit de siste uker. - Som poengtert i det meste av media nå. 

Vi har en forventning om at man ønsker å kunne gjøre opp for seg når man først har gjort noe svært dumt. Når man ikke har ønske om å gjøre opp for seg, da er det bare trist. 

Hvordan og hvorfor Moxnes havnet og bare gravde seg selv mer og mer inn i løgnene verden, vet vi lite om. Det betyr ikke at mennesket Moxnes er ferdig, kun rollen som leder. 

Tiden får vise hvordan han kan bruke en slik erfaring til å komme seg videre med roller og verv. Helt riktig så har han også vist en stor ressurs. 

Man kan gjøre noen grove feil i livet, så får man bruke noen år på å komme seg tilbake. 

Jeg syntes det er en trist sak, det var så totalt unødvendig å surre seg inn i stadig nye løgner.

Lykke til videre Moxnes. Man skal ikke evig dømmes for å ha bommet på noe i livet. 

Beklager, har bare sett en overvåkningsvideo av at han tar et par briller og putter de i skjortelommen. Særlig mer vet jeg ikke, men listen av politikere som går av pga en ikke politisk sak begynner å bli litt lang. Noe jeg blir lei av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (3 minutter siden):

Beklager, har bare sett en overvåkningsvideo av at han tar et par briller og putter de i skjortelommen. Særlig mer vet jeg ikke, men listen av politikere som går av pga en ikke politisk sak begynner å bli litt lang. Noe jeg blir lei av.

Ok. Det oppklarer mye. Videoen/tyveriet er det som ble det minste problemet for Moxnes. Det er hva han rotet seg videre inn i etter tyveriet som ble det store problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til konspirasjonsteori å være, var den kort, sammenhengende og hadde rasjonelle argumenter. De andre jeg ser her på forumet er mye lenger over på psykiatri-spekteret enn den der.

 

Hvis man påfører Occams barberhøvel finner man likevel langt enklere forklaringer. En mann som jobber med maktspill blir tatt for noe som kan ødelegge livet hans og han kunne ha betalt for med lunsjgodgjørelsen på en vanlig arbeidsreise. Hvorfor ville en slik mann gjort noe slik?

På grunn av kicket. Men denne gangen så tryna han.

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 1:02 AM, tommyb said:

Hvis man påfører Occams barberhøvel finner man likevel langt enklere forklaringer. En mann som jobber med maktspill blir tatt for noe som kan ødelegge livet hans og han kunne ha betalt for med lunsjgodgjørelsen på en vanlig arbeidsreise. Hvorfor ville en slik mann gjort noe slik?

På grunn av kicket. Men denne gangen så tryna han.

Tipper at denne teorien blir stående lengst.

Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Tipper at denne teorien blir stående lengst.

Denne teorien nevnte jeg allerede første dagen dette ble kjent. Nettopp fordi jeg har erfaring med butikkeiere på Frogner i Oslo som kan bekrefte at det er de rike som stjeler mest for "spenningsmomentet".

Det er ganske opplagt i denne sammenheng.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sverige har sin egen tyverisak i media. ( https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/2BlK04/anders-ofvergard-doms-for-ringa-stold) Riktignok ikke politiker, men ellers er likhetstrekkene der. Legg merke til forskjellen på straffeutmålingen fra Sverige kontra Norge, 3000 vs ca 40 000 kroner, til tross for at verdien av varen Moxnes stjal var mer enn det dobbelte som verdien av varene Övfergård stjal. Say no more...

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Cascada81 said:

Legg merke til forskjellen på straffeutmålingen fra Sverige kontra Norge, 3000 vs ca 40 000 kroner, til tross for at verdien av varen Moxnes stjal var mer enn det dobbelte som verdien av varene Övfergård stjal. Say no more...

Det er kanskje en forskjell på Forenklet Forelegg og straffeutmåling i en domstol?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...