Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (25 minutter siden):

Er du partimedlem i Rødt? Eller stemmer Rødt? Tror de fleste andre klarer å se at saken endte som den måtte på bakgrunn av Moxnes tyveri og håndtering av saken når den sprakk. 

Det kjipe nå er jo at Moxnes fortsatt er på stortinget til valget i 2025. 

Har sett overvåkningsvidoen. Og det er bare det at jeg rett ikke bryr meg om det er tyveri eller ikke.

Virker som det er sykt kult å få en stortingspolitiker vekk fra tinget. Mimir kunne kanskje kalt det sosialistisk egoisme og skrevet en bok om det.

Nei. Har det noe å si eller er det noe du har noe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Henrik.H said:

Den eneste logiske forklaringen på tyveriet jeg kan se, må være at han lider av kleptomani. Og det er vel såpass skambelagt uansett at om det er dét som er tilfelle, vil han neppe noen gang erkjenne det.

Mennesker er ikke utelukkende logiske vesener, spesielt ikke politikere. Du bør heller lete etter en ulogisk forklaring. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bjorning9 said:

Jeg tror han glemte å betale. Om han i så fall stjelte, så er det i så fall mellom han og butikken.

Mellom ham, butikken og påtalemyndigheten. 

Quote

Dette her handler hvertfalk ikke om politikk. Det neste spørsmålet mitt, er han fattig? Det er I hvertfall fullt lovlig.

Det er lovlig å være fattig, det er ikke lovlig å være et solbrillestjelende fjols. Moxnes er det siste, ikke det første. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Rødt og samtlige media har nå konkludert med det som også har vært tema her: Moxnes ødela for sin tillit med flere løgner etter hendelsen med tyveri av solbriller. 

Det er redelig sagt av leder for Rødt nå at løgner fra sin tidligere leder har vært ødeleggende. Altså fraværet av redelighet. 

De som fortsatt kun fokuserer på selve tyveriet har ikke helt fulgt med på helheten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Er litt komplisert dette, men hovedpoenget er at Enger begikk lovbrudd (med overlegg), mens Oslo kommune ved deres representanter på ulike tidspunkt (Berg og Melby i hovedsak) ikke begikk noen lovbrudd, men likevel hadde ansvar slik alle ledere har. Svart/hvitt fremstilling av saken som hevder slik som f.eks. memen som ble postet her tidligere er feil.

Så kanskje de burde få ansvaret? Hva er vitsen med å ha et lovverk i det hele tatt om man skal la en kvart million dokumenterte lovbrudd gå ustraffet? 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Mellom ham, butikken og påtalemyndigheten. 

Det er lovlig å være fattig, det er ikke lovlig å være et solbrillestjelende fjols. Moxnes er det siste, ikke det første. 

Det er jo det som jeg skrev. Mener bare det er tullete, og fortjener ikke særlig mer oppmerksomhet enn et morsomt innslag på «nytt på nytt».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bjorning9 said:

Har sett overvåkningsvidoen. Og det er bare det at jeg rett ikke bryr meg om det er tyveri eller ikke. Virker som det er sykt kult å få en stortingspolitiker vekk fra tinget. 

Moxnes er jo dessverre ikke vekk fra tinget. Han er valgt inn og blir på stortinget til neste valg. 

Akkurat som alle de som ble avslørt i boligjuks og skattesviksaken fortsatt er på stortinget. 

Her skulle jeg nok ønske at det hadde eksistert et regelverk som kunne fjernet politikere fra sine tillitsverv ved feks kriminelle handlinger.Men det har vi ikke så da må vi slite med Moxnes og andre forbrytere på stortinget en stund til.

Forskjellen nå er at Moxnes ikke er partileder i Rødt lenger.Men Moxnes er fortsatt på stortinget. 

Det er jo ikke tyveriet isolert sett som gjør at han trakk seg, det er totalen. Alle løgnene og bortforklaringene Moxnes kom med. 

Sykt kult? Er det "sykt kult" å ha politikere og partiledere som ikke lenger har folks tillit?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (21 minutter siden):

Moxnes er jo dessverre ikke vekk fra tinget. Han er valgt inn og blir på stortinget til neste valg. 

Her skulle jeg nok ønske at det hadde eksistert et regelverk som kunne fjernet politikere fra sine verv ved feks kriminelle handlinger. Akkurat som alle de som ble avslørt i boligjuks og skattesviksaken fortsatt er på stortinget. Men det har vi ikke så da må vi slite med Moxnes og andre forbrytere på stortinget en stund til.

Forskjellen nå er at Moxnes ikke er partileder i Rødt lenger.

Det er jo ikke tyveriet isolert sett som gjør at han trakk seg, det er totalen. Alle løgnene og bortforklaringene Moxnes kom med. 

Sykt kult? Er det "sykt kult" å ha politikere og partiledere som ikke lenger har folks tillit?

Desverre det.

Lenke til kommentar

Vaktbikkja kunne ikke ledes av en tyv

Sitat

At den vellykkede Rødt-lederens karriere skulle ende i en Taxfreebutikk på Gardermoen, må være en av de mest absurde hendelsene i norsk politikk.

Sitat

Feilet på alle punkter

Kanskje viser det hvordan dømmekraften kan svikte totalt for selv de mest erfarne blant oss?

Sitat

Verre for partilederen enn for partiet

Sannsynligvis vil saken nå ødelegge mer for Moxnes enn for partiet. Dette er en feil han selv er 100 prosent ansvarlig for.

Men selv om Bjørnar Moxnes er kontroversiell og har mange politiske motstandere, unner nok de færreste ham en slik exit.

Han vil fortsette på Stortinget, og kanskje er det en trøst at han vil havne i godt selskap med andre som har gjort feil.

Flere har gjenoppbygget tillit og gjør i dag en god jobb for partiet sitt. En av disse er tidligere KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad, som måtte gå av som partileder etter en pendlerboligsak.

 

Sitat

Noe av det fine med demokratiet vårt er at det finnes tilgivelse – også for politikere.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Kriminelle, uansett politisk tilhørighet, har ikke noe i et offentlig, folkevalgt tillitsverv å gjøre.

Din mening det. Brilletyveriet er ikke etter min mening veldig alvorlig. Om Moxnes hadde vært ansatt i min bedrift og jeg hadde blitt kjent med hendelsen(om jeg rent hypotetiskt hadde hatt en bedrift). Ville jeg bedt han gjøre opp for seg. Handlingen er heller ikke særlig alvorlig, så tenker det finnes et rettsvesen som tar seg av det her. Dette har jo ingenting med jobben han gjør i bedriften. Og det er i grunn hvordan jeg vurderer det her.

Om vi skal bedrive heksejakt for hver enkel overtredelse, blir det veldig mange personangrep og lite fornuft eller rom for forståelse. Ingen er feilfrie.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (10 minutter siden):

Din mening det. Brilletyveriet er ikke etter min mening veldig alvorlig. Om Moxnes hadde vært ansatt i min bedrift og jeg hadde blitt kjent med hendelsen(om jeg rent hypotetiskt hadde hatt en bedrift). Ville jeg bedt han gjøre opp for seg. Handlingen er heller ikke særlig alvorlig, så tenker det finnes et rettsvesen som tar seg av det her. Dette har jo ingenting med jobben han gjør i bedriften. Og det er i grunn hvordan jeg vurderer det her.

Om vi skal bedrive heksejakt for hver enkel overtredelse, blir det veldig mange personangrep og lite fornuft eller rom for forståelse. Ingen er feilfrie.

 

Analogien din er feil

Det er mer riktig hvis Moxnes jobbet i din bedrift og stjal fra deg/din bedrift.
For så å lyve til deg gjentatte ganger om det når du tok han på fersken

Men du skjønner fortsatt ikke at det ikke er handlingen/tyveriet som er det graverende her...
Selv om mange/flere har påpekt det.. Så jeg vet ikke helt jeg..

edit: Selv om stjeling etter min mening hadde vært alvorlig nok.

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har innrømmet i intervju at han har gjort en feil. Og som nevnt, det finnes et rettsvesen som tar seg av tyverier. 

Partiet Rødt er ikke eier av noen brillebutikk på gardemoen. Det er jeg ganske sikker på. Vet ikke noe om hvorfor han tok brillene, det er I så fall å forstå mennesket Moxnes.

Ikke tyveriet som er graverende? Har politikeren Moxnes gjort noe annet? Det kommer i allefall ikke frem i noen artikkel. 

Dette føyere seg inn i rekken av personangrep mot folkevalgte politikere som må fratre fra sine stillinger pga ikke politiske saker. Noe som er lite gangbart for Norge ettersom de til stadighet for dårligere og dårligere politikere til å løse de viktigste utfordringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ironien i at Moxnes som stjerler solbriller for 1300kr blir hundset og straffet, mens ørten politkere som lyver til seg etterlønn bare betaler tilbake så er alle venner igjen.

Er forskjell på folk, og politikere. Her vil jeg jo påstå at Moxnes har gjort en folkelig forbrytelse og fått folkelig straff, værre med de som lyver for etterlønn uten straff, mens vanlige folk som lyver til NAV blir korsfestet i rettsvesenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (3 minutter siden):

Noe som er lite gangbart for Norge ettersom de til stadighet for dårligere og dårligere politikere til å løse de viktigste utfordringene.

Problemet er at norske politikere er heltidspolitikere, og som sådan må fokusere på å være valgt for å få lønn. Det vil si at å bli valgt er viktigere enn sak, og da blir det håpløst lite politikk. De komer også i posisjon uten noen form for erfaring fra andre yrker, og med veldig snevre synspunkter.

En maksperiode på 8 år som folkevalgt hadde nok fikset dette delvis.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han valgte å beholde brillene med unnskyldning om at han egentlig ikke var en tyv, at uhellet ville redde ham. Han ville ikke ofre politisk karriere mot en tabbe. Noen er villige til å ta det siste skrittet for å redde eget skinn.

Skadene ble for store til at moralen kunne benyttes den dagen. Erfaringen hans tilsier at han ikke ville bli møtt med et smil dersom han gikk tilbake med dem. Det lønner seg med gode erfaringer fra tidligere. Det blir på en måte veldig lett for slike folk å ta det andre valget.

Det kan ha vært mange slike hendelser fra fortiden som fortalte ham at det ikke lønner seg å prøve å være ærlig mot noen, de liker det visst ikke. Hvis du bare har 100% rett karakteristikker i personligheten din med deg hver gang, så har du det som trengs for å gjøre de rette valg, hver gang.

Dette har noe med hvem du er. Er du en person som vil bli tatt godt imot? Hvis ikke, da stjeler de brillene dine. Hvis du blir tvunget til å gå tilbake og levere brillene til blondina i butikken, vil hun takke deg og smile?

Endret av DiskuPer
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...