Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...så er det nok et rødt flagg.

Det er egentlig ganske vanlig med røde flagg blandt de på ytre venstre. :p

Men at når han endelig faktisk innrømmer det, presterer å si: «Jeg tok de solbrillene fra butikken på Gardermoen», istedet for å faktisk si: «Jeg stjal de solbrillene...» får en jo til å lure på hvor mange røde flagg det går an for én enkelt person å ha.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 minutter siden):

jaja.. Exit Moxnes også er det bare å komme seg videre.

han kan vel fortsatt bli å se på Stortinget fremover. Ikke bare ut denne perioden, men hvis han blir oppført på valgliste ved neste stortingsvalg, så kanskje nye fire år, osv. Han kan muligens fortsatt være mest populære kandidat på Oslo-lista, men det vil tiden vise.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Man lurer på dømmekraften til Moxnes, selv om dette var på privaten. Synd at det skjedde med en så dyktig politiker. Ellers synes jeg at Marie Sneve Martinussen virker som et like sterkt kort.

Hvordan er det synd? Hvis man er et dårlig egg er det akkurat det man er. Han var et dårlig egg og falt ned i sjakta for dårlige egg.

i-want-a-golden-goose-now-willie-wonka.g

Gylne gjess eller halvdyre solbriller, det går for det samme. Skal man ha noe får man kjøpe det og ikke ta det.

De trenger ei slik "bad egg"-maskin borte på stortinget, så slipper de å hyre inn representanter som ikke setter seg inn i retningslinjene eller som holder på med lyssky aktivitet.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (På 24.7.2023 den 13.32):

Ikke tyveriet som er graverende? Har politikeren Moxnes gjort noe annet? Det kommer i allefall ikke frem i noen artikkel. 

Unnskyld er dette såkalt trolling eller hva? Hva ønsker du å oppnå her? Det har da blitt belyst så mange ganger i media (kronikker og lederkommentarer) nå hva som er graverende her. 

Oppfatter jeg deg riktig med at du mener man kan lyve å bedra det man vil. At tillit og ærlighet er totalt unødvendig i samfunnet?

Selvsagt kan man berike seg selv på å tråkke på andre, være uærlig og "tråkke over lik" for egen vinning.

Nå skal jeg ikke fyre opp for mye på dette. Jeg ser jo at det kan være gøy å kaste inn slike provoserende brannfakler i diskusjoner. Det skaper fort litt liv og røre.

Mener du f. eks. at en leder kan opptre som en jævel på fritiden og som en samaritan i lederrollen på jobb? Det kan kanskje gå i lederrolle det, men som partileder kan man ikke leve totalt motsetningsfullt i holdninger og verdier privat og som i ledelse.

Ansatte i en bedrift ville trolig ha følt sterkt ubehag med å ha en leder som fremstår som samaritan i lederrollen og oppfører seg som dritt på fritiden. Det blir for store kontraster. 

Forklar gjerne litt mer tanken om at ledende politikere fint kan bryte grunnleggende samfunnsnormer og ikke vil i rette seg etter samfunnsnormer når partiet ber om svar. 

Moxnes har ikke oppført seg som en dritt, men har brutt for mange etiske normer og tillit de siste uker. - Som poengtert i det meste av media nå. 

Vi har en forventning om at man ønsker å kunne gjøre opp for seg når man først har gjort noe svært dumt. Når man ikke har ønske om å gjøre opp for seg, da er det bare trist. 

Hvordan og hvorfor Moxnes havnet og bare gravde seg selv mer og mer inn i løgnene verden, vet vi lite om. Det betyr ikke at mennesket Moxnes er ferdig, kun rollen som leder. 

Tiden får vise hvordan han kan bruke en slik erfaring til å komme seg videre med roller og verv. Helt riktig så har han også vist en stor ressurs. 

Man kan gjøre noen grove feil i livet, så får man bruke noen år på å komme seg tilbake. 

Jeg syntes det er en trist sak, det var så totalt unødvendig å surre seg inn i stadig nye løgner.

Lykke til videre Moxnes. Man skal ikke evig dømmes for å ha bommet på noe i livet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Hvordan er det synd? Hvis man er et dårlig egg er det akkurat det man er. Han var et dårlig egg og falt ned i sjakta for dårlige egg.

Synd for rødt, da han fikk partiet til å vokse, men Marie Sneve Martinussen er ikke dum hun heller.

Har ikke merket noe til den dårlige dømmekraften før dette skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr.M said:

Det er kanskje verre med stjeling, for fins kanskje ikke lignende bibelsk forklaring/unnskyldning på den "svakheten"?

Kan såvidt erindre noe om en kvinne og et eple hun ikke fikk spise....og hun i likhet med Moxnes stjal jo ikke, hun bare tok eplet. Akkurat som Moxnes "tok" solbrillene. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Kan såvidt erindre noe om en kvinne og et eple hun ikke fikk spise....og hun i likhet med Moxnes stjal jo ikke, hun bare tok eplet. Akkurat som Moxnes "tok" solbrillene. 

Eva ble lurt av en slange til å forsyne seg.

i Bjørnars tilfelle var "slangen" muligens dama ved siden av, men det blir vel å ta fra ham ansvaret for egne handlinger, så nei. :grin2:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At Moxnes var politisk dyktig er jeg helt enig i. Moxnes ble ikke satt ut i debatter og var klar og tydelig i sin tale. Problemet Moxnes er jo ikke hans historiske dyktighet eller hvordan han bidro til eller kanskje i stor grad skapte veksten i Rødt. For politisk skikkelighet er på et vis en ferskvare som overskygges av manglende tillit både i form av tyveriet og alle løgnene i etterkant. I så stor grad at Moxnes trakk seg som partileder. Om Moxnes har livets rett som stortingspolitiker etter dette får vi ikke svar på før etter neste stortingsvalg. 

I realiteten tror jeg nok Moxnes har spilt seg selv på benken etter denne perioden og at dette blir hans exit fra politikken - om han ikke makter en massiv snuoperasjon og kan relansere seg som reformert og ennå bedre politiker fordi det faktisk kan gjøre ham ennå mer folkelig. At han gått på en smell kan faktisk få flere til identifisere seg med ham, ikke nødvendigvis kun tyver og kjeltringer men det er mange mennesker som har tråkket feil i livet og som aldri klarte reise seg. Han kan jo fort bli neste valgs "under dog" og mange elsker jo det. Men vil det bli nok - vi får se. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 25.7.2023 den 17.12):

Politiet mener jo at dette var forsettelig og Moxnes har godtatt forelegget, altså ikke et forenklet forelegg. Så da er jo saken grei, er den ikke?

Å vedta et forelegg fra politiet er ikke likestilt med en innrømmelse av skyld, da det kan foreligge andre grunner til å vedta forelegg, for eksempel at det er ressurskrevende eller innebærer omdømmetap å skulle forfølge skyldspørsmålet i retten. Nå har jo Moxnes omsider innrømmet å ha stjålet. Det var jo noen som var innstilt på å forsvare ham til siste slutt, så var greit på mange måter å få innrømmelsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

At Moxnes var politisk dyktig er jeg helt enig i. Moxnes ble ikke satt ut i debatter og var klar og tydelig i sin tale. Problemet Moxnes er jo ikke hans historiske dyktighet eller hvordan han bidro til eller kanskje i stor grad skapte veksten i Rødt. For politisk skikkelighet er på et vis en ferskvare som overskygges av manglende tillit både i form av tyveriet og alle løgnene i etterkant. I så stor grad at Moxnes trakk seg som partileder. Om Moxnes har livets rett som stortingspolitiker etter dette får vi ikke svar på før etter neste stortingsvalg. 

I realiteten tror jeg nok Moxnes har spilt seg selv på benken etter denne perioden og at dette blir hans exit fra politikken - om han ikke makter en massiv snuoperasjon og kan relansere seg som reformert og ennå bedre politiker fordi det faktisk kan gjøre ham ennå mer folkelig. At han gått på en smell kan faktisk få flere til identifisere seg med ham, ikke nødvendigvis kun tyver og kjeltringer men det er mange mennesker som har tråkket feil i livet og som aldri klarte reise seg. Han kan jo fort bli neste valgs "under dog" og mange elsker jo det. Men vil det bli nok - vi får se. 

Jeg tror ikke Moxnes trenger å bli en enda bedre politiker, for det var ikke i politikken han gjorde feil. Da handler det mer om at man har et annet politisk ståsted.

Men at han ligger lavt en god stund er nok lurt. Og at det blir en tid med selvransakelse og ydmykhet som viser at han har forstått alvoret i brilletyveriet, hvis det er folkeopinionen. Som kommunikasjonsrådgiver Hilde Holsten skriver i Aftenposten:

Sitat

Det er noe middelaldersk over norsk presses dekning av Bjørnar Moxnes’ (Rødt) solbrilletyveri. I medienes øyne ser det ut som at Moxnes nå er blitt en tyv – hans livs feiltrinn på Gardermoen er nå fullstendig definerende for hvem han er.

Journalister har kommentert det som forbrytelse og med overskrifter som tyven på tinget.

Sitat

Store norske leksikon definerer en forbrytelse som en «grovere straffbar handling». Det er ikke helt enkelt å forstå at noe som kvalifiserer til et forelegg på 3000 kroner, er en «grovere straffbar handling». Til sammenligning fikk partileder i Høyre Erna Solberg et forelegg på 20.000 kroner for sine brudd på koronareglene. Vil det være rimelig å si at Norge ble ledet av en forbryter resten av hennes regjeringsperiode?

Endret av Subara
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Jeg tror ikke Moxnes trenger å bli en enda bedre politiker, for det var ikke i politikken han gjorde feil. Da handler det mer om at man har et annet politisk ståsted.

Reformert og ennå bedre politiker fordi han falt. Altså en politiker som var en tyv men har "sonet sin straff" og startet på ny. At han da kan nå nye velgere, feks hjemmesittere eller kanskje plukke noen som tradisjonelt har stemt andre partier. Men da må han fremstå som reformert og at han har tatt lærdom og ikke som en eplekjekk og sleip politiker som forsøker unnskylde seg og gjerne lyver. 

Lenke til kommentar

Hun kan fint vokse på oppgaven. Hun trenger nok litt tid uansett til å bli varm i trøya og må jo møte noen utfordringer slik at hun får muligheten til å vise seg frem. 

Tviler på at jeg stemmer Rødt uansett ved neste valg, jeg er ennå rystet over den massive støtten partiet ga Moxnes og at de ikke tok grep når video ble kjent og alle skjønte Moxnes ikke hadde snakket sannferdig. Hører mange har liknende tanker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (20 timer siden):

Sofie Marhaug, stortingspolitiker om Bjørnar Moxnes innsats og at han ikke har løyet i politikken

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/moxnes-hadde-rett-hele-tiden/o/5-95-1233582

"Debattinnlegget" / valgkampbrosjyra, kan oppsummeres i ett ord: avledningsmanøver

Sofie Marhaug tar på ingen måte oppgjør med ukulturen i eget parti som jeg skrev om på forrige side. Hun går all-in for å skifte fokus over til deres saker i valgkampen. Som forventet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...