Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

8 hours ago, tommyb said:

Det er jo ikke det han sier? Det han sier er at antallet (557)/andelen er lavere enn man kunne forventet på så mange trygdesaker. Hvis man sammenligner med representantene på Løvebakken, har altså noen hundre mennesker på Stortinget skapt nesten like krøll de siste årene som disse sakene, fordelt på hele landets trygdede.

Og derav poenget at dette med hvem som blir tiltalt, trolig bare utgjør en liten andel. 

Han påpeker at ut i fra det lave antallet som blir tiltalt, så ser han ikke helt vitsen med ressursbruken virker det som. Men med en redusert risiko for å bli tatt, vil flere prøve seg...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/11/2023 at 9:54 PM, NULL said:

Så han mener at det skal være fritt fram, og ingen risiko for å bli tatt, når det gjelder trygdesvindel?

De som her blir avslørt mistenker jeg bare er dråpen i havet....

 Naturligvis har ikke Mimir noe ønske om at trygdesvindel skal forekomme eller at de som driver på med slikt skal slippe unna.

Det er nok langt lettere idag å fange tygdesvindlere enn det var for feks 2-3 tiår tilbake. Idag er det ikke lenger behov for manuell utplukking og kontroll. Idag er nok sjansen for å bli tatt svært høy kontra tidligere tider. Nå samkjøres registre og databaser. Tidligere var det først at enkeltpersoner skulle ble trekt ut til manuell kontroll også skjedde kontrollen manuelt. 

Kontoer som tidligere kunne gjemmes for staten ved å draine konto før jul og sette pengene inn igjen etter nyttår ville lett bli fanget opp idag. 

Det er naturligvis ikke slik at alle svindlere blir tatt, men at det kun er "en dråpe i havet" det tenker jeg er virkelig feil, fordi det idag med IT systemer, offentlige registre og databaser som gir staten oversikt både inntekter og utgifter til hver enkelt. Skulle ikke forundre meg om det var mer trygdesvindel tidligere fordi det var lettere for svindlerne å unngå bli tatt da enn nå.

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For meg virker det som NAV-systemene er satt opp for å forhindre at det skal være lett å få utbetalinger, og ikke bare begrenset til svindel. Jeg leser kanskje for mye i det, men det burde legges mer innsats i at folk får den rette støtten, heller enn å jobbe med all fokus på misbruk. Mimir er åpen på at han har sett systemet fra brukernes side, og er mer opptatt av at systemet skal virke for de som trenger det. Slik leser jeg dette. Og så er han ikke like flink til å pakke inn budskapet som andre politikere.

Jeg har fått nok av politikere som på ene siden øker vanskelighetsgraden for å få lovbeskyttede rettigheter og på andre siden kutter i budsjetter sånn at saksbehandlingstiden går dobbelt opp. NAV sparer titalls milliardbeløp hvert år på at folk som meg ikke orker kampen mot skjemaer som ikke inneholder avkrysningsbokser for ditt tilfelle, gir feilaktige avslag fordi de ikke overser noe i søknaden og ikke trenger sende beskjed dersom du mister permitteringsstøtta om du jobber overtid i den andre perioden etter du blir permittert.

Rødts hovedbudskap er at de hjelper de som sliter. Mimir framstår som om det er akkurat dette og lite annet som betyr noe for ham. Han virker som et godt menneske og en dårlig selger. Neppe hva man trenger for å få stemmer, men en av ytterst få på tinget som framstår som hel ved. For meg.

Så er det sikkert mye jeg ikke har fått med meg, siden Rødt er et uaktuelt parti for meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...