Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Hedonism skrev (1 time siden):

 

Hun og Raymond Johansen ble anmeldt for dette i 2020:

https://www.dagbladet.no/nyheter/frp-profil-har-anmeldt-berg/72142182

Ble ikke mye ut av dette så det ut til. Som @Snikpellik sier så er man ikke automatisk kriminell som leder når det er ansatte under deg som bryter loven. Om man kunne linke alt dette til hennes ordre om at loven skulle brytes - da er det noe annet. Men det ser jo ikke ut som dette var tilfelle? Det er ikke *alltid* sjefen som skal halshugges ..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt. Det hun fikk kritikk for var å ikke informere bystyret godt nok. Derfor var det snakk om at det kunne komme mistillitsforslag. Da det ble klart at hun hadde informert riktig komite, men komiteen ikke hadde informert videre, ble det ikke lengre snakk om noe mistillit.

Når det gjelder Tone Ims Larssen som sier hun anmeldte, ble hun kastet ut av Oslo Frp etter sprø oppførsel over lengre tid. Hun er nå med i Folkets Parti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Ble ikke mye ut av dette så det ut til. Som @Snikpellik sier så er man ikke automatisk kriminell som leder når det er ansatte under deg som bryter loven. Om man kunne linke alt dette til hennes ordre om at loven skulle brytes - da er det noe annet. Men det ser jo ikke ut som dette var tilfelle? Det er ikke *alltid* sjefen som skal halshugges ..

Det var flere saker som hun ble kritisert for: 

• Ansettelser i strid med reglementet. 15 av 16 ansettelser ble gjort uten utlysning, og ble senere avslørt.

• Anskaffelser og innkjøp i strid med kommunens reglement.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Jarmo skrev (3 timer siden):

Som @Snikpellik sa var spørsmålet hvilke lover hun hadde brutt. For at noen av disse lovbruddene skal kunne knyttes til henne personlig må det bevises over enhver tvil at hun var klar over at lovbruddene fant sted og ikke gjorde noe for å hindre at loven ble brutt. Ut ifra artikkelen ser det ikke ut til å være tilfelle. I motsatt fall må du vise til hvilke lover hun altså har brutt på denne måten.

 

debattklovn skrev (3 timer siden):

...Fordi de har inngående kjennskap til lovparagrafer som er blitt brutt. Jeg er ikke arbeidsmiljøjurist.

Med andre ord har du altså ikke peiling på hva du snakker om. Takk for at du beviste at dette ikke er noe annet en din egen personlige mening og bekreftet det jeg sa innledningsvis. Hva du mener er ikke relevant, som påpekt.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (11 timer siden):

Så kanskje skatteunndragelse, ulovlig aksjehandel eller kryptovaluta? Innsidehandel?

Neppe så mye hvitsnippsgrums å finne på Mimir. Jeg liker han egentlig - på tross av meninger som ikke helt passer mine. Kan anbefale boka han har skrevet, det gir en del innsikt i hvorfor han mener som han gjør. Det du lett kan finne på Mimir er dårlig oppførsel, knuffing, narkotikabruk, hard festing og sånne ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 time siden):

For at noen av disse lovbruddene skal kunne knyttes til henne personlig må det bevises over enhver tvil at hun var klar over at lovbruddene fant sted og ikke gjorde noe for å hindre at loven ble brutt.

https://vartoslo.no/arbeidsmiljoloven-arnsten-linstad-energigjenvinningsetaten/nrk--miljobyrad-lan-marie-berg-mdg-visste-om-ulovlige-avtaler-uten-a-informere-bystyret/101804

Byråden: – Mitt ansvar

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) slår fast at byrådets styring og kontroll med etaten har vært for dårlig.

– Det har vært en ukultur hvor etaten har tatt lett på lover, regler og anskaffelser. Jeg har ansvar for at vi har systemer som fanger opp denne typen utfordringer, sier Berg.

Hun innrømmer hun burde grepet inn tidligere.

– I lys av denne rapporten ser jeg at vi tidligere burde ha avdekket at det var store utfordringer i etaten. Det er mitt ansvar at etater i min sektor følger lover og regler, sier hun.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/rA3Bl0/har-gransket-oslo-kommune-brudd-paa-anskaffelsesregler-ulovlig-overtid-og-uryddige-ansettelser

Forvaltingsloven har en del punkter som gjelder kommunale etater og selskaper.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Jarmo skrev (Akkurat nå):

https://vartoslo.no/arbeidsmiljoloven-arnsten-linstad-energigjenvinningsetaten/nrk--miljobyrad-lan-marie-berg-mdg-visste-om-ulovlige-avtaler-uten-a-informere-bystyret/101804

Byråden: – Mitt ansvar

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) slår fast at byrådets styring og kontroll med etaten har vært for dårlig.

– Det har vært en ukultur hvor etaten har tatt lett på lover, regler og anskaffelser. Jeg har ansvar for at vi har systemer som fanger opp denne typen utfordringer, sier Berg.

Hun innrømmer hun burde grepet inn tidligere.

– I lys av denne rapporten ser jeg at vi tidligere burde ha avdekket at det var store utfordringer i etaten. Det er mitt ansvar at etater i min sektor følger lover og regler, sier hun.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/rA3Bl0/har-gransket-oslo-kommune-brudd-paa-anskaffelsesregler-ulovlig-overtid-og-uryddige-ansettelser

Hennes ansvarspådragelse over etatene hun har under seg, for at disse skal følge forskrifter og lover er ikke en skyldinnrømmelse over at hun personlig har brutt loven. Dette burde være innlysende. Du forstår vel såpass?

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

Hennes ansvarspådragelse over etatene hun har under seg, for at disse skal følge forskrifter og lover er ikke en skyldinnrømmelse over at hun personlig har brutt loven. Dette burde være innlysende. Du forstår vel såpass?

Det er NRK som både avslørte den interne fullmaktenEnergigjenvinningsetaten EGE skal ha hatt, og som nå skriver at miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) skal ha blitt kjent med den ureglementerte ordningen i januar i år. Uten å informere bystyret om kjennskap til at den kommunale etaten bryter loven om offentlige anskaffelser.

Punktum.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Det er NRK som både avslørte den interne fullmaktenEnergigjenvinningsetaten EGE skal ha hatt, og som nå skriver at miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) skal ha blitt kjent med den ureglementerte ordningen i januar i år. Uten å informere bystyret om kjennskap til at den kommunale etaten bryter loven om offentlige anskaffelser.

Punktum.

Og som det har blitt sagt tidligere i tråden ble det idømt fengselstraff for de ansvarlige. Opposisjonen fremmet ikke mistillitsforslag mot Berg. Videre står det også i artikkelen at hun instruerte den konstituerte direktøren i Energigjenvinningsetaten om å følge regelverket. Videre fra artikkelen:

Sitat

Det er nettopp det vi nå jobber med å finne ut av gjennom den eksterne undersøkelsen som jeg har bestilt. Forholdene som undersøkes i etaten er svært alvorlige. Brudd på anskaffelsesregelverket skal selvsagt ikke skje, skriver Berg til NRK

Så jeg spør det samme spørsmålet igjen. Hvilke konkrete lover faller Berg personlig strafferettslig under, siden folk skriker her inne om at hun hører hjemme i fengsel? At noen artikler fra NRK viser at det har vært brudd på lover og forskrifter i etaten er ikke ensbetydende med at Berg er personlig strafferettslig ansvarlig for dette.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (20 timer siden):

Ville heller prøve å forstå Moxnes. Brillene har ingenting med politikk å gjøre.

Og hvordan Moxnes får bedriften til å fungere er viktigere for min og det som interesser meg som velger.

Man lurer på dømmekraften til Moxnes, selv om dette var på privaten. Synd at det skjedde med en så dyktig politiker. Ellers synes jeg at Marie Sneve Martinussen virker som et like sterkt kort.

Var det solstikk, for lite søvn eller spenning i hverdagen. En "lek" mellom ham og kjæresten. Skam som utløste løgn. Når får vi ev. vite om han er kleptoman eller ikke?

Moxnes får fortsette i bakgrunnen har jeg inntrykk av, på samme vis som Kjell Ingolf Ropstad. Jeg venter på at den neste politikeren skal begå feil.

Sitat

Han vil fortsette på Stortinget, og kanskje er det en trøst at han vil havne i godt selskap med andre som har gjort feil.

Sitat

Noe av det fine med demokratiet vårt er at det finnes tilgivelse – også for politikere.

 

https://www.nrk.no/ytring/vaktbikkja-kunne-ikke-ledes-av-en-tyv-1.16492997

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...forskning på oppførselen som fører til juks, alvorlige løgner og tyveri viser temmelig ensidig at folk sin ærlighet ikke varierer drastisk mellom deres privatliv, arbeidsliv og kjærlighetsliv.
(Og jeg bryr meg ikke om anekdoter, så anekdoter er ikke velkommen som svar.)

Når noen er villige til å stjele, så er det et rødt flagg.

Når de lyger om hva de har gjort, så er det nok et rødt flagg.

Når de blir tatt og de ikke umiddelbart søker tilgivelse fra dem de faktisk har fornærmet, både butikken, arbeidsgiveren som er avhengig av god publisitet, og velgerene som har hatt tillitt til ham -- men sykmelder seg...

...så er det nok et rødt flagg.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

hvis man roter litt for mye med underlivs-relaterte ting kan man forklare/unnskylde det med "overmannet av kjødets lyst" (en slags vedtatt sannhet av bibelske proposisjoner) 

Det er kanskje verre med stjeling, for fins kanskje ikke lignende bibelsk forklaring/unnskyldning på den "svakheten"?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

...forskning på oppførselen som fører til juks, alvorlige løgner og tyveri viser temmelig ensidig at folk sin ærlighet ikke varierer drastisk mellom deres privatliv, arbeidsliv og kjærlighetsliv.
(Og jeg bryr meg ikke om anekdoter, så anekdoter er ikke velkommen som svar.)

Når noen er villige til å stjele, så er det et rødt flagg.

Når de lyger om hva de har gjort, så er det nok et rødt flagg.

Når de blir tatt og de ikke umiddelbart søker tilgivelse fra dem de faktisk har fornærmet, både butikken, arbeidsgiveren som er avhengig av god publisitet, og velgerene som har hatt tillitt til ham -- men sykmelder seg...

...så er det nok et rødt flagg.

Ikke uenig, men link til forskningen?

Lenke til kommentar

Moxnes går fremdeles rundt grøten. Når skal han ta sleiva i ei annen hånd?

https://inyheter.no/2023/07/24/har-moxnes-egentlig-innrommet-noe-nytt/

Det er bedre å si at man er en skurk enn å lyve og komme med bortforklaringer, slik at folk blir overbevist om at man ikke har rent mel i posen.

NRK gikk rett på sak og kalte sluttspillet for et karakterdrap.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Man lurer på dømmekraften til Moxnes, selv om dette var på privaten. Synd at det skjedde med en så dyktig politiker. Ellers synes jeg at Marie Sneve Martinussen virker som et like sterkt kort.

Var det solstikk, for lite søvn eller spenning i hverdagen. En "lek" mellom ham og kjæresten. Skam som utløste løgn. Når får vi ev. vite om han er kleptoman eller ikke?

Moxnes får fortsette i bakgrunnen har jeg inntrykk av, på samme vis som Kjell Ingolf Ropstad. Jeg venter på at den neste politikeren skal begå feil.

https://www.nrk.no/ytring/vaktbikkja-kunne-ikke-ledes-av-en-tyv-1.16492997

Forholdet med den betydelige yngre dama var ganske ferskt så han skulle nok bare tøffe seg for henne. Hva vi gutter gjør for damer :)

 

jaja.. Exit Moxnes også er det bare å komme seg videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...