Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Cascada81 skrev (1 time siden):

Riktignok ikke politiker, men ellers er likhetstrekkene der.

Det kan jo være at Moxnes også ville måttet betale mer om han ikke vedtok boten, men tok saken til retten. Svensken nekter fortsatt for å ha stjålet, såvidt jeg forstår.

Ellers synes jeg det er synd om han forlater stortinget og politikken pga dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødt stuper på ny partimåling.

Det måtte vel nesten bli slik etter den famøse Hugo Boss saken.

 

På TV 2s første valgprognose for august nesten halveres Rødts oppslutning nasjonalt. Partiet går fra 7,2 prosent til 3,8 prosent i oppslutning. Det betyr at dersom denne målingen hadde vært valgresultat ved stortingsvalg, ville Rødt både havnet under sperregrensen og mistet sju av sine åtte representanter.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Er det sånn Rødt vil ha det i et samfunn der transparens og åpenhet er viktige bærebjelker?

Vel de sier på s. 5 i partiprogrammet (under kapitel 1, økonomi)

> g. Å utvide folkestyret med mer åpenhet og demokrati slik at det sikrer innsyn og gir vanlige folk mer kollektiv makt

Fikk 0 på å søke etter "transpar", 17 på "åpenhet", men var bare den over jeg synes så nogenlunde relvant ut

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (12 timer siden):

På TV 2s første valgprognose for august nesten halveres Rødts oppslutning nasjonalt. Partiet går fra 7,2 prosent til 3,8 prosent i oppslutning. Det betyr at dersom denne målingen hadde vært valgresultat ved stortingsvalg, ville Rødt både havnet under sperregrensen og mistet sju av sine åtte representanter.

 

Og den som hadde beholdt plassen er ingen ringere enn Moxnes selv....

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 timer siden):

Rødt nektet journalistene å snakke med Moxnes, og fortalte Romerikes Blad at Moxnes lå hjemme med omgangssyke da de tidligere i sommer avslørte saken og ba om kommentar før publisering. I virkeligheten var Moxnes ute på jobb for partiet.

Meget interessant sak om hvordan journalistene til RB jobbet:

Journalistene bak solbrillesaken: – Rødt nektet plent å la oss snakke med Moxnes
https://www.journalisten.no/journalistene-bak-solbrillesaken-rodt-nektet-plent-a-la-oss-snakke-med-moxnes/582386

 

For noen slimåler 🤢
(Rødt altså, ikke journalistene)

Endret av Entern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 timer siden):

Rødt forsøker desperat å fokusere på alt annet enn solbrillesaken og partiets splittelse i støtten til folkemordet i Ukraina. Jeg synes vi bør minne om disse tingene i enhver sak som angår Rødt for tida.

Enig, det er viktig å huske hva slags folk dette er 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser i kommentarfeltene at folk nå mener at denne saken "må legges død nå, stakkars mann!" 

Jeg bemerker meg at Moxnes fortsatt ikke har kommet med en konkret innrømmelse av hva han gjorde og hvorfor han gjorde det. 

Så snart han kommer med en skikkelig redegjørelse er jeg helt enig i at saken kan legges død for godt.

Men ser ut som taktikken hans med å sykemelde seg for å dra tiden ut slik at folk glemmer, har hjulpet. 

Endret av John-B
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 8/8/2023 at 10:33 AM, Simen1 said:

Rødt forsøker desperat å fokusere på alt annet enn solbrillesaken og partiets splittelse i støtten til folkemordet i Ukraina. Jeg synes vi bør minne om disse tingene i enhver sak som angår Rødt for tida.

Jeg er ingen rødt tilhenger (like lite som jeg er MDG tilhenger). Men det er ganske drøye påstander at de støtter folkemordet i Ukraina? Dokumentasjon?  

30 minutes ago, John-B said:

Ser i kommentarfeltene at folk nå mener at denne saken "må legges død nå, stakkars mann!" 

Jeg bemerker meg at Moxnes fortsatt ikke har kommet med en konkret innrømmelse av hva han gjorde og hvorfor han gjorde det. 

Så snart han kommer med en skikkelig redegjørelse er jeg helt enig i at saken kan legges død for godt.

Men ser ut som taktikken hans med å sykemelde seg for å dra tiden ut slik at folk glemmer, har hjulpet. 

Helt enig i dette men husker godt han i et av de siste intervjuene kom med en full innrømmelse og uttalte "Jeg tok de brillene!". Noe mer enn beklagelser i etterkant kom dog ikke. Men det ville jo bare vært bortforklaringer som vi har sett i alle sakene rundt rikspolitikere siste året.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (51 minutter siden):

Jeg er ingen rødt tilhenger (like lite som jeg er MDG tilhenger). Men det er ganske drøye påstander at de støtter folkemordet i Ukraina? Dokumentasjon?  

Jeg spissformulerer meg nok på en litt usmakelig måte for mange, særlig i Rødt. Bakgrunnen for utsagnet er at et nesten samlet storting var tidlig ute (4 dager etter 24 feb) med å støtte Ukraina med hjelmer, skuddsikre vester, M72 panserbrytende våpen til Ukrainas selvforsvar. Rødt var helt i andre enden av skalaen og motsatte seg (med partiets flertall i ryggen) våpensendinger i 423 dager fra opptrappingen 24.2.2022 til 23. april 2023, da det omsider ble flertall for våpenstøtte, med 107 stemmer for, 74 stemmer mot. Partiet er altså fortsatt delt i spørsmålet om våpenstøtte.

Så var det min spissformulering, der jeg mener motstanden mot våpenstøtte i praksis innebærer at Ukraina ikke får støtte til å forsvare seg mot massedrap, kulturutslettelse, massevoldtekter og hele resten av repertoaret som Putin har å by på. Jeg vet peace og love-bevegelsen i Rødt har en annen oppfatning av hva motstanden mot våpenstøtte innebærer, men det mener jeg er totalt virkelighetsfjerne drømmer. Putin har absolutt null forståelse for slike drømmerier og ser på det som svaket. Putin forstår kun rå makt. Hele hans verdensbilde er bygget opp på den måten. Derfor er våpenstøtte den eneste løsningen som ikke innebærer at Ukraina blir underlagt Putins regime og makt, der overgrepet mot de ~44 millioner innbyggerne kan overgå det som utspiller seg nå.

Å gå rundt grøten i det kjedsommelige hever ingen øyebryn. Spissformuleringer kan vekke folk som ellers sover i timen.

Så kan vi spekulere i hvorfor Rødt sitt landsmøte plutselig gikk over til flertall for våpenstøtten, 140 dager før valgdagen og om det flertallet har noe taktikkeri i seg og vil endre seg etter valget.

Det skal også sies at Rødt sin velgermasse i følge undersøkelser støtter våpenstøtten i mye høyere grad enn landsmøtet. Partiledelsen er altså mye mer ekstreme enn velgerne deres. Jeg husker ikke i farta hva tallet var og det har nok forsvunnet langt bakover i Ukraina-tråden. Rødt steg voldsomt i forrige valg på grunn av noen populære/populistiske saker og en kjekk velformulert leder, men sannhetens udyr er ikke særlig lekker. Det er det som skinner gjennom i våpenstøtte-saken. Gamle kommunist-farcistiske ideer har sirkulert i partiet helt siden partiet het AKP-ML, og partileder Pål Steigan ble avbildet sammen med både Mao Zedong og Pol Pot. Partiet har ikke ryddet skjelettene i skapet og viser med full kraft at de ikke har til hensikt å gjøre det i hverken solbrillesaken eller folkemord-støtte-saken heller. Her legges det heller lokk på solbrillesaken, journalister nektes intervjuer med en serie løgner, 74 personer i partiledelsen støtter fortsatt ikke våpen til Ukraina osv.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Theo343 said:

Helt enig i dette men husker godt han i et av de siste intervjuene kom med en full innrømmelse og uttalte "Jeg tok de brillene!".

Dette var vel fra pressemeldingen hans, og er vel eneste han har sagt etter sykemeldingen. Og det er det som er problemet, for dette ingen innrømmelse! Formuleringen "Jeg tok de brillene" er nøye valgt fordi det stemmer overens med hans tidligere forklaring om at han tok de med et uhell. 

  • Moxnes har fortsatt ikke innrømmet at han stjal (tok med hensikt)
  • Hans offisielle forklaring er fortsatt at han tok de ved et uhell. 
Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg spissformulerer meg nok på en litt usmakelig måte for mange, særlig i Rødt. Bakgrunnen for utsagnet er at et nesten samlet storting var tidlig ute (4 dager etter 24 feb) med å støtte Ukraina med hjelmer, skuddsikre vester, M72 panserbrytende våpen til Ukrainas selvforsvar. Rødt var helt i andre enden av skalaen og motsatte seg (med partiets flertall i ryggen) våpensendinger i 423 dager fra opptrappingen 24.2.2022 til 23. april 2023, da det omsider ble flertall for våpenstøtte, med 107 stemmer for, 74 stemmer mot. Partiet er altså fortsatt delt i spørsmålet om våpenstøtte.

Så var det min spissformulering, der jeg mener motstanden mot våpenstøtte i praksis innebærer at Ukraina ikke får støtte til å forsvare seg mot massedrap, kulturutslettelse, massevoldtekter og hele resten av repertoaret som Putin har å by på. Jeg vet peace og love-bevegelsen i Rødt har en annen oppfatning av hva motstanden mot våpenstøtte innebærer, men det mener jeg er totalt virkelighetsfjerne drømmer. Putin har absolutt null forståelse for slike drømmerier og ser på det som svaket. Putin forstår kun rå makt. Hele hans verdensbilde er bygget opp på den måten. Derfor er våpenstøtte den eneste løsningen som ikke innebærer at Ukraina blir underlagt Putins regime og makt, der overgrepet mot de ~44 millioner innbyggerne kan overgå det som utspiller seg nå.

Å gå rundt grøten i det kjedsommelige hever ingen øyebryn. Spissformuleringer kan vekke folk som ellers sover i timen.

Så kan vi spekulere i hvorfor Rødt sitt landsmøte plutselig gikk over til flertall for våpenstøtten, 140 dager før valgdagen og om det flertallet har noe taktikkeri i seg og vil endre seg etter valget.

Det skal også sies at Rødt sin velgermasse i følge undersøkelser støtter våpenstøtten i mye høyere grad enn landsmøtet. Partiledelsen er altså mye mer ekstreme enn velgerne deres. Jeg husker ikke i farta hva tallet var og det har nok forsvunnet langt bakover i Ukraina-tråden. Rødt steg voldsomt i forrige valg på grunn av noen populære/populistiske saker og en kjekk velformulert leder, men sannhetens udyr er ikke særlig lekker. Det er det som skinner gjennom i våpenstøtte-saken. Gamle kommunist-farcistiske ideer har sirkulert i partiet helt siden partiet het AKP-ML, og partileder Pål Steigan ble avbildet sammen med både Mao Zedong og Pol Pot. Partiet har ikke ryddet skjelettene i skapet og viser med full kraft at de ikke har til hensikt å gjøre det i hverken solbrillesaken eller folkemord-støtte-saken heller. Her legges det heller lokk på solbrillesaken, journalister nektes intervjuer med en serie løgner, 74 personer i partiledelsen støtter fortsatt ikke våpen til Ukraina osv.

Folks oppfatning og spesielt i dette forumet har et ganske så bredt spekter og har en merkelig putinsk evne til å putte ord i munnen på folk og sable ned alle kritiske spørsmål.

"Jeg spissformulerer meg nok på en litt usmakelig måte for mange, særlig i Rødt."
Man trenger ikke å være "i" Rødt eller stemme på Rødt for å stille spørsmål til en såpass drøy spissformulering. Men jeg forstår selvsagt poenget. Men avstanden i virkelighetsoppfatningen rundt hva som skjedde 24. februar 2022 og hva som ble sagt var nok stor. Uten at noen her satt med fasiten utover sine egne oppfatninger.

Når du sier:
"Jeg vet peace og love-bevegelsen i Rødt har en annen oppfatning av hva motstanden mot våpenstøtte innebærer, men det mener jeg er totalt virkelighetsfjerne drømmer."
Mener du Partiet Rødt? De som stemmer på Rødt? Eller alle inkludert de som som stiller spørsmål til drøye spissformuleringer?

Når det er sagt klarer jeg ikke på noen fornuftig måte å se at deres motstand til våpenstøtte den gang var grunnet i noe annet enn frykt for Putin fremfor støtte til hverken Putin eller folkemordet. Alt annet virker som absurd politisk ønsketenkning i mine øyne.

Rødt har mye stygt i partiet, det er helt klart, men er ikke alene om det. I mine øyne virker det som et parti hvor enkelte spesielt problematiske elementer burde startet et eget parti.  Dette fordi de virker å drive et ekstremist parti innenfor partiet. De burde vært kastet ut slik FRP og andre gjør med sine idioter.

Når det er sagt så vil jeg si at dissidentene i Rødt som tilhører den "delte meningen" og fortsatt ikke står unisont bak våpenstøtte til Ukraina - fortjener all kritikk. Men likevel er det for drøyt å si at partiet som sådan støtter folkemordet, så langt vil jeg ikke gå selv om jeg er for våpenstøtte og heier på "foreign legion" soldater som drar ned for å hjelpe.

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tar til meg tilbakemeldingen konstruktivt og vil formulere meg annerledes heretter. Det er jo ikke heldig om det blir for drøyt for normale lesere og bare kjører meg selv opp i et hjørne som ganske ytterliggående og blir tatt mindre seriøst.

For å prøve litt blanke ark: Det at Rødts landsmøte i april endte med et såpass svakt flertall for våpenstøtte for Ukraina (107 stemmer for og 74 mot) er synes jeg viser skremmende dårlig forståelse for hvordan diplomati fungerer ovenfor Putin, eller ennå verre, at potensielt noen av disse 74 faktisk støtter Russlands side i denne krigen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tar til meg tilbakemeldingen konstruktivt og vil formulere meg annerledes heretter. Det er jo ikke heldig om det blir for drøyt for normale lesere og bare kjører meg selv opp i et hjørne som ganske ytterliggående og blir tatt mindre seriøst.

For å prøve litt blanke ark: Det at Rødts landsmøte i april endte med et såpass svakt flertall for våpenstøtte for Ukraina (107 stemmer for og 74 mot) er synes jeg viser skremmende dårlig forståelse for hvordan diplomati fungerer ovenfor Putin, eller ennå verre, at potensielt noen av disse 74 faktisk støtter Russlands side i denne krigen.

Jeg respekterer i høyeste grad meningen din samt også spissformuleringen. Men synes det var riktig å stille spørsmål ved den. Ellers enig i at Rødt har vist særdeles skuffende og kritikkverdige tendenser og at partiet har store problemer innad det må ta seg av.

Om noen i partiet faktisk støtter Russland i denne krigen så håper jeg de havner under sperregrensen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Om noen av de faktisk støtter Russland i denne krigen så håper jeg de havner under sperregrensen.

Rødt fikk et kraftig oppsving i kommune og fylkesvalget 2019, fra 2,0 i 2015 til 3,8 i 2019. Antagelig mye på grunn av Moxnes. I stortingsvalget 2021 passerte de sperregrensa og fikk 4,7%, opp fra 2,4% i 2017. Antagelig der også mye på grunn av Moxnes. Passering av sperregrensa ga de enorm uttelling i form av mandater, opp fra 1 i 2017 til 8 i 2021. Nå er det riktignok bare kommune og fylkesvalg denne gangen, men jeg synes det er for ille at det sitter hele 8 stykker på stortinget, når partiet har såpass store skjeletter i skapet.

Rødt bør konfronteres med skjelettene kontinuerlig fram til de setter i gang og gjennomfører opprydding i minimum de to nevnte sakene. Slike ryddeprosesser er smertefulle, men andre partier som har vært gjennom ryddeprosesser har styrket seg på lengre sikt av sånt. Det kan godt hende Rødt bør splitte seg selv slik du foreslår, av ideologiske grunner, men realistisk sett tror jeg ikke det kommer til å skje fordi de har passering av sperregrensa friskt i minnet og kan være håpefulle på at det skal skje igjen.

PS. Veldig godt å se at du ikke har forlatt diskusjon.no-skuta helt. :)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Jeg spissformulerer meg nok på en litt usmakelig måte for mange, særlig i Rødt.

Jeg synes også det er en uspiselig spissformulering. 

De som er villige til å lytte til seg argumenter fra folk de ikke er enige i, vet at Rødts diskusjon går på at noen mener: 
1) så lenge Vesten tilfører Ukraina våpen, forlenger det krigen og mennesker og samfunn blir mer ødelagt, uten at det endrer betydelig på utfallet ellers, og 
2) det er først og fremst Vesten som tjener på at Ukraina-krigen varer lengre, og definitivt ikke Ukrainas befolkning eller samfunn. 

Og så kan man ta med seg at dette er argumentene til noen som i utgangspunktet har vært dypt skeptisk til NATO i mange år, som nok gjør at argument 2 veier tyngre for dem enn for, vel, de fleste andre.  

Man kan så være enige eller uenige i disse argumentene, men det er altså det motsatte av å støtte folkemordet: de ønsker at krigshandlingene ikke skal dras ut over tid. Våpenhvile og fredsforhandlinger. 

Jeg kjenner deg som en bedre debattant enn dette, og jeg antar det du egentlig mener er at de ikke støtter Ukrainas frihetskamp med det standpunktet. Jeg selv ønsker at kjeltringstaten ikke skal vinne en meter land, og det betyr at fredsforhandlinger må skje når Ukraina ønsker det, med støtte fra omverden. Men vi ser alle at friheten er dyrkjøpt. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

For å prøve litt blanke ark: Det at Rødts landsmøte i april endte med et såpass svakt flertall for våpenstøtte for Ukraina (107 stemmer for og 74 mot) er synes jeg viser skremmende dårlig forståelse for hvordan diplomati fungerer ovenfor Putin, eller ennå verre, at potensielt noen av disse 74 faktisk støtter Russlands side i denne krigen.

Og jeg mistenker her at en del stemte "strategisk", ettersom de så at dette var en sak som utad ville bli upopulær og frastøte velgere.

Mao: De hadde en annen mening enn det de stemte for.

Endret av NULL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...