Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Nei. Enger begikk lovbrudd. Berg (samt Tellevik Dahl og tidligere Melby) begikk ikke lovbrudd, men de satt som øverste ansvarlige i kommunen som var oppdragsgiver. Berg satt da dette ble oppdaget (det var hun selv som startet utredningen som gjorde at det ble oppdaget). Bruddene på arbeidsmiljøloven begynte lenge før Berg ble byråd, og også før Melby satt som byråd før Berg.

https://www.nrk.no/osloogviken/berg-ble-varslet-om-730-lovbrudd-_-hevdet-likevel-hun-ikke-hadde-oversikt-1.14795207

https://www.nrk.no/osloogviken/nye-lovbrudd-i-alle-etatene-til-byrad-berg_-over-15.000-lovbrudd-1.14738782

Vi tolker vist hva som har skjedd meget forskjellig.. (Dette er bare 2 av maaaange artikler om saken/sakene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bjorning9 skrev (1 minutt siden):

Det er en privatsak. Det er ikke mva og skattenivået som diskuteres her. På en annen side er Moxnes en politiker. En politiker jeg har stor respekt for.

Bryr meg ikke. Det finnes større kriminalitet en stjålne han likevell betaler for.

En overvåkningsvideo er ikke noe jeg vil bry meg om.

Du står fritt til å ikke bry deg. Akkurat som det er fritt opp til andre velgere å bry seg.

Så må Rødt gjøre en ren strategisk vurdering, er det flere potensielle velgere som bryr seg eller ikke bryr seg?

De har nå konkludert med det første, og det tror jeg de gjør lurt i. Det er vanskelig å tiltrekke seg nye velgere med en tyv og løgner som partileder.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (13 minutter siden):

Ja, opposisjonen på det tidspunktet (inkludert meg selv) mente hun burde fortalt bystyret om funnene, men siden dette er offentlig og den eksterne granskingen ikke var ferdig informerte hun i stedet miljø- og samferdselskomiteen i bystyret, der alle partiene sitter. Opposisjonen, som heller ikke informerte bystyret etter Berg informerte dem, kom derfor senere til at Berg gjorde rett. Er litt komplisert dette, men hovedpoenget er at Enger begikk lovbrudd (med overlegg), mens Oslo kommune ved deres representanter på ulike tidspunkt (Berg og Melby i hovedsak) ikke begikk noen lovbrudd, men likevel hadde ansvar slik alle ledere har. Svart/hvitt fremstilling av saken som hevder slik som f.eks. memen som ble postet her tidligere er feil.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja. Da er det offisielt at han går av som leder. 

Det var godt å høre. Etter man har forvillet seg så godt inn en en trist fadese. Det er jo særlig løgnene i etterkant som er skandalen. Dette er også påpekt av flere ledere for aviser og annet, at å fortsette vil være skadelig for Rødt. 

Ønsker Moxnes lykke til videre. Livet er ikke over for at man må tre av som leder noen år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

men hovedpoenget er at Enger begikk lovbrudd (med overlegg), mens Oslo kommune ved deres representanter på ulike tidspunkt (Berg og Melby i hovedsak) ikke begikk noen lovbrudd.

Hvordan kan Oslo kommune ikke ha begått lovbrudd når det er avdekket (i henhold til artikkelen) 15.000 lovbrudd i forskjellige etater mellom 2016 og 2019? Hva er grunnen til at du mener de ikke teller?

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (23 minutter siden):

Det er en privatsak. Det er ikke mva og skattenivået som diskuteres her. På en annen side er Moxnes en politiker. En politiker jeg har stor respekt for.

Bryr meg ikke. Det finnes større kriminalitet en stjålne briller han likevell betaler for.

En overvåkningsvideo er ikke noe jeg vil bry meg om.

Det er selvsagt lov å mene hva man vil. I et demokratisk land som ikke er styrt av terror, trusler eller diktatur, kan vi ikke ha slike personer i lederverv.

En leder som sprer løgner etter løgner og er grovt uærlig er ødeleggende.

En løgn etter hendelsen kunne ha gått, men her ble det totalt for mye. 

Uærlige personer kan også være hyggelige og smarte personer. Det betyr ikke at man er uærlig i alt man gjør, men tilliten er dypt skadet. 

Samme sak ville gitt konsekvenser for arbeidstakere på langt lavere nivå enn her. 

Det hele er en trist personlig tragedie å surre seg så mye inn i rare forklaringer. 

Vi ser sikkert Moxnes sterkere tilbake om en viss tid. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (1 minutt siden):

Men jeg liker ikke Mimir Kristjansson. Så om noen kunne finne noe grums på ham hadde jeg satt stor pris på det. 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2013/09/21/mimir-ble-hekta-pa-aksjer/

Han har hvertfall skrevet en bok med tittelen, «enhver idiot kan tjene penger». Så kanskje skatteunndragelse, ulovlig aksjehandel eller kryptovaluta? Innsidehandel?

Han er vel ikke så godt forbilde heller. Men nå ligger det i Rødt å være provoserende og yppende. 

Kanskje har Rødt lært noe av saken de har opplevd nå? 

Lenke til kommentar
Tzigana skrev (33 minutter siden):

Absolutt. Planlagt og gjennomført tyveri. Hvis man følger videoen helt til slutt så ser man på ca. 1.10 (rett før slutten) at Moxnes passerer monteret nok en gang. Og sjekker med venstre hånd at brillene ligger trygt i lomma der han puttet dem litt tidligere. 

Det som plager meg er at han fortsetter som stortingsrepresentant.

 

Er jo helt åpenbart at dette er et rent tyveri. Man legger ikke brillene rett i lomma på den måten ved en forglemmelse. Jeg forstår at han i ettertid prøver og ro seg bort med løgner i et desperat forsøk på og skape et ansikt, men slike folk kan vi ikke ha i politikken. Vertfall ikke på det nivået der. 

Hadde det vært en narkoman, eller en uteligger som hadde stjålet så har dem vertfall en grunn til det om ikke annet. Jeg forutsetter at ikke Moxnes er uteligger eller Narkoman som tok brillene for å tjene noen slanter. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, bjorning9 said:

Bjørnar Moxnes har fått Rødt opp på 8%. Nå må han tre av for en privatssak.

Er dette slik vi vil ha det? Er som å få sparken etter å glemt å betale bensin på en bensinstasjon.

Kan VG snart skrive noen artikler om hans partikollega Mimir Kristjansson nå?

Ja det er akkurat slik vi vil ha det, at også politikere skjønner og forstår at de er underlagt norsk lov og må forholde seg til lover og regler som alle andre mennesker. Moxnes stjal et par solbriller, som jo er en pinlig affære i seg selv. Men Moxnes gjorde ting så mye verre med å lyve til det norske folk da han forsøkte å bortforklare hendelsen. Og når det da viste seg at videoen fra overvåkningskamera var publisert og folket skjønte Moxnes løy så endret han historien. 2 ganger. 

Presset økte, og Moxnes fortsatte å lyve både til folket og partiet. I et desperat forsøk på å få ting til å gli over tok Moxnes ut sykemelding, som gitt situasjonen han stod i nok var å helle bensin på bålet. For det oppfattet mange av oss som sykepengebedrageri. Hele tiden sa Rødt at de hadde full tillit til Moxnes, og mange i Rødt forsøkte å bagatellisere tyveriet uten å lykkes. 

Måten du skriver på virker som du tror at enten har VG diktet opp historien eller så ønsker du kanskje å skape et inntrykk av at det er media sin feil at Moxnes går av. Det er det virkelig ikke, det ansvaret ligger ene og alene på Moxnes. Årsaken er både løgnene og tyveriet og sykemeldingen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

2 hours ago, muummi said:

Jeg er ingen Rødt-velger, men jeg synes det er synd, uavhengig av hva han har gjort, at norsk politikk mister en dyktig politiker som Moxnes. Det er vel ingen andre enn Carl I Hagen som har klart å bygge opp et parti på samme måte.

Javel? Selv er jeg virkelig glad for at Moxnes nå er historie. Vi trenger ikke flere kriminelle lovbrytere på stortinget. Vi trenger vanlige folk med normal folkeskikk og holdning til å ærlighet og redelighet.......fcuk. Glemte jo i farten av vi må slite med Moxnes på tinget til 2025 valget. Men han er i det minste ikke partileder lenger. 

Moxnes gjorde seg til en mann uten tillit - hvem kan stole på en løgnaktig tyv? 

For Rødt som parti trengte de få satt punktum i saken. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (56 minutter siden):

Jeg tror han glemte å betale. Om han i så fall stjelte, så er det i så fall mellom han og butikken. Dette her handler hvertfalk ikke om politikk. Det neste spørsmålet mitt, er han fattig? Det er I hvertfall fullt lovlig.

Saken handler uansett ikke om politikk og dette er en privatsak.

Hvis du ser videoen så kan du ikke mene det du sier. Det var så planagt som det kunne blitt. Først gikk han en runde for å finne ut hvilke solbriller han ville ha. Så gikk han en runde til hvor han la dem på tralla. Før han gikk den siste runden og stappet dem kjapt i lomma. 

Dette har ingenting med forglemmelse å gjøre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 hours ago, Uderzo said:

Interessant observasjon at nestlederen i Rødt, Marie Sneve Martinussen, som nå er konstituert som leder, bruker ordet stjele og ikke "tok brillene ut av butikken" slik Moxnes ordla seg nok en gang, og er mer ærlig i denne saken enn eks-lederen.

https://www.vg.no/nyheter/i/P42zO5/marie-sneve-martinussen-tar-over-som-roedt-leder

 

Tja det er jo egentlig som forventet - at Rødt nå markerer både at de første ubetingede støtteærklæringene og utsagnene om at de fortsatt hadde full tillit ikke står ved lag og får markert at de tar avstand fra handlingen - kanskje grunnet presset men likevel. Måten hun ordla seg på markerer tydelig at enkelte i partiet har ment at handlingen var feil og håndteringen også var bak mål. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, bjorning9 said:

Det er en privatsak. Det er ikke mva og skattenivået som diskuteres her. På en annen side er Moxnes en politiker. En politiker jeg har stor respekt for.

Bryr meg ikke. Det finnes større kriminalitet en stjålne briller han likevell betaler for.

En overvåkningsvideo er ikke noe jeg vil bry meg om.

Er du partimedlem i Rødt? Eller stemmer Rødt? Tror de fleste andre klarer å se at saken endte som den måtte på bakgrunn av Moxnes tyveri og håndtering av saken når den sprakk. 

Det kjipe nå er jo at Moxnes fortsatt er på stortinget til valget i 2025. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (23 minutter siden):

Han er vel ikke så godt forbilde heller. Men nå ligger det i Rødt å være provoserende og yppende. 

Kanskje har Rødt lært noe av saken de har opplevd nå? 

Handler dette om Rødt eller hvordan Alphabet gjør det på dagens børs? Kan nevne et titalls politikere som har måtte tre av for tullesaker, og ikke en eneste av de har dreid seg om politisk kyndighet.

Mimir blir ukas dust.

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å sett en "compilation" av Moxnes' mange selvsikre og bastante uttalelser på TV om andre politikeres "feiltrinn" og selvberikelser!
For det var han nemlig veldig flink til i hele sin karriere.

Noen som vet om en slik, eller føler seg kallet til å lage en...?

Lenke til kommentar
plankeby skrev (39 minutter siden):

Vi ser sikkert Moxnes sterkere tilbake om en viss tid. 

Moxnes sitter fortsatt på Stortinget, så vi er ikke kvitt ham. Jeg håper imidlertid vi slipper å se Moxnes i noe som helst lederverv igjen. Vi trenger ikke flere kjeltringer i norsk politikk. Håndteringen i ettertid er faktisk det verste. Hadde han lagt seg flat med en gang og innrømmet hva han hadde gjort, ville nok de kortsiktige konsekvensene ha vært de samme, men tror det ville ha vært mer spiselig om han ønsket seg tilbake senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...