Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avstemningen hos nettavisen manglet et fjerde alternativ. Moxnes trekker seg som partileder og trekker seg fra alle politiske verv. 

Vi har ikke bruk for feige, løgnaktige og kriminelle politikere. Moxnes burde trekke seg både fra alle politiske verv og som partileder. Gjør han ikke det bygger Moxnes opp rundt politikerforakten og han blir også veldig gjennomsiktig i forhold til alle de gangene Moxnes har snakket om at politikerne burde hatt lavere lønn og færre goder. Nå skjønner vi jo at Moxnes har sagt det kun for å fremstå som prektigheten selv, fordi han vet han ikke vil få flertall for det. Hver dag Moxnes kjemper for å beholde sine politiske verv blir det mer og mer tydelig hvilken hykler Moxnes egentlig er. 

Han vet han sitter så godt i det som overbetalt politiker at han ikke er villig å fratre. 

Endret av bojangles
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 20.7.2023 den 0.43):

Føler det blir litt søkt å fortsette å diskutere detaljer rundt kleptomani - all den tid ingen aner om det er Moxnes diagnose eller om han bare er en helt vanlig kriminell tyv. 

Enig. Vi vet ikke:

- Om Moxnes er kleptoman eller ikke
- Hvorfor han stjal
- Hvorfor legen har sykmeldt ham

Det vi vet er at han stjal og løy om det i ettertid.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Abigor skrev (14 timer siden):

Tenkte at du hadde noe å si om saken slik som forrige gang pedofili ble nevnt 😋

Om det finnes en behandling for pedofile, så bør de motta denne, gjerne anonymt, slik at man unngår overgrep. I korte trekk.

De som allerede har begått overgrep - livstidsdom. Evt. kastrering, men det er for permanent i tilfelle noen blir feilaktig dømt.

Men dette er veldig langt unna det at Moxnes stjeler briller.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Bugle said:

De som allerede har begått overgrep - livstidsdom. Evt. kastrering, men det er for permanent i tilfelle noen blir feilaktig dømt.

Kjemisk kastrering har vært forsøkt, men de svina klarer å begå nye overgrep likevel. Det viste seg at selv om de ikke fungerte nedentil så fungerte hodet og det var der lysten til overgrep satt. Så de brukte de fingre eller trestokker eller flasker eller whatever. Så kastrering virker ikke.

Livstidsdom? Det ville i det minste gjort verden tryggere. Men i siviliserte land slipper de jo ut selv med livstidsdom. Så kanskje livstid + forvaring? Da kan de bli satt i anstalt etter fengsel om fagfolk mener det er fare for nye overgrep. Og der kan de faktisk bli sittende livet ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bojangles said:

Livstidsdom? Det ville i det minste gjort verden tryggere. Men i siviliserte land slipper de jo ut selv med livstidsdom. Så kanskje livstid + forvaring? Da kan de bli satt i anstalt etter fengsel om fagfolk mener det er fare for nye overgrep. Og der kan de faktisk bli sittende livet ut. 

USA har en fin greie de gir til de farligste kriminelle som heter life without parole. Som beskytter samfunnet mot vedkommende for alltid, uansett hvor lenge han måtte leve. 

Fagfolk kan ikke si om du begår ny kriminalitet i fremtiden eller ikke, det er ren kroneflipp.

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Politikere må gå i hopetall etter ferien. I så fall vil det være rart om ikke flere må gå, blant annet Moxnes fordi det vil oppstå for mye støy rundt hans karakter til at han kan utføre sitt virke. Videre kommer spørsmålet om tillit eksisterer. En ting er for Rødt å uttrykke til Media at han har tillit internt, fordi det låter bra utad, noe annet er om han faktisk har tillit både innad i partiet og utad blant. 

Hoderullingen har begynt i flere partier, blant annet hos Rødt, Senterpartiet, AP, og det er ikke fritt for ulver i mosen (ørene stikker opp) hos FRP heller.

Det er utrolig hva politikere og folk i sentrale verv har kommet unna med tidligere.

Thorvald Stoltenberg eide aksjer hos vaksineprodusenter mens Jens hadde øverste post i landet og Camilla  var direktør i FHI. Ja, nå er ikke dette ett menneske, og det var noe kort overlapp mellom Jens og Camilla som ble direktør året før Jens la inn årene som statsminister. Dette virker uansett vel beleilig at tre mennesker skal ha roller som kan medføre interessekonflikt.

Det er tydelig at disse karakterene tøyer reglene som vanlige folk må forholde seg til.

Quote

Ti dager etter at Støre tiltrådte som statsminister, tok Stoltenberg kontakt med ham.

– Stoltenberg informerte meg 24. oktober om at han kunne være interessert i stillingen som ny sentralbanksjef. Jeg svarte at det er et tema vi i så fall ikke kan snakke om siden jeg som statsminister vil være inhabil. Siden har vi ikke snakket om eller hatt kontakt om temaet, skriver Støre til TV 2.

Tillit blir et problem. Støre sier at de ikke har pratet om det, men deler av folket vil tro at det er noe han sier fordi det låter korrekt.

I politikkens verden er det tillitsbrudd og habilitetsproblemer nok til at det kan ta opp så mye tid at det i liten grad blir tid til å diskutere politikk. Kanskje på tide å starte med bakgrunnsjekk av mannskapet slik som i andre bransjer.

Politikerne skal jobbe for folket og landet og det er kommer stadig frem nye saker som tilsier at det ikke er riktige folk på post til å ta dette ansvaret.

Jakten på den forsvunne tillit.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/19/2023 at 8:49 PM, Simen1 said:

Jeg har ikke offisiell statistikk nei, men trenger du virkelig det? Straffen for tyveri er å få kappet av hånda. Det er ikke veldig vanlig med avkappede hender der.

Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare praksisen med å amputere hendene til de som har stjålet, men det bør nyanseres noe, selv om koranen og hadith-ene postulerer at tyver bør få hendene eller fingrene kuttet av, så er det en rekke forutsetninger som må innfris for at en slik drastisk straff skal implementeres.
(Blant annet må verdien være over en gitt sum, den skyldige må være sinnsfrisk, voksen, ikke sulte eller være i nød på annen måte, tyvgodset må være låst inn eller beskyttet)
Det er vanligere at tyver får en bot eller fengselstraff.
Altså kan man ikke dedusere at fravær av amputerte hender medfører at ingen stjeler, eller at slike drakoniske lover faktisk virker.

Og nei, man vet åpenbart ikke hvorfor Bjørnar stjal disse brillene, men jeg forstår at folk spekulerer i kleptomani da det virker så fullstendig meningsløst, Moxnes har da penger nok, og alt å miste på slikt offentlig tyveri på flyplasser som er notorisk overvåket.
Man begynner å snakke om kleptomani når trangen til å stjele blir patologisk, altså at det ikke lenger dreier seg om vinning, men om en opplevd u-kontrollerbar trang til selve handlingen, at objektet egentlig er uviktig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (22 minutter siden):

Og nei, man vet åpenbart ikke hvorfor Bjørnar stjal disse brillene, men jeg forstår at folk spekulerer i kleptomani da det virker så fullstendig meningsløst, Moxnes har da penger nok, og alt å miste på slikt offentlig tyveri på flyplasser som er notorisk overvåket.

Jeg vet ikke om Bjørnar Moxnes har så fryktelig mye penger? Han betaler partiskatt)i tillegg til vanlig skatt. 
Det gir dette regnestykket tror jeg: 
Lønn =1.100.000
Skatt 31% = -341.000
Partiskatt = -280.000

Han sitter da igjen med 479/.000 eller 39.916 kr pr måned utbetalt. 

https://roedt.no/stortingslonna-og-rodts-partiskatt

Alternativet kan da like gjerne være at han ville  ha brillene men ikke hadde råd. 

Atib Azzad skrev (22 minutter siden):

Man begynner å snakke om kleptomani når trangen til å stjele blir patologisk, altså at det ikke lenger dreier seg om vinning, men om en opplevd u-kontrollerbar trang til selve handlingen, at objektet egentlig er uviktig.

Sjansen for at han har sluppet unna som kleptoman uten å ha blitt tatt gjentatte ganger, er vel ganske liten? 

edit: endret til 31%skatt

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bugle said:

Om det finnes en behandling for pedofile, så bør de motta denne, gjerne anonymt, slik at man unngår overgrep. I korte trekk.

De som allerede har begått overgrep - livstidsdom. Evt. kastrering, men det er for permanent i tilfelle noen blir feilaktig dømt.

Men dette er veldig langt unna det at Moxnes stjeler briller.

Det er fint, men jeg tenkte heller måten du reagerte på første gang pedofili ble nevnt av en annen bruker:

On 7/3/2023 at 10:37 PM, Bugle said:

Men å sammenligne overgripere med butikknasking blir for meg totalt useriøst. Enten er du stokk dum, eller så har du konsumert noe du ikke burde.

Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Han sitter da igjen med 446.000 eller 37.166kr pr måned utbetalt.

Sjansen for at han har sluppet unna som kleptoman uten å ha blitt tatt gjentatte ganger, er vel ganske liten? 

37k i måneden gjør det absurd å stjele solbriller i min bok.
Uten å gå videre inn på det gjorde jeg meg  den erfaringen iløpet av ungdomstiden at det er latterlig enkelt å komme seg unna med tyveri av slike småting, jeg tror ikke jeg ville tilskrevet noen automatikk i at man til slutt blir tatt om man regelmessig stjeler, det er ikke så risikofylt som man kanskje skulle tro.
Merk også at jeg er like flau over egen ungdomsoppførsel som alle andre.

Men ja, jeg aner ikke noe om årsaken til tyveriet, men kleptomani ville gitt mening slik jeg ser det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Abigor skrev (3 minutter siden):

Det er fint, men jeg tenkte heller måten du reagerte på første gang pedofili ble nevnt av en annen bruker:

Hehe, det står ved lag.

Edit: Hadde glemt at jeg hadde skrevet det. Jeg surret lenge i går på hvorfor du tagget meg der. Konkluderte med at du henviste til en annen tråd om akkurat dette temaet. Så skrev noe noenlunde som samstemte med det.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
31 minutes ago, BadCat said:

Tillit blir et problem. Støre sier at de ikke har pratet om det, men deler av folket vil tro at det er noe han sier fordi det låter korrekt.

I politikkens verden er det tillitsbrudd og habilitetsproblemer nok til at det kan ta opp så mye tid at det i liten grad blir tid til å diskutere politikk. Kanskje på tide å starte med bakgrunnsjekk av mannskapet slik som i andre bransjer.

Politikerne skal jobbe for folket og landet og det er kommer stadig frem nye saker som tilsier at det ikke er riktige folk på post til å ta dette ansvaret.

Jakten på den forsvunne tillit.

Ja nå ryker vel Borten Moe også etter aksjekjøp som fra utsiden virker som innsidehandel selv om han nekter for det. Økokrim er satt på saken og det sier kanskje noe om alvoret? Og Støre, han har null kontroll på skuta. 

https://www.nrk.no/norge/ola-borten-moe-_sp_-innrommer-brudd-pa-habilitetsregler-1.16490578

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Kan kleptomani sammenlignes litt med de som driver med ekstremsport? At man får et skikkelig kick av å stjele?

Om det er slik, er det da en sykdom å drive med ekstremsport?

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

37k i måneden gjør det absurd å stjele solbriller i min bok.
Uten å gå videre inn på det gjorde jeg meg  den erfaringen iløpet av ungdomstiden at det er latterlig enkelt å komme seg unna med tyveri av slike småting, jeg tror ikke jeg ville tilskrevet noen automatikk i at man til slutt blir tatt om man regelmessig stjeler, det er ikke så risikofylt som man kanskje skulle tro.
Merk også at jeg er like flau over egen ungdomsoppførsel som alle andre.

Men ja, jeg aner ikke noe om årsaken til tyveriet, men kleptomani ville gitt mening slik jeg ser det.

Ja, kan være enig, men han bor vel i eller nær Oslo og har unger, så jeg syns ikke man skal se helt bort ifra et økonomisk motiv heller. Ikke nødvendigvis fordi han ikke egentlig har råd, men fordi han kanskje er i en situasjon der han må prioritere, og at lysten på de solbrillene var større enn ønsket om å prioritere bort noe annet. 

Jeg vil heller ikke utelukke kleptomani, men er det ikke ofte slik at de med den lidelsen stjeler ting de ofte ikke har bruk for og gjerne bare kvitter seg med det etterpå? Moxnes er ofte avbildet med designer-solbriller, så det må anses som et motiv bak tyveriet i tillegg. 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 minutter siden):

Kan kleptomani sammenlignes litt med de som driver med ekstremsport? At man får et skikkelig kick av å stjele?

Om det er slik, er det da en sykdom å drive med ekstremsport?

Nei, tror ikke man gjør det for kick og adrenalin, det er mer en slags tvangshandling, ihvertfall i følge store medisinske leksikon: 

https://sml.snl.no/kleptomani
"Individet får en uimotståelig trang til, eller et tvangsmessig behov for, å bemektige seg ting eller fremmed eiendom mot sin vilje. Hvis handlingen ikke utføres, utvikles en sterk indre uro. Under og like etter handlingen oppleves tilfredsstillelse og avspenning. Tyvgodset er som regel fullstendig uten verdi for vedkommende, og blir senere ofte kastet, gitt bort eller samlet opp. Vinningshensikten, slik man ser den ved vanlige tyverier, mangler fullstendig."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Ja, kan være enig, men han bor vel i eller nær Oslo og har unger, så jeg syns ikke man skal se helt bort ifra et økonomisk motiv heller. Ikke nødvendigvis fordi han ikke egentlig har råd, men fordi han kanskje er i en situasjon der han må prioritere, og at lysten på de solbrillene var større enn ønsket om å prioritere bort noe annet. 

Jeg vil heller ikke utelukke kleptomani, men er det ikke ofte slik at de med den lidelsen stjeler ting de ofte ikke har bruk for og gjerne bare kvitter seg med det etterpå? Moxnes er ofte avbildet med designer-solbriller, så det må anses som et motiv bak tyveriet i tillegg. 

Ja, jeg mente ikke å konkludere med noe som helst, bare at kleptomani svarer bedre på problemstillingen for min del, enn at han skulle plassert seg i en slik situasjon for noen halvbillige Hugo-briller.
Men jada, kanskje er årsaken bare en uvilje til å betale for dem, jeg vet ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...