Gå til innhold

Fredsmarsj deltakere, angrepet av muslimsk ungdomsgjeng. Trodde det var Pride.


Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (1 minutt siden):

Er merkelig at dette ikke er hva de paradene etter hendelsen i fjor har fokusert på. Er det ikke dette det skeive miljøet bør fokusere på..

Enig. Føler ofte kristne menigheter får tyn for sine negative holdninger mot homofili, mens muslimske menigheter stort slett slipper unna. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trontron skrev (30 minutter siden):

Det er mye vi ikke hadde på 70-tallet. Blant annet raske meningsutveksling med fremmede, oppskrifter noen tastetrykk unna eller bereiste folk i middelklassen.

Ja, og så? 

Trontron skrev (30 minutter siden):

Som jeg sa ville det uansett vært en kraftig utveksling av mattyper, med eller uten innvandring. Selv om det selvfølgelig er raskere med.
Jeg var tilfeldigvis i Polen i Bialystok for et par år siden. Ikke akkurat verdens navel. Det var knapt nok ikke en person der som så annet en polsk ut. Likevel hadde de texMex, ramen, italiensk, kebab og gresk/tyrkisk,

Ja, mye åpnet seg opp etter jernteppet ble løftet.

Skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i denne maten, som bare ble nevnt i en bisetning, det handlet ikke om dagens tilstand men var i en historisk kontekst.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virkelige spørsmålet for meg, er hvorfor slipper de alltid unna med sånt fra pressen? Muslimer gjør noe gale, det er ikke så viktig. For meg er det i seg selv en ganske diskriminerende (rasistisk?) tankegang, å ikke ha noe som helst krav til dem. Det fyrer også oppunder oss og dem tankegang, at dem kan gjøre som de vil, vi bryr oss egentlig ikke, men OSS, då er det tog og protester for langt mindre ting. Bare se til voldtekter begått av oss og dem, og en haug andre ting. 

Hvorfor ønsker ledelsen i landet denne typen splitting? Er de bare så svak at de ikke tør ta tak i det? Akkurat nå fyrer de bare oppunder document.no journalistene, som har hakk i platen når det gjelder sånne tema, aldri løsninger, bare klaging og syting. 

At selv politiet ikke prioriterer dette gjør selv meg til en konspirasjons-lunatic. Eg forstår det bare ikke. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, KalleKlovn said:

40-50 muslimske ungdommer? Var vel noe opprør der 17 mai og angrep på politi med flasker og brostein 2021 (https://www.nrk.no/osloogviken/politiet-styrker-beredskapen-etter-17.-mai-kaos-1.15500028).

Trist å se at plankebyen jeg synes er en fin by, har hatt denne utviklingen. Har tidligere vurdert å flytte dit etterhvert, men har begynt å bli skeptisk. Noen lokale her som kan kommentere på det?

Det skjer faktisk forbausende lite av denne typen hendelser i Fredrikstad. TV2-innslaget om "terrorgata" skapte et feilaktig narrativ. (Den saken dreide seg om en vennegjeng boende i samme nabolag som bestemte seg for å bli fremmedkrigere.) 17. mai-saken er nevnt, omfattet for det meste folk fra Follo. 

Konsentrasjonen av innvandrere er på steder som Lisleby, Selbak og deler av Sentrum. Ut over dette er byen lite preget. Gressvik og resten av Onsøy er helt blendahvitt. Det samme gjelder i stor grad Kråkerøy. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gettofisering er en utfordring. Aftenposten har nå listet skoler med lav andel etnisk norske. På en storskole er det bare tre etnisk norske familie. Mange skoler med under 10% etnisk norske. Flere innvandrere har dermed ingen kontakt med det norske samfunnet utover å bo her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, plankeby said:

Gettofisering er en utfordring. Aftenposten har nå listet skoler med lav andel etnisk norske. På en storskole er det bare tre etnisk norske familie. Mange skoler med under 10% etnisk norske. Flere innvandrere har dermed ingen kontakt med det norske samfunnet utover å bo her.

Var vel en artikkel fra aftenposte hvor de sa at dem ikke ønsket flere norske elever i klassene sine. Dem var god fornøyd med hvordan ting var. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 timer siden):

Ja, oppvekst er nøkkelordet her. Når de første innvandrerne kom på 70 tallet og de neste 20 årene, så var det ikke så mange av dem at nesten uansett hvor de bosatte seg så var de omringet av nordmenn.
I skoleklassene så var det også et stor flertall norske barn. Så integreringen skjedde omtrent av seg selv den gangen, de var "nødt" til å tilpasse seg majoritetsbefolkningen og det ble også mye bra kulturutveksling, spesielt i matveien som vi kan være glade for i dag :)
Helt rosenrødt var det dog ikke, det var utvilsomt en del rasisme og slikt og det var nok ikke lett å være den eneste brune eleven i klassen. Men de generasjonene har stort sett klart seg bra til tross for dette.

Problemet vi nå ser er at innvandrerne i stor grad sosialiserer med andre innvandrere, det er det sosioøkonomiske, religiøse og kulturelle årsaker til. Det er naturlig at likesinnede samler seg sammen, men det er et stort problem for integreringen.
De trenger ikke å lære seg godt norsk, alle de omgås med snakker morsmålet deres. De omgås rett og slett ikke med nordmenn på daglig basis, kun når de må. Dette skaper avstand og det som enkelte partier liker å snakke om, utenforskap.
Skolene får problemer med dette igjen, som igjen får flere til å falle av og summa summarum så er det mange som ikke lykkes på grunn av alt dette. Det er ikke evnene det står på men kortene de får utdelt(oppveksten) jobber i mot dem.

Jeg blir stadig overrasket når jeg snakker med personer som er født og oppvokst i Norge som snakker gebrokkent/dårlig norsk, da er noe riktig galt. Hvordan kan de lykkes i samfunnet?

Jeg har ingen gode løsninger på dette, men jeg tror årsaken til disse problemene først og fremst er at vi har tatt inn for mange på for kort tid.
Folk bosetter seg der de ønsker og der de har råd til å bo og omgås med de de ønsker å omgås med, det er ikke noe som nødvendigvis kan løses politisk.
Flyktninger kan vi påvirke til en viss grad når det gjelder bosetting.

Godt innlegg! 

Det er vel nesten slik at du har løsningen i øverste del av posten din? Altså en form for assimilering? Det ironiske er at det har vi nærmest avfeid og sees vel på som rasistisk, siden vi skal være tolerante og gode ovenfor folk som flykter hit. 

Det er synd, at vi har laget en slags ond sirkel, der innvandrere og deres barn havner, men det er ikke annet å vente når man tar inn så mange, på så kort tid uten at man evner å se konsekvenser eller har en god plan på det hele. Nå er det veldig vanskelig å begynne å stille sterke krav til de, fordi veldig mange allerede er i en vanskelig situasjon. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Minner for øvrig om at asylsøkere i utgangspunktet ikke skal integreres så grundig umiddelbart, da de i utgangspunktet skal vende hjem og leve videre i hjemlandets kultur når det er trygt.

Det er jo et kjempeproblem for barn fra muslimske land om de blir ordentlig vant med Norge før de flytter hjem igjen og må leve videre under en kultur så radikalt annerledes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (37 minutter siden):

Minner for øvrig om at asylsøkere i utgangspunktet ikke skal integreres så grundig umiddelbart, da de i utgangspunktet skal vende hjem og leve videre i hjemlandets kultur når det er trygt.

Det er jo et kjempeproblem for barn fra muslimske land om de blir ordentlig vant med Norge før de flytter hjem igjen og må leve videre under en kultur så radikalt annerledes.

Tja, ifølge flyktningkonvensjonen så står det at flyktninger skal integreres inn i samfunnet om de har vært i landet en viss tid. Men ja, hadde det vært slik de fleste tror at det er (og kanskje burde være), så kunne ghettofisering vært en fin måte for å reintegrerer dem tilbake til hjemlandet. Problemet er jo at alt for få drar tilbake til hjemlandet. men bosetter seg i ghettoer på østlandet i byer slik som Oslo, Drammen, Fredrikstad og Sarpsborg.  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 timer siden):

Var vel en artikkel fra aftenposte hvor de sa at dem ikke ønsket flere norske elever i klassene sine. Dem var god fornøyd med hvordan ting var. 

Nettopp…

Er for så vidt like greit, da det IKKE er hyggelig å være norsk på skoler der nordmenn er i mindretall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En litt avsporing fra hendelsen i tråden, er at det blir belyst en utfordring: Den store strømmen av sekundærflyktninger til Sarpsborg og Fredrikstad. Byenene klarer ikkebøre kostnadene og utfordringene. Familier har flyttet fra gode forhold og jobber andre deler i landet.

Altså foreldre som tar valg som gir økt utfordring for barna og familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Trymmmm said:

Om under 20 år er vi et like splittet samfunn som USA i dag.
Hovedsaklig grunnet innvandring.
Jeg har ingenting imot de som kom på 80-90 tallet eller deres barn; som mer eller mindre ikke hadde annet valg enn å bli del av norsk kultur. De er hovedsakelig (ni av ti) en kjempeålreit gjeng.
 
De som har kommet etter 2000 og deres barn er derimot en helt annen sak. 
Jeg får nok mye hat nå fordi jeg er politisk ukorrekt.

Jeg vet ikke hva som skjedde etter 2000, men det var ikke særlig gøy. Spesielt for oss innvandrere som kom før det. Det var ikke før etter 2000 at hetsingen begynte ut av det blå. Vet ikke hvor mange ganger jeg ble beskyldt for å ha stjålet en sykkel eller kalt en «pakkis». Det var et skifte der på et tidspunkt. Denne type trakassering skjedde av venners venner også så man begynte jo å lure på om de vennene man hadde faktisk var vennene dine. Jeg har min teori at det var etter 9/11 at folk ble redde og sure på begge sidene. Kan tenke meg at jeg muligens hadde blitt med i en gjeng hadde vi vært flere unge innvandrere på den tiden. Dog jeg begynte jo å mislike de selv siden det var «de» som fikk det til å begynne.

Det du sier med at vi ikke hadde noe annet valg stemmer nok greit. Valget mitt var å stort sett gjemme meg og håpe på at det kom til å slutte på et tidspunkt. Det gjorde jo det, men tok vel 5 år ca. Nok tid til at pøblene enten havnet i fengsel eller flyttet videre.

Jeg er veldig glad for at jeg er hvit og ser noenlunde ut som en nordmann, for utenom navnet mitt da.

De der ungdommene har nok bare ventet på en mulighet å ta igjen. Tror ikke de er smarte nok til å ha en agenda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Emsal skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som skjedde etter 2000, men det var ikke særlig gøy. Spesielt for oss innvandrere som kom før det. Det var ikke før etter 2000 at hetsingen begynte ut av det blå. Vet ikke hvor mange ganger jeg ble beskyldt for å ha stjålet en sykkel eller kalt en «pakkis». Det var et skifte der på et tidspunkt. Denne type trakassering skjedde av venners venner også så man begynte jo å lure på om de vennene man hadde faktisk var vennene dine. Jeg har min teori at det var etter 9/11 at folk ble redde og sure på begge sidene. Kan tenke meg at jeg muligens hadde blitt med i en gjeng hadde vi vært flere unge innvandrere på den tiden. Dog jeg begynte jo å mislike de selv siden det var «de» som fikk det til å begynne.

Det du sier med at vi ikke hadde noe annet valg stemmer nok greit. Valget mitt var å stort sett gjemme meg og håpe på at det kom til å slutte på et tidspunkt. Det gjorde jo det, men tok vel 5 år ca. Nok tid til at pøblene enten havnet i fengsel eller flyttet videre.

Jeg er veldig glad for at jeg er hvit og ser noenlunde ut som en nordmann, for utenom navnet mitt da.

De der ungdommene har nok bare ventet på en mulighet å ta igjen. Tror ikke de er smarte nok til å ha en agenda.

Først: har masse sympati for deg. Ingen skal trenge å gå igjennom sånn behandling.

Men disse gutta tar ikke igjen for noe, med mindre man snakker om mer eller mindre imaginære fortidige overgrep. De har alltid tilhørt den dominerende gruppen i sitt miljø. Og de har aldri fått harde straffer, utenom kanskje i hjemmet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Entern said:

Først: har masse sympati for deg. Ingen skal trenge å gå igjennom sånn behandling.

Men disse gutta tar ikke igjen for noe, med mindre man snakker om mer eller mindre imaginære fortidige overgrep. De har alltid tilhørt den dominerende gruppen i sitt miljø. Og de har aldri fått harde straffer, utenom kanskje i hjemmet.

Går fint, mange år siden nå.

Jeg synes ikke det skal forsvares det de gjorde. Virker som utrolig meningsløse handlinger.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (24 minutter siden):

Går fint, mange år siden nå.

Jeg synes ikke det skal forsvares det de gjorde. Virker som utrolig meningsløse handlinger.

Godt å høre. Ble mye mobbet sjøl som barn og fjortis. Det er skikkelig kjipt. Glad du er kommet gjennom det bra. 😊👍 og har stor forståelse for det du skrev så det er sagt 😊 jeg har også mørke sider og kunne garantert blitt en forferdelig person hvis ting hadde vært litt annerledes.😅

Enig i at det er totalt meningsløst.

Tror forresten du er inne på noe, på den måten at mange som gjør ting som disse ungdommene gjør, visstnok er låst fast i en slags offermodus der ingenting noen gang er deres feil. Har forståelse for at folk som har det vanskelig utvikler den tankegangen, men den kan ha veldig negative konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Entern said:

Godt å høre. Ble mye mobbet sjøl som barn og fjortis. Det er skikkelig kjipt. Glad du er kommet gjennom det bra. 😊👍 og har stor forståelse for det du skrev så det er sagt 😊 jeg har også mørke sider og kunne garantert blitt en forferdelig person hvis ting hadde vært litt annerledes.😅

Enig i at det er totalt meningsløst.

Tror forresten du er inne på noe, på den måten at mange som gjør ting som disse ungdommene gjør, visstnok er låst fast i en slags offermodus der ingenting noen gang er deres feil. Har forståelse for at folk som har det vanskelig utvikler den tankegangen, men den kan ha veldig negative konsekvenser.

Ser den, mobbing kan vel skje uansett bakgrunn.

Vi kan bare spekulere i hva de tenker og hvorfor de gjør det de gjør. Det er mye av det jeg savner rundt diskusjoner som omhandler slik temaer. Det er veldig få som er nysgjerrig på og vil diskutere hvorfor. Hvor man gjerne tar stilling til begge sider. Hvordan det kan løses uten at det blir et ekkokammer med utlendinger må ut.

Det kan godt være offerrolle og mangel på tilhørighet. Det er vanskelig å sette seg inn i alle reglene og normer i samfunnet. Det blir jo bare flere. Å akseptere homofili er jo et relativt nytt fenomen, selv for nordmenn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Saken er belyst i VG nå. Der er også en lenke til kommentar fra Fredrikstad kommune sine nettsider, om å være stolt av mangfoldet i kommunen.

Det kommer tydelig fram på mange områder i statistikk og annet hvilke grupper det er, som preger negativ statistikk. Vold, trusler, aggresjon og lignende må ikke hysjes ned av frykt for reaksjoner fra dette miljøet. Litt mer målrettet arbeid mot disse gruppene må nok til.

Større tiltak og krav må settes inn i kommuner som drukner i utfordringer med store endringer i strøm av flyktninger.

Vi har en andel fra andre kulturer som nå aktivt velger å leve i et mer parallelt samfunn. Tar ikke storbyene tak i dette, kan vi risikere å ende opp med såkalte svenske tilstander.

Muslimer bør ikke elske alt i Norge, men å hate flere sider ved Norge... Toleranse må gå begge veier. 

Slikt er også sterkt ødeleggende for de mer liberale muslimer, som virkelig setter pris på den trygghet og frihet man har i Norge. De som ønsker å være en del av samfunnet her, ikke å være i opposjon og hat. 

Endret av plankeby
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 28.6.2023 den 22.56):

I Fredrikstad har det i noen tiår gått fredsmarsj flere ganger i året.

er noe suspekt med dette greiene.

de traver rundt hver onsdag hele året og har holdt på med det i tyve år. ofte visstnok bare 3-4 personer etc.

fred hvor og for hvem? ikke er de vel religiøse heller, så hva motivasjon er fremstår som mysterium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...