Gå til innhold

Molboaktige videre renteøkninger nå.


Anbefalte innlegg

Renteøkninger suger balle.  Det gjør at folk og får dårligere råd over hele linja, men inflasjon er enda værre.  Da skattlegges absolutt alle.

Nå har krona styrka seg i forhold til andre valutaer etter siste rentehevning.   Det å bremse og forhindre inflasjon er hele grunnen til rentehevninga og det ser ut til å virke.

Vi er i dårlige tider folkens og vi har valg som tilsvarer pest eller kolera på flere områder dessverre.

Endret av Investigator224
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Investigator224 skrev (4 timer siden):

Renteøkninger suger balle.  Det gjør at folk og får dårligere råd over hele linja, men inflasjon er enda værre.  Da skattlegges absolutt alle.

Usikker på om ny-etablerte tynget i gjeld er enig i logikken rundt at det er bedre at kun de med gjeld skal få en real økonomisk skvis, enn at alle nordmenn deler på byrden.

Misforstå meg rett; jeg ønsker virkelig ikke ukontrollert inflasjon! Men jeg misfornøyd med verktøykassen vi p.t bruker.

Inflasjon grunnet overforbruk, kan kanskje stagges med økt rente.

Inflasjon grunnet importert energi-priser løser seg ikke på samme vis.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, qualbeen said:

Usikker på om ny-etablerte tynget i gjeld er enig i logikken rundt at det er bedre at kun de med gjeld skal få en real økonomisk skvis, enn at alle nordmenn deler på byrden.

Misforstå meg rett; jeg ønsker virkelig ikke ukontrollert inflasjon! Men jeg misfornøyd med verktøykassen vi p.t bruker.

Inflasjon grunnet overforbruk, kan kanskje stagges med økt rente.

Inflasjon skyldes også svekket kronekurs, da vi importerer det aller meste.

 

34 minutes ago, qualbeen said:

Inflasjon grunnet importert energi-priser løser seg ikke på samme vis.

Svak kronekurs sørger også for høye energipriser (olje og gass i dollar, strøm i euro)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Usikker på om ny-etablerte tynget i gjeld er enig i logikken rundt at det er bedre at kun de med gjeld skal få en real økonomisk skvis, enn at alle nordmenn deler på byrden.

Det føles ganske digg med nyfødt barn, nytt hus og belånt klimavennlig elbil. 

 

Noen som vet om økt rentefradrag påvirker kronekursen? 

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 15.12.2023 den 11:25 PM):

Dette vil bare utsette "problemet", altså at man ikke får den effekten som Norges Bank ønsker. Så et særdeles dårlig tiltak, selv om det vil lønne seg for den enkelte bankkunde som går til de bankene, samt at de bankene vil få flere kunder og dermed muligens tjene på dette likevel. 

NB får da uansett valutaeffekten sin. 

 

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Det føles ganske digg med nyfødt barn, nytt hus og belånt klimavennlig elbil. 

 

Noen som vet om økt rentefradrag påvirker kronekursen? 

Nah. Teorien handler om at man ønsker å plassere penger hvor ROI er størst. Dersom man spekulerer i valuta, så som andre her har påpekt, så vil man få høyere avkastning i USD ettersom styringsrenta her er høyere. Dermed plasserer man verdier i USD. Dermed er rentedifferansen viktig. Når/om differansen øker i Norges favør, så vil man trolig se en litt større økning. Forhåpentligvis. Jeg håper dermed at EU/US begynner å redusere styringsrenta. 

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (På 15.12.2023 den 10:58 AM):

Dette er nok en grunn til at jeg stiller spørsmålstegn ved om Norges Bank fortår hva de holder på med. Det virker som de er så besatt på å få ned inflasjonsmålet at de hiver barnet ut med badevannet

En må selvfølgelig forvente at Ida og gjengen vet hva de holder på med og at de er blant de aller beste i landet. Men jeg er enig med deg. Jeg mener inflasjonen løses via valuta, og at det finnes mange andre hjelpemiddel de kan bruke. 

 

Kalle Klo skrev (17 timer siden):

Bankene har kraftig forbedret inntjeningen sin, og er på god vei til å konsolidere bankbransjen i Norge slik at de slipper plagsom konkurranse. Konkurransetilsynet sover i timen, ender nok opp tilsvarende dagligvarebransjen. 

Det finnes vell fortsatt veldig mange lokalbanker? Jeg tror også at det vil komme en revolusjon på markedet innen relativt kort tid, sånn at det blir enklere for folk å starte bank. Fintech er populært. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (14 minutter siden):

Ja, det er interessant. Jeg tenker nok at renta snur fort nå, det begynner å bli stramt i mange land. Og du kan få noen enkelthendelser som gjør at ting rakner. Synker et par skip i Rødehavet eller krig i søramerikanske land kan fort gjøre at ting blir fremskyndet. Jeg tror heller ikke den amerikanske stat har råd til dette rentenivået over tid. De bruker mye av budsjettet sitt på å betale renter. 

iblazeqt skrev (1 time siden):

Nah. Teorien handler om at man ønsker å plassere penger hvor ROI er størst. Dersom man spekulerer i valuta, så som andre her har påpekt, så vil man få høyere avkastning i USD ettersom styringsrenta her er høyere. Dermed plasserer man verdier i USD. Dermed er rentedifferansen viktig. Når/om differansen øker i Norges favør, så vil man trolig se en litt større økning. Forhåpentligvis. Jeg håper dermed at EU/US begynner å redusere styringsrenta. 

Ja, det stemmer jo. Men ingenting der svarte på om rentefradraget påvirker kronekursen. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Ja, det er interessant. Jeg tenker nok at renta snur fort nå, det begynner å bli stramt i mange land. Og du kan få noen enkelthendelser som gjør at ting rakner. Synker et par skip i Rødehavet eller krig i søramerikanske land kan fort gjøre at ting blir fremskyndet. Jeg tror heller ikke den amerikanske stat har råd til dette rentenivået over tid. De bruker mye av budsjettet sitt på å betale renter. 

Ja, det stemmer jo. Men ingenting der svarte på om rentefradraget påvirker kronekursen. 

Delvis, trodde jeg i alle fall. Jeg ville ikke tenkt at et rentefradrag vi får påvirker kronekursen. kronekursen styres jo av tilbud og etterspørsel i valutamarkedet. Så vi er jo avhengige av at det kjøpes mer NOK enn det selges for å få en bedre/sterkere valuta. 

Om du som allerede bor i Norge og gjør alle dine handler i NOK, og mottar lønn i NOK får rentefradrag, så ser jeg ikke helt hvordan det skal kunne påvirke kronekursen. 

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

En må selvfølgelig forvente at Ida og gjengen vet hva de holder på med og at de er blant de aller beste i landet.

Ja, man får jo bare håpe på at det forholder seg slik, men det spørs nok om de ikke undervurderer den prisøkningen som nødvendigvis vil øke på i boligmarkedet om f.eks. et  års tid som følge av at det nå ikke igangsettes bygging av nye boliger i de større byene, særlig ille visstnok i Oslo for tida i følge bransjen. 

Norges Bank ønsker å få ned forbruket, men de må vel undervurdere hvor stor andel av befolkningen som ikke har nevneverdig lån?  Disse  forbruker som før, og innskuddsrentene deres øker jo i disse tider.  Butikkene nå i førjulstida virker fullere enn på lenge.  Årets jule-sydenturisme kommer snart i fokus i media sikkert, den er visst nærmest rekordstor faktisk.  Mye "fornem nød" og mye sutring i Norge, men yngre folk som er nyetablerte får det knallhardt med disse veldig raske renteøkningene, som ikke ble forespeilet selv i bankene slik som tidlig i 2022 i forbindelse med innvilgelse av nødvendige/vanlige boliglån.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Skeptikus said:

Ja, man får jo bare håpe på at det forholder seg slik, men det spørs nok om de ikke undervurderer den prisøkningen som nødvendigvis vil øke på i boligmarkedet om f.eks. et  års tid som følge av at det nå ikke igangsettes bygging av nye boliger i de større byene, særlig ille visstnok i Oslo for tida i følge bransjen. 

Norges Bank ønsker å få ned forbruket, men de må vel undervurdere hvor stor andel av befolkningen som ikke har nevneverdig lån?  Disse  forbruker som før, og innskuddsrentene deres øker jo i disse tider.  Butikkene nå i førjulstida virker fullere enn på lenge.  Årets jule-sydenturisme kommer snart i fokus i media sikkert, den er visst nærmest rekordstor faktisk.  Mye "fornem nød" og mye sutring i Norge, men yngre folk som er nyetablerte får det knallhardt med disse veldig raske renteøkningene, som ikke ble forespeilet selv i bankene slik som tidlig i 2022 i forbindelse med innvilgelse av nødvendige/vanlige boliglån.

Nordmenn har en av verdens høyeste gjeld i forhold til inntekt, som økte fortsatt i 2023. Dette er risiko som folk har selv tatt. Da folk fikk boliglån i 2022 så hadde man som krav at man måtte tåle 6.5% til 8.5% rente (avhengig av når på året man fikk lån). Greit at man kunne få høy avkastning på bolig, men høy avkastning krever også høy risiko. Det finnes ingen free lunch når det kommer til investeringer.

Av alle husholdninger i 2022 var det bare 15% som ikke hadde gjeld. Nordmenn er faktisk utrolig responsive på renteendringer siden i motsetning til de fleste andre land så har folk flest flytende rente. Dette kan kanskje høres dårlig ut, men så lenge folk tåler det er det veldig bra for nasjonen Norge siden man får effekt av renten fort, istedenfor å måtte ha masse ekstra økninger/senkinger.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 18.12.2023 den 6:14 PM):

Får du opp 392 forskjellige tilbydere? Eller får du opp 392 forskjellige lån, fordelt utpå en brøkdel tilbydere? 

  • Nordea tilbyr eksempelvis 19 forskjellige lån, bare i den listen din. 
  • DNB er represent 16 ganger
  • Sparebanken Vest kun 9 ganger

 … og så videre

Du må skille mellom antall aktører og antall tilbud. Det at TINE lager ørten forskjellige typer melk, betyr ikke at det er konkurranse på å selge melk. Først når Røros eller Q-Meieriene entrer banen, har man reell konkurranse.

(Ikke for det; vi har fremdeles en rekke ulike banker å velge mellom. Men ikke 400) 

Jeg var nok litt kjapp, men poenget står seg, vi har en haug med banker.
At rentene er såpass like kan også være et tegn på at konkurransen faktisk fungerer.
Hovedproblemet er nok uansett at folk ikke er flinke nok til å bytte bank.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

At nordmenn har høy gjeld skyldes at vi ofte eier vår egen bolig. Det er positivt. Da blir man til slutt gjeldfri, og slipper å betale leie resten av livet.

Ja. Til slutt. 

Tror jeg blir gjeldfri når jeg bikker 70 år.

Og da slipper jeg leie resten av livet. 🤩 Helt til kroppen skal på gamlehjem, de tar jo leie 🫣

Neeei ... kunne like gjerne leid bolig hele livet i stedet, si? Slipper ansvar, og står fritt til å flytte rundt etter hva som behager. Dessverre også med konstant usikkerhet vedr om eier ønsker å bruke plassen selv, selge unna, etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Og da slipper jeg leie resten av livet. 🤩 Helt til kroppen skal på gamlehjem, de tar jo leie 🫣

Ja, men da du jo en solid oppsparing i boligen du kan indfri som fint burde kunne dekke det.  Mange av de som leier livet ut glemmer å spare opp og gjør seg avhengige av at staten tar regningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...