Gå til innhold

Molboaktige videre renteøkninger nå.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Ja er vell 2% ish de tilbyr? De fleste banker kan jo gi langt mer enn dette i dag:)

Hvor har du det fra? De følger jo rentenivået, så det vil jo endre seg drastisk i år. Historisk før lavrenteregimet har disse rentene vært bedre enn bankrenter, så i «gamle» dager ble det sett på som gunstig å spare på denne måten fremfor bank. Den siste tida har bank bært bedre, men vi får se hva de gir i år.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Hvor har du det fra? De følger jo rentenivået, så det vil jo endre seg drastisk i år. Historisk før lavrenteregimet har disse rentene vært bedre enn bankrenter, så i «gamle» dager ble det sett på som gunstig å spare på denne måten fremfor bank. Den siste tida har bank bært bedre, men vi får se hva de gir i år.

Skatteetaten. Dog årets tall. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/penger-tilgode/

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

2022-tall på renter velger du altså å sammenligne med dagens rentenivå etter alle de rentehevingene vi har hatt? 😛

Ja, jøss, da får du jo det svaret du vil ha. Jeg skal ikke påstå at staten slår bankene altså, men å dra den sammenligningen du gjør gir hvertfall null mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

2022-tall på renter velger du altså å sammenligne med dagens rentenivå etter alle de rentehevingene vi har hatt? 😛

Ja, jøss, da får du jo det svaret du vil ha. Jeg skal ikke påstå at staten slår bankene altså, men å dra den sammenligningen du gjør gir hvertfall null mening.

Jeg må bare forholde meg til de tallene jeg kan finne og har vist om tidligere, alt annet blir gjetting😅

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

2022-tall på renter velger du altså å sammenligne med dagens rentenivå etter alle de rentehevingene vi har hatt? 😛

Ja, jøss, da får du jo det svaret du vil ha. Jeg skal ikke påstå at staten slår bankene altså, men å dra den sammenligningen du gjør gir hvertfall null mening.

Renten er 2,15 prosent per år, beregnet fra 1. juli i inntektsåret frem til skatteoppgjøret blir sendt deg i 2023.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Jeg må bare forholde meg til de tallene jeg kan finne og har vist om tidligere, alt annet blir gjetting😅

Hvis du har tenkt å forholde deg til gamle tall så må du også sammenligne med gamle tall. Da slipper du å gjette.

Jarmo skrev (12 minutter siden):

Renten er 2,15 prosent per år, beregnet fra 1. juli i inntektsåret frem til skatteoppgjøret blir sendt deg i 2023.

Det er jo basert på fjorårets oppgjør, pluss at den er skattefri, så du må trekke fra 22% fra bankrente for å sammenligne epler og epler her. I år får du 3,5%, og skal du sammenligne med bankrente må du bruke 4,5%. Hvilken bank er det som slår dette når du tar hensyn til at du får denne renten på hele beløpet fra 1.juli 2023 og frem til utbetaling i 2024?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Hvis du har tenkt å forholde deg til gamle tall så må du også sammenligne med gamle tall. Da slipper du å gjette.

Det er jo basert på fjorårets oppgjør, pluss at den er skattefri, så du må trekke fra 22% fra bankrente for å sammenligne epler og epler her. I år får du 3,7%, og skal du sammenligne med bankrente må du bruke 4,75%. Hvilken bank er det som slår dette når du tar hensyn til at du får denne renten på hele beløpet fra 1.juli 2023 og frem til utbetaling i 2024?

Hvor får du 3,7% fra? De fant jeg ikke. Da blir jo regnestykket noe annet såklart:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Hvor får du 3,7% fra? De fant jeg ikke. Da blir jo regnestykket noe annet såklart:)

Skattebetalingsloven. Jeg bomma på tallene, så det er snakk om 3,5% skattefritt. Du får det som er styringsrenten 1. januar med tilbakevirkende kraft fra 1.juli året før på hele beløpet sånn jeg tolker loven. Det ser du også med fjorårets rente på 2,15% siden styringsrenten var 2,75%*(1-0,22)=2,145%

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Skattebetalingsloven. Jeg bomma på tallene, så det er snakk om 3,5% skattefritt. Du får det som er styringsrenten 1. januar med tilbakevirkende kraft fra 1.juli året før på hele beløpet sånn jeg tolker loven. Det ser du også med fjorårets rente på 2,15% siden styringsrenten var 2,75%*(1-0,22)=2,145%

Takk for god info! Men da er det jo absolutt bedre tall, jeg tolket det slik at det var fast rundt 2% så da kan det absolutt svare seg. 

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg er en smule overforsiktig, eller om det bare er gammel uvane, men jeg velger alltid å få noen kroner tilbake på skatten, 2-3000, eller litt mer.   Fordi jeg kan. Jeg vet at flere gjør det samme grepet.

I morgen, fredag får vi tilgang til skattekortforslagene for 2024.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (7 minutter siden):

Jeg vet at jeg er en smule overforsiktig, eller om det bare er gammel uvane, men jeg velger alltid å få noen kroner tilbake på skatten, 2-3000, eller litt mer.   Fordi jeg kan. Jeg vet at flere gjør det samme grepet.

I morgen, fredag får vi tilgang til skattekortforslagene for 2024.

Renteøkninger er no drit ☹️ svarer du på en PM ? 😀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (8 minutter siden):

Jeg vet at jeg er en smule overforsiktig, eller om det bare er gammel uvane, men jeg velger alltid å få noen kroner tilbake på skatten, 2-3000, eller litt mer.   Fordi jeg kan. Jeg vet at flere gjør det samme grepet.

I morgen, fredag får vi tilgang til skattekortforslagene for 2024.

Jeg pleier å gjøre motsatt jeg. Satser på å skylde litt. Årsaken til at jeg gjør det på den måten er at ene året så kom ikke skatteoppgjøret for min del før i slutten av september. (Det året hadde jeg forventet å ha litt ekstra penger i juni, så gidder rett og slett ikke å vente på oppgjøret nå mer). Er man skyldig vet man uansett at det skal betales tilbake innen 31.mai for å unngå renter på beløpet :) ( I fjor så endte jeg opp med å skylde  mellom 700 og 800 kroner så har god kontroll.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 12.6.2023 den 12:27 AM):

Inflasjon, betyr jo egentlig bare prisstigning.
Den dårlige kronekursen fører til prisstigning, og derfor inflasjon, uavhengig av hva Norges Bank ønsker.

Nordmenns høye forbruk, og for mye gjeld, fører også til økte priser, og inflasjon.

Vi ser jo allerede nå at svært mange planlegger ferie, selv med elendig kronekurs. Folk handler som aldri før, og etterspørsel vil som kjent alltid drive prisene opp.

Så lenge sirkelen gjentar seg, at nordmenn fortsetter å bruke for mye penger, og kronekursen faller, så må man vel strengt tatt øke renten for å dempe økonomien, slik at prisene ikke lengre stiger like raskt.

Så kan man nok hevde at fallet i kronekursen skyldes sammensatte årsaker, som en ustabil regjering, lavere oljepriser osv. men det hjelper lite, når den lave kronekursen likevel fører til økte priser, og inflasjon.

Etter min mening, så har man ikke økt renten nok.
Den burde økes betydelig, 3-4% til å begynne med, kanskje mer dersom det ikke hjelper, slik at det norske folk ble nødt til å begrense seg. Dermed ville etterspørselen falle, prisene stabilisere seg, kronen styrke seg, og inflasjonen reduseres.

Norge har hatt nærmest kunstig lav rente lenge, et normalnivå vil være mer i størrelsesorden 6-7%, og folk bør ta høyde for at man på nytt kan se 15-16%, slik man gjorde i tiårsskiftet på 80/90-tallet.
 

Slik jeg har forstått situasjonen er mye av inflasjonen vi opplever nå importert til Norge. Hele verden opplever for tiden stigende priser grunnet grunnleggende endringer i de internasjonale markedene grunnet knapphet på energi og mange råvarer som driver opp prisen på både råvarer og foredlede varer på de internasjonale markedene.  

Jeg ser derfor med undring på at Norges Bank hever renten i runde etter runde for å få ned inflasjonen i Norge. Jeg slite med å forstå hvordan det kan hjelpe på prisnivået i de internasjonale markedemne at Norges bank kveler privarøkonomien til nordmenn. 

Slik sett er jeg ikke forundret over at renhtehvingene ikke ser ut tilo å påvirke inflasjonen. Men jeg er ikke økonom og er åpen for at jeg kan ha misforstått. Hvis noen kan forklar e meg hvordan dette henger sammen vil jeg sette pris på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tronhjem said:

Slik jeg har forstått situasjonen er mye av inflasjonen vi opplever nå importert til Norge. Hele verden opplever for tiden stigende priser grunnet grunnleggende endringer i de internasjonale markedene grunnet knapphet på energi og mange råvarer som driver opp prisen på både råvarer og foredlede varer på de internasjonale markedene.  

Jeg ser derfor med undring på at Norges Bank hever renten i runde etter runde for å få ned inflasjonen i Norge. Jeg slite med å forstå hvordan det kan hjelpe på prisnivået i de internasjonale markedemne at Norges bank kveler privarøkonomien til nordmenn. 

Siden mye av inflasjonen er pga svekket kronekurs (noe som gjør alt dyrere, da vi importerer det aller meste vi kjøper) og renten er en av faktorene som påvirker kronekurs så kan høyere rente også hjelpe på importert inflasjon. Gårsdagen renteøkning styrket helt klar krona litt. Så får vi se om det holder.

IMG_6119.thumb.jpeg.12a83ee57c008cf7d366072761b9866d.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...