Gå til innhold

Lekkasje på Nord Stream 2


Anbefalte innlegg

Og med denne uttalelsen er du både ignorant, selvhøytidelig og uinformert.

Det er ytterst få nordmenn som følger med på amerikansk presse. Vi har vår egen presse.

Det eneste jeg kan lese og forstå av innleggende dine er at hovedtesen fortsatt er:

Hele mainstream media har de samme eierne, som også eier oljeselskapene."

Hvem som eier oljeselskapene og hvem som eier media har du enda ikke svart på, men svaret er enkelt Bl.a. Vanguard Group har store eierinteresser i begge sektorer. Dette er institusjoner på lik linje med bl.a. de langt mindre Skagen fondene eller Formuesforvaltning i Norge som plaserer penger der de tror penger vil vokse mest.

Og hvis du er nordmann er du også medeier i ett av de største investeringsfond i verden. Det heter "Norsk pensjonsfond utland," også benevnt oljefondet.  

Og at den frie presse i vesten ikke er bedre enn den "presse" dine sympatier synes å omfavne er en grotesk fornærmelse.

Typisk at du kan innrømme at Russland, Kina og Nord - Korea, ikke helt har en helt fri presse, men der du matcher det hele med påstanden:

 "Hele mainstream media har de samme eierne, som også eier oljeselskapene."

Aiven kan ta det med ro. Aiven kan bedrive sin brønnpissing uten at jeg skal rapportere han inn til verken PST eller Forsvarets Etterretningstjeneste.

Men kanskje burde Aiven sette pris på ytringsfriheten i stedet for å komme med påstanden om at:

 "Hele mainstream media har de samme eierne, som også eier oljeselskapene."

Hadde du levd i disse systemene du synes å omfavne, hadde du sakte blitt hengt i en pianostreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som Seymour Hersh og hans russiske "handler" har dummet seg ut, for i den siste teksten som er et angrep på Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj forsnakker han seg. Han bruker et idiomatisk uttrykk som kun finnes på russisk, men med en direkte oversettelse til engelsk. Et bedre bevis på at han er fortalt hva han skal skrive av en russisk agent er vel vanskelig å finne.
 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Snedig. 

Men jeg trodde ukrainerne selv allerede har innrømmet å stå bak?! Har jeg misforstått noe?

Var det ikke heller 'kilder innen en vestlig etterretningstjeneste tror dette er begått av en gruppe med forbindelser til ukrainsk etteretning'? Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg men jeg trodde ikke noen som helst hadde innrømt hverken det ene eller andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Snedig. 

Men jeg trodde ukrainerne selv allerede har innrømmet å stå bak?! Har jeg misforstått noe?

Zelensky har da aldri innrømmet at Ukraina har utført dette. Jeg har alltid tenkt at dette kan være russerne som prøver å plotte mot Ukraina.

Men samtidig tvilte jeg på at denne seilbåten var noe mer enn en dekkoperasjon, og at de båtene fra russisk marine som har vært i området over litt tid, som har utført arbeidet og sabotasjen inkludert sprengningen.

Men beleilig å seile (bokstavelig talt) under falskt flagg for å prøve å skylde på Ukraina, og tildels USA og Vesten.

Selvsagt ikke noe jeg ville kaste ut uten noe som helst å vise til, men når dette dukker opp, føler jeg det er greit å poste det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Zelensky har da aldri innrømmet at Ukraina har utført dette. Jeg har alltid tenkt at dette kan være russerne som prøver å plotte mot Ukraina.

Men samtidig tvilte jeg på at denne seilbåten var noe mer enn en dekkoperasjon, og at de båtene fra russisk marine som har vært i området over litt tid, som har utført arbeidet og sabotasjen inkludert sprengningen.

Men beleilig å seile (bokstavelig talt) under falskt flagg for å prøve å skylde på Ukraina, og tildels USA og Vesten.

Selvsagt ikke noe jeg ville kaste ut uten noe som helst å vise til, men når dette dukker opp, føler jeg det er greit å poste det nå.

Ja, nei, jeg husker nok feil. 

Som @Kahuna skrev, var det vel rykter fra vestlige (amerikanske) etterretning som (overraskende nok!) plutselig pekte på Ukraina. 

Vi kan, og bør, nok fremdeles holde døren åpen for andre forklaringer. Tror ingen hadde blitt særlig overrasket om det viste seg at Russland stod bak. Men p.t. må vi leve i uvisshet. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (På 27.7.2023 den 21.19):

Og med denne uttalelsen er du både ignorant, selvhøytidelig og uinformert.

Det er ytterst få nordmenn som følger med på amerikansk presse. Vi har vår egen presse.

Det eneste jeg kan lese og forstå av innleggende dine er at hovedtesen fortsatt er:

Hele mainstream media har de samme eierne, som også eier oljeselskapene."

Hvem som eier oljeselskapene og hvem som eier media har du enda ikke svart på, men svaret er enkelt Bl.a. Vanguard Group har store eierinteresser i begge sektorer. Dette er institusjoner på lik linje med bl.a. de langt mindre Skagen fondene eller Formuesforvaltning i Norge som plaserer penger der de tror penger vil vokse mest.

Og hvis du er nordmann er du også medeier i ett av de største investeringsfond i verden. Det heter "Norsk pensjonsfond utland," også benevnt oljefondet.  

Og at den frie presse i vesten ikke er bedre enn den "presse" dine sympatier synes å omfavne er en grotesk fornærmelse.

Typisk at du kan innrømme at Russland, Kina og Nord - Korea, ikke helt har en helt fri presse, men der du matcher det hele med påstanden:

 "Hele mainstream media har de samme eierne, som også eier oljeselskapene."

Aiven kan ta det med ro. Aiven kan bedrive sin brønnpissing uten at jeg skal rapportere han inn til verken PST eller Forsvarets Etterretningstjeneste.

Men kanskje burde Aiven sette pris på ytringsfriheten i stedet for å komme med påstanden om at:

 "Hele mainstream media har de samme eierne, som også eier oljeselskapene."

Hadde du levd i disse systemene du synes å omfavne, hadde du sakte blitt hengt i en pianostreng.

Norske medier er stort sett avskrift av amerikanske, når det kommer til den typen problemstillinger som vi tar opp i denne tråden. Én årsak er naturligvis at de bruker dem som kilder, men også at nyhetsbyråer, som er eid av den samme internasjonale overklassen, finner det gunstig å støtte denne typen narrativer.

Eierinteresser er en ting - å si at det er den eneste årsaken blir selvsagt en forenkling. En annen viktig årsak er at for å få tilgang til mektige mennesker, er det enkleste å skrive det de ønsker, fordi da får man tilgang til dem neste gang også. MSM fungerer som hoffreportere like mye fordi dette er mest lønnsomt for medienes bunnlinje, som har seilt opp som medienes primære fokus de siste 40 åra, framfor samfunnsansvar for å informere befolkningen om viktige saker.

Hvis vi beveger oss litt ut i konspirasjonsteoriland, som jeg vet du vil verdsette, så er det jo også lett å tenke at endel medier er kjøpt og betalt. Dette er i det minste blitt beskrevet av tidligere redaktører. Det betyr ikke at det er sant, men det kunne jo være en rimelig forklaring på hvorfor mediene i norge er taktfast anemiske.

At du tar deg tid til å lire av deg whataboutismer, stråmenn og nedlatende "opplæring i hva et investeringsfond er" føyer seg greit inn i rekken av din patetiske aktivitet her inne.

Det er jo også litt spesielt å anklage meg for brønnpissing, en nokså åpenbar projeksjon i den grad du vet hva ordet betyr.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 27.7.2023 den 12.56):

Jeg ser på begrepet 'MSM' som en egenerklæring, hvor den som bruker det mener at han selv er smartere enn alle andre. REaliteten er at du også er en sau, du er bare på utkikk etter en dummere flokk.

Du synes det ikke er nyttig å ha et ord som betegner hvilke medier som har samme eiere. Jeg synes dette er nyttig. Til syvende og sist er vi alle idioter.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bruk av MSM som negativt ladet begrep betyr oftest at man har lest "Moscow State Media" (MSM) sin propaganda som rakker ned på vestlige media - de er  jo ikke i nærheten av den klare doktrinen som Putin har via sine totalitære media og vestlige kollaboratører... 

Uansett hadde jo Russland forut for sprengningen omtrent stengt all eksport til EU og eksporterer nå desto mer via sin rørledning fra Sibir til Kina. 

Overskuddet til Gazprom økte 1,6 ggr i 2022 og Putin slipper forklare merkelige feil som førte til serie-marathon av nedstengninger som alle etter hvert skjønte var oppdiktet.  Vinn-vinn for Russland, så om en ønsker å "følge pengene"... i 2022 hadde de rekordoverskudd pga ekstra høye priser, og for 2023 tjente de like mye som i 2021 men likevel er overskuddet plutselig ned 40%  Svaret ligger i høyere skatt innført i andre halvdel av 2022 - for å skyfle enda mer penger i retning Putin (https://www.reuters.com/business/energy/gazproms-2022-net-profit-falls-1226-trillion-rbls-2023-05-23/ )

Endret av Rune_says
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 timer siden):

Du synes det ikke er nyttig å ha et ord som betegner hvilke medier som har samme eiere. Jeg synes dette er nyttig. Til syvende og sist er vi alle idioter.

Det er ikke særlig nyttig når sammenhengen er oppkonstruert. *Alle* kan kjøpe aksjer i børsnoterte bedrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ZDF / Der Spiegel: Investigating the Nord Stream Attack - All the Evidence Points To Kyiv

Alle spor peker mot Kiev, ifølge artikkelen. Det beskrives dilemmaer for hvordan Tyskland skal reagere mot gjerningspersoner og ikke minst mot Ukraina, dersom det viser seg at aksjonen var Ukrainsk.

Jeg var så vidt innom dette scenariet i vår en gang:

a_aa skrev (På 9.3.2023 den 21.31):

Dersom Ukraina stod bak, kunne budskapet vært til Russland "Dere kødder med oss og energiforsyningen vår, vi kødder med deres!". Dette budskapet har ikke blitt formidlet åpent, og ville svekket Ukrainas omdømme blant deler av Europas befolkning dersom det ble kjent. Dersom det ble utført av regime-uavhengige pro-Ukrainske grupper kunne det blitt mindre kritisk mottatt i vest. Men igjen: Verken pro-Ukrainske grupper eller Ukrainske myndigheter vil ta noe ansvar for aksjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (17 minutter siden):

ZDF / Der Spiegel: Investigating the Nord Stream Attack - All the Evidence Points To Kyiv

Alle spor peker mot Kiev, ifølge artikkelen. Det beskrives dilemmaer for hvordan Tyskland skal reagere mot gjerningspersoner og ikke minst mot Ukraina, dersom det viser seg at aksjonen var Ukrainsk.

Det er veldig merkelig at Spiegel som et tysk medie ikke en gang nevner RTLs undersøkelse fra juli med et ord, en undersøkelse med konkrete beviser som peker mot en russer. RTL avslørte i sommer at en av kvinnene som leide seilbåten Andromeda er russisk statsborger, og også var involvert i å avholde de ulovlige folkeavstemningene på Krym i 2014.

Ifølge RTL er kvinnen majoritetseier i selskapet som leide Andromeda. Selskapet "Feeria Lwowa", som er navnet på reisebyrået hennes i Warszawa, slettet sin nettside mellom desember 2021 og januar 2022, like før starten på Russlands fullskala-invasjon av Ukraina.

RTLs undersøkelser viser at hun opprinnelig kommer fra Usbekistan og flyttet til Kertsj på Krym-halvøya i 2001, hvor hun aldri hadde ukrainsk statsborgerskap. 

Bilder av kvinnen fra sosiale medier viser at hun lever et fritt liv i Russland, for eksempel poserte hun foran stadion i Krasnodar i sommer. Da kan man spørre seg: ville en "ukrainsk" sabotør av Nordstream være trygg på russisk territorium? Jeg tror nej.

En mulig annen forklaring på dette kan være at russiske myndigheter mener at hun på tross av eierskapet av seilbåten på en eller annen måte ikke hadde noe å gjøre med aksjonen, at russiske myndigheter ikke var klar over hennes tilknytning inntil RTL publiserte sine funn i sommer, eller at RTL identifiserte feil person, og at den kvinnen de har bilder av på sosiale medier ikke er den samme. Men de forklaringene finner jeg langt mindre sannsynlige. Russland er jo også det landet som har gått hardest ut med beskyldninger mot andre land, først Storbritannia, senere støttet de Seymour Hersh sine fantasifulle eventyrhistorier om Norge, før de senere har gått tilbake til Storbritannia igjen.

Kilder:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sitat

Gassledningen har sannsynligvis blitt utsatt for sabotasje, sier Finlands president Sauli Niinistö.

– Det er trolig at skaden på både gassrørledningen og kommunikasjonskabelen er et resultat av utenforstående aktivitet, sier Niinistö i en uttalelse tirsdag.

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/verden/2023/10/10/195953896/gram-bekymringsfull-og-alvorlig

Skulle tro overvåkingen av slike ledninger var skjerpet inn etter det som skjedde med Nord Stream 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...