Gå til innhold

Hvordan hjemmelader du?


Simen1

Hvor mye effekt kan hjemmeladeren din levere maksimalt?  

63 stemmer

  1. 1. Hvor mye effekt kan hjemmeladeren din levere maksimalt?

    • 2,3 kW (10A)
      7
    • 3,6 kW (16A)
      13
    • 7,2 kW (32A)
      22
    • 11 kW (16A 3-fase)
      5
    • 22 kW (32A 3-fase)
      12
    • Annet - forklar gjerne i tråden
      4
  2. 2. Hvilke funksjoner har hjemmeladeren din?

    • Lastdeling (typisk borettslagfunksjon)
      22
    • Automatisk styring av lading ut fra strømpris
      22
    • Appstyring
      34
    • Energimåling
      26
    • Abonnement på appstyring, statistikk etc
      5
    • Ingen av delene
      20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Borettslaget har lagt opp 16A kurser til alle parkeringsplassene, så får beboere sette opp lader på egen regning. Hvert punkt får egen måler og borettslaget fakturerer et par ganger i året. 

Han jeg kjøpte boligen av hadde kjøpt den absolutt kjipeste modellen av en lader (Rolec Wallpod), som ikke har noen funksjoner whatsoever, annet enn en nøkkelbryter for å slå den av og på. De fleste andre har gått for Easee eller Defa.

Lenke til kommentar

Har 3fas 16 A IT og dum 1fas-dings på veggen i garasjen, men lader med API i bilen. Styrer ladingen med hjemmelagde automasjoner i 'Home Assistant' etter strømpris, nettleie og effektledd. Bilen er alltid koblet til strøm når den står i garasjen.

Kun unntaksvis skal ladingen være ferdig (typisk 80 %) neste morning, men heller fordeles ladingen på de billigste timene som kreves som til enhver tid er kjente (så gjenstående ladetimer fordeles på nytt hver dag kl 13 når de nye prisene kommer).

Bruker ikke bilen til å komme meg på jobb.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Har en Garo GLBDC, 32A enfase, med lastbalansering mot 40A hovedsikring (TN-nett, slipper å betale mer nettleie for 3-fase måler/uttak).

Lastbalansering er implementert med hardware (trenger ikke 3-parts nettverkstilgang/servere, internett skal fungere eller slikt) og integrert DC-jordfeil, så trenger kun type-A kombiautomat i sikringsskap.

Det som også er fint med denne (på godt og vondt, godt for de som er litt nevenytting mtp. linux) er at de bruker en raspberry pi for alt som går over nett (web-api ++), men selve ladingen, lastbalansering og sikkerhetsfunksjoner er en annen dedikert prosessor.

Det er også et krav for meg at lader ikke er avhengig av cloud for å lade bil. Det kravet var grunnen til at jeg valgte garo, da de har alt lokalt, men noe cloudkobling hvis man skal ha "fjernstyring" via deres portal og at de ringer hjem for å sjekke oppdateringer.

Derfor har jeg også tatt kontroll over raspberry pi'en i den, slik at den ikke "ringer hjem" til svenskene (kun gjort for "privacy"), og har 100% lokal kontroll mellom Home Assistant og garo'n over HTTP-api på lokalnett. Får hentet ut energiforbruk, satt ladestrøm og kontrollert av/på.

Skulle HA krasje av en eller annnen grunn, hoster garo / RPi et lokalt webgrensesnitt som jeg når på lokalnett eller via vpn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zaptec i felles garasjeanlegg, får Easee med ukjent effekt ved flytting til sommeren.

Har fundert litt på om det lønner seg å holde ladingen på under 5 kW for å spare penger, men avhengig av hvor mye man lader, og strømstøtten, så mistenker jeg at det fort lønner seg å få ladet mest mulig i de billigste timene

Lenke til kommentar
11 hours ago, Selle said:

Easee på 32A enfase. Smartlading via Tibber og Tibber puls for lastbalansering, men trenger det egentlig ikke

Identisk her. Lastbalanseringen blir et "just in case"-element. I teorien kan det jo være at jeg må starte lading en kald vinterdag mens vi lager mat, vasker klær etc. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 minutter siden):

Har montert 3*32 Easee. Lader om natten med redusert effekt for å holde meg under 10 kW for hele boligen

De fleste i nabolaget har fått seg elbil, men hvis alle bruker laderen sin maksimalt og samtidig, ville strømnettet kollapset.

Jeg spår at dette vil bli en stort problem de nærmeste årene og at hjemmelading må begrenses.
En tankevekker for de mest ivrige omstillingsfantastene….

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Dette er vel for lengst tilbakevist som en ikke-sak. Les deg gjerne opp: https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf

Rapporten du viser til er fra 2016 og det har skjedd mye etter det. Rapportens premisser bygger i stor grad på gjennomsnittsberegninger og lav ladeeffekt hjemme. I tillegg kommer problemstillingene med økende krafteksport/import.

Frem til jeg skaffet meg el-bil var min effekttopp ca 5kW på en vinterdag. I dag er den ca 10 kW ved billading om natten. Hvis jeg utnytter elbilladeren min maksimalt vil den bli ca 17 kW , men fortsatt godt innenfor mulighetene med 3*63 A hovedsikring.

Nettet i nabolaget er dimensjonert med samtidighetsfaktor og vil derfor raskt bli overbelastet på en vinternatt med utbredt lading av bil.

Elektrifiseringen av Norge er positivt, men det mangler fortsatt mye grunnleggende kunnskap om forutsetninger hos beslutningstagere…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Rapporten du viser til er fra 2016 og det har skjedd mye etter det. Rapportens premisser bygger i stor grad på gjennomsnittsberegninger og lav ladeeffekt hjemme. I tillegg kommer problemstillingene med økende krafteksport/import.

Frem til jeg skaffet meg el-bil var min effekttopp ca 5kW på en vinterdag. I dag er den ca 10 kW ved billading om natten. Hvis jeg utnytter elbilladeren min maksimalt vil den bli ca 17 kW , men fortsatt godt innenfor mulighetene med 3*63 A hovedsikring.

Nettet i nabolaget er dimensjonert med samtidighetsfaktor og vil derfor raskt bli overbelastet på en vinternatt med utbredt lading av bil.

Elektrifiseringen av Norge er positivt, men det mangler fortsatt mye grunnleggende kunnskap om forutsetninger hos beslutningstagere…

Det er helt åpenbart at elbilene har økt effekten når det ikke var noen tiltak. Nå koster det i det minste mer så folk tenker seg om. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Inspector said:

De fleste i nabolaget har fått seg elbil, men hvis alle bruker laderen sin maksimalt og samtidig, ville strømnettet kollapset.

Det er i veldig stor grad eit løyst problem. Elbillading er i *veldig* stor grad styrbar last. Eg bryr meg ikkje om når den ladar, men at den er klar til bruk på eit gitt tidspunkt. Energiforbruket er heller ikkje spesielt stort: vinterstid bruker eg ~30kWh per døgn på oppvarming - og under 5kWh på elbil. Det er enkelt og greit relativt liten del av totalen, og lading kan skje på det tidspunktet der varmeomnane i nabolaget er av uansett.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...