Gå til innhold

Hvordan hjemmelader du?


Simen1

Hvor mye effekt kan hjemmeladeren din levere maksimalt?  

63 stemmer

  1. 1. Hvor mye effekt kan hjemmeladeren din levere maksimalt?

    • 2,3 kW (10A)
      7
    • 3,6 kW (16A)
      13
    • 7,2 kW (32A)
      22
    • 11 kW (16A 3-fase)
      5
    • 22 kW (32A 3-fase)
      12
    • Annet - forklar gjerne i tråden
      4
  2. 2. Hvilke funksjoner har hjemmeladeren din?

    • Lastdeling (typisk borettslagfunksjon)
      22
    • Automatisk styring av lading ut fra strømpris
      22
    • Appstyring
      34
    • Energimåling
      26
    • Abonnement på appstyring, statistikk etc
      5
    • Ingen av delene
      20


Anbefalte innlegg

Easee lader på 3-fas 230V med 32A kurs. Elbilen tar kun 1-fas, så i praksis kun 7,2kW, men hadde bilen tatt 3-fas, som noen kan ville det vel vært nærmere 11kW.

Lader stort sett kun om natta. Mesteparten av året begrenser jeg ladingen til 16A slik at jeg ikke går over 2-5kW trinnet på nettleia. De kaldeste vintermånedene (desember og januar) skrur jeg dette av og lar den gå på 32A da jeg uansett tipper over til 5-10kW trinnet. Effektbalanseringen gjennom Tibber, pluss Ampere-styringen (også gjennom Tibber, men Easee appen har dette også) sparer meg noen tusenlapper i året.

Endret av Redshift
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har en Tesla Wall Connector 2 (uten wifi og app, som er helt greit siden jeg kan gjøre alle ladeinnstillinger i bilen sin app)
Laderen klarer 22kW siden jeg har 400V 3-fas TN, men min Model 3 klarer "bare" lade 11 kW, og da trekker den 16 Ampere fra hver av fasene.
Selv om jeg har LFP batteri, så lader jeg aldri til 100% i hverdagen. Kun rett før jeg skal på langtur. Det er nemlig slik at selv LFP batterier heller ikke har godt av å stå for lenge på 100%. ( https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/ )
Så min ladepraksis hjemme er at jeg plugger inn når jeg parkerer for dagen, setter effekten på laveste (5A pr.fase=3,6kW), og setter ladegrensen på 60%. Det holder i massevis, for jeg bruker vanligvis ikke mer enn 20-40% på en vanlig dag.
I tillegg så er det første jeg gjør om morgenen å gå på bilens app og sette lading og forvarming på full effekt (11kW), slik at både bil og batteri er godt og varmt (og som en bivirkning lader til 65-70%) når jeg kjører avgårde 20-30 minutter senere.
(Mange lader ferdig om natten slik at batteriet er godt og varmt og perfekt for kjøring da, men er kaldt igjen om morgenen. Derfor kan en kjapp boost være lurt rett før du kjører)

Slik oppnår jeg flere bra ting:
-Batteriet mitt er sjelden helt fullt, og aldri i lang tid! (noe som over tid oksyderer katodene og degraderer cellene)
-Batteriet mitt "cycles" for det aller meste rundt midten av sin kapasitet, som gir minst degradering (ikke mellom 50-100% slik mange holder på)
-Batteriet mitt får mesteparten av sin opplading kvelden og natten som saktelading, og kun en kjapp boost om morgenen for oppvarming.
-Jeg slipper å kjøre med helt fullt batteri som gjør at regenerativ bremsing er utilgjengelig.
-Jeg slipper å kjøre med kaldt batteri som gjør at regenerativ bremsing er utilgjengelig eller redusert.

Eneste ulempen med min praksis er at jeg kanskje ikke har nok strøm på batteriet hvis det skulle dukke opp noe viktig som krever lang tur. Men med 11kW hjemmelader så legger jeg inn 20% mer på en time! Og er ikke det nok, så finnes det superladere. Har enda ikke hatt behov for det.

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Selv om jeg har LFP batteri, så lader jeg aldri til 100% i hverdagen.

Nå er jeg IKKE noen ekspert på LFP-batteri, men jeg har lest gjentatte ganger at de bør lades til 100% jevnlig (ikke hver gang), for å "nullstille" de (?) elns...

Brukermanualen til bilen din sier vel noe konkret om dette mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt korrekt, det gjør den!
Men det viser seg at det har ingenting med at LFP-batterier "liker å bli ladet til 100%" slik mange tolker det. Det er én eneste grunn til at Tesla anbefaler å lade til 100% så ofte som mulig, og det er at Batteri management systemer har vanskeligere for å beregne gjenværende batteriprosent på LFP batterier siden de har en mye flatere utladingskurve. Så hvis man aldri gir systemet mulighet til å kalibrere endepunktet: "100%", så kan gjenværende batteriprosent bli "off" med både 5 og 10 % ettersom månedene går. (EDIT: Altså på måleren, tallet som står øverst på skjermen. Selve batteriet påvirkes ikke)
Men i praksis så trenger jo de færreste å bekymre seg over det: Selv jeg som er veldig nøye med å ikke plage batteriet unødig, lader jo til 100% minst et par ganger i måneden fordi jeg trenger det til lengre turer!

Sjekk linken min i forrige post, og link videre til forskning på alle typer lithiumbatterier der, så ser du at ingen lithiumbatterier er immun mot degradering ved fullading...
Fullading er helt greit en gang i blant! Men da skal man time det slik at man kjører avgårde rett etter det når 100%. I alle fall ikke la batteriet stå i timevis eller dagevis på 100%!

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...