Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Kiwi har ganske bra brød og har fått best i test av Forbrukerrådet.

"Våre groveste grovbrød" på 1. plass. Nå (før) koster det 36 kr. Jeg foretrekker Kiwis "Kornbrød" til samme pris. I testen kommer det på 14. plass. Jeg synes det smaker bedre, og tenker at det handler om sukkerinnholdet (sukkerarter).

Ellers er "Fiber og Frø" hos Obs bra med 100 % grovhetsprosent, 11. plass i testen.

Før kjøpte jeg Rema 1000 Solsikkebrød som krympet i størrelse mens det gikk opp i pris. Det var nok heller ikke så fiberrikt, bortsett i fra solsikkefrøene.

Jeg kommer ikke i gang med brødbaking selv. Det handler om å få til å bake et grovbrød som ikke blir altfor hardt i konsistensen. Det er visst tilsetting av gluten i fabrikkbrødene som gjør de myke, som jo ikke har godt rykte på seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (18 minutter siden):

Jeg kommer ikke i gang med brødbaking selv. Det handler om å få til å bake et grovbrød som ikke blir altfor hardt i konsistensen. Det er visst tilsetting av gluten i fabrikkbrødene som gjør de myke, som jo ikke har godt rykte på seg.

Hva er det som har dårlig rykte mener du? Fabrikkbrød, mykhet eller gluten? Fabrikkbrød kan jeg være enig i har dårlig rykte på grunn av lav lønn, frakt av halvprodukta fra store sentrale bakeri etc. Mykhet ser jeg ikke noe problem i. Ei heller gluten, for de 99% av oss som ikke er rammet av Cøliaki "glutenallergi". Gluten er faktisk en stor del av melet og en svært viktig del for god bakst. Personlig synes jeg glutenfri bakst har elendig konsistens og smak. Det er også mulig å øke gluteninnholdet i baksten for å få en ennå bedre bakst. Jeg har såvidt prøvd det med pizzadeig og resultatet ble fantastisk. Men det er arbeidskrevende så jeg gidder ikke å spandere så mye tid på det.

Grovhet og mykhet er motsetninger. Jo grovere bakst desto dårligere heving og luftighet. Det gjelder å finne sin foretrukne balanse. Oppskriften jeg linket tidligere representerer min foretrukne balanse, men jeg skriver også at balansen mellom grovt og fint mel kan justeres for sånn at man får en annen balanse om man vil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hva er det som har dårlig rykte mener du? Fabrikkbrød, mykhet eller gluten? Fabrikkbrød kan jeg være enig i har dårlig rykte på grunn av lav lønn, frakt av halvprodukta fra store sentrale bakeri etc. Mykhet ser jeg ikke noe problem i. Ei heller gluten, for de 99% av oss som ikke er rammet av Cøliaki "glutenallergi". Gluten er faktisk en stor del av melet og en svært viktig del for god bakst. Personlig synes jeg glutenfri bakst har elendig konsistens og smak. Det er også mulig å øke gluteninnholdet i baksten for å få en ennå bedre bakst. Jeg har såvidt prøvd det med pizzadeig og resultatet ble fantastisk. Men det er arbeidskrevende så jeg gidder ikke å spandere så mye tid på det.

Grovhet og mykhet er motsetninger. Jo grovere bakst desto dårligere heving og luftighet. Det gjelder å finne sin foretrukne balanse. Oppskriften jeg linket tidligere representerer min foretrukne balanse, men jeg skriver også at balansen mellom grovt og fint mel kan justeres for sånn at man får en annen balanse om man vil.

Jeg finner ikke tilbake til oppskriften du linket til. Brød stekt i støpejernsgryte?

Jeg prøvde 1. år med glutenfri og hvetefri kost etter råd fra ernæringsfysiolog, så gluten har ikke godt rykte på seg selv om man ikke er allergisk.

Å få glutenfritt bakst til å henge sammen uten ferdigkjøpte Toro-poser med glutenfritt mel, skulle vise seg å gå både utover lommeboka og tålmodigheten. Jeg ser for meg den siste brøddeigen eller brødrøren. En mørk, klebrig masse som gikk i søpla før den gikk inn i ovnen og aldri mer. De spesialinnkjøpte meltypene og bindemidlene gikk ettter hvert den samme veien.

Jeg synes derimot det er gøy å bake boller og å følge med på hvordan baksten hever seg. Men lyst mel er dårlig på "å forbrenne magefettet".

Jeg må overbevise husstanden om at brødbaking er tingen, da de liker best mykt brød og et ryddig kjøkken🙂

Ellers har jeg sans for disse knekkebrødene. https://www.youtube.com/watch?v=vLTrPgi36HQ  Bytt ut Fiberhusk som har gått ut av produksjon med Psyllium Malte Frøskall. Men at man ikke blir like fort mett av knekkebrød som av brødskiver.

Lenke til kommentar
Subara skrev (25 minutter siden):

Jeg prøvde 1. år med glutenfri og hvetefri kost etter råd fra ernæringsfysiolog, så gluten har ikke godt rykte på seg selv om man ikke er allergisk.

Det der har vært en trend hos ernæringsfysiologer. Antagelig fordi mange av de 1% som har cøliaki ikke er klar over at de har det. Går man og er uvel så er det en longshot man kan prøve for å se om man har fått cøliaki. Prøv og feil - det skader jo ikke å prøve. Jeg hadde samme inntrykk som deg om gluten inntil jeg så et tvprogram om det som oppklarte usikkerheten. Dessuten forsøkte jeg med trikset med pizzadeigen og har gjennom bakeoppskrifter fått opp øynene for hvor fantastisk gluten er. Skal se om jeg klarer å finne tilbake noen lenker jeg kan dele.

Kort fortalt, gluten er bindemiddelet som gir den crunchy fibrete porestrukturen. Resten av melet gir bare melete ubunden konsistens. Glutenet må bearbeides på riktig måte for å få fram den riktige konsistensen.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2014/KMTE50007412/avspiller

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg brukar tid til å bearbeide pizzadeigen og veldig lite arbeid men då skal den stå eit døgn. Brøddeigen (surdeig) får meir arbeid, men fungerer fint med minimalt arbeid så lenge tida får hjelpe. Om ein brukar brødform går det heilt fint utan noko særleg innsats, mens eit fint fritthevande brød blir best når det blir brukt ein eller anna metode for å skape struktur og spenning (stretch and fold).

Brød som blir brukt innan 1-3 dagar står enten på benken med kuttsida ned utan noko tildekking. Over 3 så blir det litt hardt og går i ein pose. Over 5 så blir det frysaren. Uansett er brødristaren gull for å få fram smak og aroma av brød som ikkje er dagsfersk.

Det er blitt så mykje brødprat i denne tråden at det kanskje hadde fortent ein eigen brødtråd. Diskusjonane er gått eit stykke forbi den delen som handlar om dyre matvareprisar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Prisen på matvarer har økt med 13 prosent: – Forventer at det tas grep

Spoiler

Skjermbilde2023-07-12kl_11_23_05.thumb.jpg.ca96d8ddb8acecc372fb998e8e6646b0.jpg

Sitat

Siden juni i fjor har prisen på matvarer økt med 13 prosent. Den siste måneden har enkelte matvarer økt med så mye som 34 prosent.

Sitat

– Det er uvanlig at matprisene øker så mye i juni måned. Dette fører til at tolvmånedersveksten for prisene på matvarer økte i juni fra et allerede høyt nivå i mai, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Det har nå vært tre måneder på rad med relativt sterk prisvekst, ifølge byrået.

Det er spesielt økte priser på frukt og grønnsaker som trekker indeksen for mat opp i juni.

Lenke til kommentar

Siden jeg kjøper ca de samme varene hver gang jeg handler så merkes prisøkningen rimelig godt. En handletur med 2 store poser nå ligger på 850+ kr og da håndplukker jeg vanligvis frukten jeg kjøper. F.eks en kurv nekatriner til 29 kr som vanligvis koster 49 kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den beste reaksjonen på kjøttprisene er vel å kutte i forbruket. Lavere etterspørsel -> lavere priser.

Jeg merker at jeg kjøper mindre kjøttdeig rett og slett fordi prisene byr meg i mot, med noen få unntak der jeg hamstret 5 pakker til 49,90. Når det koster mer så finner jeg heller på noe annet til middag. Kyllingvinger, selvfisket fisk, pannekaker, supper, erstatter storfekjøtt med f.eks røkt skinke på pizza etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/6/2023 at 2:47 PM, Mr.M said:

sikker på at du ikke driver med vranglære nå?

vi har jo kjøleskap nettopp for at matvarer skal holde seg lenger (uten å mugne bl.a.)

men du mener brød er unntatt?

Kjøleskap fungerer som en dehydrerer og tar fuktighet ut av brødet og gjør det tørt raskere. Fryseren vil fryse vannet i brødet (naturlig nok) så for oppbevaring av brød er dette optimalt. 

At brød mugner raskere i kjøleskap kontra benk aner jeg ikke siden muggen faktisk trenger den fuktigheten som forsvinner i kjøleskapet. Men ja.. man skal ikke oppbevare brød i kjøleskap.. enten fryser eller på et tørt sted.

Lenke til kommentar
On 7/6/2023 at 4:54 PM, Dubious said:

Kjøleskap er fuktig.
Så om du vil ha fuktig brød, for all del, putt det i kjøleskapet. 

Deler brødet i 2, og fryser ned den ene delen.
Brødet er "ferkst" i brødboks i flere dager. 
 

no no.. kjøleskapet ditt er ekstremt tørt. Derfor kan du tørke kjøtt og lage spekemat i kjøleskapet. Den trekker fukten ut (derav den lille pannen på baksiden hvor vannet som kommer ut av kjøleskapet fordamper.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Den beste reaksjonen på kjøttprisene er vel å kutte i forbruket. Lavere etterspørsel -> lavere priser.

Jeg merker at jeg kjøper mindre kjøttdeig rett og slett fordi prisene byr meg i mot, med noen få unntak der jeg hamstret 5 pakker til 49,90. Når det koster mer så finner jeg heller på noe annet til middag. Kyllingvinger, selvfisket fisk, pannekaker, supper, erstatter storfekjøtt med f.eks røkt skinke på pizza etc.

Samme her. Bruker mye mindre kjøttdeig nå rett og slett pga prisene. Går mer i kyllingvinger/kubber, gjerne med poteter eller ris. Så går det mer i fisk enn tidligere, gjerne selvfiska når jeg har i fryseren. Er heldig som har noen kompiser som jakter småvilt. De kommer med litt due og storfugl(tiur, orhane) under jaktsesongen så jeg kan diske opp en skikkelig luksus middag sammen med de i blant :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (41 minutter siden):

Kjøleskap fungerer som en dehydrerer og tar fuktighet ut av brødet og gjør det tørt raskere. Fryseren vil fryse vannet i brødet (naturlig nok) så for oppbevaring av brød er dette optimalt. 

At brød mugner raskere i kjøleskap kontra benk aner jeg ikke siden muggen faktisk trenger den fuktigheten som forsvinner i kjøleskapet. Men ja.. man skal ikke oppbevare brød i kjøleskap.. enten fryser eller på et tørt sted.

ingen her som betviler at oppbevaring i kjøleskapet forringer kvaliteten på brødet, men til gjengjeld mugner det ikke like raskt som det gjør på kjøkkenbenken nå på sommeren.

Var nettopp borte i det atter en gang, lot brødet ligge på benken og når jeg tok de siste skivene  etter drøy uke, var det påbegynt grønn muggvekst på skalken innerst i posen (det så jeg etter å ha spist, men er ikke hysterisk da vel er forholdsvis ufarlig)

så heretter blir det kjøleskap igjen, frem til høsten å kjøligere vær.

Lenke til kommentar

Klarer du ikke spise opp brødet på under en uke, så fryser du halve brødet. 

Jeg kjøper brød i bulk, deler de i 2, og fryser de, så tar jeg opp et halvt brød når det er tomt i brødboksen. 
Spiser jeg brød hver dag, så rekker det ikke å tørke, og det mugner ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor man alene så er det lett å forutse hvor mye brød man kommer til å spise neste dag. Skjærer man opp brød på forhånd og fryser de ned så tar man opp akkurat det antall brødskiver man forventer å spise neste dag. Evt. med et par stykker i reserve som kan gå over til neste dag. Plages man av å glemme, så setter man opp daglig varsel på telefonen på et passende tidspunkt. Brød bør fryses med papirpose innerst og plast brødpose ytterst.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...