Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for omtanken, men jeg gikk fint klar av den der. Jeg ga opp Rema og handlet resten av varene på nabobutikken og da ble det fiskeburger i stedet for. :)

Edit: Stusser veldig på at de først nå trekker produkter som gikk ut på dato for mange måneder siden. Betyr det at de har visst lenge at det var e-coli i maten, eller at de lagrer kjøtt til lenge etter siste forbruksdato før de tester?

Edit 2: Jeg stusser også på at de ikke oppfordrer til å reklamere på produktene og få pengene tilbake. Det oppfordres kun til å kaste produktene. Selv om dette er en klinkende klar reklamasjonsgrunn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Stusser veldig på at de først nå trekker produkter som gikk ut på dato for mange måneder siden. Betyr det at de har visst lenge at det var e-coli i maten, eller at de lagrer kjøtt til lenge etter siste forbruksdato før de tester?

tror ikke butikken selger etter utløpt dato, men folk kan ha i fryseren. Best-føre-dato blir vel "opphevet" når det er dypfryst, men hvor lenge man generelt kan ha kjøttvarer liggende og fortsatt smake ok, er jeg usikker på.

lista er halvparten 2023 og 2024 produkter

Lenke til kommentar
16 hours ago, Simen1 said:

Jeg har ikke resignert - holder koken fortsatt og forsøkte å handle hamburgerkjøtt. Først styrte jeg unna de tragiske Prima-produktene. Så be begynte å lete etter de med best kilopris, men det var jammen ikke lett. Så jeg huket tak i en ansatt og spurte om jeg så feil eller måtte lete bedre, men neida - alle de 6 med best kilopris var fjernet fra sortimentet, mens prisene sto der til pynt fortsatt.

IMG_20230915_172228.thumb.jpg.36660829883be2b6b754c82f67d54acd.jpg

Så skulle jeg ha en av tilbudsvarene. Måtte huke tak i en ansatt der også gitt fordi det fantes ikke der tilbudsplakaten sto. Den ansatte fant likevel fram etter litt om og men, godt gjemt bak noen andre varer i en helt annen hylle, der de hadde en fantastisk mengde på 3 stk. (Og det var ikke plass til flere så det hadde neppe vært så mange flere av denne lokkevaren). Det bringer meg tilbake til at fake lokkevare-trikset bør takles politisk med nye regler om at tomt for tilbudsvarer bør utløse en plikt om å levere enten tilsvarende vare til samme pris umiddelbart eller samme vare til samme pris når varen kommer inn (også etter tilbudsperioden).

Bedre å kjøpe karbonadedeig eller kjøttdeig og presse selv (tar noen sekunder). Da fjerner du betaling for prosesseringsgrad. Har helt sluttet å kjøpe noe annet selv, siden det tar så kort tid.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Fisk kan fryses i 6 måneder, kjøtt i 12 måneder. 

Det kan også fryses langt lengre, f.eks. hvis det er vakuumpakket. Jeg har spist kylling som var fryst i 2 år, det var ikke noe å utsette på det. Mange av slike regler er hysteriske. Hvis man har dårlig immunforsvar så er det kanskje greit å være litt mer forsiktig, men hvis maten lukter greit og har vært fryst/kjøig konstant så kan du spise den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Bedre å kjøpe karbonadedeig eller kjøttdeig og presse selv (tar noen sekunder). Da fjerner du betaling for prosesseringsgrad. Har helt sluttet å kjøpe noe annet selv, siden det tar så kort tid.

Jeg har sluttet med butikkburgere. Fant beinfragmenter i Grillstad sine, i Coop sine er det så mye humbug som jeg ikke vil ha i en burger (bambusfiber blant annet). Jeg lager selv og er fornøyd med det. Det er typisk "billigvare" disse burgerne, med dårlig kvalitet.

Faktisk synes jeg det begynner å bli vanskelig å handle mat hvis man prøver å være litt bevisst på hva man putter i kroppen.  Det er utrolig mye rart der ute.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan også forlenge holdbarheten i fryseren ved å pakke å bruke tykkere fryseplast, vakuumere posen, dyppe frossen pose/mat i vann så den får det lag is utenpå osv. Mange triks der så generaliserte verdier er nok å betrakte som i verste fall-scenario. Menneskelig vurdering ut fra innpakning, lukt, smak, sunn fornuft osv er fortsatt smartere enn generelle tabeller man finner på nett.

Edit: Ulike frysere har også ulik innfrysingshastighet og ulik temperatur. Små porsjoner i tynne pakker fryses raskt holder lengre. Det er spesielt viktig for krembasert is. Setter man temperaturen til -25°C så holder ting generelt lengre enn ved -20°C. Gammeldagse kjøleskap med liten frysedel inni kjøleskapet holder seg knapt under frysepunktet så de må ikke sammenlignes med skikkelige frysere.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har lurt på om slike gjør at grønnsaker og frukt holder seg lenger Kjøleskapsoppbevaring, frukt og grønt

Jeg var på litt oppgitt dagligvaretur i går. Coop Mega fristet med 30% på buntgrønnsaker. Men jeg bruker ikke feks. 3 hele purrer. Tenkte ikke over at jeg kunne skåret opp resten i biter og fryst det ned.

61,90 for store tomater i løsvekt på Coop Mega. På Rema 1000 kr. 54,90. Kom fram til at det ikke er lurt å gå på tilbud på Coop Mega hvis man ikke husker kiloprisen, for de er overpriset i utgangspunktet.

Tendensen nå er å ha salg på frukt og grønnsaker som har ligget for lenge på lager. Før ble det kastet.

Kundene burde levere varer oftere i retur, hvis de ikke er fornøyd med produktet. Spar på kvitteringen selv om det ikke er bærekraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 16.9.2023 den 4:38 PM):

Det kommer helt an på typen fisk og kjøtt. Man kan ikke generalisere ned til disse verdiene.

Denne er en grei guide;

https://iform.nu/sunn-mat/fryser-mat-holdbarhet

lista nyanserer ikke mellom hjemmefryst vs. industrifryste varer.

det er forskjell på f.eks. å fryse fisk man har dratt opp selv og frossenfisk man kjøper i butikken. Samme med bær og annet som kjøpes frossent. Pga. superrask nedfrysing har industrivarer lengre holdbarhet.

https://www.findus.no/kosthold-og-ernaering/alt-om-frysing/holdbarhet-fryser

Lenke til kommentar

Konteksten det er skrevet i virker ikke industriell, men med et tydelig hjemmepreg.

Jeg har selv et relativt moderne kjøleskap med egen fryser, og den går ned til -23 grader der vanlige hjemmefrysere før gikk til -18 grader. Noe av dette er kanskje som en kompensasjon for at moderne frysere ikke fryser over i.o.m at de varmes opp periodevis.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 16.9.2023 den 11:59 AM):

Mat slutter ikke å bli gammel selv om den ligger nedfryst. Det at maten er fryst forsinker foreldelsesprosessen vesentlig men den stopper den ikke.

Ting som ligger årevis i fryseren bør en bare kaste heller enn å risikere helsa.

Det er ingenting som ligger dypfryst som blir farlig å spise.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (31 minutter siden):

Nytt virkemiddel for å tjene mer. (Trolig ikke spesielt nytt egentlig).

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/advarer-i-grenseland/80186342

har nok skjedd med god del varer siste årene.

men færreste av oss samler på gamle etiketter/innholddeklarasjon på varer vi har spist, så vanskelig "å bevise" (utover at man merker varen har tapt seg vs. tidligere)

Selv ikke Mattilsynet kartlegger dette iflg. artikkelen.

Enste er hvis man snubler over en gammel emballasje fra "2003" etc. på et loft, kjeller eller noe i den stilen, og får sammenlignet med dagens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...