Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 27.4.2024 den 8:07 PM):

Er det noen her som fortsatt kjøper plastposer?

Uansett, fra 1. mai øker "boten" for å glemme tekstilposene, fra 4,25 til opp mot 5,50 kr/plastpose. Kilde

Blir nok innkjøp av disse når mitt tilsynelatende evigvarende lager av brukte bæreposer blir oppbrukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kursiositet at handlenett i utlandet (Asia) er SVINDYRT. Som regel opp mot 50 kr, så akkurat her hjemme er vi rimelig godt stilt mtp det, synes jeg. Og i hvert fall før kjedene hevet prisene fra 10 til 15 kr. Til gjengjeld er plastposevgiftene der enten vanvittig lav (symbolsk) eller ikke-eksisterende. I Vietnam hadde de en del veldig solide handlenett til type 30 kr stk.

Lenke til kommentar

 https://www.nationen.no/milliardoverskudd-for-rema-1000-gir-norsk-kylling-deler-av-aren/s/5-148-539465

Jeg handler sjeldent hos Rema, men har merket at mange av produktene jeg har handlet før har steget med mye mer enn 4,8% som SSB påstår. First Price kokt skinke før 19.90 koster nå 34,90. 2Kg kylling filet 199kr koster nå kr 299, og laks og fisk generelt har økt så mye at jeg ikke vurderer det en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare REMA som holder på sånn, alle dagligvarebutikker holder på sånn i større eller mindre grad.

Det som før kostet meg rundt 500 kr for en vanlig handletur ligger nå på rundt 800 kr. Gjør mesteparten av handlingen min hos KIWI.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (17 timer siden):

 https://www.nationen.no/milliardoverskudd-for-rema-1000-gir-norsk-kylling-deler-av-aren/s/5-148-539465

Jeg handler sjeldent hos Rema, men har merket at mange av produktene jeg har handlet før har steget med mye mer enn 4,8% som SSB påstår. First Price kokt skinke før 19.90 koster nå 34,90. 2Kg kylling filet 199kr koster nå kr 299, og laks og fisk generelt har økt så mye at jeg ikke vurderer det en gang. 

4,8 er samlet prisvekst over alle bransjer. F.eks. er dagligvare-prisene opp 6,1 % siste året. Ikke bare det, men det er ikke alle varene som er opp likt. Noen stiger mye mer, og noen varer har gått ned. Så gjennomsnittet over hele fjøla er 6,1 %.

Jeg har selv lagt merke til at mange populære varer har gått opp veldig mye i pris, mens en del mindre populære varer har ikke. Noen har til og med gått ned.

varene folk kjøper er nok gått op med langt mer enn 6,1 %.

 

Konsumpris-indeksen gir sånn sett et ganske feil bilde på hvor mye dyrere ting har blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...