Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KalleKlovn skrev (1 minutt siden):

Visste ikke at Sørlandschips ble stekt i peanøttolje. Jeg har allergi, men har tydeligvis gått bre hittil, haha

Kun den originale, salte varianten i 180g pakke. Alle andre varianter stekes i solsikkeolje. Peanøttolje er dyrt, men også det som gir den varianten så god smak. Fint at det gikk bra! Ikke meningen å "ødelegge" den kosen for deg framover.

Lenke til kommentar

Selvfisket fisk høres ypperlig ut. Så slipper man å gå fem på i fiskedisken hos Coop. Jeg stoler mer på frossenfisken.

På tide at vi får tilbake fiskekulturen vår.

Selv om jeg spiser D-vitaminer 20 ug i alle årets måneder med bokstaven - r, fikk jeg nettopp påvist D-vitaminmangel. Det kan ha en sammenheng med prisen på fisk, så man må passe litt på.

Lenke til kommentar
Subara skrev (5 minutter siden):

På tide at vi får tilbake fiskekulturen vår.

bare å ta med seg fiskestanga ut til sjøen det 😃 hvis man ikke har båt.

dog, er vel muligens fortsatt fiskeforbud på torsk, i alle fall rundt Oslofjorden tror jeg, og er gjerne det man får på kroken med stang m/sluk når man fisker fra svaberget. Kan selvsagt dukke opp en ørret, men er du etter den er fluefiske mye mer effektivt.

Lenke til kommentar

jupp, som jeg sa

Sitat

Det er forbudt å fiske torsk hele året i Oslofjorden og i tillegg er det i 14 definerte områder på Skagerrakkysten forbud mot alt fiske (med unntak av anadrome arter, laks og sjøørret) i gyteperioden fra 1. januar til 30. april.

https://viken.no/tjenester/idrett-og-friluftsliv/friluftsliv/jakt-og-fiske/fritidsfiske-i-sjoen/

skal man ha annet enn torsk, må man gjerne ut i båt (makrell, sei, hvitting, etc)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

jupp, som jeg sa

skal man ha annet enn torsk, må man gjerne ut i båt (makrell, sei, hvitting, etc)

Det visste jeg ikke. Ser jo en del som står med fiskestangen i Oslofjorden likevel.

Og ellers å betale for fiskekort. Da bør man ha bestemt seg for om det skal bli den nye hobbyen eller ikke.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

skal man ha annet enn torsk, må man gjerne ut i båt (makrell, sei, hvitting, etc)

Både småsei og makrell er jo helt greie å få fra land. Hvitting er en sånn søringfisk som jeg ikke kjenner til, så der aner jeg ikke.

Men ja, akkurat som Østlandet er et av de mest fruktbare jordbruksområdene i landet så er det også omtrent stikk motsatt på potensialet for sjøfiske. Geografiske forskjeller som går litt i pluss og minus, er kanskje rettferdig fordelt likevel? Det sagt så er vel de dårlige fiskemulighetene i Oslofjorden i all hovedsak menneskeskapte, av de som bor nettopp rundt der. Jordbruksmulighetene nordover de karrige bratte bergene og fjordene kan man vel ikke akkurat laste menneskene der for. De har jo drevet jordbruk mot alle odds og klima der i århundrer. Men akkurat som med oljen, så bør den ikke bare komme de nærmeste byene til gode. Naturressursene bør fordeles rettferdig i hele riket. Så jeg ønsker alle østlendinger velkommen til den mest fruktbare delen av kysten vår og ta del i fritidsfisket. Det burde være like naturlig som å ha sin egen kjøkkenhage, eller plukke sopp og bær.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Både småsei og makrell er jo helt greie å få fra land.

mulig det er vanlig nordpå der du holder til, men ikke vanlig her nede i Oslofjorden.

man kan muligens få noe småmakrell (pir) fra land hvis man hiver ut/flur med agn, men jeg har gjerne lagt med robåt 50-100 meter ut fra land å fisket småmakrell m/agn på rundt 10 m. dyp.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Subara skrev (28 minutter siden):

Det visste jeg ikke. Ser jo en del som står med fiskestangen i Oslofjorden likevel.

 

det som er trist, for er gjerne torsk som biter, og den er omtrent utryddet.

Enig i at det er altfor dårlig opplyst til folk. På sommeren er det "1 million" hytteturister i området, og de tar en tur med fiskestanga av gammel vane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

no no.. kjøleskapet ditt er ekstremt tørt. Derfor kan du tørke kjøtt og lage spekemat i kjøleskapet. Den trekker fukten ut (derav den lille pannen på baksiden hvor vannet som kommer ut av kjøleskapet fordamper.

Alt som er pakket i plast eller på annen måte rimelig lufttett blir jo inne i emballasjen ikke tørrere. Og det er vel det meste som er pakket rimelig tett i plast, glass med lokk eller propp etc.

Men hver gang du åpner døren 'faller' den kalde luften ut av kjøleskapet og erstattes med varm luft fra rommet. Denne inneholder mer fuktighet, kjøles ned når døren stenges igjen og kondenserer på den kalde flaten. Er helt sikker på at det meste av vannet bak i skålen kommer derfra.

Men la oss si det ligger noen brødskiver i en lukket plastpose i kjøleskapet. Skivene inneholder fuktighet. Når luften i plastposen kjøles ned blir det kondens der også, men den blir i posen, kanskje hengende på plastposens innside der hvor kulden 'kom inn'. Ettersom luften i posen da blir tørrere avgir også brødet mer fuktighet til luften - brødet blir tørrere, men ligger i en pose med vanndråper på siden. Når disse dråper overføres til brødets overflate blir det skikkelig våt der og da og mugg kan lett oppstå.

Har du noe mat i kjøleskapet som IKKE er pakket (luft-)tett, da er kjøleskapets vegger det som er plastposen i brødeksempel: den tørker fordi den tørre, kalde luften 'drar ut' fuktighet fra maten.

AFAIK 🙄

 

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Alt som er pakket i plast eller på annen måte rimelig lufttett blir jo inne i emballasjen ikke tørrere. Og det er vel det meste som er pakket rimelig tett i plast, glass med lokk eller propp etc.

Men hver gang du åpner døren 'faller' den kalde luften ut av kjøleskapet og erstattes med varm luft fra rommet. Denne inneholder mer fuktighet, kjøles ned når døren stenges igjen og kondenserer på den kalde flaten. Er helt sikker på at det meste av vannet bak i skålen kommer derfra.

Men la oss si det ligger noen brødskiver i en lukket plastpose i kjøleskapet. Skivene inneholder fuktighet. Når luften i plastposen kjøles ned blir det kondens der også, men den blir i posen, kanskje hengende på plastposens innside der hvor kulden 'kom inn'. Ettersom luften i posen da blir tørrere avgir også brødet mer fuktighet til luften - brødet blir tørrere, men ligger i en pose med vanndråper på siden. Når disse dråper overføres til brødets overflate blir det skikkelig våt der og da og mugg kan lett oppstå.

Har du noe mat i kjøleskapet som IKKE er pakket (luft-)tett, da er kjøleskapets vegger det som er plastposen i brødeksempel: den tørker fordi den tørre, kalde luften 'drar ut' fuktighet fra maten.

AFAIK 🙄

 

Det var oppe på Abels tårn om man kunne la kjøleskapet stå åpent om man skulle hente flere ting eller om man burde lukke det igjen for hver gang man hentet noe. Konklusjonen var at det er helt uproblematisk å la døren stå åpen en kort stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, ^fmj said:

Det var oppe på Abels tårn om man kunne la kjøleskapet stå åpent om man skulle hente flere ting eller om man burde lukke det igjen for hver gang man hentet noe. Konklusjonen var at det er helt uproblematisk å la døren stå åpen en kort stund.

Ja, fordi det meste av 'kulde-energien' er lagret i de tingene som befinner i skapet og i kjøleskapsmaterialene selv, ikke i luften. Det er luften som flytter mer fuktighet inn i skapet når døren åpnes ved å bytte tørr kald luft med varm fuktig luft, mye 'kulde-energi' byttes ikke.

Lenke til kommentar
KalleKlovn skrev (På 25.7.2023 den 15.35):

Visste ikke at Sørlandschips ble stekt i peanøttolje. Jeg har allergi, men har tydeligvis gått bre hittil, haha

Olje er fett, det er proteiner som gir allergisk reaksjon. Sånn i all enkelhet. Men det kan forekomme urenheter. Så du bør sette deg bedre inn i det og ikke ta meg på ordet. 

On topic:

Jeg har bitt meg merke i at paprikaen har rast i pris. Fra ca. 100 kr kiloen til 60 hos REMA de siste ukene. COOP har også justert ned fra 102 til 72. Stor forskjell, men mer interessant er grunnen. Agurk og tomater har ikke falt mye, men det er ikke import, i motsetning til paprikaen. Kronekursen forklarer bare en liten del av dette. Paprikaen mener jeg kommer fra Nederland. Kan det ha sammenheng med at det dyrkes paprika utendørs andre steder i Europa, som når er i sesong?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nedward skrev (23 minutter siden):

Jeg har bitt meg merke i at paprikaen har rast i pris. Fra ca. 100 kr kiloen til 60 hos REMA de siste ukene. COOP har også justert ned fra 102 til 72. Stor forskjell, men mer interessant er grunnen. Agurk og tomater har ikke falt mye, men det er ikke import, i motsetning til paprikaen. Kronekursen forklarer bare en liten del av dette. Paprikaen mener jeg kommer fra Nederland. Kan det ha sammenheng med at det dyrkes paprika utendørs andre steder i Europa, som når er i sesong?

Noen frukter og grønnsaker har sesongjusterte importavgifter. Dvs. tollbarrieren økes i takt med norske bønders behov for å slippe priskonkurranse fra sine yrkesbrødre i utlandet.

Eksempel: Isbergsalat (tolltariff 07.05) har en importavgift på 16,31 kr/kg 1. mars - 31. mai, 10,95 kr fra 1. juni til 30. november og 0 kr ellers.

Tomat 07.02

Paprika 07.09 har alltid 0 kr importavgift

07.07 Agurk

Opprinnelselandene bytter også rundt ettersom hvor i verden ting er i sesong, og tilgangen vs etterspørsel påvirker prisen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med tanke på hvordan bøndene behandles økonomisk (de driver i praksis veldedighet) har jeg ingenting imot at det settes opp toll-barrierer når produkter kan leveres i sesong internt i Norge.

Få heller økt prisene på de helseskadelige ultra-prosseserte produktene som lages av ernæringsmessig "søppel" som olje, sukker, mel og stivelse, tilsettes alt mulig ditt for å smake kunstig godt og som folk spiser for mye av fordi det er designet for å få deg til å overspise. Disse produktene er grunnen til mesteparten av overvekt og tilhørende sykdom og redusert livskvalitet. På tide at folk begynner å skjønne alvoret.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Sitat

 

Matsjokket: Prisøkning på over 100 prosent på ett år

Noen av matvarene nordmenn handler oftest i butikk, har økt med mellom 50 og 100 prosent på ett år, viser VGs store prissjekk. – Har sett en gjennomgående prisstigning, sier økonomiprofessor.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2Ben6q/matsjokket-prisoekning-paa-over-100-prosent-paa-ett-aar

 

VGs liste over matvarer som har steget dramatisk i pris.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...