TheKims Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Salvesen. skrev (2 timer siden): Det hjelper ikke dansken at vi har fått svekket krone. Når dansken lever og bor i Danmark. Det er deilig å være norsk i ???
^fmj Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Snart halverer svenskene matmomsen far 12 til 6 prosent, det motvirker den forferdelig kursen litt.
Salvesen. Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar ^fmj skrev (3 timer siden): Snart halverer svenskene matmomsen far 12 til 6 prosent, det motvirker den forferdelig kursen litt. Sparer vell en 200 lapp pr person for ett normalt forbruk. Kanskje noe mer om en har høyt matforbruk. De siste årene har en fått vell så det i skatteletter, men det blir alltid tatt i mot med klaging… 1
Simen1 Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar (endret) Nettavisen: Nå forsvinner varer fra Ringnes, Grandiosa, Freia: – Helt sprøtt Beklager clickbait, men bak tittelen diskuteres det om produsentene lanserer nye ting i for stor takt. Hvem har vel ikke opplevd FOMO for "den nye smaken" eller "limited edition" osv. Det lanseres nok mye nytt bare for å skaffe oppmerksomhet. Dersom et av de nye produktene mot formodning skulle bli en kjempesuksess så får den bli i sortimentet. Hvis ikke så ryker den ut og vi får en ny oppmerksomhetssøkende smak. Andre ganger bytter de ut f.eks 1 kg varianten med 900 gram variant bare for å kalle det nytt. Stykkprisen beholdes og med liten skrift ser vi at kiloprisen nødvendigvis har tatt noen skritt oppover. Så går det noen år og så "ny lansering" 830 gram - samme stykkpris. Priser som produsenten opplever som prispresset og har lav lønnsomhet fases ut til fordel for "nye" varianter med høy pris og lønnsomhet. Egentlig ganske irriterende. Kan vi ikke få byttet plass på prisene sånn at kiloprisen står med størst skriftstørrelse og stykkprisen med mindre? Endret 14. februar av Simen1
Dubious Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar Her forsvinner to Grandiosa-varianter. Det er snakk om Grandiosa Delux med pepperoni og kylling. Jeg bare lurer på om dette er rett måte å skrive det på? For meg så betyr setningen at Grandiosa med pepperoni OG kylling går ut, men det er snakk om 2 forskjellige pizzaer. Jeg ville brukt Oxford komma, Pepperoni, og Kylling.
Jarmo Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-advarer-mot-kjottavgift-vanlige-familier-vil-rammes-hardt/s/5-95-2888592
Simen1 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Jarmo skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-advarer-mot-kjottavgift-vanlige-familier-vil-rammes-hardt/s/5-95-2888592 Jeg ønsker det velkomment! Det vil nok først og fremst endre vanene til folk som har normal og dårlig økonomi. En endring til mer klimavennlige, helsebringende og etiske matvarer som f.eks vegetar eller sjømatbaserte måltider. Samtidig må vi være obs på at grensehandelen vil øke, til fordel for de som bor sånn passe nært grensa. Det grensenære folket vil nok ikke endre forbruket nevneverdig, men det vil se penere ut på papiret for Norge og dårligere for Sverige. Altså antall kg kjøtt per person per år. Med tanke på tollverdigrensene på 3 og 6k så kan det faktisk bidra til å redusere importen av alkohol og tobakk. Frp (47) er veldig forutsigbare: De tror ikke på klimaendringer men sier det ikke høyt. De er populistiske når det kommer til karakteristikker om at dette vil "ramme" vanlige familier. Jeg tror det vil tjene vanlige familier pga sunnere kosthold og færre helseproblemer. Sp (9) er nok også forutsigbare: De tror heller ikke på klimaendringer og de anser dette forslaget som et personlig angrep, siden mange av velgerne deres driver nettopp i kjøttbransjen. H (24) er nok også forutsigbare: De er i mot avgifter generelt, men kommer nok til å stemme for, fordi det ikke rammer fattige mer enn rike. Krf (7) er er antagelig delt fordi de er opptatt av både barnefamilier og klima, men de slenger nok på et retorisk stikk rettet mot halalkjøtt. R (9) er nok i mot på grunn av at det rammer vanskeligstilte familier og trygdede fordi disse ofte ikke har bil til å harryhandle med. MDG (8) er nok veldig for, pga klima. Både Sv (9) og V (3) er nok delt da de både er både for klimatiltak og støtte til kjøttproduserende bønder. Ap (53) er generelt for avgifter og klimatiltak så de stemmer nok for. Antall stortingsmandater i parantes. Summert får jeg: For: 24+3,5+8+6+53=94,5 Mot: 47+9+3,5+9+6=74,5. Så jeg tipper forslaget går gjennom.
Mannen med ljåen Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) Synes du det er riktig å endre vanene til folk som er fattig ved å gjøre maten enda dyrere slik at de ikke har råd til den? Da skal altså maten bli så dyr at samfunnet kan spare milliarder på å ikke kjøpe den, på samme måte som vi sparer milliarder på strømkrise ved å ikke bruke strøm. Ditt politiske syn er en sykdom. La meg presisere: de fattige ønsker ikke å spare penger på å gjøre kjøttdeigen så dyr at de ikke har råd til den. De ønsker billig kjøttdeig. Endret 18. februar av Mannen med ljåen 5
Subara Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Jarmo skrev (2 timer siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-advarer-mot-kjottavgift-vanlige-familier-vil-rammes-hardt/s/5-95-2888592 Hva!! Man kan ikke sette opp prisen på kjøttdeig med 50 prosent. Den har økt nok allerede. 1
Subara Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Jeg pleier ikke å spise disse sjokoladepåskeggene, men sikkert en favoritt hos barna. https://www.tv2.no/nyheter/sjokkpris-voldsomt/18572297/ Påskeeggene var priset til 103 kroner Meny på Tastasenteret i Stavanger. Over 750 kroner kiloen.
Zeph Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Sitat Christian Vik (42) fra Stavanger fant nylig sjokoladepåskeeggene fra Freia hos Meny på Tastasenteret i Stavanger. – Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal betale 23 kroner mer for nøyaktig samme vare. Han legger til at 23 kroner isolert sett ikke er en formue, men at dette ofte gjelder flere produkter. "Mann 42 forstår ikkje kvifor Meny er ein dyrare butikk enn Kiwi" 1
Simen1 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Sitat Han legger til at 23 kroner isolert sett ikke er en formue, men at dette ofte gjelder flere produkter. Dette signaliserer fattigskam. Han vil bare presisere at han ikke er en av disse "taperne", han er bare svært opptatt av pris - selv om han vil signalisere at han har greit med penger. Fattigskammen og "fasaden" han vil vise utad er bare litt av de mentale problemene vi sliter med i Norge. Eller SoMe-syndromet som jeg vil kalle det. Der man vil framstå som en falsk bedre utgave enn man egentlig er. Min mening er at han kunne latt falskheten være.
BadCat Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Problemet i Norge er hvem man kjøper fra og hva man kjøper. Folk skaper en evigvarende selvoppfyllende profeti. I USA klager folk på at det er oppunder to håndfuller med valgmuligheter. I Norge er det innen ei varegruppe ofte kun to valg. Det ene er et superbrand som har vokst seg stort ved å kjøpe andre etablerte merkevarer over lang tid (mange tiår). Det andre er EMV, egne merkevarer. Kjøper man en av de overnevnte, sørger man for at det blir kun det å velge mellom og prisen kan settes deretter fordi det ikke praksis ikke er noen konkurranse. I beste fall er det et oligopol. Quote Oligopol er en markedsform der markedet er dominert av noen få tilbydere. Det er en mellomting mellom monopol og perfekt konkurranse, der det er flere aktører i markedet, men ikke så mange at de ikke kan påvirke markedsprisen. Så kommer man til dagligvarebutikken og kan bruke blant et fåtall profittmsksimerte produkter som er designet for profitt og det eneste tegn på variasjon er nystartede varer fra disse store og varer som fases ut etter hvor godt de selger. Det skaper en illusjon om at noe skjer med utvalget i hyllene, selv om det ikke gjør det. Kunders vaner og naivitet er en stor del av problemet. Dette skjer ikke bare i dagligvaren. Ta for eksempel et lokalt strømselskap. En gang i tida solgte de strøm og bygde og vedlikeholdte elnettet, men så kjøpte de kabelTV- selskapet som i tillegg var tilbyder av internett, det størte elektrikerfirmaet, den største tilbyderen av tjenester, service og support innen data og mange flere. 30 til 40 år senere er det vanskelig å finne en liten og uavhengig aktør, for de store med uendelig kapital over tid, har kjøpt opp de uavhengige slik at de kontrollerer det lokale markedet innen de fleste kategorier i et bredt felt. Det de ikke har kjøpt, har de etablert selv for å få markedsdominans, bortimot monopol. 2
Fantomtegningen Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 1 hour ago, Simen1 said: Jeg ønsker det velkomment! Det vil nok først og fremst endre vanene til folk som har normal og dårlig økonomi. En endring til mer klimavennlige, helsebringende og etiske matvarer som f.eks vegetar eller sjømatbaserte måltider. Unnskyld mitt svar, men for noe piss av et argument. Kjøtt er sunt og er en del av hjørnesteinene av kostholdet til mennesket. Å bruke økonomisk tvang på å få folk til å slutte med rødt kjøtt er noe som tilhører diktaturstyre. Vi kan like gjerne starte å øke avgifter på alt miljøpolitikken ikke liker med 3-4-500% slik at ingen kjøper det, det må jo være det beste for miljøet? 2
Simen1 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Frp og Nettavisen jobber samstemt i å hause opp saken for å spille politisk mynt på den. Her er rapporten som miljødirektoratet la ut. Rapporten tar for seg ulike måter å nå klimamålene på. Kjøttavgift er bare en av mange alterantiver som utforskes hypotetisk. Rapporten er ment for å skape diskusjon om hvilke veivalg man bør ta. Frp og Nettavisens kritikk til ett av forslagene kompenseres ikke med tilsvarende støtte for et eller flere av de andre forslagene. Antagelig har de til hensikt å motarbeide alle klimatiltakene, rett og slett fordi de ikke liker klimatiltak, klimaforskning eller de vedtatte målene. De vedtatte målene i parisavtalen er vår del av et internasjonalt samarbeid. Hvis ikke vi gjør våre forpliktesler så undergraver det også andre lands forpliktelser. Jeg synes det burde være ærlig og rederlig å kreve at både Nettavisen og Frp velger sine alternativer så vi får en seriøs debatt om hvilken vei vi skal velge til mål. Personlig har jeg bare skumlest sammendraget, men jeg forstår raskt at det MÅ gjøres klimatiltak for å nå målene og tiltak vil koste både penger og innsats. Så, til Frp og Nettavisen: Hvor er deres vei til mål? 1
BadCat Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) Et balansert kosthold er en optimalt. Å sørge for at store deler av befolkninga blir priset ut av kjøttdisken, er ikke bra. 50-60 kr (dagens pris) for oppimot 100 gram kjøttpålegg uten nitritt, får holde. Den vanlige prisstigningen holder. Det er rent kjøtt og det er kjøttprodukter. Rent kjøtt og ost (ikke den dritten i meierihylla) koster gjerne 6-700 kr per kg og er utilgjengelig for mange nordmenn annet enn til bursdager og til Jul. Nordmennene spiser ikke for mye kjøtt, de spiser for mange kjøttprodukter, søppel som har blitt gjort av salgbart med andre ord. Endret 18. februar av BadCat 2
sedsberg Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Å være fattig er ingen unnskylding for å ødelegge planeten. At noen ikke gidder å TA seg en bedre betalt jobb er ikke statens feil.
Fantomtegningen Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) Problemet med klimamålene er at Norge skal hver gang overgå seg selv uten realistiske tiltak eller endringer for å få til målene som ble satt for X antall år siden. Gang på gang så flyttes mållinjen mens man såvidt har forlatt startlinjen. Disse målene kan ikke reverseres, bare nås eller øke ytterligere. Norge ødelegger ikke verden slik folk vil ha det til, vi har aldri gjort det. Planeten vil klare seg helt fint til sola slukner. 28 minutes ago, sedsberg said: Å være fattig er ingen unnskylding for å ødelegge planeten. At noen ikke gidder å TA seg en bedre betalt jobb er ikke statens feil. Kan du henvende meg til en jobb med 1 million+ i lønn, helst innenfor gåavstand til huset mitt? På forhånd takk. Endret 18. februar av Fantomtegningen 2
sedsberg Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 1 minute ago, Fantomtegningen said: Kan du henvende meg til en jobb med 1 million+ i lønn, helst innenfor gåavstand til huset mitt? På forhånd takk. Du kan bare spørre de som konstant gnålte til meg om å TA meg en bedre jobb da jeg gikk ledig og jobba for 37,- i timen for kommunen. Det var "tipset" jeg fikk av alle og det er tipset jeg nå gir tilbake. 2 1
Fantomtegningen Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 1 minute ago, sedsberg said: Du kan bare spørre de som konstant gnålte til meg om å TA meg en bedre jobb da jeg gikk ledig og jobba for 37,- i timen for kommunen. Det var "tipset" jeg fikk av alle og det er tipset jeg nå gir tilbake. Da beklager jeg innlegget mitt, var usikker på om du faktisk mente det du skrev da jeg selv er lut lei samme utsagn. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå