Gå til innhold

Tvungen lønnsnemnd for lærere .


Sveini74

Anbefalte innlegg

neglesprett skrev (12 minutter siden):

sur eller? det så uansett ikke bra ut, får null sympati fra meg. 

Hva da 'så ikke bra ut?' Du er fryktelig dårlig til å forklare her. Å myldre rundt i sentrum med streike-t-skjorter gjør jo at flere ser dem. Om de bare sitter utenfor skolen og har streikevakt ser jo ingen dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (15 minutter siden):

Bortsett fra 150 elever som konstant evaluerer deg i både formelle og uformelle sammenhenger, mellomledere som tar del i utviklingsmøter og besøker i undervisning, foreldre som involverer seg, statsforvalter og medsensorer?

 

Folk tror de er eksperter fordi de har noen år på skolebenken. Spar meg. Dere har sett én side av skolen. 

virker som du sliter litt med ditt forhold til jobben. det er helt normalt å finne på noe annet hvis ting blir for uoverkommelig på en eller flere måter. rent generelt buree man finne nytt beite dersom lønna blir en så stor greie som endel av innleggene til noen tyder på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 minutter siden):

virker som du sliter litt med ditt forhold til jobben. det er helt normalt å finne på noe annet hvis ting blir for uoverkommelig på en eller flere måter. rent generelt buree man finne nytt beite dersom lønna blir en så stor greie som endel av innleggene til noen tyder på.

Hvorfor bytter du tema? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

Har ikke lærere innflytelse på sine egne fagforbund? 

Fagforbundet er ikke lærernes forbund, men forhandler om den samme potten.

Quote

Og alt dette skal fikses med noen kroner ekstra i lønn ? Jeg er enig at det er veldig mye som er galt i skolen i dag men ingen av de problemene løses med noen prosent ekstra lønn. Kanskje fokuset burde være på å fikse problemene som så opplagt mange poengterer. 

Nei, men det er en start, og det burde vært langt mer enn noen få kroner. 

Quote

Syntes du 8-9 uker sommerferie, vinterferie, høstferie og juleferie høres dårlig ut.

Litt spent på hva du driver med som har "langt bedre ferieordning"..

Den "ferien" du snakker om er tvungen avspasering på ugunstige tidspunkt. Jeg kan i stor grad velge selv når jeg har ferie, og vil jeg ha en uke ekstra ordner jeg det med litt fleksitid. Da kan jeg reise på ferie feks i mai når prisene er lave og det ikke er så latterlig varmt. Det kan ikke de som jobber som lærere.

Du tror kanskje at de som jobber i nordsjøen har ferie halve året og?

Quote

Hva med super fleksibel arbeidstid. Kunne jobbe tett med kollegaer og barn. Ha arbeidsplasser over hele landet. Super enkelt studie å komme inn på og ikke minst fullføre. Helt grei start lønn. Mulighet til videreutdannelse.

Fleksibel arbeidstid er det eneste bra som nevnt, men jeg ligger ikke spesielt langt unna i den samme fleksibiliteten nå. Hvorfor skulle man være fornøyd med at det er lett å komme inn på studiet når man taper lønnsmessig til en som går rett fra vgs? 

 

Quote

Fantastiske arbeidsbetingelser og jobbsikkerhet.

Arbeidsbetingelsene er helt elendige. Jobbsikkerheten er også veldig overvurdert, spesielt på vgs. Du må ha mange års ansiennitet for å sitte trygt hver gang det blir endringer i trender for elevenes fagvalg.

Quote

Nesten ingen kvalitetskrav til det faktiske arbeidet  ditt.

For noe rør. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, Vinterro said:

Hva er årsaken til at Finland har lykkes og så klarer Norge å mislykkes? Se til Finland som har gode resultatet i skolesystemet!

Der er lærerjobben et statusyrke der lærerne har god lønn relativt til BNP. I tillegg har man tradisjonelt latt skolen bli styrt innenfra av lærerne og skoleledere fremfor byråkrater og politikere som vi gjør i norge. De får mer frihet og tillit, mens man i Norge gir dem mer papirarbeid.

I Finland ligger lønnen til en lektor ca 10% over gjennomsnittslønnen til andre yrker med mastergrad.

I Norge ligger lønnen til en lektor på ca 80% av gjennomsnittslønnen til andre yrker med mastergrad.

Det gjør at Norge ligger blant de 5-6 landene i OECD med lavest lærerlønn relativt til andre yrker med tilsvarende utdannelse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, Reg2000 said:

Fagforbundet er ikke lærernes forbund, men forhandler om den samme potten.

Nei, men det er en start, og det burde vært langt mer enn noen få kroner. 

Den "ferien" du snakker om er tvungen avspasering på ugunstige tidspunkt. Jeg kan i stor grad velge selv når jeg har ferie, og vil jeg ha en uke ekstra ordner jeg det med litt fleksitid. Da kan jeg reise på ferie feks i mai når prisene er lave og det ikke er så latterlig varmt. Det kan ikke de som jobber som lærere.

Du tror kanskje at de som jobber i nordsjøen har ferie halve året og?

Fleksibel arbeidstid er det eneste bra som nevnt, men jeg ligger ikke spesielt langt unna i den samme fleksibiliteten nå. Hvorfor skulle man være fornøyd med at det er lett å komme inn på studiet når man taper lønnsmessig til en som går rett fra vgs? 

 

Arbeidsbetingelsene er helt elendige. Jobbsikkerheten er også veldig overvurdert, spesielt på vgs. Du må ha mange års ansiennitet for å sitte trygt hver gang det blir endringer i trender for elevenes fagvalg.

 

 

For noe rør

Tvungen avspasering for en jobb som ingen kontrollerer. Disse magiske «43» timene som magisk går opp mot all den ferien er det ingen som kontrollerer. Noen jobber kanskje inn dette mens andre ikke. 

En lærer har bedre begynnerlønn enn nyutdannede økonomer, noen med master, i banken jeg jobber for. For å ikke snakke om hvor mye bedre pensjon de har.

Jobbsikkerhet ja.. man hører stadig om lærere som får fyken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husker for noen år siden da de streiket blant annet for at de måtte være 8timer på arbeidsplassen. Sympatien var ikke så stor blant befolkningen fordi det er jo faktisk slik arbeidslivet er stort sett. Både den hjemmekontorbiten og ferieordningen er enorme frynsegoder for lærerne, synes det blir glemt bort når man skal fronte lønn og kompetanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns man burde få opp lærerlønninger i storbyer. Jeg kommer fra ei lita bygd hvor mange av mine tidligere barndomsvenner som har flyttet hjem igjen er lærere. De lever i sus og dus med to lektorlønninger når store eneboliger med hage koster under 3 mill. Hvis man på samme lønning skulle bodd i Oslo er det knapt mulig å få seg bolig til en familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

Tvungen avspasering for en jobb som ingen kontrollerer. Disse magiske «43» timene som magisk går opp mot all den ferien er det ingen som kontrollerer. Noen jobber kanskje inn dette mens andre ikke. 

Dette er ein del av problemet sjølv om lærarorganisasjonane naturleg nok har størst fokus på lønn.
Heile systemet er no bygd opp slik at ein premierer dårlege lærarar som kjem uførebudde inn i klasserommet, det er nok mykje lettare å halde ut i læraryrket om ein ikkje gjer jobben sin.
Dei dyktige lærarane brukar nok langt meir tid på førebuingar og oppfølging enn kva dei har kompansert for, med det resultatet at det er disse lærarane som finn seg andre jobbar der dei får betalt for sin arbeidsinnsats.

Dette er etter min meining den store taktiske feilen som til dømes utdanningsforbundet har gjort. Dei bør bli flinkare til å oppfordre lærarane sine til å dokumentere arbeidstid, også når dette går på bekostning av kva dei får utført i arbeidstida. I tillegg bør lærarar bli langt flinkare til å sette harde grenser mellom jobb og fritid, også når det betyr at ein avviser telefonar frå foreldre og elevar utanom planlagt arbeidstid. Dette regnskapet over arbeidstid vil også være eit veldig sterkt argument inn mot forhandlingane. Feilen som mange lærar gjer i dag er at dei er alt for snille.
Når det no på bakgrunn av tungen lønnsnemd eigentleg er slått fast at lærarane har ei så viktig oppgåve opp mot psykisk helse til elevane at det var fare for liv og helse ved å streike, ja då bør også arbeidsavtalen til lærarane avspeile dette slik at dei har betalt for å gjere seg tilgjengeleg nesten heile døgnet for elevar som har det vanskeleg og treng nokon å prate med.

 

 

Når det gjeld jobbsikkerheita så er det berre å søke på "nedbemanning skole" så finn du mange artiklar om både lærar som mister jobben og skular der det har blitt varsla nedbemanning. Fellesnemnaren for mange av artiklane er dessverre at dei kjem frå lokalaviser og ligg bak betalingsmur slik at sakene ikkje får særleg stor nasjonal oppmerksomheit.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Husker for noen år siden da de streiket blant annet for at de måtte være 8timer på arbeidsplassen. Sympatien var ikke så stor blant befolkningen fordi det er jo faktisk slik arbeidslivet er stort sett. Både den hjemmekontorbiten og ferieordningen er enorme frynsegoder for lærerne, synes det blir glemt bort når man skal fronte lønn og kompetanse.

 

Powertrainer skrev (2 timer siden):

Jeg går gjerne litt ned i lønn hvis jeg får samme ferie som lærerne. De skal være glad de slipper å vaske seg ut av klasserommet eller slipper å flikke på skolen i sommerferien. Er utrolig mange yrkesgrupper hvor vedlikehold og stell er en del av jobben selv om det ikke er nevnt i stillingsbeskrivelsene.

Når man tror lærerne faktisk fra fri etter at elevene har gått hjem og helt til neste dag, så fremstår nok tvungen tid på kontor fornuftig. 

Når man også tror lærerne har ferie og er uten jobb-forpliktelser i elevenes ferier, så forstår jeg misunnelsen!

Men ... du tar fremdeles helt feil!

Du har ikke forstått essensen; lærerne har ikke fri, selv om eleven har det. Dette er omtalt i flere innlegg her inne, fra folk som sitter tett på og faktisk har peiling. 

Med tanke på hvor mye kveld- og helgearbeid de må utføre, var det et helt horribelt krav at alle skulle sitte inne på lærerværelset fra 08 til 16. Ikke er lærerværelsene dimensjonert for at alle lærer sitter der samtidig etter at elevene har gått hjem for dagen, heller. Det er rett og slett ikke plass, og komplett umulig å finne arbeidsro. Hjemmekontor utenfor undervisningstid fremstår som en billigere og bedre løsning for staten!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

qualbeen skrev (27 minutter siden):

Når man tror lærerne faktisk fra fri etter at elevene har gått hjem og helt til neste dag, så fremstår nok tvungen tid på kontor fornuftig. 

Når man også tror lærerne har ferie og er uten jobb-forpliktelser i elevenes ferier, så forstår jeg misunnelsen!

Men ... du tar fremdeles helt feil!

Du har ikke forstått essensen; lærerne har ikke fri, selv om eleven har det. Dette er omtalt i flere innlegg her inne, fra folk som sitter tett på og faktisk har peiling. 

Med tanke på hvor mye kveld- og helgearbeid de må utføre, var det et helt horribelt krav at alle skulle sitte inne på lærerværelset fra 08 til 16. Ikke er lærerværelsene dimensjonert for at alle lærer sitter der samtidig etter at elevene har gått hjem for dagen, heller. Det er rett og slett ikke plass, og komplett umulig å finne arbeidsro. Hjemmekontor utenfor undervisningstid fremstår som en billigere og bedre løsning for staten!

Men vil ikke det si at de jobber flere timer enn de har betalt for? hvis de er forpliktet til å jobbe i ferier, avspassering og utover de timene de har betalt for, så burde vel dette være større streikegrunn enn lønnsøkning? Det er jo isåfall systematiske brudd på arbeidsmiljøloven. 

Det er da mer enn nok plass (klasserom) til at lærere skal kunne utføre arbeidet på skolen? Og så bør de selvsagt ha mulighet til å få gjort alle sine oppgaver innenfor den tiden de har betalt for. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Baranladion said:

Men vil ikke det si at de jobber flere timer enn de har betalt for?

Det er et yrke der stort sett ikke finnes "fri". Jobben følger med, i større eller mindre grad, 24 timer i døgnet, og noen ganger gjennom ferier. Det er ikke noe tidspunkt på døgnet der man kan si at nå er jeg ferdig med alle arbeidsoppgaver. Det er alltid noe mer på vent. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Dassen said:

Bortsett fra 150 elever som konstant evaluerer deg i både formelle og uformelle sammenhenger, mellomledere som tar del i utviklingsmøter og besøker i undervisning, foreldre som involverer seg, statsforvalter og medsensorer?

Dette er en litt interessant problemstilling som også har å gjøre med arbeidsforholdene til lærer og elever.

Når skolen er organisert slik at man skal holde kontakt med 150 elever, rekker man da å ha en "dyp" kontakt med hver av disse elevene? Når elevene har mage forskjellige lærere som underviser hvert sitt fag, er det da enkelt å få en god tverrfaglig sammenheng mellom fagene, og å få et klassemiljø til å fungere?

Hvis man hadde organisert litt annerledes, slik at hver lærer underviste flere "fag" og mer tverrfaglig i hver klasse, og med langt færre elever, ville det ikke da være mulig å få til mer "trivsel", mer tverrfaglighet og mer dybdelæring.

Hvor ligger utfordringen i skolen, er det å kunne fagene godt nok, slik at man kan undervise på nivå "videregående skole" eller ligger utfordringen kanskje heller på "den pedagogiske biten", hvordan man skaper gode læringsmiljøer og "selvgående elever", som har en høy grad av trivsel og god motivasjon for det som de holder på med?

Vil ikke et arbeidsmiljø der forholdvis færre lærere med flere timer i en klasse kunne gi et arbeidsmiljø for elevene, der man i større grad "lærer seg" i stedt for "å bli lært"? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (37 minutter siden):

Det er et yrke der stort sett ikke finnes "fri". Jobben følger med, i større eller mindre grad, 24 timer i døgnet, og noen ganger gjennom ferier. Det er ikke noe tidspunkt på døgnet der man kan si at nå er jeg ferdig med alle arbeidsoppgaver. Det er alltid noe mer på vent. 

Det du her sier er at lærere jobber 24 timer i døgnet året rundt... Hadde jeg vært i en slik situasjon, så ville ikke engang en 100% lønnsøking hjulpet nevneverdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det du her sier er at lærere jobber 24 timer i døgnet året rundt... Hadde jeg vært i en slik situasjon, så ville ikke engang en 100% lønnsøking hjulpet nevneverdig. 

Det er nok ikkje jobbing 24 timar i døgnet, det er nok meir at ein lærar på mange måtar er i beredskap og må ta arbeidsoppgåver etterkvart som dei dukker opp.
Elles i arbeidslivet så vil slike ting være dekt av ein beredskapsavtale der ein får betalt for minst kvar sjuande time ved passivt arbeid, eller at ein har særskilt uavhengig stilling der lønna kompenserer for at ein må jobbe på lit ulike tidspunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Det du her sier er at lærere jobber 24 timer i døgnet året rundt... Hadde jeg vært i en slik situasjon, så ville ikke engang en 100% lønnsøking hjulpet nevneverdig.

Det er mange andre yrkesgrupper som har tilsvarende arbeidsforhold. For eksempel en del lederstillinger. Det går an å leve med det, hvis man har "sansen for det". Man må synes at det er OK med en 24 timers jobb.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Hvis man hadde organisert litt annerledes, slik at hver lærer underviste flere "fag" og mer tverrfaglig i hver klasse, og med langt færre elever, ville det ikke da være mulig å få til mer "trivsel", mer tverrfaglighet og mer dybdelæring.

Jeg kan ha troen på det.

Men jeg har og troen på at man som lærer jobber i team med 3årig utdannede sosialarbeidere. Der lærer har hovedansvar for barna som elev, og sosialabeider hovedansvar for barna som person.

En sosialarbeider vil også kunne fungere som ufaglært vikarlærer når det er behov, evt bidra mere i fagene med "lettere" pensum som gym, kunst og håndverk, musikk, friluftsliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...