Gå til innhold

Tvungen lønnsnemnd for lærere .


Sveini74

Anbefalte innlegg

unik42 skrev (2 timer siden):

Læreren arbeider klokken 20 på en torsdagskveld fordi på fredag skal hun levere ut resultatene på spanskprøvene slik at hun har tid på lørdag å rette norskprøvene og søndag til å forberede timene på mandag. Hun arbeider i høstferien for da skal stilene, som hun har unngått å se på de siste fire ukene for det har vært for travelt, rettes.

De fem ukene hun har ferie om sommeren bruker hun nok på ferie, den resterende tiden bruker hun på å lese seg opp på fagstoff som blir relevant for den nye klassen hun får i midten av august. Ja, forresten, hun starter jo på jobb en stund før de første elevene kommer. 

Ja, jeg synes faktisk synd på kona mi til tider, som av og til ikke kan lese for sønnen vår fordi hun er nødt å bli ferdig med det hun holder på med (til tross for at hun ofte jobber til midnatt). Og hun har ikke tid til å lese for han, fordi hun har helt siden hun kom hjem fra jobb tatt seg av familien sammen med meg (matlaging, middag, ettermiddagsaktiviteter osv.) Det er mange fotballkamper ungene mine har spilt som hun har gått glipp av.

Men jøss, hun har jo 2 måneder ferie....

Og før du spør, hun er allerede i gang med å finne en ny arbeidsplass.

Jeg tviler ikke på at det er sånn, jeg spør bare hvorfor det må være sånn. Fordi det alltid har vært sånn? Og isåfall, dersom lærere jobber så mye flere timer enn de får betalt for, hvorfor streikes det ikke pga brudd på arbeidsmiljøloven kontra noen prosent ekstra i lønn? 

Ville kona de ikke sett seg om etter en arbeidsplass hvis hun fikk 3% mer lønn? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Baranladion said:

Og isåfall, dersom lærere jobber så mye flere timer enn de får betalt for, hvorfor streikes det ikke pga brudd på arbeidsmiljøloven kontra noen prosent ekstra i lønn? 

Antakelig pga der faktisk ikke er nogen som pålegger dem å jobbe slik.. om man trenger 50% flere timer enn beregnet, er enten beregningen feil eller, kanskje mer sandsynlig, man mangler erfaring til å få løst oppgavene til tiden.  Broren jobbet også mye det første året, men de etterfølgende årene kunne han bare gjenbruke alle forberedelserne og brukte deretter mindre tid enn det han fikk betalt for. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

Broren jobbet også mye det første året, men de etterfølgende årene kunne han bare gjenbruke alle forberedelserne og brukte deretter mindre tid enn det han fikk betalt for. 

Det er nok forskjell på fagene og klassetrinnene, men for en del fag så utgjør dette bare en ganske liten del av den totale arbeidsmengden. Noen fag er også slik at man må fornye kontinuerlig hele tiden. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Jeg tviler ikke på at det er sånn, jeg spør bare hvorfor det må være sånn. Fordi det alltid har vært sånn? Og isåfall, dersom lærere jobber så mye flere timer enn de får betalt for, hvorfor streikes det ikke pga brudd på arbeidsmiljøloven kontra noen prosent ekstra i lønn? 

Ville kona de ikke sett seg om etter en arbeidsplass hvis hun fikk 3% mer lønn? 

Lønn betydde ikke så mye for henne (hun er lektor og mener selv hun har ok lønn + at skolen hun underviser på har vært en drømmeplass siden hun gikk der selv). Hun var heller ikke i streik, men de fleste av kollegaene hennes var. Så hun hadde sine elever når de hadde hennes timer. På den måten satt hun litt fast mellom to verdener - på den ene siden støttet hun kollegaene sine 100%, men samtidig så hun hvordan elevene slet.

Det som er verst for henne nå når støvet har lagt seg er at det er ikke lys i tunellen. Nå har politikerne sagt at lærere ikke skal få streike, at de skal fungere som barnevakter, psykologer og alt mulig, og at "folket" vet bedre enn lærerne hva som er best for lærerne. Da orker hun ikke bruke mastergraden sin på dette lengre.

Uten at det kan sammenlignes for øvrig, jeg har "kun" en bachelor og har mellom 100 og 150k mer enn henne i lønn, eget kontor og kan flekse arbeidstiden min nesten som jeg vil.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (På 6.10.2022 den 19.33):

Det som er verst for henne nå når støvet har lagt seg er at det er ikke lys i tunellen. Nå har politikerne sagt at lærere ikke skal få streike, at de skal fungere som barnevakter, psykologer og alt mulig, og at "folket" vet bedre enn lærerne hva som er best for lærerne. Da orker hun ikke bruke mastergraden sin på dette lengre.

Kjenner meg veldig igjen i det. Har søkt ny jobb i dag. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Man kan vel si det slik at jobben i forhold til elevene kan være såpass givende, selv om den kan kjøre både i ferier og helger, at den kan man gjøre gratis.

Det man kan kreve betaling for det er jo å holde ut et utrolig sammensurium av ineffektivitet og byråkrati, som binder på hender og føtter, og som man skal holde ut, år etter år. For denne delen av jobben så fortjener man en ganske god betaling.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
arne22 skrev (11 timer siden):

Man kan vel si det slik at jobben i forhold til elevene kan være såpass givende, selv om den kan kjøre både i ferier og helger, at den kan man gjøre gratis.

Det man kan kreve betaling for det er jo å holde ut et utrolig sammensurium av ineffektivitet og byråkrati, som binder på hender og føtter, og som man skal holde ut, år etter år. For denne delen av jobben så fortjener man en ganske god betaling.  

Hva burde de hatt i lønn? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (46 minutter siden):

Hva burde de hatt i lønn? 

6 dårlige lønnsoppgjør på rad som bør kompenseres for. Dessuten en overdrevet detaljstyring fra politisk nivå som bør gjøres noe med..

Litt flåsete kan man bare øke lønna til man ser at avgangen av kvalifisert personell synker og lærerutdanningene får fylt opp studieplassene.

Det handler ikke om at du skal bli rik på lærerlønn men at du skal kunne betjene boliglånet ditt. Det gjelder både dagens lærere og de som ennå ikke har valgt utdanningsretning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

6 dårlige lønnsoppgjør på rad som bør kompenseres for. Dessuten en overdrevet detaljstyring fra politisk nivå som bør gjøres noe med..

Litt flåsete kan man bare øke lønna til man ser at avgangen av kvalifisert personell synker og lærerutdanningene får fylt opp studieplassene.

Det handler ikke om at du skal bli rik på lærerlønn men at du skal kunne betjene boliglånet ditt. Det gjelder både dagens lærere og de som ennå ikke har valgt utdanningsretning.

Iforhold til mengden folk hevder at lærere jobber, så bør man vel absolutt bli rik som lærer? For meg virker det som man kanskje skyter litt på feil blink... Kanskje det ikke er lønna man bør jobba med for å få flere lærere, dersom alle studenter vet at dersom du blir lærer må du jobbe til langt på kveld flere dager i uka, samt i helger og ferier for å bli ferdig med det du skal. 

Derfor jeg spør, hvor mye lønn bør egentlig en lærer ha, - med dagens system som legger opp til ekstreme mengder arbeid? 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Hva burde de hatt i lønn?

Kravet fra lærerne har jo vært den samme lønnsutvikling som alle andre. Grunnen til streik og lønnsnemnd er jo at lærerne har fått en dårligere lønnsutvikling enn andre ansatte i kommune og fylkeskommune gjennom forholdvis lang tid. Lærerne ønsker en lik lønnsutvikling med de andre i samfunnet. De godtar ikke en reduksjon i reallønn og/eller lønnsutvikling, slik som det har skjedd gjennom flere påfølgende år. 

Finland har blitt nevnt over, som land med "god skole" men det å komme opp på samme lønnsnivå som i Finland, Danmark eller Tyskland, for den saks skyld, det er det vel ingen som har tenkt på muligheten av. I Finland så er det bare de flinkeste som kommer inn på lærerstudiet. I Norge så kommer alle "kvalifiserte" inn uten at man klarer å fylle studieplassene og man gjennomfører undervisning med ufaglært personell. 

Finland har også vært uten skolereformer og den grad av politikerstyring og byråkrati som finnes i den Norske skolen.

Man må effektivisere og gjøre arbeidsplassene mer attraktive, for eksempel slik som i Finland. Da oppnår man kanskje like gode resultater. En normal lønnsutvikling, likt med "alle andre" eller "sammenlignbare grupper" kan vel være en god start. 

Endret av arne22
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (17 minutter siden):

Kravet fra lærerne har jo vært den samme lønnsutvikling som alle andre. Grunnen til streik og lønnsnemnd er jo at lærerne har fått en dårligere lønnsutvikling enn andre ansatte i kommune og fylkeskommune gjennom forholdvis lang tid. Lærerne ønsker en lik lønnsutvikling med de andre i samfunnet. De godtar ikke en reduksjon i reallønn og/eller lønnsutvikling, slik som det har skjedd gjennom flere påfølgende år. 

Finland har blitt nevnt over, som land med "god skole" men det å komme opp på samme lønnsnivå som i Finland, Danmark eller Tyskland, for den saks skyld, det er det vel ingen som har tenkt på muligheten av. I Finland så er det bare de flinkeste som kommer inn på lærerstudiet. I Norge så kommer alle "kvalifiserte" inn uten at man klarer å fylle studieplassene og man gjennomfører undervisning med ufaglært personell. 

Finland har også vært uten skolereformer og den grad av politikerstyring og byråkrati som finnes i den Norske skolen.

Man må effektivisere og gjøre arbeidsplassene mer attraktive, for eksempel slik som i Finland. Da oppnår man kanskje like gode resultater. En normal lønnsutvikling, likt med "alle andre" eller "sammenlignbare grupper" kan vel være en god start. 

Jeg er ikke uenig i at de burde følge lønnsutviklingen, jeg setter bare spørsmålstegn ved å om dette er rette måten å rekruttere flere lærere på, ihvertfall når jeg hører hvor mye lærere jobber: 

"Læreren arbeider klokken 20 på en torsdagskveld fordi på fredag skal hun levere ut resultatene på spanskprøvene slik at hun har tid på lørdag å rette norskprøvene og søndag til å forberede timene på mandag. Hun arbeider i høstferien for da skal stilene, som hun har unngått å se på de siste fire ukene for det har vært for travelt, rettes.

De fem ukene hun har ferie om sommeren bruker hun nok på ferie, den resterende tiden bruker hun på å lese seg opp på fagstoff som blir relevant for den nye klassen hun får i midten av august. Ja, forresten, hun starter jo på jobb en stund før de første elevene kommer

Ja, jeg synes faktisk synd på kona mi til tider, som av og til ikke kan lese for sønnen vår fordi hun er nødt å bli ferdig med det hun holder på med (til tross for at hun ofte jobber til midnatt). Og hun har ikke tid til å lese for han, fordi hun har helt siden hun kom hjem fra jobb tatt seg av familien sammen med meg (matlaging, middag, ettermiddagsaktiviteter osv.) Det er mange fotballkamper ungene mine har spilt som hun har gått glipp av.

Men jøss, hun har jo 2 måneder ferie....

Og før du spør, hun er allerede i gang med å finne en ny arbeidsplass."

Så ja, kanskje er å øke lønnen en god start, men for meg er det jo helt utrolig at et slik arbeidspress som sitert over ikke er satt større fokus på, hvilken lønn i verden godtgjør den jobben? 

Jeg har også utdypet den nederste setningen, for jeg lurer på om det er pga lønna, eller arbeidsmengden vedkommende ønsker seg ny jobb. 

En annenbakside med å øke lønna, er jo også at det kan føre til ENDA mer press på lærere, slik at man ender opp i en veldig vond spiral som jeg ikke tror er bra mtp rekruttering. 

 

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Baranladion said:

En annenbakside med å øke lønna, er jo også at det kan føre til ENDA mer press på lærere, slik at man ender opp i en veldig vond spiral som jeg ikke tror er bra mtp rekruttering. 

Da hadde man nok streiket for lavere lønn. Tror ikke det er noe problem.

Muligheten for ubetalte vikartimer er jo til stede uansett, for den som ønsker det.

Lærerne ønsker vel bare en lik lønnsutvikling som "alle andre" og så aksepterer de jobben slik som den er.

Skulle man økt rekrutteringen og skapt "konkurransedyktige arbeidsplasser" da måtte man nok gjort en hel del mer for å gjøre yrket "attraktivt". Man kunne for eksempel starte opp med sammenligne lønn/arbeidsvilkår med tilsvarende vilkår for lærere i andre land i Europa, og selvfølgelig også andre grupper av arbeidstakere i Norge. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Da hadde man nok streiket for lavere lønn. Tror ikke det er noe problem.

Poenget mitt er, at hvis man skal gi lærere en rettferdig lønn, og sikre rekruttering, så tviler jeg sterkt på at det holder med de 3% (?)  det krangles om, ifølge anektodene bør man vel øke med 20-30% for at det skal rettferdiggjøre arbeidsmengden, enda mer også siden lærere jobber i helg og ferier. 

Hvorfor forblir ikke lærere, lærere og hvorfor fylles ikke studieplassene opp? Pga 3% for lav lønn? 

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Baranladion said:

ifølge anektodene bør man vel øke med 20-30% for at det skal rettferdiggjøre arbeidsmengden, enda mer også siden lærere jobber i helg og ferier. 

For å komme up på "utenlandsk nivå" så bør man nok både heve lønn og bygge ned byråkrati og ineffektivitet. Man kan jo bare kikke på de landene som "får det godt til" og så gjennomføre noenlunde likt.

Litt gamle data, men sannsynligvis ikke helt feil:

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2017/oecd-rapport-norsk-larerlonn-darligst-i-norden/

En annen side ved saken det er jo prisnivået i de forskjellige landene. Når en for eksempel en Tysk lærer har høyere lønn, langere ferier, og lavere priser i butikken og på boligmarkedet, så blir jo forskjellen stor.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

For å komme up på "utenlandsk nivå" så bør man nok både heve lønn og bygge ned byråkrati og ineffektivitet. Man kan jo bare kikke på de landene som "får det godt til" og så gjennomføre noenlunde likt.

Helt enig. Det burde ikke vært noe tvil om at de fulgte lønnsutviklingen til kommunale stillinger slik de har streiket for og som de mener ødelegger rekrutteringene, men det virker for meg som at det egentlig ikke er der skoen virkelig trykker (utifra anektdoter i denne tråden) 

Det er ikke utenkelig at dersom de får lønnsøkningen, så blir det veldig mye vanskeligere å få ordren på det virkelige problemet, da blir man fort vekk sett på som kravstore og sutrete. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (5 minutter siden):

Nei skal folk ville bli lærere må de få lønn for det. 

Ja, det er jeg enig i, men: "Utdanningsforbundet mener at norske kommuner i langt større grad må bruke lønn som virkemiddel for å rekruttere og beholde lærere." 

Så igjen, hvor mye lønn skal lærere ha for å sikre at de står i jobb og rekrutterer flere? Det virker som det er et langt større problem som bør løses samtidig, om ikke først, og det er den enorme arbeidsmengden lærerene har, som vel er en stor faktor til at folk flykter fra yrket. 

Hvis 3% løser hele floka, så må man ihvertfall være trygg på at det kun er der skoen trykker. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Baranladion said:

Hvis 3% løser hele floka, så må man ihvertfall være trygg på at det kun er der skoen trykker. 

3% løser ikke floka, men kunne vært nok for å unngå en streik. Lektorene med 10+ års erfaring må nok opp ihvertfall 50-100.000 kr for å nærme seg konkurransedyktig lønn. Selv det er ikke nok for meg til å tenke på å gå tilbake til yrket. 

Etter årets lønnsforhandlinger nærmer jeg meg å overtale dama til å bytte yrke også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (44 minutter siden):

3% løser ikke floka, men kunne vært nok for å unngå en streik. Lektorene med 10+ års erfaring må nok opp ihvertfall 50-100.000 kr for å nærme seg konkurransedyktig lønn. Selv det er ikke nok for meg til å tenke på å gå tilbake til yrket. 

Etter årets lønnsforhandlinger nærmer jeg meg å overtale dama til å bytte yrke også.

Hvorfor er det ikke nok for deg til å gå tilbake til yrket? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...