Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Fra Nettavisen, https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-med-nye-stromgrep-slik-blir-stotten-na/s/5-95-918856

Regjeringen setter ned et utvalg som skal se på prisdannelsen i det norske prismarkedetI en pressemelding sier Vedum blant annet dette om utvalget: – Det som skal vurderes er blant annet
1. et eget prisområde for utenlandskablene,
2. differensiering av spotmarkeder i henholdsvis innenlands forbruk og kraftutveksling,
3. virkemidler for å begrense eksporten når fyllingsgraden i flerårsmagasinene avviker fra median fyllingsgrad og
4. ulike typer avgift for krafttransport,


Utvalget skal ledes av Sintef Energi-direktør Ingve Gran. Rapport innen 15.oktober 2023. Han er selvsagt feil person til å lede dette utvalget. Se post nedenfor fra Linkedin, hvor Mr. Gran snakker om "ingen quick fix for å få lavere strømpriser", "vannverdimetoden" samt ref. til "det er ikke fritt frem å produsere kraft fra forhåndsbestemt pris". Utvalget hadde tjent på å i stedet bli ledet av en pragmatisk person med et åpent sinn.

Det er veldig merkelig at overgangen fra fastpris til spot-pris via Nord Pool var mulig å få til over natta på nitti-tallet, men å reversere dette blir veldig vanskelig i.h.t. utvalgets leder Mr. Gran!
 
Drømmen om et "integret" EU marked for strøm bør snarest mulig legges på hylla og heller lage et enkelt system hvor Norge kan kontrollere alle parametere selv! Dette er "basic in all business". Høy risiko uten at en selv har styring er døden!
 

image.png.852d78790ea74a4a91818a13a0ae3d83.png



 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjokolade1 skrev (6 timer siden):

Du mener at du ikke lenger vil kunne utnytte strømstøtteordningens svakhet, ved å ikke lenger ha like god mulighet til å hente "gevinst" fra ordningen ved å presse ned din egen gjennomsnittspris under din sones månedssnitt.

Nei, jeg mener at jeg ikke lengre kan spare penger på å flytte forbruk. Noe jeg gjorde lenge før strømstøtteordningen ble innført. Med timesbasert støtte fjernes 90% av prissignalene, så det er ikke lengre noe poeng i å flytte forbruk. Jeg klarer ikke å se på det som en svakhet ved tidligere ordning at markedets prissignaler ble opprettholdt. Det er en mye større svakhet at de fjernes. Det er en grunn til at markedet sender prissignaler, for å si det slik. Å tukle med de fører neppe til noe godt, da kan vi fort ende med effektmangel og utkoblinger på sikt. Evt. ekstreme utslag på prisen, slik at det fortsatt lønner seg å spare. 100 øre/kWh kl. 7 og 800 øre kl. 8 kan i verste fall bli fasiten. Det vil ikke hytteeierne og bedriftene komme godt fra. 

Til høsten blir det lading på dagtid isteden, så får vi heller spart inn på effektavgiften. Det er en del kroner å spare på å gå med ett trinn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nei, jeg mener at jeg ikke lengre kan spare penger på å flytte forbruk. Noe jeg gjorde lenge før strømstøtteordningen ble innført. Med timesbasert støtte fjernes 90% av prissignalene, så det er ikke lengre noe poeng i å flytte forbruk. Jeg klarer ikke å se på det som en svakhet ved tidligere ordning at markedets prissignaler ble opprettholdt. Det er en mye større svakhet at de fjernes. Det er en grunn til at markedet sender prissignaler, for å si det slik. Å tukle med de fører neppe til noe godt, da kan vi fort ende med effektmangel og utkoblinger på sikt. Evt. ekstreme utslag på prisen, slik at det fortsatt lønner seg å spare. 100 øre/kWh kl. 7 og 800 øre kl. 8 kan i verste fall bli fasiten. Det vil ikke hytteeierne og bedriftene komme godt fra. 

Til høsten blir det lading på dagtid isteden, så får vi heller spart inn på effektavgiften. Det er en del kroner å spare på å gå med ett trinn.

Før Ukraina-krisen var prissignalene mye svakere og det gikk jo helt fint uten utkoblinger og effektmangel.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Nei, jeg mener at jeg ikke lengre kan spare penger på å flytte forbruk. Noe jeg gjorde lenge før strømstøtteordningen ble innført. Med timesbasert støtte fjernes 90% av prissignalene, så det er ikke lengre noe poeng i å flytte forbruk. Jeg klarer ikke å se på det som en svakhet ved tidligere ordning at markedets prissignaler ble opprettholdt. Det er en mye større svakhet at de fjernes. Det er en grunn til at markedet sender prissignaler, for å si det slik. Å tukle med de fører neppe til noe godt, da kan vi fort ende med effektmangel og utkoblinger på sikt. Evt. ekstreme utslag på prisen, slik at det fortsatt lønner seg å spare. 100 øre/kWh kl. 7 og 800 øre kl. 8 kan i verste fall bli fasiten. Det vil ikke hytteeierne og bedriftene komme godt fra. 

Til høsten blir det lading på dagtid isteden, så får vi heller spart inn på effektavgiften. Det er en del kroner å spare på å gå med ett trinn.

Ser ikke helt poenget med å lade på dagtid? Det er vel billigere nettleie om natten, og også stort sett billigere strøm (selv om forskjellene blir mindre med ny ordning).
Dagens system er vel fornuftig hvis man forsøker å unngå høye effekt-topper.
Det nye systemet oppleves nok som tryggere for husholdningene, da man slipper å "planlegge" når man skal bruke strøm, da man alltid er sikret mot ekstrempriser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, unik42 said:

Før Ukraina-krisen var prissignalene mye svakere og det gikk jo helt fint uten utkoblinger og effektmangel.

Før krigen var det et langt mere robust forhold mellom energitilgang og etterspørsel. Den robustheten har vi ikke lengre som er grunnen til at prisene varierer mer. Om forbruket blir frakoplet tilgangen ved at man innfører priskontroller kan det fort skje at etterspørselen blir større enn tilbudet, og i strømmarkedet betyr det utkoplinger.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det ikke er noe problem med effekt topper. For det første så er støtten bare 90% av det over 70 øre. Det gjør at kundene fortsatt har grunn til å flytte forbruk fra dyre til rimeligere perioder. For det andre er prisene høye når prisstøtten inntrer og det demper forbruket. Og for det tredje så er der strømforbrukere som må betale spotprisen, ikke minst gjelder dette eksport av strøm. Så om dette er et problem så burde en sette inn tiltak til høyere kapasitet og mindre forbruk.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Nei, jeg mener at jeg ikke lengre kan spare penger på å flytte forbruk. Noe jeg gjorde lenge før strømstøtteordningen ble innført. Med timesbasert støtte fjernes 90% av prissignalene, så det er ikke lengre noe poeng i å flytte forbruk. Jeg klarer ikke å se på det som en svakhet ved tidligere ordning at markedets prissignaler ble opprettholdt. Det er en mye større svakhet at de fjernes. Det er en grunn til at markedet sender prissignaler, for å si det slik. Å tukle med de fører neppe til noe godt, da kan vi fort ende med effektmangel og utkoblinger på sikt. Evt. ekstreme utslag på prisen, slik at det fortsatt lønner seg å spare. 100 øre/kWh kl. 7 og 800 øre kl. 8 kan i verste fall bli fasiten. Det vil ikke hytteeierne og bedriftene komme godt fra. 

Til høsten blir det lading på dagtid isteden, så får vi heller spart inn på effektavgiften. Det er en del kroner å spare på å gå med ett trinn.

Du skrev at det vil føre til høyere strømkostnader for dere. Forklar gjerne hvordan det henger sammen om det ikke er slik jeg skrev. Jo, det er fortsatt et poeng å flytte forbruk, men det blir åpenbart ikke på langt nær like stort poeng. 

Jeg har ikke noe problem med å se hvorfor du reagerer negativt. Regjeringen gir litt fingeren til alle oss som har investert ganske mye penger i utstyr til smartstyring av strømforbruk (forutsigbarhet har ikke vært denne regjeringen største styrke). Samtidig klarer jeg å se litt større på det, og skjønner at det er mer rettferdig for fellesskapet med en slik ordning som kommer nå, og ikke en ordning som belønner de mest ressurssterke og teknisk kompetente/interesserte. 

Jeg tror du overvurderer de mulig konsekvensene, og hvor mange som selv med dagens ordning faktisk bryr seg om å følge med på strømpriser dag for dag/time for time, og aktivt flytte forbruk. Det hadde vært interessant med tall på hvor mange husholdninger i Norge i dag som har mulighet for smartstyring av vvb, for eksempel. 

La oss uansett håpe at "strømstøtte" er noe som etter hvert vil tilhøre fortiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Ser ikke helt poenget med å lade på dagtid? Det er vel billigere nettleie om natten, og også stort sett billigere strøm (selv om forskjellene blir mindre med ny ordning).
Dagens system er vel fornuftig hvis man forsøker å unngå høye effekt-topper.
Det nye systemet oppleves nok som tryggere for husholdningene, da man slipper å "planlegge" når man skal bruke strøm, da man alltid er sikret mot ekstrempriser.

10 øre lavere nettleie og kanskje 5 øre rimeligere strøm gir lav innsparingsmulighet i forhold til summen vi kan spare på å gå ned et effektavgift-trinn ved å lade hele døgnet. Det er jo bare 8 timer med natt-takst og da må der lades såpass hardt at vi går over 5kW-grensa, om varmepumpa også går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (39 minutter siden):

Du skrev at det vil føre til høyere strømkostnader for dere. Forklar gjerne hvordan det henger sammen om det ikke er slik jeg skrev. Jo, det er fortsatt et poeng å flytte forbruk, men det blir åpenbart ikke på langt nær like stort poeng. 

Jeg har ikke noe problem med å se hvorfor du reagerer negativt. Regjeringen gir litt fingeren til alle oss som har investert ganske mye penger i utstyr til smartstyring av strømforbruk (forutsigbarhet har ikke vært denne regjeringen største styrke). Samtidig klarer jeg å se litt større på det, og skjønner at det er mer rettferdig for fellesskapet med en slik ordning som kommer nå, og ikke en ordning som belønner de mest ressurssterke og teknisk kompetente/interesserte. 

Jeg tror du overvurderer de mulig konsekvensene, og hvor mange som selv med dagens ordning faktisk bryr seg om å følge med på strømpriser dag for dag/time for time, og aktivt flytte forbruk. Det hadde vært interessant med tall på hvor mange husholdninger i Norge i dag som har mulighet for smartstyring av vvb, for eksempel. 

La oss uansett håpe at "strømstøtte" er noe som etter hvert vil tilhøre fortiden.

Jeg har ikke investert en krone i "smart" utstyr, styrer alt manuelt. Setter timer for lading av elbilene og skrur av oppvarmingen og varmtvannsproduksjon i de dyreste timene på dagtid (kan gjøre det via app) f.eks kl. 9-12 i dag. Oppvaskmaskinen og vaskemaskinen har også timer of kjøres i de tre rimeligste timene på natt.

Mye nyere utstyr har mulighet for timer, så jeg tror det er en god del som har kjørt mye slikt på natten uten at jeg har tall på det. Det krever ikke akkurat mye teknisk kompetanse, når til og med kona klarer det ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

10 øre lavere nettleie og kanskje 5 øre rimeligere strøm gir lav innsparingsmulighet i forhold til summen vi kan spare på å gå ned et effektavgift-trinn ved å lade hele døgnet. Det er jo bare 8 timer med natt-takst og da må der lades såpass hardt at vi går over 5kW-grensa, om varmepumpa også går.

Du må vel ikke lade hardere om natta enn om dagen? Eller lader du med såpass lav effekt at 8 timer ikke er nok?
Da ville jeg heller startet ladingen litt tidligere, og så latt den gå hele natten.
Med el-bil kan jeg egentlig ikke drømme om å holde meg under 5kW, men klarer akkurat 10kW.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (9 timer siden):

Utvalget skal ledes av Sintef Energi-direktør Ingve Gran. Rapport innen 15.oktober 2023. Han er selvsagt feil person til å lede dette utvalget. Se post nedenfor fra Linkedin, hvor Mr. Gran snakker om "ingen quick fix for å få lavere strømpriser", "vannverdimetoden" samt ref. til "det er ikke fritt frem å produsere kraft fra forhåndsbestemt pris". Utvalget hadde tjent på å i stedet bli ledet av en pragmatisk person med et åpent sinn.

Sintef Energi er åpenbart ikke en nøytral part, kan vel heller sies å være en representant fra kraftbransjen. 
Dermed er vel konklusjonene gitt.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke investert en krone i "smart" utstyr, styrer alt manuelt. Setter timer for lading av elbilene og skrur av oppvarmingen og varmtvannsproduksjon i de dyreste timene på dagtid (kan gjøre det via app) f.eks kl. 9-12 i dag. Oppvaskmaskinen og vaskemaskinen har også timer of kjøres i de tre rimeligste timene på natt.

Mye nyere utstyr har mulighet for timer, så jeg tror det er en god del som har kjørt mye slikt på natten uten at jeg har tall på det. Det krever ikke akkurat mye teknisk kompetanse, når til og med kona klarer det ;)

Det er du som har video på Facebook av at du kjører ned rullegardinen på soverommet med en bryter på veggen?  Hvis ja, skal vi bare være enige om at din husholdning er litt over gjennomsnittlig opptatt av og interessert i disse tingene? Du kan godt kverulere på definisjonen av "smartutstyr", men jeg vil nå mene at mulighet for appstyring av oppvarming og vvb i alle fall er halvsmart.

Det høres jo ut som du er et perfekt eksempel på hvorfor den nye ordningen vil være en forbedring, det må jo være veldig befriende å ikke måtte manuelt styre forbruk etter strømpriser dag for dag og time for time. Hvis du finner glede i dette, så bør du ha selvinnsikt nok til å forstå at du på ingen måte representerer en gjennomsnittsnordmann på dette området. 

 

Kunne også ha slengt inn noe om økt brannfare i innlegget.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det krever ikke akkurat mye teknisk kompetanse, når til og med kona klarer det ;)

I Norge har vi 30% som ikke bekymrer seg for økonomien. Dagens strømpriser spiller ingen rolle for denne gruppen. Jeg foretrekker et system hvor resten av befolkningen, minstepensjonister, uføre, de med begrenset med utdannelse og de med begrenset datakunnskap (hva er en "app") får ta del i alle "sparetiltakene". Dagens system er ikke akkurat brukervennlig for disse og skaper konstant stress og bekymring. En lav fastpris er derfor veien å gå for husholdninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Du må vel ikke lade hardere om natta enn om dagen? Eller lader du med såpass lav effekt at 8 timer ikke er nok?
Da ville jeg heller startet ladingen litt tidligere, og så latt den gå hele natten.
Med el-bil kan jeg egentlig ikke drømme om å holde meg under 5kW, men klarer akkurat 10kW.

8 timer holder ikke om man må ned på 6A lading nei, der også lading stopper helt i de periodene varmepumpa lager varmtvann siden den da bruker rundt 3,5kW i en periode. Da er det ikke mye å gå på opp til 5kW når huset ellers bruker 600-1000W. 

10kW er null problem for vår del, selv midt på vinteren. Tipper vi fint klarer 5kW hele året bortsett fra desember/januar (om januar er kald).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Jens Kr. Kirkebø i at en støtte basert på døgnsnitt vil være best. Det vil da være et insentiv til å flytte forbruk bort fra pristoppene, samtidig som muligheten for å tjene på å sløse med strøm ville vært svært begrenset. Eventuelt kunne en begrenset støtten for de timene der den ville blitt høyere enn strømpris+nettleie.  

Jeg opplever stadig oftere at "vanlige folk" vil sammenligne strømkostnader, og diskutere løsninger.  En slik døgnstøtte vil opprettholde denne interessen, og oppmuntre til utvikling av bedre og mer lettfattelige systemer for strømstyring. Det er jo  ikke nødvendig at alle forbrukere selv skal kunne installere eller programmere slikt utstyr.  Mange systemer klarer seg helt selv når de først er montert og konfigurert.  Å utsette lading av bilen til natten trenger ikke være mer komplisert enn å sette på en vekkerklokke.

Når det gjelder sikkerhet så trengs det også stimulering til utvikling av utstyr som ikke trenger å passes på.  Vi slipper jo (inntil videre?) å sitte i garasjen og passe på bilen mens den lader om natten. Da bør det være overkommelig å lage vaskemaskiner  mm. så sikre at ikke en kvalifisert person må sitte og passe på dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/17/2023 at 11:11 AM, J-Å said:

Jeg opplever stadig oftere at "vanlige folk" vil sammenligne strømkostnader, og diskutere løsninger.

Det er en svært negativ ting. Det betyr at noe grunnleggende som bare burde virket og lagt til rette for livene til folk, nå er en ting som folk trenger å bruke penger, energi og tid på - ressurser som skulle gått til familien eller skapt verdi. Det holder samfunnet tilbake og er en rent unødvendig belastning for alle.

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...