Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

1 hour ago, tommyb said:

Så da har det mest med nyetablering å gjøre?

Sannsynligvis, og delvis konsekvensene for elver etc som blir påvirket av kraftverkene.

Jeg er enig at vi godt kan oppgradere vannkraften vi har i dag for å øke effektiviteten på gamle turbiner osv. Utover det så kan vi godt la de vernede vassdragene får være i fred.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (På 9.2.2023 den 18.45):

"Nylig viste en måling fra Opinion at det er flertall – 51 mot 37 prosent – for kjernekraft i Norge."

I Nettavisens egen avstemning i artikkelen så er nå ~95% for og ~3% i mot. (~7000 stemmer). Poenget mitt er ikke at Opinion sine tall er for lave, men at Nettavisens lesere - som klikket seg inn på en artikkel om kjernekraft - og leste så langt at de kom ned til avstemningen - ikke er en helt tilfeldig gruppe. Det sagt så tror jeg nettavisens lesere er langt mer oppdatert på temaet og mer interessert i økonomi, industri, strømpriser, arbeidsplasser og denslags enn en det langt mer tilfeldige utvalget Opinion spurte. Jeg tror tanken om kjernekraft i Norge må modne en stund i den delen av befolkninga som ikke interesserer seg for (eller mot) kjernekraft, før flertallet vokser seg stort og solid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

"Nylig viste en måling fra Opinion at det er flertall – 51 mot 37 prosent – for kjernekraft i Norge."

I Nettavisens egen avstemning i artikkelen så er nå ~95% for og ~3% i mot. (~7000 stemmer). Poenget mitt er ikke at Opinion sine tall er for lave, men at Nettavisens lesere - som klikket seg inn på en artikkel om kjernekraft - og leste så langt at de kom ned til avstemningen - ikke er en helt tilfeldig gruppe. Det sagt så tror jeg nettavisens lesere er langt mer oppdatert på temaet og mer interessert i økonomi, industri, strømpriser, arbeidsplasser og denslags enn en det langt mer tilfeldige utvalget Opinion spurte. Jeg tror tanken om kjernekraft i Norge må modne en stund i den delen av befolkninga som ikke interesserer seg for (eller mot) kjernekraft, før flertallet vokser seg stort og solid.

 

Atom vil tvinge seg fram i Norge før eller siden. uansatt hva grønntopper måtte mene. Bygg bygg og bygg så mye påengang at grønntoppene går i sirkel 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Interessant artikkel. Jeg er vel på dette tidspunktet en erklært "nukebro" så de fleste vet hvor jeg står. Slik jeg leser artikkelen så viser det at vi kan gjerne bygge ut mer vindkraft med konsekvensen at dette vil føre til enda mer press på strømnettet pga store svingninger i produksjonen. Det mest fornuftige for meg personlig er derfor å bygge mer stabil energiproduksjon som vi kan legge i bunn og så dekke for toppene med vannkraft, her kommer så klart kjernekraft inn som en perfekt kombinasjon med norsk vannkraft.

Lenke til kommentar

Aasland vil tapetsere E18 med vindturbinar

Symbolpolitikk eller fint bidrag? Hvem skal få bestemme om økonomien er god nok? En initiativtaker til aksjon mot vindkraft eller enhver investor som lurer på hvor de skal plassere pengene sine? Hvis noen investorer vil bruke pengene sine på å bytte ut lysstolpene med kombinerte lys og vindmøller, bør de få lov? Er det i så fall NVE og SVV som gir de lov? Hvem skal eventuelt ha vetorett? (f.eks denne Tommy-fyren)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Aasland vil tapetsere E18 med vindturbinar

Symbolpolitikk eller fint bidrag? Hvem skal få bestemme om økonomien er god nok? En initiativtaker til aksjon mot vindkraft eller enhver investor som lurer på hvor de skal plassere pengene sine? Hvis noen investorer vil bruke pengene sine på å bytte ut lysstolpene med kombinerte lys og vindmøller, bør de få lov? Er det i så fall NVE og SVV som gir de lov? Hvem skal eventuelt ha vetorett? (f.eks denne Tommy-fyren)

Aasland er desperat ute etter løsninger, uten å tenke mer over sluttresultat over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som gjør at jeg sliter litt med å se på vindkraftmotstandere som opplyste mennesker er det at de ignorerer alternativscenarioet: det som allerede skjer med norsk flora og fauna når klimaet allerede har begynt å endre seg, og skal endre seg enda raskere de neste hundre årene. Det de ønsker å bevare, vil ikke kunne bevares på det sporet de er. Inntil de ser problemet der og begynner delta i å diskutere løsninger, er det vanskelig for meg å skjønne hvorfor ikke diskusjonen utvides til å omfatte, vel, resten av bildet: prisen for inaktivitet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, tommyb said:

Det som gjør at jeg sliter litt med å se på vindkraftmotstandere som opplyste mennesker er det at de ignorerer alternativscenarioet: det som allerede skjer med norsk flora og fauna når klimaet allerede har begynt å endre seg, og skal endre seg enda raskere de neste hundre årene. Det de ønsker å bevare, vil ikke kunne bevares på det sporet de er. Inntil de ser problemet der og begynner delta i å diskutere løsninger, er det vanskelig for meg å skjønne hvorfor ikke diskusjonen utvides til å omfatte, vel, resten av bildet: prisen for inaktivitet.

 

Hvem snakker om inaktivitet? 

På samme måte tror jeg noen av vindkraftforkjemperne ser seg blid på hvor fantastisk vindkraft er.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, oldboy said:

Hvem snakker om inaktivitet? 

På samme måte tror jeg noen av vindkraftforkjemperne ser seg blid på hvor fantastisk vindkraft er.

Alt for få snakker om inaktivitet, det er det som er problemet.

Jeg tror ikke de fleste som ønsker vindkraft bare ønsker vindkraft og ser på det som den ultimate løsningen. De ønsker at man setter igang det man kan for å begrense skadene for framtiden.

Og det såret i naturen som vindkraften kan skape er noe av prisen man må betale for å ikke ha begynt før. Det er inaktivitet som skapte det paradokset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (49 minutter siden):

2 øre per kWh til kommunen er da også ALT for lite. De bør få i hvert fall 10 øre/kWh. Da vil en stor vindpark fort gi inntekter på et tresifret antall millioner i en slunken kommunekasse, årlig. Det vil nok fort gi en annen låt i pipa, når folk ser at vindkraft er nøkkelen til å slippe eiendomsskatt samtidig som kommunen har råd til å tilby innbyggerne gode tjenester. 

En vindpark med f.eks 100 stk. 6,2MW turbiner og en kapasitetsfaktor på 0,45 vil da gi 244 millioner årlig til vertskommunen. Enormt mye penger for en avfolkningstruet utkantskommune. Samtidig er vindkraft rimelig nok å bygge ut til at 10 øre/kWh til vertskommunen ikke velter økonomien i prosjektet. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alt for lite, alt for sent. Bygg opp kommunalt, i samråd med Staten. Slutt med dette dillet at det handler om å tiltrekke seg investorer. Men det er uansett for sent nå, kommunene er ikke interesserte. Regjeringen må tilbake til tegnebrettet.

En sak om atomavfall::

https://www.tu.no/artikler/skremmende-kunnskapslost-om-avfall-fra-atomkraft/525893

 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...