Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

11 hours ago, tommyb said:

Alt for få snakker om inaktivitet, det er det som er problemet.

Jeg tror ikke de fleste som ønsker vindkraft bare ønsker vindkraft og ser på det som den ultimate løsningen. De ønsker at man setter igang det man kan for å begrense skadene for framtiden.

Og det såret i naturen som vindkraften kan skape er noe av prisen man må betale for å ikke ha begynt før. Det er inaktivitet som skapte det paradokset.

Da foreslår jeg at vindkraftfolket reiser til Tyskland og protesterer mot nedlegging av kjernekraft der. Det har ført til mye større utslipp enn alle vindmøllene vi har bygget i Norge 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

2 øre per kWh til kommunen er da også ALT for lite. De bør få i hvert fall 10 øre/kWh. Da vil en stor vindpark fort gi inntekter på et tresifret antall millioner i en slunken kommunekasse, årlig. Det vil nok fort gi en annen låt i pipa, når folk ser at vindkraft er nøkkelen til å slippe eiendomsskatt samtidig som kommunen har råd til å tilby innbyggerne gode tjenester. 

En vindpark med f.eks 100 stk. 6,2MW turbiner og en kapasitetsfaktor på 0,45 vil da gi 244 millioner årlig til vertskommunen. Enormt mye penger for en avfolkningstruet utkantskommune. Samtidig er vindkraft rimelig nok å bygge ut til at 10 øre/kWh til vertskommunen ikke velter økonomien i prosjektet. 

Med ditt forslag pluss det som staten allerede har foreslått ekstra skatter
1. Grunnrente vind. Totalt 2.5 milliarder per år fordelt likt mellom stat og kommune.
2. Miljøbidrag, 1.5 øre per kWh
3. Forhøye produksjonsavgiften fra 1 til 2 øre per kWh
 
antar jeg interessen for å bygge ut landbasert vindkraft vil bli dempet. 

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (33 minutter siden):

Med ditt forslag pluss det som staten allerede har foreslått ekstra skatter
1. Grunnrente vind. Totalt 2.5 milliarder per år fordelt likt mellom stat og kommune.
2. Miljøbidrag, 1.5 øre per kWh
3. Forhøye produksjonsavgiften fra 1 til 2 øre per kWh
 
antar jeg interessen for å bygge ut landbasert vindkraft vil bli dempet. 

Det vil da fortsatt koste bare rundt 35 øre/kWh å produsere. Ca. halvparten av den produksjonskostnaden man forventer for havbasert vindkraft. Kraftprisene fremover de neste 10-20 årene vil neppe havne så lavt, så det blir nok gode muligheter for stor fortjeneste likevel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, oldboy said:

Da foreslår jeg at vindkraftfolket reiser til Tyskland og protesterer mot nedlegging av kjernekraft der. Det har ført til mye større utslipp enn alle vindmøllene vi har bygget i Norge 😉

Det er sannsynligvis rett, uten at jeg har sett tallene. Men det finnes ikke et vindkraftfolk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Verdens største produsent av vindturbiner, danske Vestas, fremla nylig et 2022-regnskap med et underskudd etter skatt på 1,57 milliarder euro tilsvarende cirka 17,1 milliarder kroner. 

I forhold til den forrige produsenten, som jo hadde økende markedsandel, så er nok dette mer alvorlig (for det aktuelle firmaet). De har nemlig hatt betydelig nedgang i omsetning over tid også. Og noe som likner* på en kollaps fra 2022. (* Nesten 40% sammenlignet med samme kvartal året før. Men for lite datagrunnlag. For et slik firma er ikke nødvendigvis inntektene fordelt likt over kvartalene.)

Quote
  • Vestas Wind Systems AS revenue for the quarter ending September 30, 2022 was $3.941B, a 39.65% decline year-over-year.
  • Vestas Wind Systems AS revenue for the twelve months ending September 30, 2022 was $15.532B, a 14.39% decline year-over-year.
  • Vestas Wind Systems AS annual revenue for 2021 was $18.441B, a 8.94% increase from 2020.

Det at to av aktørene driver med store underskudd kan både være et mønster og isolert sett noe å glede seg over for de som hater vindkraft. Men fortsatt vet vi (=jeg, ut fra denne trådens info) ikke noe om det er ulønnsomt å produsere vindturbiner. 

Bildet som tegnes opp er av en bransje i endring, og med aggressiv kamp om markedsandeler. En potensiell forklaring vært dette scenarioet:

  • Leverandør 2 (var det Siemens som ble nevnt sist?) priser seg aggressivt.
    • De går med stort underskudd.
    • Vi vet at underskuddet delvis ble forklart med reklamasjoner.
      • Underprising kan gå ut over kvaliteten.
    • Men de øker markedsandelen med nesten 10%.
    • Dette kan være et ønsket utfall for Leverandør 2: å øke markedsandelen og samtidig svekke markedslederen. 
  • Leverandør 1, Vestas, var den største leverandøren.
    • De går med stort underskudd. 
    • Muligens eldre og/eller dyrere produksjonsteknologi.
      • Basert på at de mister markedsandel. 
    • Muligens høyt priset. 
      • Basert på alt det overnevnte. 
    • Dette er garantert et stort problem for Leverandør 1: de driver med underskudd samtidig som omsetningen går betydelig ned og markedsandelen (sannsynligvis) går ned. 

Inntil noen gidder slå opp year-by-year omsetning for hele markedssegmentet, vet vi fortsatt ikke mye om lønnsomheten rundt vindturbinproduksjon som helhet, men ut fra disse tallene hadde jeg svetta mer om jeg jobbet i Leverandør 1 enn i Leverandør 2. 

Men vi kan sannsynligvis trekke noen lengre linjer når det gjelder produksjon av vindturbiner: 

  • Dersom disse to produsentene, en som vokser og en som krymper, har store underskudd, er det ikke bare de to firmaene men hele segmentet som er i en aggressiv konkurransesituasjon. Det vil alle konkurrentene være. Vi har ikke hentet inn informasjon om det er en tredje stor aktør som vokser enda mer, men mest sannsynligvis er dette symptomer på at hele nisjen vil slite med lønnsomhet nå. 
  • I en konkurransesituasjon vil kjøperne, altså vindkraftprodusentene kunne ha prisfordeler av høy konkurranse. 
  • Men dersom ingen av leverandørene tjener penger, vil de derimot stå ovenfor økende priser eller redusert utvalg/konkurranse. Det siste kan være minst like sannsynlig som det første. 

Jeg skal gi deg at dette tegner opp et noe dystrere bilde av lønnsomhet for produksjon av vindturbiner og potensielt deres kunder. Men det er egentlig mest fordi jeg selv la til mer kontekst. ^^; 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avføring fra fisk i oppdrettsanleggene i Norge kan forsyne inntil 600.000 husstander med strøm, ifølge en ny rapport.

Ved å bruke ny teknologi til å samle opp og behandle dette, kan man produsere opp mot 300 millioner kubikkmeter biogass (metan) per år. Det fremgår i en rapport som konsulentselskapet PwC har produsert på oppdrag fra blant andre miljøselskapet Ragn-Sells og Vestland fylkeskommune.

– Sirkulær teknologi for oppdrettsanlegg gir lavere klimaavtrykk, mindre belastning på fjordene og mer fisk fra hvert oppdrettsanlegg. Samtidig utnytter vi verdifulle råvarer og bidrar til å redusere Europas avhengighet av import av energi og næringsstoffer, sier administrerende direktør Vidar Svenning Olsen i Ragn-Sells Norge.

I fiskeavføring finnes det også mye næringsfosfor. Det kan utvinnes og benyttes i mineralgjødsel og fôr. Ifølge PwCs rapport går opp mot 16.000 tonn fosfor fra oppdrettsanleggene til spille hvert år. Ved hjelp av ny teknologi kan man utvinne over 11.000 tonn fosfor, ifølge rapporten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Råvareprisene (metaller) kommer til å legge en kraftig demper på det "grønne skiftet". Dramatisk oppgang siste 3-5 år.

Det har du nok rett i. Riktignok skyldes vel noe av prisoppgangen først Corona- og deretter Ukraina-situasjonen, og chip-mangelen har nok forsterket det - men de generelle prisøkningene er nok ikke reversible. 

Mye av ønsket økt produksjon av bærekraftig energi er styrt etter lønnsomhet, så ja, det kommer til å legge en kraftig demper på overgang til nye energikilder. 

For øvrig kan dette føre til økt lete- og gruvevirksomhet. Som i seg selv kan være ganske skadelig for miljøet, spesielt lokalt. 

På den andre siden gjør det at noen av de per nå foretrukne råvarene kan byttes ut med andre råvarer som tidligere hadde høyere pris, og det vil gi insentiv til å videreutvikle alternativer som per i dag ikke regnes til å ha like gode egenskaper.

Edit: men i kontekst av denne tråden, vil forskning og utbytting av råvarer være noe mer langsiktig og ikke bidra til  løse kraftkrisen nå, mens råvareprisene allerede er en faktor.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Råvareprisene (metaller) kommer til å legge en kraftig demper på det "grønne skiftet". Dramatisk oppgang siste 3-5 år.

Nå har du plukket en periode med svært stor stigning da. Vil bare minne om at prisene var høyere for 10 år siden enn det høyeste på den grafen der og at prisene har gått betydelig ned etter 2021. En annen ting er at prisen på hverken jernmalm, nikkel, aluminium eller kobber drives noe særlig av det grønne skiftet. De prisene drives mer av generell økonomisk vekst (som vil si økt byggeaktivitet og omsetning av varer). Men prisen på helt andre metaller enn de som er i grafen der, blant annet Kobolt, Litium og Neodym, er langt mer drevet av det grønne skiftet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Største eksport av strøm noensinne imorgen:

https://www.europower.no/kraftmarked/varsler-ny-rekord-storste-eksport-av-strom-noensinne-tirsdag/2-1-1403167

Høye priser i landene rundt oss fører til høy produksjons-appetitt hos norske vannkraftprodusenter. Det skal produseres så mye som mulig i den norske vannkraften i morgen, tirsdag, og det fører til nesten full eksport på alle kabler ut av landet. Selv om Sør-Norge får en strømpris på 1,4 kr/kWh før alle skatter og nettleie, så er det fremdeles rimelig i forhold til strømprisen de fleste steder i Europa.

I Tyskland skal det nærmest bli vindstille. Kun 17 prosent av normal vindkraft er ventet å bli produsert, og derfor må mye av etterspørselen etter strøm dekkes av gass- og kullkraft. Det bidrar til å holde prisen oppe.

Til sammen er det ventet en strømeksport på 153 GWh i morgen, som er den største dagseksporten av strøm fra Norge noensinne.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (5 minutter siden):

Strøm"støtten" ja.

Hvis du mener den er lite eller ingenting verdt for deg så regner jeg med det koster deg lite eller ingenting å levere beløpene tilbake til staten, som frivillig ekstra skatt i neste skatteoppgjør.

Poenget mitt er bare at noen er kun interessert i å svartmale situasjonen - kun fokusere på det negative og ignorere det positive. Regner med du har planer om å dø før pensjonsalder også så du får null nytte av at statens pensjonsfond utland vokser som aldri før, hovedsaklig takket være de høye gassprisene, som er delvis knyttet opp til de høye strømprisene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at de som er imot ran frivillig vil gi tilbake voldsoffererstatningen? Jeg tror du misforstår med vilje.

Vi er imot ran. Vi er imot av voldsoffererstatningen skulle være nødvendig i utgangspunktet.

Du har tidligere argumentert for at jeg skal være takknemlig for denne sjeldne muligheten til å betale ekstra skatt til nabokommunen som er kraftkommune.

Jeg har tenkt å være pensjonist i 20 år, og da bør det helst være noe igjen av Statens pensjonsfond.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Jeg har tenkt å være pensjonist i 20 år, og da bør det helst være noe igjen av Statens pensjonsfond.

Hvor mye det er mulig å få vil ha en sammenheng med hvor stort fondet er. Jo større det er - jo mer kan hver enkelt forvente å få. Så, er det en positiv eller negativ ting at fondet vokser raskt? Hvorfor skal noen kun svartmale og ikke nyansere ved å neve lyspunktene også?

Har du lyst til å ilegge meg munnkurv så svartmalerne får jobbe i fred?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At Norge skulle ha en kraftkrise er egentlig bare tull. Norge produserer mest strøm per capita i verden, og gjør det med nesten utelukkende fornybar energi.

Vi produserer omtrent dobbelt så mye strøm per person som f.eks USA.

Altså har vi ingen "kraft krise". Problemet er at grådige eiere selger ut vannmagasinene så fort de kan, og at politikerne på død og liv vil harmonisere nettet vårt med resten av Europa, for å tjene penger og miljøet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Brother Ursus said:

At Norge skulle ha en kraftkrise er egentlig bare tull. Norge produserer mest strøm per capita i verden, og gjør det med nesten utelukkende fornybar energi.

Vi produserer omtrent dobbelt så mye strøm per person som f.eks USA.

Altså har vi ingen "kraft krise". Problemet er at grådige eiere selger ut vannmagasinene så fort de kan, og at politikerne på død og liv vil harmonisere nettet vårt med resten av Europa, for å tjene penger og miljøet.

Glem ikke de 1,173 TWh (2021) med naturgass som eksporteres for å lage strøm og varme i EU. Energi som klima ayatollahene har vedtatt vi ikke kan gjøre nytte av i Norge, men må brennes av i EU.

926226148_EnergibalanseNorge2021.thumb.jpg.244923ba9b721c131a3debdb5812cc61.jpg
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...