Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg har vært utsatt for asbeststøv; hva er prognosen?


Enceladus

Anbefalte innlegg

I forgårs ble jeg utsatt for støv i rundt en times tid da jeg gjorde opprydningsarbeid i 3 tomme siloer i en gammel fjøs med asbesttak. Jeg kostet to av siloene som har gulv av betong, den tredje har stengulv så den ble ikke kostet. Jeg fjernet også gammelt Silofôr med høygaffel. Ja det var jævlig dumt av meg og jeg burde tenkt lengre... Men jeg koblet ikke faren med det gamle asbest taket og støvet i siloen før etter at jobben var gjort :( I det minste burde jeg tenkt at her er det støvete og gitt meg før jobben var gjort eller helst ikke gjort noe arbeid i det hele tatt uten sikkerhetsutstyr!!

Nå angrer jeg bittert selvfølgelig. Og det hele er tragisk ironisk siden jeg for bare noen dager siden opprettet en tråd her på forumet om sikkerhetsutstyr i forbindelse med skraping av et gammelt hus som trolig inneholder bly. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke tenkte lengre!!

Så i går var jeg til fastlegen (første besøk etter at jeg skiftet lege pga flytting) og fortalte om hendelsen. Legen virket ikke å være bekymret. Hun hentet frem en side på kontor-PCen som hun bladde gjennom, samme side hadde jeg tittet innom selv før besøket: https://nhi.no/sykdommer/lunger/diverse/asbestose/ Jeg har bare knapt skumlest fordi jeg blir så oppskremt av å lese om alt som er farlig. Jeg tenkte det var bedre å høre med en fagperson enn å google for mye rundt selv.

legen sa det var null sjanse for at dette var farlig for meg, hun gjentok dette flere ganger, null sjanse. Hun sa det var farlig for arbeidere som regelmessig er i kontakt med støv/asbest over et lengre tidsrom. Jeg var bare utsatt i rundt en times tid.

Jeg ble selvfølgelig lettet der og da, men på langt nær ikke nok til at jeg greier å slutte å bekymre meg. I ettertid har jeg også flere spørsmål jeg gjerne skulle stilt legen. Jeg tenker også at hun var litt rask med å konkludere. Hun sa det ikke var nødvendig å ta noen prøver. Hun gjorde ingen undersøkelser av meg, det var bare en kort samtale på ca 10-15 minutter.

På det tidspunktet var det mye angst jeg gikk å følte på og jeg var usikker på om symptomene jeg kjente var angst eller faktiske symptomer. På det tidspunktet følte meg tung i brystet. Etter legebesøket har jeg nå kjent mer etter og føler meg nå helt sikker på at jeg kjenner at det er noe som sitter i lungene. Dette er er dag 3 siden jeg ryddet i siloen. Jeg føler meg fortatt tung i brystet og det er innimellom litt prikking i brystregionen og det stikker litt innimellom når jeg trekker pusten. I dag har jeg også så smått fått litt tørrhoste og kjenner det så smått i halsen at det er noe. Til legen sa jeg bare at jeg var usikker på om det var angst jeg kjente på eller om det var noen faktisk symptomer i brystet på det tidspunktet, at jeg var usikker. Nå er jeg mer sikker på at jeg faktisk har symptomer på noe. Jeg synes det føles litt som en lett lungebetennelse; som jeg har hatt en gang for mange mange år tilbake tilbake på ungdomskolen. Men det er for lenge siden til at jeg nøyaktig husker hvordan det opplevdes.

Så akkurat nå er jeg bekymret og demotivert. Jeg forsøker å distrahere meg selv bort fra negative tanker, men det er ikke lett. Det eneste jeg kan gjøre nå så vidt jeg vet er å ta tiden til hjelp og så håpe at symptomene gir seg etter noen dager til uker. Hvis ikke må jeg ta en tur til legen igjen tenker jeg. Det er tross alt de som vet hva som er det riktige å gjøre, og jeg bør kunne stole på deres ord som fagpersonell.

Likevel er jeg i tvil. Kanskje legen var litt vel rask i sin konklusjon, kanskje jeg burde hatt en ny vurdering og lengre besøk og da gjerne av en annen lege. Og kanskje burde jeg tatt prøver og fått en skikkelig fysisk undersøkelse.

Så... overreagerer jeg?

Hva er egentlig prognosen når en har fått støv lungene? Vil symptomene gi seg?

Jeg vet jo heller ikke om det var asbest eller bare alskens annet støv som ble virvlet opp når jeg kostet. Asbest taket er rett over siloen/ene jeg arbeidet i, og selv tenker jeg at et slikt gammelt tak sikkert smuldrer litt med tiden og at støv faller ned og legger seg på bunnen. Men det er bare synsing fra min side, jeg har ikke peiling. Siloene er i bruk året gjennom og nå blir de gjort i stand til å fylles med nytt fôr til vinteren. Jeg tenker at det kanskje er en god ting at de er i bruk hvert år og ikke har stått tomme i årevis og lagret på gammelt støv.

 

Faen altså! Dette er så deprimerende å tenke på!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (53 minutter siden):

Hun gjorde ingen undersøkelser av meg, det var bare en kort samtale på ca 10-15 minutter.

En kort samtale på legekontoret kan gi en del verdifull informasjon for legen. Om du hiver etter pusten, om du klarer prate ordentlig, ansiktfargen din, om du generelt fremstår allmennpåvirket osv. 

Uansett stol på legen, og så kan det godt være at støvet har irritert luftveiene litt så mulig du kjenner det i noen dager og kanskje føler for å hoste litt. Ville absolutt uansett brukt verneutstyr fremover uansett.

Lenke til kommentar

Asbest er vel ikke kjent for å støve nei,  at det er asbest i taket bør absolutt ikke tilsi at det er asbest på gulvet.
Asbest er heller ikke så farlig som folk skal ha det til, det er ikke slik at det får noen konsekvenser om man puster inn litt, problemene kom for de som drev med det daglig i mange år.
Som jo er grunnen til de ekstreme sikkerhetstiltakene til de som fjerner det, de jobber med asbest hver dag i mange år og da blir det skummelt over tid om de får i seg litt hver dag.

Så lenge man lar asbesten være, så utgjør det ikke noe fare. Det er når man begynner å knuse det at man kan få det i seg.
Var asbest-taket helt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I all hovudsak så er ikkje tilfeldig innånding av asbest farleg, men faren aukar over tid og etter mengde asbest. 

Så er det i teorien mulig at du alt på fyrste åndedrag fekk eit asbestfiber ked i lungene som har satt seg fast, skapt arrdanning og utsatt deg for kreftfare, men då skal du ha enormt med uflaks. 

Det er som med røyking og lungekreft. Nokre veldig få kan få kreft av å røyke ein gong, for dei fleste tek det dagleg røyking i 50 år før ein få kreft, og enda andre kan røyke 20 om dagen frå dei var 13 og leve til dei blir 100 utan å få kreft. 

Det viktigaste å ta med deg er at du nok at du i framtida må være meir forsiktig ettersom du har blitt eksportert før. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, aklla said:

Asbest er vel ikke kjent for å støve nei,  at det er asbest i taket bør absolutt ikke tilsi at det er asbest på gulvet.
Asbest er heller ikke så farlig som folk skal ha det til, det er ikke slik at det får noen konsekvenser om man puster inn litt, problemene kom for de som drev med det daglig i mange år.
Som jo er grunnen til de ekstreme sikkerhetstiltakene til de som fjerner det, de jobber med asbest hver dag i mange år og da blir det skummelt over tid om de får i seg litt hver dag.

Så lenge man lar asbesten være, så utgjør det ikke noe fare. Det er når man begynner å knuse det at man kan få det i seg.
Var asbest-taket helt?

Ja taket er helt stort sett over hele, det er tett for regn. Men noen plater har falt av og ligger rundt om veggene på utsiden.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (8 minutter siden):

Ja taket er helt stort sett over hele, det er tett for regn. Men noen plater har falt av og ligger rundt om veggene på utsiden.

Falt av innvendig og knust/blitt skadet, eller typisk blitt tatt av vinden så landet utenfor?
Ved førstnevnte er det er risiko for at du kan ha pustet inn en irrelevant mengde(som å stå ved siden av noen som røyker en gang).
Ved sistnevnte i praksis ikke en sjanse for det engang..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
2 minutes ago, aklla said:

Falt av innvendig og knust/blitt skadet, eller typisk blitt tatt av vinden så landet utenfor?
Ved førstnevnte er det er risiko for at du kan ha pustet inn en irrelevant mengde(som å stå ved siden av noen som røyker en gang).
Ved sistnevnte i praksis ikke en sjanse for engang..

Sistnevnte, tatt av vinden.

Godt å høre!

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har det ikke falt ned plater innendørs. Jeg har aldri sett antydning til plater der all den tiden jeg har sett etter dyrene på vinteren. Fjøset er gammelt men fortsatt i bruk. Taket er tett og reparert noen ganger av famile som ikke virker å være veldig bekymret.  Utenfor ligger det noen å slenger her og der rundt veggene.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 timer siden):

 

Så... overreagerer jeg?

 

Definitivt.

Da jeg begynte å jobbe for en mannsalder siden brukte vi asbesthansker og asbestplater som beskyttelse når vi drev med sveising og sølvlodding for eksempel.
I mange mange år.
Ingen av mine kolleger som har dødd av den grunn såvidt jeg vet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (38 minutter siden):

Sistnevnte, tatt av vinden.

Godt å høre!

Har bekjennte som jobbet med asbest i sine yngre dager som nå er 60-70 og som ikke har opplevd noen problemer, de hadde ikke akkurat samme HMS før i tiden som vi har, når det er sagt så er det nok farligere å røyke om man har røykt i en 30-40 år.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, aklla said:

Men, bruk nå en støvmaske til slikt neste gang, uavhengig av asbest så er det jo så greit å ikke puste inn så mye støv sånn.

Selv om det ikke er noen fare så er det bedre med en støvmaske.

Definitivt! Men må ta skjegget da for at den masken jeg har skal sitte. Jeg får kompensere med å anlegge hår :p Eventuelt kjøpe maske som dekker hele hodet og et slikt friskluftssystem, men koster oppimot 30-40k Satans dyrt!

Lenke til kommentar
22 hours ago, aklla said:

Men, bruk nå en støvmaske til slikt neste gang, uavhengig av asbest så er det jo så greit å ikke puste inn så mye støv sånn.

Selv om det ikke er noen fare så er det bedre med en støvmaske.

Vanlig støvmaske fjerner ikke asbest, siden fibrene er små. Du må bruke åndedrettsvern som er laget for formålet: HEPA-filter eller filter med N-100, P-100 eller R-100 NIOSH-gradering.

Uansett er det ikke ansett som helserisiko å jobbe i/med asbest en kort periode. De som har fått helseskader etter slikt arbeid, har jobbet med det på heltid i mange år.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...