Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg har vært utsatt for asbeststøv; hva er prognosen?


Enceladus

Anbefalte innlegg

zanta skrev (2 minutter siden):

Vanlig støvmaske fjerner ikke asbest, siden fibrene er små. Du må bruke åndedrettsvern som er laget for formålet: HEPA-filter eller filter med N-100, P-100 eller R-100 NIOSH-gradering.

Godt mulig det ja, men var ikke mot asbest jeg tenkte heller.
Derav "uavhengig av asbest".

Koster eller jobber man i veldig støvete lokaler vil en maske hjelpe selv om det ikke har HEPA-filter med riktig gradering.
Gitt at alternativet er å ikke gå med støvmaske..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plater på bakken være det seg hele eller knuste burde etter mitt syn fjernes forskriftsmessig. Private har sånn jeg har forstått det lov til å gjøre dette selv og levere på nærmeste avfallsstasjon. Det høres også ut som at det fjøstaket burde skiftes.

Om man tar en luftprøve finner man antakelig asbestfibre. Du har antakelig allerede pustet inn asbest uten at du har vært klar over det. Fibrene er så små at om det klødde i øynene og halsen var det nok ikke fibre fra asbest.

Funn av asbest på flere skoler

Avdekket funn av asbest ved Spydeberg skole

Finner mange slike saker om man søker.

Lenke til kommentar

Ingen progresjon her, det varierer litt med symptomene (kan til tider føle meg bedre men så er symptomene plutselig tilbake) men stort sett det samme, tung i brystet og litt stikking når jeg trekker pusten, mulig litt tørr i halsen og litt tørr hoste. Hadde dette vært vanlig sykdom så hadde jeg ikke vært det minste bekymret; det går jo alltid over. Men med dette støvet så vet jeg ikke hva prognosen er. Greier kroppen å bli kvitt dritten i lungene?

Det føles litt ut som en lungebetennelse: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/lungebetennelse/?page=2 men da uten feber.

Jeg vurderer å ta en ny tur til lege i morgen. Men litt redd for at de bare vil avvise meg og si at det ikke trengs å ta prøver...

Og så et annet spørsmål; hvor mye kan jeg anstrenge meg? Jeg tar løpeturer annenhver dag på ca 45 minutter, har drevet med dette i 20 år. Hvis jeg ikke løper så føler jeg ubehag i kroppen. Etter en løpetur så føles det alltid veldig godt. Men burde jeg unngå å løpe nå?

Edit:

Jeg tar også armhevinger og sit-ups hver dag. Er det greit å fortsett med så lenge jeg ikke føler meg bra i lungene? Uten trening så vil jeg jo begynne å føle meg som en dass og fysisk såvel som psykisk helse vil lide...

Akkurat nå føler jeg meg grei, merker det knapt i brystet når jeg puster. Og hvis jeg distraherer hjernen med noe så er det som om det aldri har skjedd. Noe av det verste er usikkerheten og at hjernen går å kverner på prognoser om sykdom lidelse og død.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Off topic, men jeg lurer egentlig på om asbest er noe verre enn støv fra stein generelt. Får jo det samme av kvartsholdig stein (som det er veldig mye av i Norge); silikose/steinlunge og lungekreft. Hva som er verst vet ikke jeg, og er sikkert vanskelig å forske ut.

Støv er ikke bra uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...