Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funkis eller tradisjonelt hus på ei flate?


Hva syns du?  

57 stemmer

  1. 1. Ny poll!

    • Tradisjonelt (typisk sveitser, hus med valmet tak eller lignende)
      10
    • Funkis!
      4
    • Moderne, hus som har tradisjonelle elementer blandet med funkis stil
      14


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (3 minutter siden):

Strengt tatt kan man få blink hus  til å bygge hva som helst. Det er bare å komme med noen skisser.

Jeg anbefaler å bygge noe moderne i stedenfor klassisk.

Hva med den modellen jeg linket til oveR? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, bshagen said:

Da har jeg vært på befaring med utbygger og har fått tilbud. Fornøyd med både tilbud og idéer for resten av prosessen :) 

Men jeg ble bittelitt fintet, for det var et hus de kanskje skulle selge der. Samme feltet, like god utsikt. Det er et demohus med masse gode tilvalg. Som do med spyling/tørking, en stavs parkett, steinplater på kjøkken, elektrisk solskjerming, Møre Royal kledning. Garasje med 3-fas elbil-lader. 4 soverom. 

Her er modellen: 
e0635b998824ae0d713095d9cd8bb6d10dd3cdba

Var inne der å kikket, det er rett og slett et dødskult hus. Og det er godt innenfor budsjettet mitt, faktisk med god margin
Litt annen planløsning, for det ligger på skrå tomt, men her er detaljene: 
https://www.blink-hus.no/forhandlere/no-blinkhus-tonsberg

Kjenner jeg fikk veldig lyst på det huset der i grunn. Hva syns dere? 

Riktig pent hus, du må nok ha en lang gardintrapp for maling og vask. 😛 
Hva er prisen på de to husene du har linket til? Tønsberg og Smestad.

 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Riktig pent hus, du må nok ha en lang gardintrapp for maling og vask. 😛 
Hva er prisen på de to husene du har linket til? Tønsberg og Smestad.

 

Han ville ha det samme for begge. Så enten Tønsberg med tonnevis av tilvalg i et hus jeg kan flytte inn i løpet av et par måneder, eller Smestad som jeg kan få til neste år som også blir litt dyrere etterhvert som jeg velger ting og tang jeg vil ha. 

Lenke til kommentar

Neimenn ikke lett den der.
Må si jeg likte planløsningen bedre på Tønsberg der 2.etasje (første etasje for deg?) med eget bad og garderobe og åpen kjøkkenløsning mot stue. Må være god utsikt derfra også.

Så kan "kjeller" være en mer hobby/gjesteetasje.
Du får nå litt større hus for en billigere penge, bare liten merknad på manglende takutstikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Fantomtegningen skrev (16 minutter siden):

Neimenn ikke lett den der.
Må si jeg likte planløsningen bedre på Tønsberg der 2.etasje (første etasje for deg?) med eget bad og garderobe og åpen kjøkkenløsning mot stue. Må være god utsikt derfra også.

Så kan "kjeller" være en mer hobby/gjesteetasje.
Du får nå litt større hus for en billigere penge, bare liten merknad på manglende takutstikk.

Etg er like som den original løsningen, men inngangen er opp ved siden av soverommet. Egentlig en fin løsning. 3 soverom nede med kjellerstue. Digert vaskerom (større enn original) med masse lagringsplass

Takutstikk ja, det er noe. Det var utvendig takrenner og møreroyal kledning. Så det skulle vel tåle endel? 

Utsikten var bare ... WOW med de digre vinduene. Helt fantastisk! 

BAre kjøkkenet koster visst 300k, de har dratt på skikkelig i denne boligen. Custom trapp ned i eik med lagring under trappa som er laget av en lokal møbelsnekker. Råflott! 

... og dass som spyler deg i rumpa :p 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde det var et poeng med bare 1 etg.?

Det er det i grunn, men her er det en veldig fin løsning mtp at hovedsoverom er på samme etg som kjøkken og stue. Så kan man ha gjester nede, kanskje? Jeg er litt usikker på, vingler litt kjenner jeg :p 

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er selvsagt hvilket av de to husene som har den beste potensielle lytteposisjonen mtp innredning 😁

Tønsberg tror jeg. Det er TV-stue i kjelleren som jeg tror er ypperlig ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg startet og på at jeg ville ha hus på ei flate, men etterhvert i prosessen endte jeg opp med å gå for hus på 2 flater av økonomiske og praktiske grunner. De hus leverandørene jeg har snakket med sier det ofte blir slik, en starter litt naiv å tror en skal klare seg på en flate, med en stue, ett bad og alt samlet på ett sted, men de som ikke har bevegelseshemninger som gjør at de må ha alt på ei flate ender opp med å bygge litt i høyden da en får så mye mer for pengene da. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (43 minutter siden):

Jeg startet og på at jeg ville ha hus på ei flate, men etterhvert i prosessen endte jeg opp med å gå for hus på 2 flater av økonomiske og praktiske grunner. De hus leverandørene jeg har snakket med sier det ofte blir slik, en starter litt naiv å tror en skal klare seg på en flate, med en stue, ett bad og alt samlet på ett sted, men de som ikke har bevegelseshemninger som gjør at de må ha alt på ei flate ender opp med å bygge litt i høyden da en får så mye mer for pengene da. 

Så da kan det hende jeg gjør det samme? Ble litt forelsket i dette huset må jeg innrømme :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Ble litt forelsket i dette huset må jeg innrømme :) 

Sidenote: Alt blir ca. 5-8% dyrere enn du har beregnet. Been there, done that..

Sluttresultat er kun for vår herre og optimister.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 timer siden):

Vi har vannbåren varme og det er ikke dyrt om det gjøres riktig. Når jeg hører om 12 termostater så tenker jeg at her har noen overkomplisert det veldig. Vi har bergvarmepumpe, gulvvarme i hele huset bortsett fra soverommene som har radiatorer da disse er mye kjappere å regulere. Det er kun soverommene som har termostater da det er de rommene som skal ha avvikende temperatur. Resten av huset er styrt av en inneføler og en uteføler, som styrer varmepumpas turtemperatur. Selve materiellet er heller ikke dyrt, verken rør eller samlestokker koster mye og bør egentlig ikke koste mer å montere enn varmefolie om man bruker rør nedstøpt i betongplate. Det er tross alt bare snakk om 20mm PEX-rør som er stripset til armeringsnettingen. Selv med tregulv koster det ikke mye, bare å bruke 22mm plater med spor i for 16mm rør. Enkelt å legge for hvem som helst, mens varmefolie eller varmekabler krever elektriker og dessuten jording om det er snakk om innstøpte kabler. 

Boring koster under 100k, varmepumpe koster ca. 100k (jeg kjøpte nettopp ny Bosch 3-12kW etter 16 år, den gamle IVT 9kW tok kvelden). Om noen tar 250k i montering er det noen som har blitt lurt, for det er ikke noen stor jobb. Jeg byttet den selv, og det tok en dag. 

Sirkulasjonspumpene våre er fra 2006 og virker fortsatt perfekt. Begge ekspansjonstankene er også i topp stand, de er fra samme år. Eneste som tok kvelden er kompressoren på den gamle on/off varmepumpa i 2022 (den nye har inverter) samt at vi byttet vekselventil en gang på den gamle (kostet ca. 2500,-). 

Nattsenking/dagsenking er ikke lønnsomt med varmepumpe, så det tenker vi ikke på. 

En fordel er at energibrønnen vår gir oss tilgang på kjøling som er nesten gratis i drift. Vi har en viftekonvektor innfelt i taket i stua og en innfelt i vegg på hvert soverom. Behagelig temperatur overalt hele sommeren, bruker 30-200W i drift avhengig av hvor mange viftekonvektorer som går og på hvilken hastighet. 

Det er ikke noe overkomplisering. 3 etasjer, og mange rom krever såpass. 

Veit ikke hvor du har de prisene ifra angående boring, men det har blitt som alt annet mye dyrere de siste par årene. Rundt 350-400 kr per meter og godt over 600 kr/m med kollektor. 

At du har vært heldig betyr ikke at det er feilfritt. Et anlegg der men har massevis av komponenter er det større fare for at ting ryker. Å bytte en bergvarmepumpe og sette opp dette er det er fåtall og nesten ingen som gjør selv. 

Frikjøling er fint det, men de viftekonvektorene koster flesk og er ganske fordyrende.

 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 timer siden):

Sidenote: Alt blir ca. 5-8% dyrere enn du har beregnet. Been there, done that..

Sluttresultat er kun for vår herre og optimister.

Hehe, deter nok sant. Det sa faktisk utbygger også. Pluss at prisene på trelast skal vel videre opp også 

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper deg den boligen med "Japan-do" så lever du drømmen min 😄

Huset ser veldig bra ut, og det er som nevnt mange fordeler med å velge noe så "nøkkelferdig" som dette. Og det virker som du får ganske høy standard for prisen :) 

Og flott utsikt!

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det tomten ved siden av den tomten jeg kikket på (et hus i mellom). Tomta er skrå, ikke flat slik den andre vil bli men er ferdig opparbeidet med plen og alt. Så det er vel det eneste jeg kan tenke meg blir litt dritt med stillas på fremsiden når jeg må ha på olje på møreroyal kledningen. 

Men den tid den sorg? :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...