Gå til innhold

Baneheiasaken: Nye beviser, etterforskningen nærmer seg slutten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne saken blir bare rarere og rarere...

"Baneheia: Politiet fant oppsiktsvekkende lydopptak

Da Jan Helge Andersen ble pågrepet i 2000, var det politiavdelingssjef Geir Hansen som fikk den omstridte tilståelsen i avhør. Nå har politiet funnet en oppsiktsvekkende telefonsamtale mellom de to, ifølge TV 2.

Den over 40 minutter lange telefonsamtalen skal ha funnet sted 8. februar i fjor.

I samtalen er Jan Helge Andersen (41) og den nå pensjonerte politimannen Geir Hansen enige om at de skal la seg intervjue av NRK når avgjørelsen er klar.

Videre snakker de også om hvordan de husker avhørene mellom Hansen og Andrsen og hva de mener om gjenopptakelsesprossen." 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=102101

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Utrolig merkelig opplegg.... Mener jeg leste at de hadde jevnlig kontakt også.. Er det vanlig å holde på slik, og hva er isåfall motivet? Enten så er det omsorg fra etterforsker, noe som høres merkelig ut i mine øyne tatt i betraktning forbrytelsene som er gjort, eller så er det en slags grooming der han ønsker å være på godsia til JHA for å ha kontroll på han og hva han sier. 

Jeg gjentar.. for en suppe!

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er forholdet mellom Geir Moen og Arne Pedersen?

Arne Pedersen som var etterforskningsleder i Baneheia saken og kona hans som var politiadvokat holdt tilbake vokdtektsaken mot JHA fra gjenopptagelseskommisjonen. En voldtektssak som kona hans henla!

Og han skriver et 35 sider langt brev for å sverte VK?

Dette her lukter skikkelig korrupsjon!

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458
 

https://www.tv2.no/nyheter/14990038/

 

https://resett.no/2022/05/27/hevder-voldtektssak-var-ukjent-for-ham-men-loggen-viser-at-arne-pedersen-hadde-tilgang/

https://resett.no/2022/05/10/arne-pedersens-samboer-involvert-i-henleggelsen-av-voldtektssak-mot-jan-helge-andersen/?swcfpc=1

Endret av bzzlink
Lagt til resett sak som omtaler kona hans sin henleggelse
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

helt klart det er relasjoner i politiet og rundt som er årsaken til justismordet. håper for politiet sin del de røyker ut dritten og eksponerer faenskapet. 

ellers har jeg mest inntrykk av at politiet er mest ute etter tenåringsgutter på moped, sånn type missbruk av autoritet… men det er vel kanskje samme greia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 7.8.2022 den 2.37):

Om VK skulle bli frikjent for Baneheia, ville han da risikere ny sak om straffeutregning for tidligere misbruksforhold?

Ikke bare risikere, men da vil det bli straffeutregning på den andre saken han har innrømmet. Noen sak blir det knapt, og han har sonet mer enn nok, så det er mer en teknisk greie som gjøres uten alt for mye baluba.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Digg å finne feil i egne argumenter skrev (På 4.8.2022 den 23.18):

Denne saken blir bare rarere og rarere...

"Baneheia: Politiet fant oppsiktsvekkende lydopptak

Da Jan Helge Andersen ble pågrepet i 2000, var det politiavdelingssjef Geir Hansen som fikk den omstridte tilståelsen i avhør. Nå har politiet funnet en oppsiktsvekkende telefonsamtale mellom de to, ifølge TV 2.

Den over 40 minutter lange telefonsamtalen skal ha funnet sted 8. februar i fjor.

I samtalen er Jan Helge Andersen (41) og den nå pensjonerte politimannen Geir Hansen enige om at de skal la seg intervjue av NRK når avgjørelsen er klar.

Videre snakker de også om hvordan de husker avhørene mellom Hansen og Andrsen og hva de mener om gjenopptakelsesprossen." 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=102101

Hjelpe meg som denne Agder-gjengen har stått på i kulissene. Dette er hva som kommer frem litt ved tilfeldigheter etter en ransakelse og at JHA har lagret opptak, man kan jo bare tenke seg hva vi ikke vet om. Kanskje noe mer kommer frem, men det meste vil vi nok aldri få vite noe om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Ikke bare risikere, men da vil det bli straffeutregning på den andre saken han har innrømmet. Noen sak blir det knapt, og han har sonet mer enn nok, så det er mer en teknisk greie som gjøres uten alt for mye baluba.

Ja, men de tidligere forholdene vil vel være aktuelle ved et erstatningskrav?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Snakker du om de som ble sendt på drapskvelden? De har vel aldri blitt offentliggjort så vidt jeg vet, men blitt beskrevet som "små kjærlighetserklæringer" til dama han tekstet med. Altså ikke noe av stor betydning (bortsett fra at det er veldig merkelig at VK skal ha brukt tid på å sende disse mens han utførte overgrepene iht politiets teori). 

Lenke til kommentar
14 hours ago, knipsolini said:

Snakker du om de som ble sendt på drapskvelden? De har vel aldri blitt offentliggjort så vidt jeg vet, men blitt beskrevet som "små kjærlighetserklæringer" til dama han tekstet med. Altså ikke noe av stor betydning (bortsett fra at det er veldig merkelig at VK skal ha brukt tid på å sende disse mens han utførte overgrepene iht politiets teori). 

Ja tenkte på det. Husker vi hadde noe auto reply på sms rundt 2004? Kom det tidligere? Kan det vre mulig i det hele tatt? Annet enn det så skjønner jeg jo ikke hvordan han sendte sms utenom at han faktisk var i bua så ja

Lenke til kommentar
InFlamesWeMust skrev (7 timer siden):

Ja tenkte på det. Husker vi hadde noe auto reply på sms rundt 2004? Kom det tidligere? Kan det vre mulig i det hele tatt? Annet enn det så skjønner jeg jo ikke hvordan han sendte sms utenom at han faktisk var i bua så ja

Har ikke politiet sett hva slags sms som ble sendt?

Lenke til kommentar
InFlamesWeMust skrev (7 timer siden):

Ja tenkte på det. Husker vi hadde noe auto reply på sms rundt 2004? Kom det tidligere? Kan det vre mulig i det hele tatt? Annet enn det så skjønner jeg jo ikke hvordan han sendte sms utenom at han faktisk var i bua så ja

Jeg tror det hadde kommet ut i lyset hvis alle svarene som ble sendt fra VK sin var helt like, slik det ville blitt med auto reply på den tiden. Jeg tror uansett ikke disse telefonene hadde den funksjonen, ikke som jeg kan huske ihvertfall. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Baranladion said:

Jeg tror det hadde kommet ut i lyset hvis alle svarene som ble sendt fra VK sin var helt like, slik det ville blitt med auto reply på den tiden. Jeg tror uansett ikke disse telefonene hadde den funksjonen, ikke som jeg kan huske ihvertfall. 

Det var ei jente som Viggo flørtet med eller hadde ett forhold til som mottok meldingene. Hun har i intervju sagt at det nokk var noe romantisk noe, hvis ikke hadde hun husket det. Så tror du har rett her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nimrad skrev (På 8.8.2022 den 11.12):

Ikke bare risikere, men da vil det bli straffeutregning på den andre saken han har innrømmet. Noen sak blir det knapt, og han har sonet mer enn nok, så det er mer en teknisk greie som gjøres uten alt for mye baluba.

Men var han ikke mindreårig selv da han begikk disse overgrepene? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 21.7.2022 den 15.26):

Hvis man ser på hvorfor VK ikke kom seg ut av forvaring, så var vel deler av begrunnelsen at han ikke innrømmet og viste anger, sannsynligvis for en gjerning han ikke har gjort, altså en naturlig reaksjon, som rettsvesenet sett i ettertid har brukt til å holde han innesperret. 

Dette bør da i aller høyeste grad være overførbart til JHA dersom han nå også dømmes for drapet alene på begge, så sant han da ikke innrømmer alt, angrer og det ansees for å ikke være fare for nye lignende hendelser... 

Et gedigent veiskille for JHA dersom han dømmes... Skal han innrømme og angre for å slippe ut engang, eller risikere å måtte sitte i forvaring slik VK har måttet dersom han fortsatt tviholder på sin versjon? 

Forvaring gis når gjerningspersonen vurderes å være farlig for samfunnet gjennom fare for gjentakelse. At man nå ser ut å stå med JHA som eneste gjerningsmann og politiet samtidig har gjort funn av kniver og seksualiserte bilder av småjenter på PC, styrker ikke hans renomme nå. Jeg kjenner på at forvaringsdom kanskje ikke hadde vært helt feil, til tross for at han har vært ute noen år.

Vet det strider mot et rettsprinsipp, men med tanke på hvor mange slike prinsipper som er brutt og utfordret i denne saken, så er visst alt mulig nå.

Lenke til kommentar

Nå som det er aktuelt å stille kritiske spørsmål til alle instanser og kreve utredninger, noterer jeg meg at Forsvaret (og da spesielt Heimevernet) fortsatt sitter musestille og forsøker å kamuflere seg inn i tapeten.

I løpet av siste dagene er det på ny kommet opp påstand (bl a fra Aftenposten nå sist) om at Viggos manglende interesse for å lete etter jentene skal være tegn på skyld. Den kjøper jeg ikke. En bekjent skal ha tipset politiet om dem på denne bakgrunn. I den grad dette argumentet kan brukes til noe som helst, så rammer det JHA mye mer enn VK. VKs karriere i Heimevernet var svært kort, og ingen kunne forvente at han skulle stille som frivillig. JHA var derimot svært aktiv i HV. Og selv om HV stilte mannskap var ikke JHA med. Til tross for at han var utpekt lagleder i HV.

Ytterligere tilspisset blir det når vi vet at det var HV og selveste sjefen der som fant jentene. Fordi han så at det var spor etter kamuflasje. Det er nærliggende å gjette hvor JHA lærte dette. Og forståelig at det ville vært en ubehagelig opplevelse for ham dersom han selv hadde vært tilstede ved funnet.

Men så er det jo slik at Forsvaret driver ikke å peker ut initiativ løse mehe til overordnede posisjoner. Både offiserer og mannskap fra HV må vel ha reagert kraftig på den framstilling som ble gjort av JHA for å dra VK inn i saken og forsøke å forklare hvordan forholdet dem imellom var? 

For øvrig sa Jahr noe om at han gjerne skulle vite Forsvarets vurdering av JHA under sesjonen, og om han ble ansett tjenestedyktig. Dette på bakgrunn av at han aldri opplyst noen hva utfallet av sesjonen ble, og fordi han tidligere hadde uttrykt at han ville inn og ville i kamp.

Jeg tenker også det vil være interessant å gjennomgå de sakkyndige psykolograpportene fra rettsaken på nytt, da dette skal ha vært første gang disse to var uenige. Her måtte retten velge hvem man skulle tro på, selv om påtalemakt en selvfølgelig vektla den rapporten som skadet VK.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...