Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Vi har enda ikke eksempler på feilbehandling som skyldes dårlige standarder for diagnosering.

Og det at noen følger det nyeste standarden for diagnosering, hvor det ikke er diagnose innen psykiatri, men seksualpsykologi,  OG følger de nye forskriftene tilpasset denne standarden, er ikke grunn til å automatisk tro at himmelen faller.

Var det katastrofal de kalte den i artikkelen? Husker ikke ordvalget. Det var vel kompetansefolk som sa det også.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Hva var det som gjorde at hun ikke oppsøkte profesjonell hjelp..? Var foreldrene engasjerte og positive, de med hovedomsorgen for henne, som lærerene var positive, men som ikke har myndighet til å sende henne til det private helsevesenet i USA hvor hun eller foreldrene må betale penger for å få hjelp..?

Jeg har også lyst å høre hvordan foreldrene hennes hjalp til med å løse den indre konflikten hennes. Tok de henne til psykolog..?

Ja, det er mange eventualiteter som sikkert er interessante - uten at jeg ser hvordan det relaterer til dette.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Det er ingen grunn til å tro at hun ville gått hormonbehandling om hun gikk til helsevesenet tidlig. Tvert i mot, så ville hun sannsynligvis fått klarhet i hvem hun faktisk er, fordi hun ikke er trans.

Dette har jeg faktisk vært igjennom og har fått det i klare ord at det finnes ikke behandlingstilbud for folk som ser seg som trans. Går man med dette til terapi vil de ikke gjøre noe for å hjelpe med forståelse for at det kan være andre ting. En psykolog fortalte meg dette da jeg spurte direkte hva som blir gjort for å hjelpe.

Så, nei, ikke "sannsynligvis". Hun hadde ikke fått det i det hele tatt. Det de får er hjelp til å håndtere livet sitt rundt dette da det jo gjerne kommer med en hel haug av følgeproblemer.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Igjen. Å tro at man er trans eller kan være trans betyr ikke at man man kvalifiserer til kriteriene de som gir kjønnsbekreftene behandling ønsker før de behandler mindreårige.

Godt jeg ikke har påstått dette da.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Det er godt kjent at lesbiske ofte er ikke-binære, uten at det betyr at de er eksklusivt maskuline. Hun ville møt forståelse i helsevesenet som barn. Hun gjør en ny feil om hun nå regner seg som binær kvinne for å tekkes en gruppe.

Eller kanskje hun forteller sin historie i håp om at det kan hjelpe andre siden de definitivt ikke får hjelp til å utforske selvet i denne sammenhengen i helsevesenet.

Jeg ser at du påstår at de får dette gang på gang, men vår psykolog sier altså det motsatte. Så kan du jo gjette på hvem av dere jeg tror mest på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (35 minutter siden):

Dette har jeg faktisk vært igjennom og har fått det i klare ord at det finnes ikke behandlingstilbud for folk som ser seg som trans. Går man med dette til terapi vil de ikke gjøre noe for å hjelpe med forståelse for at det kan være andre ting. En psykolog fortalte meg dette da jeg spurte direkte hva som blir gjort for å hjelpe.

Så, nei, ikke "sannsynligvis". Hun hadde ikke fått det i det hele tatt. Det de får er hjelp til å håndtere livet sitt rundt dette da det jo gjerne kommer med en hel haug av følgeproblemer.

* Hjelp til å takle kjønnsinkongruens, ikke transkjønn.

Hvis ikke nåværende psykolog kan hjelpe, så snakk med noen som er oppdatert på fagfeltet.

Det var bokstavelig talt navngitt noen som hadde oppdatert seg på psykologi og seksualitet for transhelse i lenken du ga.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (6 timer siden):

Barn bør i høyeste grad spares for kjønnspolitikk, all religionslære bør også være helt nøytral. Slike ting får de nok anledninger senere i livet til å bryne seg på og således tilegne seg ny lærdom med noe mer kritisk sans.

Skal den også være verdi-nøytral?

-k

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 timer siden):

* Hjelp til å takle kjønnsinkongruens, ikke transkjønn.

Nå skrev jeg vel ikke transkjønn heller, gjorde jeg? Snakk med en person som har slike ting gående i sitt liv. De vil kalle seg selv trans over en lav sko, og da typisk kun "trans", ikke "transkjønn" eller andre kvalifisatorer tillagt. Så overlater jeg til deg å krangle med dem om ordvalget. Men for all del - gå på semantikk om du føler det hjelper deg til å få mer rett.

Sitat

Hvis ikke nåværende psykolog kan hjelpe, så snakk med noen som er oppdatert på fagfeltet.

Som sagt, skal jeg velge mellom dem eller deg så kommer du til kort. Hvertfall så lenge du ikke kan fremvise noe annet enn at du sier det er slik, og definitivt ikke så lenge du i side etter side virker ganske ukritisk til helsetilbudene rundt dette. Sistnevnte fordi alt av helsetilbud har noe slikt ved seg og om du ikke finner noe er det enten ideologiske skylapper eller vrangvilje.
...eller begge.

Sitat

Det var bokstavelig talt navngitt noen som hadde oppdatert seg på psykologi og seksualitet for transhelse i lenken du ga.

Hvem i den artikkelen var det som hjelper folk med dette på den måten?

Grunnen til at jeg spør om dette er at det er himmelvid forskjell å kunne noe om det og å hjelpe noen med det. Kanskje du kan sammenligne det litt med leger som ikke hjelper overvektige med vekten. Noe de sjelden gjør og da helst ikke før det er i ferd med å ta livet av pasienten.
De kan, de har kunnskapen, de gjør det gjerne ikke likevel.

Det er jo så sosialt betent, må vite.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

Psykologer med spesialisering i transhelse og seksualitet..?

Hva leste du egentlig nå? Jeg begynner å tro det må forklares at kompetanse ikke er synonymt med behandling.

Altså, det sier jo bare at de kunne visst hvordan hjelpe. Altså slik en lege kan gjøre med overvekt men som de aldri gjør om det ikke er livsfare. Jeg var ganske klar på dette men du overså det likevel.

Red Frostraven skrev (3 timer siden):

Jeg henviste til at det finnes flere psykologer i landet enn en.

Sterkt utsagn fra deg som rir poenget om at de alle følger retningslinjer som garanterer at alle behandles riktig og etter boka.

Men ikke i dette? Enten er det du sier feil om retningslinjene eller så er det feil om hvor godt de følges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Crooked Cracker said:

Barn bør i høyeste grad spares for kjønnspolitikk, all religionslære bør også være helt nøytral. Slike ting får de nok anledninger senere i livet til å bryne seg på og således tilegne seg ny lærdom med noe mer kritisk sans.

Nå vet ikke jeg hva du mener med "kjønnspolitikk", nødvendigvis, men om du sikter til agendaen som kulturkrigerne på venstresiden de siste årene har frontet, som skal ha alle til å tro at kjønnsidentitet er det eneste som definerer noens kjønn, selv om vi har lagt folks biologiske kjønn til grunn siden tidenes morgen, så er jeg enig. Akkurat det trenger ikke barn å bli eksponert for.

Men hva gjelder religionslære, nja. Jeg er enig i at den selvsagt bør være nøytral, men samtidig så er det jo bare naturlig at skolen bruker noe mer tid på for eksempel kristendom og ulike sekulære livssyn som har vært og fortsatt er godt representert i her, enn på islam eller noen andre. Det er satt av mer tid til europeisk historie enn mellom-asiatisk historie i historiefaget, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (3 timer siden):

Nå vet ikke jeg hva du mener med "kjønnspolitikk", nødvendigvis, men om du sikter til agendaen som kulturkrigerne på venstresiden de siste årene har frontet, som skal ha alle til å tro at kjønnsidentitet er det eneste som definerer noens kjønn, selv om vi har lagt folks biologiske kjønn til grunn siden tidenes morgen, så er jeg enig. Akkurat det trenger ikke barn å bli eksponert for.

Jepp, samt alt woke-propoganda og annet tankegods som ikke er sunt å få prakket på seg i såpass ung alder. La barna få slippe å bekymre seg om særlig mer enn lekser, lek, skjermtid og innetid. Mer voksne ting kan de få informasjon om når ungdomstiden nærmer seg og blir aktuelt.

Sitat

Men hva gjelder religionslære, nja. Jeg er enig i at den selvsagt bør være nøytral, men samtidig så er det jo bare naturlig at skolen bruker noe mer tid på for eksempel kristendom og ulike sekulære livssyn som har vært og fortsatt er godt representert i her, enn på islam eller noen andre. Det er satt av mer tid til europeisk historie enn mellom-asiatisk historie i historiefaget, også.

For å være helt ærlig vet jeg ikke hvordan religionslæren er idag på norske skoler. Jeg mener uansett at på tidlig stadium bør ikke lære som angår eksistensielle spørsmål være mer enn rene fakta rundt hva ymse religioner\livssyn står for samt deres historie på godt og vondt. Dernest bør ikke sannhetsgestalten på noen av disse på noe vis bli formanet på elevene. Ettersom kristendommen har påvirket vestlig kultur i større grad kan det godt settes av mer tid til dette for å belyse en religions rolle, igjen på godt og vondt.

Grunntanken her er at barn skal bli best mulig rustet til å møte det voksne livet med et sterk grunnlag til å ta personlige og informerte valg.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

14-Year-Old Girl Punished For Speaking Out Against Biological Male In The Locker Room

“I was later suspended because I voiced my opinion that a male shouldn’t be in the women’s locker room,” Blake further claimed. When asked to write an apology letter, Blake said she’d rather just be suspended.

“I said I would rather have a five-day suspension than have to apologize because I’m not sorry,” the high school student explained. Eventually, the suspension was lifted after a lawsuit was filed.


Ryddig.
 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

^ Ser ut som lokalmedia i Vermont har en helt annen versjon av saken enn Outkick:

https://www.sevendaysvt.com/vermont/mother-of-transgender-student-in-randolph-says-her-daughter-was-bullied/Content?oid=36621765

Sitat

The news report made the Randolph mother feel sick, she said, because it flew in the face of what her daughter told her had actually happened: that other players had harassed her. But in the days that followed, right-wing news outlets including Fox News, the New York Post, and OutKick parroted the WCAX report and turned it into viral clickbait.

Now, the transgender student is being openly bullied in school, the mother said, while the school district was forced to disable its website over the weekend after it was hacked and inundated with "hate speech, symbols and photographs targeting transgender individuals," according to Orange Southwest Superintendent Layne Millington.


Outkick ser forøvrig ikke ut som en veldig troverdig nyhetsaktør: 

https://mediabiasfactcheck.com/outkick/

Sitat

Overall, we rate OutKick Right Biased based on story selection and editorial positions that routinely favor the right. We also rate them Mixed for factual reporting due to a lack of transparency, misinformation promotion, and failed fact checks.

(...) Founded in 2011 by sports commentator Clay Travis, OutKick is a sports news website featuring conservative political opinions. The website lacks transparency as they do not offer an about page or disclose ownership. In 2021, Clay Travis and Buck Sexton formed a conservative radio program that took over Rush Limbaugh’s radio time slot.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Outkick ser forøvrig ikke ut som en veldig troverdig nyhetsaktør: 

En av de første som kommer opp når man googler. Google bruker gjerne å rangere slike sider lavt i søkeindeksen, men mulig deres score er annen enn mediabiasfactcheck.com's.
 

10 minutes ago, Snikpellik said:

^ Ser ut som lokalmedia i Vermont har en helt annen versjon av saken enn Outkick:

Dette er ikke en ny sak, men dukket opp igjen nå ifbm med lawsuitet. Det er flere jenter som tidligere har uttalt seg om saken tidligere. Creds til jentene for at de tør å stå frem med fult navn i full offentligheten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hormonbehandling er kontroversielt.

Esben Esther kjemper med nebb og klør – risikerer å miste autorisasjonen som lege

Sitat

GOD KVELD NORGE (TV 2): – Jeg dør ikke av det, men det er det en del andre som vil gjøre, sier lege og sexolog Esben Esther Pirelli Benestad.

Sitat

I programmet Helene sjekker ut på NRK, som omhandler transkvinner, møter vi nåværende leder for FRI Rogaland, Karoline Skarstein.

I programmet forteller hun åpenhjertig om møtet med og avvisningen fra det offentlige, som resulterte i mange selvmordsforsøk.

– Men for tre måneder siden begynte jeg endelig på hormoner. Privat, sier Skarstein i programmet.

Hun forteller at livskvaliteten etter dette er bedret betraktelig, og at hun er bitter over å ha rotet bort så mange år av livet på «rotet med Rikshospitalet».

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

 

Subara skrev (1 time siden):

I programmet Helene sjekker ut på NRK, som omhandler transkvinner, møter vi nåværende leder for FRI Rogaland, Karoline Skarstein.

I programmet forteller hun åpenhjertig om møtet med og avvisningen fra det offentlige, som resulterte i mange selvmordsforsøk.

– Men for tre måneder siden begynte jeg endelig på hormoner. Privat, sier Skarstein i programmet.

Hun forteller at livskvaliteten etter dette er bedret betraktelig, og at hun er bitter over å ha rotet bort så mange år av livet på «rotet med Rikshospitalet».

Livskvaliteten er bedret etter tre måneder..? Dette er jo en behandling som tar veldig langt tid. Hvordan kan dette være noe annet enn placebo?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Hvis en lege påberoper seg bedre forståelse enn Statens helsetilsyn så har man vel en utfordring. Det kan selvsagt tenkes at legen har rett og helsetilsynet tar feil, men i noen tilfeller antar jeg at man må sette ned foten (jeg aner ikke om dette er en slik sak)?

"...en helhetsvurdering av tidligere tilsynssaker, samt fire tilsynssaker av nyere dato som blant annet dreide seg om behandling av pasienter med kjønnsinkongruens, legens rekvirering av vanedannende legemidler, informasjonsplikt og journalføring".

Hvis Pirelli har rett i at dette er en slags vendetta fra Rikshospitalet hvor de prøver å ta ham personlig fordi han er faglig uenig med dem så er det selvsagt uakseptabelt.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...